0%

سندرم قوس دردناک شانه و فیزیوتراپی آن

سندرم قوس دردناک شانه

سندرم قوس دردناک شانه و فیزیوتراپی آن

5/5 - (1 امتیاز)

سندرم قوس دردناک شانه چیست؟

بیماری قوس دردناک شانه

سندرم قوس دردناک شانه (Painful shoulder arc syndrome)، از جمله مشکلات شایع در شانه است. درد این سندرم به صورتی است که به هنگام حرکت دادن بازو توسط فرد به طرفین، شروع می شود. این شانه درد معمولاً زمانی اتفاق می افتد که فرد بازو را بالا آورده و موازی با زمین نگه می دارد. شانه درد درد در این عارضه، زمانی که فرد بازو را بالای سر خود می برد، به بیشترین حد می رسد و تا وقتی که فرد بازو را به سمت پایین نیاورد، از بین نخواهد رفت.

شانه هر فرد، دارای مفصلی توپی و مفصلی حفره مانند است. مفصل توپی در انتهای بالای استخوان بازو قرار دارد و قسمت حفره مانند نیز بخشی از تیغه شانه است. این چنین مفصل متحرکی، همیشه مستعد آسیب دیدگی خواهد بود. هنگامی که در ساختارهای اطراف مفصل شانه، ضعف، فشار و پارگی عضله روتاتور کاف (Rotator Cuff) به وجود بیاید، مفصل توپی هنگام بلند کردن بازو، کمی به سمت بالا حرکت کرده و می تواند منجر به بروز سندرم قوس دردناک شانه (Painful shoulder arc syndrome) شود.

وقتی بازو کمی به سمت بالا حرکت کند، ممکن است تاندون های روتاتور کاف، دچار گرفتگی آکرومیون شود. این گرفتگی باعث درد و قوس دردناکی به هنگام حرکت دادن بازو می شود. اگر علائم قوس دردناک بعد از تلاش برای بهبود دامنه حرکت شانه ادامه پیدا کند، ممکن است نشانه پارگی روتاتور کاف در شانه باشد. 

دلایل سندرم قوس دردناک شانه

قوس دردناک شانه

میانگین سنی بروز این عارضه در دهه ششم عمر یعنی بین سنین50 تا 59 سالگی است و بیشتر در بیماران دیابتی مشاهده می شود. همچنین سندرم قوس دردناک شانه در ورزشکارانی که ورزش های آنها شامل پرتاب و حرکات بالای سر است، بسیار شایع است. یکی دیگر از دلایل قوس دردناک شانه می تواند وارد شدن ضربه باشد که باعث افزایش فشار روتاتور کاف و عدم تعادل عضلات می شود.

علائم سندرم قوس دردناک شانه

  • حساسیت به لمس در شانه و اطراف آن، احساس درد در بازو و پشت و احساس ضعف در شانه: درد در آغاز سندرم قوس دردناک شانه، فقط هنگام فعالیت احساس می شود، اما در مراحل بعدی حتی در حالت استراحت و خواب نیز می توان آن را تجربه کرد.
  • سابقه ضربه به شانه: برای مثال، افتادن روی بازو می تواند باعث آسیب به شانه و شانه درد شود. صرف نظر از نوع برخورد و آسیب دیدگی، با افزایش سن، خطر پارگی روتاتور کاف افزایش می یابد.
  • التهاب و تورم: وقتی که عضله روتاتور کاف متورم شود و در فضای بین بازو و استخوان شانه گرفتگی ایجاد شود، احتمال کشیدگی عضله و سایر آسیب های شانه و شانه درد وجود دارد.
  • کاهش دامنه حرکتی: فرد به دلیل داشتن درد نمی تواند مثل سابق دامنه حرکتی قابل توجه داشته باشد و به فعالیت های روزانه بپردازد.
  • از بین رفتن عضلات روتاتور کاف: حرکات تکراری که تحت فشار زیاد انجام می شود، باعث از بین رفتن عضلات روتاتور کاف می شود. ورزشکارانی که ورزش های پرتابی انجام می دهند، بیشتر دچار شانه درد می شوند.

 درمان قوس دردناک شانه

درمان قوس دردناک شانه

یک قوس دردناک شانه ممکن است نشان دهنده مشکلی در روتاتور کاف یا مفصل شانه باشد. فیزیوتراپیست می تواند علت قوس دردناک را تشخیص دهد و می تواند برای درمان مناسب آن توصیه هایی کند تا بیمار بتواند به سرعت به سطح فعالیت طبیعی خود برگردد.

پزشک ممکن است برای بررسی علائم گرفتگی شانه یا پارگی روتاتور کاف، عکسبرداری با اشعه ایکس و MRI انجام دهد. اگر درد شانه و قوس دردناک همچنان ادامه پیدا کند، ممکن است پزشک دارو تجویز کند که شامل تزریق استروئید شانه است. اگر عضلات، تاندون ها یا رباط ها علت اختلال در تحرکات شانه باشد، ممکن است تمرینات کششی تجویز شود.

اگر ضعف در عضلات روتاتور کاف باعث ایجاد قوس دردناک شانه شده باشد، ممکن است تمرینات تقویت شانه و کشش روتاتور کاف تجویز شود. تمرینات حرکتی شانه، تمرینات تثبیت کننده کتف، تمرینات روتاتور کاف و باند مقاومتی نیز برای کمک به بهبود قدرت شانه لازم است. بنابراین گذراندن جلسات فیزیوتراپی و آموزش حرکت ها به صورت حضوری توسط فیزیوتراپیست، برای اطمینان از انجام تمرینات صحیح می تواند به بهبود سریع کمک کند.

بیشترین طول درمان برای درد در قسمت های مختلف شانه که ناشی از گرفتگی است، حدود چهار تا شش هفته طول می کشد. توصیه بسیاری از پزشکان این است که قبل از انجام هرگونه تمرینات ورزشی مربوط به شانه درد، حتما با متخصص طب فیزیکی مشورت شود تا اطمینان حاصل شود که بیمار به درستی ورزش می کند.

مطلب پیشنهادی  ماساژ ورزشی در فیزیوتراپی

بعضی اوقات نیز گرفتگی یا پارگی های کوچک به کمک مسکن های ضد التهاب و تغییر در فعالیتی که ممکن است باعث ایجاد درد شود، به خودی خود بهتر می شود. تزریق استروئید و بی حسی موضعی به شانه نیز می تواند تا حد قابل توجهی باعث کاهش درد شود. داروها و فیزیوتراپی ویژه شانه درد به بیمار کمک می کند تا قدرت و دامنه حرکتی پیدا کند. اگر درمان های محافظه کارانه موفقیت آمیز نباشد، مشاور ممکن است جراحی شانه را توصیه کند.

فیزیوتراپی قوس دردناک شانه

فیزیوتراپی قوس دردناک شانه

اگر فردی شانه درد را تجربه کند، توصیه می شود که برای تعیین علت درد و کمک به بهبود تحرک شانه، به یک متخصص فیزیوتراپی مراجعه کند. قبل از شروع هرگونه درمان برای بهبودی شانه، فیزیوتراپیست معمولا یک معاینه کامل و ارزیابی اولیه شامل دامنه حرکتی و معاینات بالینی انجام می دهد. در طول ارزیابی ها، متخصص فیزیوتراپی برای درک ماهیت مشکل شانه از بیمار سوالاتی می پرسد و سپس معاینات و آزمایشات مختلفی انجام می دهد که شامل موارد زیر است:

  • استحکام و قدرت
  • حساسیت به لمس کردن
  • عملکرد عضو آسیب دیده
  • دامنه حرکتی

فیزیوتراپیست با استفاده از ابزار خاص برای اندازه گیری میزان حرکت مفصل شانه به جهات مختلف، استفاده می کند. همچنین فیزیوتراپیست کیفیت حرکت بیمار را مشاهده خواهد کرد. بلافاصله پس از آسیب دیدگی و برخورد ضربه، ممکن است پزشک و متخصص فیزیوتراپی استراحت، یخ درمانی، فشرده سازی را برای کاهش درد و تورم توصیه کند. هنگامی که ورم کاهش پیدا کرد و درد بازو کم شد، برخی تمرینات ورزشی، می تواند به بیمار در بهبودی و جلوگیری از مسائلی مانند شانه منجمد یا از دست دادن دامنه حرکت کمک کند. تمرینات فیزیوتراپی قوس دردناک شانه عبارتند از:

  • کشش درگاه: در این تمرین فیزیوتراپی قوس دردناک شانه فرد با ایستادن در درگاه در و باز کردن بازوها به طرفین، عضلات را گرم کند. دو طرف در را در ارتفاع شانه یا زیر آن نگه داشته و به جلو خم شود. یک کشش انجام داده و در عین حال کمر را صاف نگه داشته و وزن خود را روی انگشتان پا قرار دهد.
  • چرخش به پهلو: در این تمرین فیزیوتراپی قوس دردناک شانه فرد روی شانه مخالف دراز کشیده و آرنج بازوی آسیب دیده خود را تا 90 درجه خم می کند. وزنه ای سبک را در دست آسیب دیده گرفته و آرنج خود را در کنار پهلو نگه دارد. دمبل را به آرامی بلند کند و قبل از بازگشت به حالت شروع، حتما وزنه را برای چند ثانیه بالا نگه دارد. این تمرین سه بار در روز و هر بار ده مرتبه انجام شود. وقتی انجام ده بار در روز راحت بود، تکرار ها به 20 مرتبه افزایش پیدا می کند.
  • پرواز معکوس: در این تمرین فیزیوتراپی قوس دردناک شانه فرد می ایستد و پاها را به اندازه عرض شانه و زانوهای خود را کمی خم می کند. کمر خود را صاف نگه داشته و کمی به جلو خم می شود. در حالی که آرنج خود را قفل نکرده، بازوها را دراز می کند. در حین انجام این کار تیغه های شانه خود را به هم فشار می دهد. سه مرتبه 10 تایی این حرکت تکرار شود.
  • تمرین ماشین چمن زنی: در این تمرین فیزیوتراپی قوس دردناک شانه فرد ایستاده و پاها را به اندازه عرض شانه باز می کند. یک سر باند مقاومت را در زیر پا در مقابل بازوی آسیب دیده قرار می دهد و انتهای دیگر را با بازوی آسیب دیده نگه می دارد. بنابراین باند به صورت مورب در سراسر بدن قرار می گیرد. دست را روی مفصل ران مخالف قرار داده و بدون اینکه زانوها قفل شود، کمی کمر را خم کند. فرد حرکت ماشین چمن زنی را شروع کرده، شانه ها را آرام نگه داشته و در حالت ایستاده تیغه های شانه را به هم فشار می دهد. سه مرتبه، هر مرتبه 10 بار تکرار می شود.

نکات مهم در مورد این تمرینات فیزیوتراپی قوس دردناک شانه این است که هر وقت احساس درد غیر قابل تحمل بود، فرد تمرین را متوقف کند و همه تمرینات حتما باید زیر نظر فیزیوتراپیست باشد.

خدمات فیزیوتراپی آرنیکا برای درمان قوس دردناک شانه

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا یک مرکز فیزیوتراپی خوب در اهواز است. این مرکز فیزیوتراپی آماده ارائه خدمات فیزیوتراپی تخصصی جهت درمان قوس دردناک شانه از جمله تمرینات ورزشی، سرما درمانی و تکنیک های دستی است. همچنین برای دریافت خدمات فیزیوتراپی در مرکز فیزیوتراپی آرنیکا می توانید با نوبت دهی آنلاین، نوبت رزرو کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *