0%

تنگی کانال نخاعی و روش های درمان آن

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی و روش های درمان آن

5/5 - (2 امتیاز)

تنگی کانال نخاعی و یا آسیب نخاعی، به معنای باریک شدن فضاهای ستون فقرات است. این آسیب می‌تواند طناب نخاعی و ریشه‌های عصبی شما را که از هر مهره خارج می‌شوند فشرده کند. تغییرات مرتبط با سن در ستون فقرات یک علت شایع بروز این اختلال است. علائم آن نیز شامل کمردرد و یا گردن، بی حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف در بازوها و پاها است. درمان‌های آن نیز شامل درمان‌های خودمراقبتی، فیزیوتراپی، داروها، تزریق‌ها و جراحی است. در این مقاله به صحبت درباره این بیماری و روش‌های درمان آن خواهیم پرداخت.

 

تنگی کانال نخاعی یا آسیب نخاعی چیست؟

تنگی  کانال یا آسیب نخاعی ستون فقرات به باریک شدن یک یا چند فضا در ستون فقرات گفته می شود. فضای کمتر در ستون فقرات، فضای موجود برای نخاع و اعصابی که از نخاع شما منشعب می‌شوند را کاهش می دهد. یک فضای تنگ می‌تواند باعث تحریک نخاع یا اعصاب شود. این مشکل می‌تواند منجر به کمردرد و درد سیاتیک شود. تنگی کانال نخاعی معمولاً با گذشت زمان و به کندی ایجاد می‌شود. این بیماری بیشتر در اثر آرتروز یا  “ساییدگی” به وجود می‌آید. ساییدگی مشکلی رایج است که به طور طبیعی و در اثر افزایش سن در ستون فقرات رخ می‌دهد. به همین دلیل، ممکن است برای مدتی طولانی افراد دچار به عارضه آسیب نخاعی هیچ علامتی نداشته باشند. بسته به محل و شدت تنگی کانال نخاعی، بیمار ممکن است علائم و نشانه‌های زیر را تجربه کند:

  • درد، بی حسی یا گزگز در ناحیه گردن
  • بی حسی گزگز ویا ضعف در پشت، بازوها، پاها، دست‌ها یا پاها

درمان تنگی کانال نخاعی

راه‌های درمان تنگی کانال نخاعی چیست؟

انتخاب درمان تنگی کانال نخاعی به علت ایجاد علائم، محل مشکل و شدت علائم بستگی دارد. اگر علائم خفیف باشد، پزشک ممکن است ابتدا برخی از درمان‌های خودمراقبتی را توصیه کند. اگر این روش‌ها جواب نداد پزشک ممکن است فیزیوتراپی، دارو درمانی و در نهایت عمل جراحی را توصیه کند.

 

درمان‌های خود مراقبتی تنگی کانال یا آسیب نخاعی

  • اعمال گرما: معمولاً گرما بهترین انتخاب برای درد ناشی از آرتروز و درمان تنگی کانال یا آسیب نخاعی است. گرما جریان خون را افزایش می‌دهد که باعث شل شدن عضلات و تسکین درد مفاصل می‌شود. بیماران باید دقت کنند که هنگام استفاده از گرما دچار سوختگی نشوند.
  • اعمال سرما: اگر گرما علائم بیمار را کاهش ندهد، استفاده از سرما توصیه خواهد شد. یخ تورم، حساسیت و التهاب را کاهش می‌دهد.
  • ورزش: ورزش برای تسکین درد، تقویت عضلات برای حمایت از ستون فقرات و بهبود انعطاف‌پذیری و تعادل مفید است.

تنگی کانال نخاعی و روش های درمان آن

فیزیوتراپی تنگی کانال یا آسیب نخاعی

یکی از موثرترین درمان‌های توصیه شده اولیه برای درمان تنگی کانال نخاعی، فیزیوتراپی است.

اغلب در فیزیوتراپی تنگی کانال یا آسیب نخاعی، فیزیوتراپیست‌ها برای بیمار یک برنامه ورزشی طراحی می‌کنند. این برنامه درمانی به بیمار کمک می‌کند تا قدرت جسمی، تعادل، انعطاف‌پذیری و ثبات ستون فقرات خود را بهبود ببخشد. تقویت عضلات پشت و شکم – هسته بدن – ستون فقرات را انعطاف‌پذیرتر می‌کند. برنامه ورزشی این افراد ممکن است شامل تمرینات کششی، قدرتی و سایر فعالیت‌های هوازی باشد. فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند به بیماران آموزش دهند که چگونه راه بروند که به باز شدن کانال نخاعی منجر شود. به خاطر داشته باشید که فیزیوتراپی درمان توصیه شده برای موارد خفیف تا متوسط ​​است.

مطلب پیشنهادی  اسکولیوز و روش های درمان آن

 

تکنیک‌ های فیزیوتراپی درمان تنگی کانال نخاعی

تکنیک‌های رایج برای درمان تنگی کانال یا آسیب نخاعی عبارتند از:

  • درمان دستی: درمان‌های دستی یکی از تکنیک‌های مفید و رایج در فیزیوتراپی است. درمان دستی اغلب با هدف کاهش التهاب و تسکین درد به کار می‌رود.
  • ماساژ درمانی: ماساژ درمانی می‌تواند به بهبود تحرک مفاصل سفت کمک کند. ماساژ درمانی شامل استفاده از حرکات ملایم است که می‌تواند به کاهش فشار وارد بر ریشه‌های عصبی کمک کند.
  • طب سوزنی: درمان با طب سوزنی در فیزیوتراپی که توسط یک متخصص طب سوزنی خبره انجام شود، می‌تواند برای کاهش درد کمر و تنگی ستون فقرات مفید باشد.

مهم‌ترین مزیت استفاده از تکنیک‌های فیزیوتراپی برای درمان تنگی کانال نخاعی، غیر تهاجمی بودن آن است. روش‌های مختلف فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی بر خلاف دارودرمانی و جراحی کاملا بدون عوارض هستند. اما در موارد آسیب شدید نخاعی و موثر نبودن فیزیوتراپی، پزشکان استفاده از دارو یا جراحی را توصیه می‌کنند.

درمان کانال نخاعی

مزایای فیزیوتراپی درمان تنگی کانال نخاعی

مزایای فیزیوتراپی درمان تنگی کانال یا آسیب نخاعی عبارتند از:

  • فیزیوتراپی آسیب نخاعی می‌تواند درد ناشی از این بیماری را تسکین دهد. کاهش درد در بافت‌های نرم مانند رباط‌ها، تاندون‌ها و عضلات اثر مستقیم فیزیوتراپی بر روی این بیماری است.
  • فیزیوتراپی به بازیابی عملکرد ستون فقرات کمری و گردنی کمک می‌کند.
  • فیزیوتراپی با بهبود تحرک به ویژه در قسمت پایین بدن می‌تواند از عود درد جلوگیری کند.

در واقع هدف برنامه فیزیوتراپی در این بیماری کاهش درد و بازگشت تدریجی به فعالیت‌های عادی است.

 

دارودرمانی تنگی کانال یا آسیب نخاعی

داروهای رایج برای درمان تنگی کانال یا آسیب نخاعی عبارتند از:

  • تزریق استروئید: تزریق کورتیکواستروئید در نزدیکی فضایی در ستون فقرات که ریشه‌های عصبی در آن گیر می‌کنند یا نواحی فرسوده انجام می‌شود.
  • داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs): داروهایی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، آسپرین یا استامینوفن می‌توانند به تسکین التهاب و تسکین درد ناشی از تنگی کانال نخاعی کمک کنند.

بیماران باید حتماً با پزشک خود در مورد مشکلات احتمالی درازمدت مصرف این داروها، مانند رفلاکس اسید و زخم معده صحبت کنند.

 

جراحی تنگی کانال یا آسیب نخاعی

جراحی تنگی کانال نخاعی یا آسیب نخاعی به باز کردن مجدد کانال نخاعی کمک می‌کند. به این ترتیب که کانالی در ستون فقرات که نخاع و سایر اعصاب را در خود جای می دهد گشاد می‌شود. جراحی تنگی کانال نخاع آخرین و تهاجمی‌ترین راه برای درمان این مشکل است. بنابراین این روش تنها زمانی توصیه می‌شود که فیزیوتراپی و تزریق استروئید روی بیمار اثر چندانی نداشته باشد. ریسک عمل جراحی، عوارض بیهوشی و دوره نقاهت نسبتا طولانی پس از جراحی نقاط ضعف این روش نسبت به درمان‌های کمتر تهاجمی به شمار می‌رود.

تنگی کانال نخاعی

سخن آخر

فیزیوتراپی روش درمانی رایج و موثر برای بسیاری از بیماری‌ها از جمله تنگی کانال یا آسیب نخاعی است. فیزوتراپی تنها روش درمانی بدون عوارض برای درمان این بیماری است. نکته حائز اهمیت در استفاده از این روش درمانی، مراجعه به مراکز معتبر فیزیوتراپی و متخصصان مجرب است‌. زیرا تکنیک‌های فیزیوتراپی در صورت اجرای نادرست تاثیرات منفی و مخربی روی بیمار بر جای خواهند گذاشت. چه بسا ممکن است به جای درمان موجب تشدید بیماری شوند. بنابراین متقاضیان دریافت خدمات فیزیوتراپی باید در انتخاب فیزیوتراپیست نهایت دقت را به کار ببرند. کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا با بهره‌گیری از متخصصان فیزیوتراپی مجرب و متعهد ارائه دهنده انواع خدمات فیزیوتراپی در راستای درمان تنگی کانال نخاعی می‌باشد‌.

 

سوالات متداول

  1. تنگی کانال نخاعی یا آسیب نخاعی چیست؟

به باریک شدن فضاهای ستون فقرات که باعث تحت فشار قرار گرفتن ریشه‌های عصبی می‌شود تنگی کانال یا آسیب نخاعی می‌گویند.

  1. علائم تنگی کانال نخاعی چیست؟

رایج‌ترین علائم تنگی کانال یا آسیب نخاعی احساس درد، بی‌حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف در گردن، بازوها، دست‌ها و پاهاست.

  1. راه‌های درمان تنگی کانال نخاعی چیست؟

خود مراقبتی، فیزیوتراپی، دارودرمانی و جراحی روش‌های درمان رایج برای تنگی کانال یا آسیب نخاعی هستند.

  1. تکنیک‌های فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی کدامند؟

درمان دستی، ماساژ درمانی، تمرین درمانی و طب سوزنی رایج‌ترین تکنیک‌ها برای فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی هستند‌.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *