0%

فیزیوتراپی بعد از جراحی‌ های شکم

فیزیوتراپی بعد از جراحی های شکم

فیزیوتراپی بعد از جراحی‌ های شکم

5/5 - (3 امتیاز)

جراحی‌های شکمی در زنان اغلب تهاجمی بوده و می‌تواند منجر به دور شدن طولانی مدت از کار و سایر مسئولیت‌های فردی شود. درد و ناتوانی عملکردی که می‌تواند به دنبال جراحی‌های شکم رخ دهد، می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد.

مراقبت از خود در دوران نقاهت پس از جراحی شکمی بسیار مهم است و فیزیوتراپی بعد از جراحی‌ شکم می‌تواند دوره نقاهت را کوتاه کرده و توانایی فرد را به او بازگرداند. در این نوشتار به بیان مزایا و بررسی چگونگی فیزیوتراپی بعد از جراحی‌ های شکم می‌پردازیم.

فیزیوتراپی بعد از جراحی شکم

مزایای فیزیوتراپی بعد از جراحی‌ های شکم

تحت هر گونه جراحی شکمی که قرار گرفته باشید، چه عمل سزارین باشد و چه ترمیم فتق یا هیسترکتومی، فیزیوتراپی می‌تواند تفاوت چشمگیری در روند بهبود شما ایجاد کند. جراحی‌های شکم اغلب می‌توانند ماهیچه‌های شکم و کف لگن را تضعیف کرده و منجر به درد، بی اختیاری ادرار، مشکلات گوارشی و نفخ شوند.

ضعف عضلات شکم می‌تواند منجر به تضعیف سلامت عمومی بدن و کمردرد شود. مزایای فیزیوتراپی بعد از جراحی شکمی بر برطرف کردن اختلالات و نارسایی‌های به وجود آمده پس از عمل جراحی متمرکز است. این مزایا عبارتند از:

  • تقویت عضلات شکم و لگن: تکنیک‌های مختلف فیزیوتراپی عضلات شکم و فیزیوتراپی لگن را که به دلیل جراحی تضعیف شده‌اند تقویت کرده و توانایی آن‌ها را بازمی‌گرداند.
  • تسکین بافت اسکار: برای بسیاری از افراد، بافت اسکاری که بعد از جراحی شکم شکل می‌گیرد می‌تواند منجر به درد لگن، مقاربت دردناک و انسداد روده یا مثانه شود. چسبندگی یا بافت اسکار می‌تواند باعث اتصال اندام‌های داخلی به یکدیگر شود. فیزیوتراپی بعد از جراحی لگن می‌تواند بافت اسکار را تجزیه کرده و به افزایش تحرک ماهیچه‌ها و بافت همبند کمک می‌کند.

فیزیوتراپی بعد از جراحی های شکمی

جلسات فیزیوتراپی بعد از جراحی شکم چگونه است؟

در جلسات فیزیوتراپی بعد از جراحی شکم که معمولا به تشخیص پزشک جراح، بین دو تا سه هفته پس از جراحی برگزار می‌شود یک سری آموزش‌ها و توصیه‌ها توسط فیزیوتراپیست به بیماران انجام می‌شود. برخی از مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

  • پیاده روی را شروع کنید.

شروع پیاده روی احتمالا یکی از اولین توصیه‌های فیزیوتراپیست به بیمارانی است که تحت جراحی شکمی قرار گرفته‌اند. پیاده روی زودهنگام بعد از عمل یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توان برای جلوگیری از مشکلات بعد از عمل انجام داد. پیاده روی به افزایش جریان خون و جلوگیری از لخته شدن خون کمک می‌کند. پیاده روی بعد از جراحی‌های شکمی را با مدت زمان 10-15 دقیقه شروع کنید و به تدریج به مدت زمان پیاده روی خود بیفزایید.

اجتناب از راه رفتن ممکن است باعث افزایش درد و ضعف در بیمار شود و او را در معرض خطر بیشتری برای عفونت، لخته شدن خون و مشکلات ریوی مانند ذات الریه قرار دهد. استراحت طولانی مدت در رختخواب همچنین ممکن است خطر مشکلات پوست و زخم‌های بستر را افزایش دهد. در مقابل دیگر توصیه فیزیوتراپیست به بیمار این خواهد بود که تا مدت زمان معینی از فعالیت‌های سنگین مانند دوچرخه سواری، دویدن، وزنه برداری یا ورزش هوازی خودداری کند.

  • غذای سالم مصرف کنید.

بیماران پس از قرار گرفتن تحت عمل جراحی شکمی ممکن است یبوست یا حالت تهوع داشته باشند. بیماران باید در دوران نقاهت خود حتی اگر احساس گرسنگی نمی‌کنند غذا بخورند و رژیم غذایی سالمی داشته باشند.

مطلب پیشنهادی  فیزیوتراپی کیفوز یا درمان قوز کمر و پشت

به خصوص مصرف میوه‌ها و سبزیجات که سرشار از فیبر و پروبیوتیک‌ها هستند می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و دستگاه گوارش را در حرکت نگه دارند. همچنین توصیه می‌شود بیماران در دوران نقاهت پس از جراحی مقدار زیادی آب بنوشند.

  • حرکت کردن را محدود کنید.

معمولا دیگر توصیه فیزیوتراپیست جهت فیزیوتراپی پس از جراحی شکم این است که بیمار  به مدت 4 تا 8 هفته پس از عمل جراحی چیزی را که بیش از 10 پوند وزن دارد بلند نکند. همچنین در صورتی که  هنگام لباس پوشیدن برای بیمار دشوار باشد، باید برای پوشیدن و درآوردن جوراب، کفش و شلوار خود کمک دریافت کند.

 

تکنیک‌های مورد استفاده در فیزیوتراپی پس از جراحی شکم

  • الکتروتراپی: الکتروتراپی از جمله موثرترین تکنیک‌های فیزیوتراپی پس از جراحی شکمی محسوب می‌شود. در الکتروتراپی از تحرکات الکتریکی برای تقویت و بازسازی عضلات کف لگن و کاهش درد بیمار در دوران نقاهت پس از جراحی استفاده می‌شود.
  • تمرین درمانی: تمرین درمانی را می‌توان رایج‌ترین تکنیک فیزیوتراپی برای دوره نقاهت پس از جراحی‌های مختلف، از جمله جراحی‌های شکمی دانست. تمرین درمانی با افزایش گردش خون بیمار و تقویت عضلات، محدودیت دامنه حرکتی به وجود آمده به دلیل عمل جراحی را برطرف می‌کند.
  • لیزر درمانی: لیزر درمانی یکی دیگر از تکنیک‌های فیزیوتراپی مورد استفاده بعد از جراحی‌های شکمی است. لیزر درمانی برای تقویت و ترمیم عضلات آسیب دیده بسیار مفید و موثر است.
  • ماساژ درمانی: از ماساژ درمانی از فیزیوتراپی پس از جراحی‌های شکمی با هدف کاهش آسیب در بافت‌های نرم و اسکار محل جراحی استفاده می‌شود. ماساژ همچنین برای شل کردن عضلات و کاهش درد و تورم محل جراحی بسیار مفید است.
  • فیزیوتراپی تنفسی: جراحی‌های شکمی ممکن است بر روی سیستم تنفسی افراد تاثیرات منفی بگذارند. در چنین مواردی تکنیک‌های فیزیوتراپی تنفسی می‌توانند برای بهبود عملکرد سیستم تنفسی افراد بسیار مفید باشند.

فیزیوتراپی بعد از جراحی های شکم

کلینیک آرنیکا ارائه دهنده خدمات فیزیوتراپی پس از جراحی شکم

امروز نقش و تاثیر فراوان فیزیوتراپی برای کاهش طول دوره نقاهت پس از جراحی‌های مختلف از جمله فیزیوتراپی بعد از جراحی شانه، فیزیوتراپی بعد از جراحی ستون فقرات  و … بر کسی پوشیده نیست. همانطور که در مقاله فوق اشاره گردید، فیزیوتراپی پس از جراحی‌های شکمی برای بیماران مزایای زیادی را به همراه دارد‌. در این راستا مراجعه به مراکز فیزیوتراپی معتبر با کادر متخصص و مجرب اهمیت زیادی دارد.

همچنین استفاده از تجهیزات به روز و محیط آرام و بهداشتی دیگر مواردی هستند که باید در انتخاب یک مرکز فیزیوتراپی مورد توجه قرار گیرند. از طرفی برخی از افراد به دلیل مشکلات جسمی و یا برای راحتی بیشتر ترجیح می دهند خدمات فیزیوتراپی در منزل در اهواز خود دریافت کنند.

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا با برخورداری از تراپیست‌های متخصص و مجرب و همچنین با بهره‌گیری از به روزترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات و متدهای فیزیوتراپی روز دنیا، آماده ارائه خدمات فیزیوتراپی در کلینیک و همچنین در منزل به بیماران است.

فیزیوتراپی پس از جراحی های شکم

سوالات متداول

  1. مزایای فیزیوتراپی پس از جراحی‌ های شکمی کدامند؟

تقویت عضلات شکم و لگن و بهبود بافت اسکار را می‌توان مهم‌ترین مزایای فیزیوتراپی پس از جراحی‌های شکمی دانست.

  1. مهم‌ترین توصیه‌های تراپیست‌ها برای بیماران پس از جراحی‌های شکمی کدامند؟

پیاده روی، مصرف غذای سالم و محدودیت در حرکات سنگین اغلب مهم‌ترین توصیه‌های فیزیوتراپیست به این بیماران را تشکیل می‌دهد.

  1. فیزیوتراپی بعد از جراحی شکمی چه مدت زمانی بعد از عمل شروع می‌شود؟

فیزیوتراپی بعد از جراحی‌ های شکمی اغلب به تشخیص پزشک جراح بین ۲ تا ۳ هفته پس از جراحی شروع می‌شود.

  1. مهم‌ترین تکنیک‌های مورد استفاده پس از جراحی‌ های شکمی کدامند؟

الکتروتراپی، لیزر درمانی، تمرین درمانی و ماساژ درمانی را می‌توان مهم‌ترین تکنیک‌های مورد استفاده در جراحی‌های شکمی به شمار آورد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *