0%
فیزیوتراپی بیماران بستری

فیزیوتراپی بیماران بستری

5/5 - (2 امتیاز)

فیزیوتراپی بیماران بستری به طور حرفه‌ای به گروه‌های جمعیتی مختلف در تمام سنین با وضعیت‌های مختلف در طول دوره بستری می‌پردازد. در بیمارستان‌ها، فیزیوتراپی در تمام بخش‌ها بر پیشگیری از عوارض و بهبود وضعیت بیمار از جمله عملکرد تنفسی و تحرک تمرکز دارد. فیزیوتراپیست بیمارستان همچنین یک ارزیابی اولیه از وضعیت بیمار انجام می‌دهد. سپس با توجه به وضعیت بیمار چارچوب مناسب برای درمان بیشتر و ارتقای مداوم مراقبت‌های توانبخشی را توصیه می‌کند. خدمات فیزیوتراپی در بیمارستان به بهبودی بیمار و بازگشت او به تحرک و عملکرد در زندگی روزمره کمک می‌کند. در این مقاله توضیحاتی را درباره فیزیوتراپی بیماران بستری در بیمارستان ارائه می‌‌نماییم.

اهداف فیزیوتراپی بیماران بستری

فیزیوتراپی بیماران بستری با اهداف متنوعی انجام می‌شود. مهم‌ترین این اهداف عبارتند از:

  • پیشگیری از عوارض دوران بستری در بیمارستان.
  • درمان تنفسی، تحرک و فعالیت، با هدف به حداقل رساندن عوارض ناشی از عمل، بیهوشی یا بی حرکتی.
  • کمک به به پیشگیری از بدتر شدن و یا تشدید شرایط پزشکی قبل از بستری بیمار.
  • ارتقاء عملکرد و تحرک – فعال سازی، تقویت و تحرک بیمار به منظور از سرگیری حداکثر عملکرد و استقلال، با استفاده از لوازم جانبی.
  • ارزیابی عملکردی – انجام یک ارزیابی عملکردی برای توصیه چارچوب مناسب برای درمان بیشتر و ارتقای تداوم مراقبت، از جمله توانبخشی.
  • توصیه‌ها و دستورالعمل‌ها-دستورالعمل‌هایی برای تمرین‌ها و فعالیت‌های مستقل، برای کوتاه کردن مدت زمان بهبودی و ارتقای سلامت عمومی.

اهداف فیزیوتراپی بیماران بستری

فیزیوتراپی تنفسی در بیماران بستری

فیزیوتراپی تنفسی در فیزیوتراپی بیماران بستری نقش بسیار مهم و اساسی را ایفا می‌کند. فیزیوتراپی تنفسی یا فیزیوتراپی قفسه سینه یک حوزه تخصصی از فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی تنفسی به افراد مبتلا به بیماری ریوی کمک می‌کند تا عملکرد ریه و تحمل ورزش خود را به حداکثر برسانند و حفظ کنند. بسیاری از بیماران پس از جراحی و در اثر داروی بیهوشی دچار مشکلات تنفسی می‌شوند. فیزیوتراپی تنفسی به این بیماران کمک می‌کند تا به حالت عادی خود بازگردند. فیزیوتراپیست‌های تنفسی به حرکت و حذف ترشحات مجاری تنفسی کمک می‌کنند.

فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی در بیماران بستری

انجام یک جراحی موفقیت‌آمیز به این معنی نیست که می‌توانید بلافاصله بعد از عمل از یک زندگی عادی لذت ببرید! فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی یکی از رایج‌ترین و موثرترین فیزیوتراپی‌ها در فیزیوتراپی بیماران بستری است. فیزیوتراپی توانبخشی پس از عمل یک نوع از فیزیوتراپی برای بیمارانی است که تحت جراحی های ارتوپدی قرار می‌گیرند. پزشکان جراح به بیماران توصیه می‌کنند برای دستیابی به نتایج بهتر جراحی، تحت درمان فیزیوتراپی قرار گیرند.

فیزیوتراپیست‌ها قبلاً با دستورالعمل‌هایی که پزشک تجویز کرده است آشنا هستند. بر این اساس به بیماران کمک می‌کنند تا در دوره بستری در بیمارستان حداکثر بهبود را تجربه کنند. فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی بلافاصله پس از جراحی شروع می‌شود و تا زمانی که تمام عملکردهای بدن خود به سطح طبیعی برگردند ادامه می‌یابد.

فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی در بیماران بستری

فیزیوتراپی بعد از سکته مغزی در بیماران بستری

فیزیوتراپی بعد از سکته مغزی نوع دیگری از فیزیوتراپی بیماران بستری است. سکته مغزی اغلب قسمتی از مغز بیمار را که حرکت را کنترل می‌کند تحت تأثیر قرار می‌دهد. ممکن است بیمار در یک طرف بدن دچار ضعف یا فلج باشد. یا در حرکت و انجام فعالیت‌های روزمره مشکل داشته باشد. همچنین ممکن است علائم دیگری مانند اسپاسم عضلانی، مشکلات تعادلی و درد مفاصل را تجربه کند.

مطلب پیشنهادی  فیزیوتراپی بعد از ترمیم رباط های زانو

فیزیوتراپی بعد از سکته مغزی بسیاری از این مشکلات و علائم را در طی دوره بستری در بیمارستان کاهش می‌دهد. شدت عوارض سکته مغزی و توانایی هر فرد برای بهبودی بسیار متفاوت است. محققان دریافته‌اند افرادی که در برنامه توانبخشی متمرکز پس سکته مغزی شرکت می‌کنند از اکثر افرادی که توانبخشی سکته مغزی ندارند، عملکرد بهتری دارند. هر چه زودتر توانبخشی بعد از سکته مغزی شروع شود، احتمال بیشتری وجود دارد توانبخشی سکته مغزی معمولا بین 24 تا 48 ساعت پس از سکته مغزی شروع می‌شود.

فیزیوتراپی بیماران قلبی عروقی بستری

فیزیوتراپی در بیماریهای قلبی و عروقی یکی دیگر از مهم‌ترین موارد در فیزیوتراپی بیماران بستری است. فیزیوتراپی بیماران قلبی و عروقی به علت حساسیت زیاد شرایط این بیماران در دوره بستری در بیمارستان شروع شده و تا بهبودی کامل ادامه می‌یابد. فيزيوتراپيست‌‌ها بلافاصله بعد از عمل بیماران قلبی نظارت بر همه فعاليت‌های این بيماران مانند قدم‌ زدن‌ و بالا رفتن‌ از پله‌ را شروع می‌کنند.

فیزیوتراپیست‌ها به علت حساس بودن شرایط این بیماران بروز هرگونه‌ علائم‌ و عكس‌العمل‌ در اثر تحرک را بررسی ‌و ثبت‌ می‌کنند. در فیزیوتراپی دوره بستری بیماران قلبی عروقی در مورد سطح‌ مجاز فعاليت‌ها به‌ بيمار توضيح‌ داده می‌شود. همچنین رژیم غذایی متناسب با وضعیت بیمار را برای او طراحی می‌شود.

فیزیوتراپی بیماران بستری

فیزیوتراپی آسیب نخاعی در بیماران بستری

فیزیوتراپی آسیب نخاعی یکی دیگر از انواع فیزیوتراپی بیماران بستری است. آسیب نخاعی یا ضایعه نخاعی اغلب بر عملکرد حسی، حرکتی، تنفسی، مجاری ادراری و عملکرد جنسی تاثیرگذار است. بیماران مبتلا به آسیب نخاعی ممکن است از 8 تا 24 هفته در بیمارستان بستری باشند. توانبخشی و فیزیوتراپی این بیماران برای بازگشت حداکثری توانایی و عملکرد آن‌ها در طی دوره بستری شروع خواهد شد. البته درمان‌های توانبخشی و فیزیوتراپی این بیماران در طولانی مدت و پس از ترخیص از بیمارستان نیز ادامه خواهد یافت. در اولین مرحله از فیزیوتراپی آسیب نخاعی در دوره بستری موارد زیر مورد توجه قرار می‌گیرد:

  • مدیریت و پیشگیری عوارض تنفسی آسیب نخاعی
  • بهبود گردش خون
  • مدیریت و کاهش انقباضات عضلانی
  • جلوگیری از زخم بستر

فیزیوتراپی آسیب نخاعی در بیماران بستری

سخن آخر

فیزیوتراپی بیماران بستری در شرایط گوناگونی کاربرد و حتی ضرورت دارد. فیزیوتراپی در دوره بستری در بیمارستان شامل ارزیابی شرایط بیمار، ارائه مشاوره و توصیه های لازم به او و استفاده از تکنیک‌های مختلف توانبخشی است. البته باید به این نکته اشاره کرد که فیزیوتراپی در بیماران بستری اگر چه ضروری است اما اغلب کافی نیست. روند توانبخشی و درمان‌های فیزیوتراپی لازم است پس از مرخص شدن بیمار از بیمارستان نیز ادامه یابد.

همچین در برخی بیماران نیز فیزیوتراپی بیمار باید پس از ترخیص از بیمارستان شروع شود. مانند فیزیوتراپی پس از زایمان. مرکز فیزیوتراپی آرنیکا ارائه دهنده انواع خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی با بهترین کیفیت می‌باشد.

سوالات متداول

  1. منظور از فیزیوتراپی بیماران بستری چیست؟

بسیاری از بیماران در طی دوره بستری در بیمارستان نیازمند توانبخشی و فیزیوتراپی هستند. فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی یکی از مهم‌ترین انواع فیزیوتراپی بیماران بستری است.

  1. مهم‌ترین اهداف فیزیوتراپی بیماران بستری چیست؟ درمان تنفسی، تحرک و فعالیت، با هدف به حداقل رساندن عوارض ناشی از عمل، بیهوشی و بی‌حرکتی، پیشگیری از عوارض دوران بستری در بیمارستان، ارائه کمک به به پیشگیری از بدتر شدن یا تشدید شرایط پزشکی قبل از بستری بیمار
  2. فیزیوتراپی پس از سکته مغزی چه زمانی آغاز می‌شود؟

فیزیوتراپی پس از جراحی مغزی در دوره بستری بیمار و بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از سکته مغزی آغاز می‌شود.

  1. هدف از فیزیوتراپی تنفسی در بیماران بستری چیست؟

فیزیوتراپی تنفسی به بیمارانی که در اثر داروی بیهوشی دچار مشکلات تنفسی شده‌اند کمک می‌کند تا به حالت عادی خود بازگردند. همچنین به بیماران ریوی کمک می‌کند تا عملکرد ریه خود را به حداکثر برسانند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *