0%
سندرم پلیکا زانو

درمان سندرم پلیکا زانو

امتیاز دهید

تعریف سندرم پلیکا در زانو

سندرم پلیکا

سندرم پلیکا (Plica syndrome) معمولاً به دلیل یک اختلال رشد در دوران جنینی و به دنبال آن آسیب دیدگی در قسمت پشت زانو رخ می دهد. سندرم پلیکا زانو، معمولا زمانی اتفاق می افتد که پلیکا (plica) که شکافی در غشای اطراف مفصل زانو است، ملتهب شود. پلیکا (Plica) همچنین می تواند اصطلاحی باشد که برای چین خوردگی در پوشش مفصل زانو استفاده می شود.

پوشش داخلی مفصل زانو را باید چیزی بیشتر از یک بافت ساده تصور کرد. این پوشش، از بافت سینوویال تشکیل شده است. بافت سینوویال ماده ای نازک و لغزنده است که تقریبا تمام مفاصل را می پوشاند. کاربرد بافت سینوویال این است که به دلیل چین هایی که ایجاد کرده است، به مفاصل اجازه می دهد تا به راحتی در محدوده حرکتی خود، حرکت کنند.

پلیکا سینوویال در مرحله رشد جنینی در زانو ایجاد می شود. این بافت معمولاً در هفته 12 رشد جنین، شروع به جذب شدن می کند و فقط یک قسمت خالی باقی می گذارد که در نهایت حفره زانو را تشکیل می دهد. با این وجود، در بسیاری از افراد، این بافت کاملاً جذب نشده و در نتیجه حفره مفصل زانو، ناقص باقی می ماند. نتیجه این است که در بزرگسالی، ویژگی های معمول بافت به دلیل روند التهابی تغییر می کند و در نهایت این افراد ممکن است به سندرم پلیکا (التهاب و تورم کپسول مفصلی زانو) دچار شوند.

دلایل ابتلا به سندرم پلیکا زانو

فیزیوتراپی سندرم پلیکا زانو

سندرم پلیکا در زانو، بیشتر به دلیل آسیب دیدگی، استفاده بیش از حد از زانو و تغییر ساختار در زانو، ایجاد می شود. تشخیص این سندرم، در بیشتر موارد ممکن است دشوار باشد؛ زیرا نمونه های سینوویال، عمدتاً بدون علامت بوده و از نظر بالینی اندک هستند. ابتلا به سندرم پلیکا زانو به دلایلی که در زیر به آنها اشاره می کنیم، اتفاق می افتد:

بنابراین سندرم پلیکا در زانو اغلب نتیجه استفاده بیش از حد از زانو است و در افرادی که مشغول تمرینات مکرر و حرکات کششی مانند دوچرخه سواری، دویدن، ورزش های گروهی، ژیمناستیک، شنا و قایقرانی هستند، شایع است.

علائم سندرم پلیکا و تشخیص آن

علائم سندرم پلیکا، درد کسل کننده ای در زانو است که معمولا به هنگام استراحت، بروز می کند. همچنین ممکن است زمانی که زانو در حالت خمیده است، دردی همراه با احساسی مثل نبض زدن، در قسمت داخلی زانو ایجاد شود. این درد به دلیل ایجاد اصطکاک پلیکای ضخیم شده بر روی لبه گرد استخوان ران در جایی که وارد مفصل می شود، به وجود می آید. این موضوع می تواند از طریق معاینه مانند یک نوار حساس در زیر پوست، احساس شود.

بیماران غالباً گزارش می کنند که علائم در مراحل اولیه فعالیت های ورزشی وجود ندارد، اما می تواند به طور ناگهانی ظاهر شده و به تدریج بدتر شود. بیشتر بیماران به هنگام نشستن طولانی مدت، بالا و پایین رفتن از پله، چمباتمه زدن و ایستادن از روی صندلی شکایت دارند؛ زیرا این حرکات باعث ایجاد فشار در مفاصل کشکک زانو و ران می شود.

در موارد نادری که پلیکا به شدت تحریک شده باشد نیز ممکن است زانو متورم شود. آنچه در بیماران سندرم پلیکا به طور مکرر اتفاق می افتد این است که آنها اغلب دچار احساس بی ثباتی هنگام راه رفتن و بالا و پایین رفتن از پله ها می شوند. بنابراین، سندرم پلیکا در زانو می تواند با یک سری علائم مانند تورم موضعی، کاهش دامنه حرکتی، درد متناوب مفصل داخلی، بی ثباتی و قفل شدن کشکک زانو و ران بروز کند. این سندرم در نوجوانان و بزرگسالان بیشتر دیده می شود. در برخی موارد  ممکن است برای کودکان نیز رخ دهد. همچنین این عارضه در زنان بیشتر از مردان است.

تشخیص سندرم پلیکا زانو با معاینه بالینی، ارزیابی جسمانی از طریق محرک ها و سبک زندگی بیمار و در نهایت MRI انجام می شود. امروزه بهترین نتایج از طریق MRI بدست می آید. البته در بیشتر موارد سندرم پلیکا، به MRI احتیاج ندارد؛ اما MRI می تواند به رد سایر آسیب هایی که می توانند باعث درد زانو شود، کمک کند.

درمان سندرم پلیکا زانو

درمان سندرم پلیکا زانو

درمان سندرم پلیکا زانو در ابتدا با استراحت، حرکات محافظه کارانه، استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و شروع فیزیوتراپی زانو است. در صورت عدم بهبود یا در صورت تشدید علائم، باید موارد درمانی دیگری در نظر گرفته شود. اگر شرایط بیماری، مزمن شده و یا پلیکا دچار تغییرات برگشت ناپذیری شود، جراحی تنها گزینه است. در عمل جراحی، برای جلوگیری از فیبروز یا اصلاح ساختار پلیکا  (plica)و به دنبال آن پیشگیری از برگشت دوباره درد و علائم بیماری، کل ساختار پلیکای ملتهب از روی زانو، برش داده می شود.

مطلب پیشنهادی  انقباض دوپویترن یا بیماری کف دست

در حین برش دادن و برداشتن بافت پلیکا، باید یکپارچگی کپسول و ساختارهای اطراف پلیکا حفظ شود، زیرا آسیب رسیدن به این بافت ها، ممکن است منجر به فرو رفتگی کشکک شود. یکی دیگر از عوارض احتمالی که اغلب با جراحی پلیکا مشاهده می شود، خونریزی بیش از حد داخل مفصلی است. بنابراین، قبل از برداشتن بافت پلیکا، مهم است که ابتدا به آسیب های احتمالی داخل مفصلی که در بیمار وجود دارد پرداخته شود.

فیزیوتراپی سندرم پلیکا زانو معمولاً برای جلوگیری از ایجاد زخم در مفاصل، از 48 تا 72 ساعت بعد از عمل توصیه می شود. داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی نیز برای محافظت در برابر عود پلیکا تجویز می شوند. اکثر بیماران می توانند طی 3 تا 6 هفته فعالیت های ورزشی خود را از سر بگیرند. با این وجود، بیماران قبل از شروع فعالیت بدنی، باید اطمینان حاصل کنند که بهبود کامل پیدا کرده اند.

فیزیوتراپی سندرم پلیکا زانو

فیزیوتراپی سندرم پلیکا زانو

درمان سندرم پلیکا زانو (Plica syndrome)، شامل تسکین درد با داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی و سرما درمانی های مکرر در طول روز با استفاده از کمپرس یخ و ماساژ یخ، برای کاهش التهاب اولیه است. اقدامات دیگر شامل محدود کردن فعالیت های تشدید کننده با تغییر حرکات، برای کاهش خم شدن و کشش های مکرر و اصلاح ناهنجاری های همسترینگ و چهار سر ران است.

گاهی اوقات، بی حرکتی زانو در وضعیت کشیده برای چند روز و جلوگیری از نگهداری زانو در حالت خم شده، برای مدت طولانی، می تواند مفید باشد. هنگامی که التهاب حاد کاهش می یابد، می توان فیزیوتراپی سندرم پلیکا زانو را شروع کرد. هدف فیزیوتراپی سندرم پلیکا زانو کاهش نیروهای فشاری با تمرینات کششی، تقویت و بهبود انعطاف پذیری عضلات مجاور زانو، افزایش قدرت عضلات چهار سر ران و درمان التهاب همسترینگ است. درمان سندرم پلیکا زانو، معمولاً طی 6 الی 8 هفته پس از معاینه اولیه توصیه می شود.

برنامه اصلی برنامه فیزیوتراپی سندرم پلیکا شامل انعطاف پذیری، آموزش وضعیت قلب و عروق، تقویت و بازگشت به برنامه فعالیتی روزانه است. به چند نمونه از برنامه های تمرینی و آموزشی، در زیر اشاره می کنیم:

  • دامنه حرکت: زانو، ران یا پای بیمار ممکن است به طور نامناسب حرکت کند و باعث افزایش فشار در قسمت جلوی زانو شود. تکنیک های خود کششی و تکنیک های دستی که برای کمک به بازیابی و عادی سازی حرکت در زانو و پا به قسمت تحتانی بدن اعمال می شود، می تواند این تنش را کاهش دهد.
  • تکنیک های دستی: فیزیوتراپیست ممکن است برای بهبود حرکت و قدرت در زانو، از تکنیک های دستی برای حرکت دادن عضلات و مفاصل استفاده کند. این تکنیک ها در فیزیوتراپی سندرم پلیکا زانو غالباً محرک مناطقی است که درمان آنها با دشواری همراه است.
  • قدرت عضلانی: ضعف یا عدم تعادل عضلانی می تواند منجر به وارد آمدن نیروهای غیرطبیعی به زانو شود. بر اساس شرایط بیمار، فیزیوتراپیست یک برنامه تقویت کنده تدریجی و منحصر به فرد با توجه به سن و شرایط جسمی بیمار، طراحی می کند. این تمرینات ممکن است در موقعیت های مختلف مانند دراز کشیدن، نشستن یا ایستادن انجام شود.
  • آموزش عملکردی: هنگامی که درد بهبود یافت، بیمار باید به فعالیت های بیشتر بپردازد. بهتر است بیمار برای به حداقل رساندن تنش روی زانو و خطر آسیب دیدگی مکرر، حرکات ایمن و کنترل شده را بیاموزد. بر اساس اهداف و ارزیابی حرکتی بیمار، فیزیوتراپیست، مجموعه ای از فعالیت ها را توصیه می کند که به بیمار می آموزد، چگونه از بدن خود به درستی استفاده کند.
  • انعطاف پذیری: تمرین برای بازیابی انعطاف پذیری در کشش، تمرین کشش منفعل زانو هنگام خواباندن غلتک زیر مچ پا است.
  • همچنین تمرینات چهار سر ران، مینی اسکات، پیاده روی، استفاده از دوچرخه ثابت و متحرک و شنا از موثرترین برنامه های فیزیوتراپی سندرم پلیکا زانو است.

خدمات فیزیوتراپی آرنیکا برای سندرم پلیکا

درمان سندرم پلیکا

بیمار و فیزیوتراپیست در کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا با همکاری هم برنامه ای برای دستیابی به اهداف خاص تهیه می کنند. همچنین مرکز فیزیوتراپی آرنیکا با بروزترین تجهیزات، به عنوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در اهواز، استراتژی های درمانی را در اختیار بیمار قرار می دهد. برای استفاده از خدمات فیزیوتراپی آرنیکا در اهواز، فقط کافی است با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *