0%
شکستگی کالیس

فیزیوتراپی شکستگی کالیس

5/5 - (1 امتیاز)

شکستگی کالیس چیست؟

شکستگی مچ دست

شکستگی کالیس (Colles Fracture) یک نوع شکستگی در استخوان ساعد نزدیک به مچ دست است.این نوع شکستگی در نتیجه جابجایی واضح ساعد به سمت بالا و تغییر شکل استخوان است. علیرغم اینکه در شکستگی کالیس، استخوان ساعد، محل شکستگی است، اما به این نوع شکستگی، شکستگی مچ دست می گویند. شکستگی کالیس یا شکستگی مچ دست، یکی از شایع ترین و چالش برانگیزترین شکستگی ها است.

دلایل شکستگی کالیس

شکستگی کالیس

شکستگی کالیس یا شکستگی مچ دست بیشتر در بزرگسالان شایع است و در بین بزرگسالان نیز بیشتر در زنان دیده می شود. دلیل شیوع شکستگی مچ دست در زنان مسن این است که پوکی استخوان در زنان بیشتر وجود دارد. پوکی استخوان به حدی مشکل ساز است که زنان مسن ممکن است از یک زمین خوردن ساده روی دست، به شکستگی کالیس دچار شوند.

رابطه بین شکستگی کالیس و پوکی استخوان به اندازه ای قوی است که حتی وقتی یک بیمار مرد مسن دچار شکستگی کالیس شود، باید از نظر پوکی استخوان مورد بررسی قرار گیرد؛ زیرا احتمال شکستگی های دیگر نیز وجود دارد. از سوی دیگر، بیماران جوانی که دچار شکستگی مچ دست می شوند نیز معمولاً درگیر ضربه شدید مثل ورزش اسکی، اسب سواری و اتفاقاتی نظیر تصادف با موتورسیکلت، سقوط از ارتفاع و… شده اند.

علائم شکستگی مچ دست

از اولین علامت های شکستگی مچ دست با عنوان چنگال توصیف می شود. شکستگی ساعد در ابتدا باعث جابجایی استخوان می شود. در این نوع شکستگی، در حالی که دست، قوس غیر طبیعی رو به جلوی خود را دارد، دست و مچ دست بیمار، به انحنای چنگال شباهت دارد. دیگر علائم شکستگی مچ دست به شرح زیر است:

  • درد مچ دست در قسمت پشت دست
  • تورم مچ
  • افزایش زاویه انحنای چنگال
  • نداشتن حس برای درک اشیا
  • حساسیت به لمس توسط پزشک
  • کبودی مچ دست
  • کاهش دامنه حرکت
  • کاهش قدرت
  • کاهش توانایی های عملکردی

شکستگی کالیس یا شکستگی مچ دست، اگرچه پیچیده به نظر می رسد، اما بیماران اغلب بهبود می یابند و بدون هیچ عارضه ای، سلامتی خود را به دست می آورند. برای تشخیص شکستگی کالیس، چند هفته پس از آسیب و تورم مچ دست، گرفتن و بررسی عکس رادیولوژی ضروری است. عوارض احتمالی شکستگی کالیس ممکن است شامل کوتاه شدن استخوان، سفتی مچ دست و استخوان ساعد و همچنین عوارض بسیار نادر شامل سندرم تونل کارپال و… باشد.

درمان شکستگی کالیس

درمان شکستگی مچ دست

درمان شکستگی کالیس به نوع شکستگی، سن بیمار، سطح فعالیت بیمار، سطح انتظار بیمار از دامنه حرکتی و بازگشت به فعالیت و تشخیص پزشک بستگی دارد. از آنجا که شکستگی کالیس یک نوع از رایج ترین شکستگی ها است، روش های درمانی زیادی برای تثبیت شکستگی ها و بهبود استخوان وجود دارد. هدف نهایی از انواع درمان شکستگی کالیس، بازگشت مچ به سطح عملکرد قبلی است.

شکستگی هایی با شدت کمتر و در سنین پایین تر، ممکن است به صورت محافظه کارانه و فقط با گچ درمان شود. همچنین شکستگی هایی با تغییر زاویه و جابجایی خفیف استخوان، ممکن است فقط به کاهش تحرک نیاز داشته باشد. شدت های بالاتری از بی ثباتی های استخوان ساعد و مچ دست، احتمال به کارگیری روش جراحی را افزایش می دهد. گزینه جراحی شامل تثبیت خارجی و داخلی استخوان، اتصال استخوان از طریق پوست و جایگزین های استخوان است. استفاده از آتل و مهاربند برای ثابت نگه داشتن موقت ساعد و مچ دست، از جمله درمان شکستگی کالیس پس از جراحی است.

به طور کلی، میزان و نوع شکستگی، ثبات استخوان شکسته، سن و خواسته های جسمی بیمار در تعیین بهترین گزینه درمانی موثر است. نکته مهم بعدی این است که شکستگی کالیس انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها باید به خوبی تشخیص داده شود تا به درستی، درمان شود.

فیزیوتراپی شکستگی کالیس

فیزیوتراپی شکستگی کالیس

هنگامی که شکستگی کالیس به صورت محافظه کارانه بهبود یافت یا بیمار دوره نقاهت پس از جراحی را گذراند، توانبخشی و فیزیوتراپی برای بازگرداندن عملکرد و قدرت عضلات دست توصیه می شود. تمرکز اصلی در توانبخشی و فیزیوتراپی شکستگی کالیس، تحرک مچ دست است که تقریباً 7 الی 8 هفته پس از شکستگی انجام می شود. اگر بهبود شکستگی، با استفاده از تثبیت داخلی انجام شده باشد، تحرک مچ دست می تواند یک هفته بعد از جراحی شروع شود. همچنین درمورد شکستگی هایی که به واسطه اتصال خارجی درمان شده اند، باید احتیاط کرد؛ زیرا مچ دست اغلب شروع به سوزش و خارش می کند که می تواند ناحیه ساعد را مستعد انقباض کند.

مطلب پیشنهادی  فیزیوتراپی اختلال عملکرد کتف

یکی از اهداف اصلی در اوایل فیزیوتراپی شکستگی کالیس، بازگرداندن دامنه حرکتی طبیعی در مچ دست است. خم شدن و کشیدن مچ دست، اغلب اولین حرکاتی هستند که درد بیمار را تشدید می کند. افزودن تمرینات دامنه حرکتی به کاهش بافت اسکار و چسبندگی که معمولاً پس از جراحی اتفاق می افتد نیز کمک می کند. هدف قابل توجه دیگر در فیزیوتراپی شکستگی کالیس، تأکید بر حرکت مفاصل شانه، آرنج و انگشتان در تمام مراحل با کاهش درد و کاهش تورم مچ دست است.

نمونه هایی از تمرینات دامنه حرکتی در فیزیوتراپی شکستگی کالیس عبارت  از:

  • خم کردن تدریجی مچ دست
  • کشیدن مچ دست به صورت مستقیم و به سمت طرفین
  • مشت کردن و باز کردن دست

این تمرینات باید 3 بار و هر بار به مدت 30 ثانیه الی 60 ثانیه انجام شود. اگر بیمار قادر به تحمل کشش آهسته و طولانی مدت نباشد، می تواند کشش کوتاه 10 ثانیه ای را 10 بار تکرار کند.

در فیزیوتراپی شکستگی کالیس در مراحل پیشرفته تر، تمرینات دامنه حرکتی و تقویتی عضلات را می توان با انجام تمرینات به همراه وزنه در دست و یا اعمال فشار خفیف روی عضلات مچ دست با در دست گرفتن یک گوی در کف دست، انجام داد. به هنگام تقویت عضلات در فیزیوتراپی شکستگی مچ دست، بسیار مهم است که به تمام عضلات بازو و ساعد نیز توجه شود، چرا که بیشتر عضلات و مفاصل دست، به تدریج مقاوم می شود ولی بازو و ساعد، توجه ویژه ای نیاز دارد.

به سایر روش های فیزیوتراپی شکستگی مچ دست در زیر اشاره می کنیم:

  • موم گرم:در مراحل اولیه گرم کردن محل آسیب دیدگی با استفاده از قرار دادن یک بسته موم گرم یا پارافین در قسمت آسیب دیده می تواند برای افزایش دامنه حرکتی و کاهش درد، بسیار مفید باشد. همچنین از این روش برای بهبود جریان خون نیز استفاده می شود.
  • ماساژ درمانی: ماساژ برای کاهش بافت اسکار و کاهش ورم، روشی موثر در فیزیوتراپی شکستگی مچ دست است. در این روش می توان به بیمار آموخت که در منزل، به طور مستقل به درمان خود ادامه دهد.
  • سرما درمانی: سرما درمانی یک روش موثر برای کنترل ورم در مرحله حاد بعد از ضربه است. همچنین از این روش در طول توانبخشی به دلیل کمک به کاهش جریان خون و انقباض عروق استفاده می شود. برای کنترل درد با استفاده از سرما درمانی، سرما باید به مدت 10 الی 15 دقیقه در ناحیه اعمال شود که می تواند منجر به کنترل درد تا 2 ساعت پس از استفاده شود. موارد منع مصرف برای سرما درمانی شامل تب حاد، کهیر سرد و… است.
  • تحریک الکتریکی: استفاده از تحریک الکتریکی عصبی از راه پوست می تواند به عنوان یک مکمل در طی هر مرحله از توانبخشی باشد. تحریک الکتریکی همچنین می تواند برای بیمارانی که سطح فعالیت مچ دست را افزایش داده اند، بسیار مفید باشد. از تحریکات الکتریکی می توان برای افزایش قدرت عضلانی و کاهش درد استفاده کرد.
  • تمرینات ورزشی: ورزش در ترمیم دامنه حرکتی، تقویت مچ دست، آرنج و شانه بسیار حیاتی است. تمریناتی ساده مانند بالا رفتن دست به سمت بالا روی دیوار، پاره کردن کاغذ، نوشتن و نقاشی کشیدن برای تقویت مچ دست، بهبود قدرت و مهارت دست، بسیار عالی است.

به صورت کلی، تمرینات ورزشی برای توانبخشی شکستگی مچ دست تحت نظارت فیزیوتراپیست شامل تمام ورزش های خم کننده و کشش دهنده مچ دست، دامنه حرکتی، تقویت عضلات و… است. همچنین بازگشت بیمار به فعالیت هایی که قبل از حادثه انجام می داد مثل نوشتن، تایپ کردن، آشپزی و… می تواند در روند بهبودی بسیار موثر باشد.

به طور کلی، شروع جلسات فیزیوتراپی شکستگی کالیس و به حرکت در آوردن دست بلافاصله بعد از باز کردن گچ می تواند بهبود سریع و درمان شکستگی کالیس را تضمین کند.

خدمات فیزیوتراپی آرنیکا برای شکستگی کالیس

فیزیوتراپی شکستگی مچ دست

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا با ارائه خدمات فیزیوتراپی شکستگی کالیس، خود را به عنوان یک مرکز فیزیوتراپی استاندارد در اهواز معرفی می کند. مرکز فیزیوتراپی آرنیکا، پیش از این نیز با ارائه سایر خدمات فیزیوتراپی مدرن، گامی هر چند کوتاه در جهت سلامت همشهریان عزیز برداشته است. این مرکز فیزیوتراپی همچنین طرف قرارداد با بیمه های درمانی به جهت آسایش بیماران گرامی است. برای آگاهی از تمامی خدمات فیزیوتراپی به سایر قسمت های سایت مرکز فیزیوتراپی آرنیکا مراجعه کرده یا با این مرکز تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *