0%

راهکارهای فیزیوتراپی دررفتگی کشکک زانو

راهکارهای فیزیوتراپی دررفتگی کشکک زانو

راهکارهای فیزیوتراپی دررفتگی کشکک زانو

5/5 - (1 امتیاز)

دررفتگی کشکک زانو

دررفتگی کشکک زانو

دررفتگی کشکک زانو (Patellar dislocation) به واسطه یک تغییر جانبی که معمولا ایجاد ترک در استخوان ران و اختلال در رباط داخلی کشکک زانو است، رخ می دهد. در رفتگی کشکک بیشتر به دلیل آسیب دیدگی ناشی از ضربه یا فشار زیاد بر مفصل زانو اتفاق می افتد. این عارضه، در زنان جوان و همچنین ورزشکاران بسیار شایع است. مشاهدات پزشکی حاکی از این است که بعد از مدیریت محافظه کارانه، بسیاری از بیماران می توانند به فعالیت های روزانه بازگردند.

 دلایل دررفتگی کشکک زانو

زانو

آسیب دیدگی های زیادی می تواند موجب در رفتگی کشکک زانو شود که در نتیجه یک اتفاق یا ترکیبی از چند ضربه است. به این موارد اشاره ای کوتاه می کنیم:

  • ضربه مستقیم به زانو: هنگامی که مفصل زانو با نیروی زیادی با فرد یا جسمی برخورد می کند، ضربه وارده به مفصل زانو می تواند باعث دررفتگی کشکک زانو و همچنین مچ پا شود.
  • فشار بیش از حد در حین حرکت: هنگامی که یک ورزشکار با سرعت بالا در جهتی حرکت می کند و باید با تغییر جهت پای خود به سرعت در جهتی دیگر حرکت کند، مفصل زانو فشار زیادی را متحمل می شود. حتی در مواردی دیده شده که فشار بیش از حد باعث شده که کاسه زانو جدا شود.
  • جنسیت: زنان بیشتر از مردان در معرض خطر دررفتگی کشکک زانو و پا هستند. تصور می شود این خطر ممکن است به این دلیل باشد که زنان باسن پهن تری دارند و این باعث می شود استخوان های ران به سمت داخل کج شوند و به همین دلیل زاویه بیشتری به زانو می دهند.
  • ضعف در عضلات پا: افرادی که عضلات پای ضعیفی دارند و یا دچار عدم تعادل در پاها هستند، ممکن است فشار غیر ضروری بر مفصل زانوی خود وارد کنند و این موضوع خطر در رفتگی کشکک زانو را افزایش می دهد.
  • قد: ورزشکارانی که از قد بلندی برخوردار هستند، ممکن است بیشتر از سایرین با خطر دررفتگی کشکک زانو مواجه باشند.
  • وجود آسیب دیدگی قبلی در کشکک زانو: افرادی که قبلاً دچار دررفتگی کشکک زانو و یا آسیب دیدگی مچ پا شده اند، معمولا مفصل زانوی ضعیفی دارند و این ممکن است احتمال تکرار در رفتگی کشکک زانو را افزایش دهد.
  • اضافه وزن: افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند بیشتر دچار در رفتگی کشکک زانو می شوند. در این افراد، دررفتگی کشکک حتی بدون وجود آسیب دیدگی نیز می تواند رخ دهد.

در حالی که جلوگیری از بسیاری آسیب دیدگی های زانو اجتناب ناپذیر است، اما می توان با ترکیبی از حفظ سلامت وزن بدن، لایف استایل مناسب و جلوگیری از وارد شدن ضربه به پا، تا حدودی خطرات را کاهش داد.

علائم دررفتگی کشکک زانو و تشخیص آن

شکایت اصلی بیماران مبتلا به در رفتگی کشکک زانو شامل موارد زیر می شود:

  • درد پس از نشستن طولانی و یا درد در کشکک زانو پس از فعالیت زیاد
  • بی ثباتی زانو
  • قفل شدن زانو بعد از وارد شدن ضربه
  • لیز خوردن کاسه زانو به سمت خارج از زانو
  • باز شدن کشکک زانو به دلیل وجود ترک در زانو
  • سفتی یا تورم زانو

تشخیص آسیب دیدگی های زانو بعد از معاینه و انجام ارزیابی های اولیه توسط پزشک و انجام عکسبرداری، ممکن می شود. اشعه X، سی تی اسکن و انجام MRI برای مشخص شدن درجه آسیب دیدگی های زانو از روش های عکسبرداری است.

درمان دررفتگی کشکک زانو

فیزیوتراپی دررفتگی کشکک زانو

درمان دررفتگی کشکک زانو معمولا به صورت درمان غیر جراحی توصیه می شود که شامل موارد زیر است:

  • استراحت، یخ درمانی، فشرده سازی و ارتفاع
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و…
  • عصا برای برداشتن وزن از روی زانو
  • گچ گرفتن و یا استفاده از زانو بند های طبی برای بی حرکتی زانو
  • کفش مخصوص برای کاهش فشار روی زانو
  • فیزیوتراپی زانو

در بیشتر موارد، دررفتگی های کشکک زانو، به صورت محافظه کارانه با بی حرکتی و توان بخشی کنترل می شود، زیرا اکثر بیماران مبتلا بدون جراحی به خوبی درمان خواهند شد. بر اساس منابع مورد اعتماد، فقط در مواردی که در رفتگی کشکک به صورت مکرر وجود دارد، یا هنگامی که بیمار با علائم کشیدگی کشکک مراجعه می کند، جراحی توصیه می شود.

مطلب پیشنهادی  تاثیر اصلاح الگو در کمر درد

در درمان دررفتگی کشکک زانو، مدیریت اولیه پس از جراحی شامل مدیریت درد، فیزیوتراپی و یخ درمانی (کرایوتراپی) است. بعد از انجام عمل جراحی، عصا برای بیمار تجویز می شود که باید تا شش هفته استفاده کند. پس از آن نیز انجام فیزیوتراپی زانو توصیه می شود. بیشتر افراد دو هفته پس از جراحی قادر به بازگشت به فعالیت های روزانه خود هستند. اما برای ورزشکاران حدود 9 ماه طول می کشد تا بتوانند به ورزش برگردند.

راهکارهای فیزیوتراپی دررفتگی کشکک زانو

راهکارهای فیزیوتراپی دررفتگی کشکک زانو

در ابتدای برگشت به فعالیت های روزمره، نباید بیش از آنچه که درد را در بیمار افزایش دهد، به بیمار فشار آورده تا حرکت کند. در شش هفته اول فیزیوتراپی دررفتگی کشکک زانو، هفته ای دو یا سه بار در هفته، فیزیوتراپی به بیمار اختصاص داده می شود. فیزیوتراپیست نیز در ارزیابی آمادگی برای بازگشت به ورزش و سایر فعالیتهای سخت کمک خواهد کرد.

در کل، راهکارهای فیزیوتراپی دررفتگی کشکک زانو عبارت است از:

  1. یخ درمانی و استراحت: بیمار باید به زانوی خود استراحت دهد. قرار دادن کیسه یخ روی زانو به مدت 10 الی 15 دقیقه، 2 یا 3 بار در روز می تواند به کاهش درد کمک کند.
  2. ثابت نگه داشتن زانو: گچ گرفتن و استفاده از زانو بند های طبی برای اصلاح راه رفتن و استراحت به مفاصل و عضلات زانو، بسیار کاربردی است.
  3. ورزش درمانی: با کاهش درد، می توان ورزش های ساده را شروع کرد که معمولاً چند روز طول می کشد. تمرینات ساده در فیزیوتراپی دررفتگی کشکک زانو به شرح زیر است:
  • ورزش چهار سر ران ثابت: بیمار بدون حرکت در زانو، عضلات جلوی ران خود را سفت می کند.
  • ورزش Vastus Medialis: بیمار پای خود را به سمت بیرون چرخانده تا زانو 15 تا 20 درجه تغییر حالت دهد. سپس عضلات ران را منقبض کرده تا پاشنه پا از زمین بلند شود. اطمینان حاصل شود که زانوی بیمار با زمین در تماس است.
  • ورزش مقاوم در برابر Vastus Medialis: هنگامی که درد کاهش می یابد، بیمار آماده انجام این تمرین است. این ورزش، با استفاده از یک وزنه 500 گرمی در اطراف مچ پا شروع می شود. زانو به وسیله جسمی نرم مانند بالش حمایت شود. در حالی که پشت زانو در جسم نرم فشار داده می شود، بیمار پاشنه پای خود را از زمین بلند می کند. وزنه مورد استفاده، به تدریج افزایش پیدا می کند.
  • ورزش چهار سر ران پویا: این تمرین نیز تنها در صورت کاهش درد انجام می شود. بیمار با استفاده از وزنه 500 گرمی در مچ پا، به راحتی روی صندلی می نشیند. زانو را به صورت صاف نگه می دارد. در این تمرین نیز وزنه مورد استفاده به تدریج افزایش پیدا می کند.
  • تحرک زانو: مهم است که از ابتدای بهبودی از سفت شدن مفصل زانو جلوگیری شود. بیمار روی شکم دراز کشیده و به آهستگی زانوی خود را خم می کند.
  • هر کدام از این تمرینات، 5 الی 10 ثانیه و در کل ده بار تکرار شود.
  • تمرینات تقویت کننده عضلات چهار سر ران، همسترینگ، مفاصل ران و زانو توصیه می شود. این تمرینات، کشش و انعطاف پذیری همسترینگ و عضلات چهار سر ران را بهبود می بخشد.
  1. ضربه زدن: ممکن است فیزیوتراپیست تصمیم بگیرد هنگام بازگشت به فعالیت های روزمره، با ضربه زدن به زانوی بیمار به جلوگیری از بروز صدمات مکرر کشکک زانو کمک کند.

خدمات فیزیوتراپی آرنیکا برای دررفتگی کشکک زانو

به بیماران توصیه می شود برای یک برنامه توانبخشی کامل به یک مرکز فیزیوتراپی معتبر مراجعه کنند. کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا با بهره گیری از فیزیوتراپیست های مجرب، ارائه دهنده خدمات فیزیوتراپی در اهواز است. معمولاً در فیزیوتراپی دررفتگی کشکک زانو، تمرکز فیزیوتراپیست روی تقویت عضلات ران و بازه وسیعی از دیگر عضلات پا خواهد بود که در این مرکز فیزیوتراپی خوب در اهواز بنا به مشکل بیمار یک برنامه تمرینی جامع تنظیم شده و به او ارائه می شود. همچنین کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا، ارائه دهنده طیف وسیعی از انواع فیزیوتراپی ها شامل فیزیوتراپی درد پا، فیزیوتراپی التهاب همسترینگ، فیزیوتراپی منیسک زانو و… است. برای رزرو نوبت فیزیوتراپی در کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا با ما تماس بگیرید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *