0%

درمان گرفتگی، خشکی و اسپاسم عضلات بدن با فیزیوتراپی

درمان گرفتگی، خشکی و اسپاسم عضلات بدن با فیزیوتراپی

درمان گرفتگی، خشکی و اسپاسم عضلات بدن با فیزیوتراپی

4.6/5 - (7 امتیاز)

عضلات بخش‌های مختلف بدن مانند پا، ران، بازو، کمر و … ممکن است در اثر عوامل مختلفی دچار خشکی و اسپاسم شوند. خشکی، سفتی و گرفتگی عضلات بدن می‌تواند برای افراد مشکلات زیادی را ایجاد کند. اما امروزه با پیشرفت روزافزون دانش پزشکی و تکنیک‌های فیزیوتراپی، درمان گرفتگی عضلات با فیزیوتراپی به سادگی امکان پذیر است. در این مقاله به تشریح دلایل و چگونگی بروز اسپاسم و خشکی عضلات بدن خواهیم پرداخت. همچنین بهترین تکنیک‌های فیزیوتراپی برای درمان گرفتگی و اسپاسم عضلات را معرفی خواهیم کرد.

منظور از اسپاسم عضلانی چیست؟

اسپاسم عضلانی انقباض غیرارادی بخشی از یک عضله یا کل عضله است. اسپاسم عضلانی اغلب می‌تواند بسیار دردناک باشد. اسپاسم عضلانی ممکن است چند ثانیه طول بکشد. یا این که به صورت مداوم و به عنوان یک مکانیسم حفاظتی ادامه پیدا کند. فیزیوتراپی می‌تواند به کاهش و درمان اسپاسم عضلانی و حتی جلوگیری از آن‌ها کمک کند.

دلایل مختلفی برای ایجاد اسپاسم عضلانی در بدن یک فرد وجود دارد. برخی از دلایل احتمالی اسپاسم عضلانی عبارتند از:

  • کم آبی بدن
  • استفاده بیش از حد از ماهیچه‌ها
  • مکانیزم محافظتی بدن
  • کمبود کلسیم یا منیزیم خون
  • کاهش الکترولیت‌ها
  • وضعیت عصبی

درمان گرفتگی عضلات بدن با فیزیوتراپی به آسانی امکان پذیر است.

نحوه درمان گرفتگی عضلات بدن با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی می‌تواند از طریق تکنیک‌ها و تجهیزات مختلف به درمان اسپاسم عضلانی بدن کمک کند. این تکنیک‌ها می توانند با هدف درمان علائم و علت اسپاسم (در صورت وجود آسیب زمینه‌ای) موثر باشند. درمان گرفتگی عضلات با فیزیوتراپی می‌تواند به کاهش تنش در عضله و تسکین درد کمک کند. بهترین تکنیک‌ ها برای درمان اسپاسم عضلانی با فیزیوتراپی عبارتند از:

  • انواع ماساژ درمانی در فیزیوتراپی و توانبخشی: ماساژ یک تکنیک دستی است که برای بهبود و کاهش تنش عضلانی استفاده می‌شود. انواع مختلفی از ماساژ وجود دارد. اما نوع رایج ماساژ مورد استفاده در فیزیوتراپی، ماساژ اصطکاکی عمیق است. این درمان شامل اعمال فشار عمیق به عضله برای کاهش تنش است. ماساژ درمانی یکی از بهترین راهکارهای درمان اسپاسم عضلانی با فیزیوتراپی است.
  • گرما درمانی: منظور از گرما درمانی استفاده از گرما به اشکال مختلف برای درمان شرایط مختلف، از جمله اسپاسم عضلانی است. گرما درمانی معمولاً برای درمان آسیب‌های مزمن (طولانی مدت) استفاده می‌شود.
  • تمرین درمانی: ورزش درمانی برای درمان اسپاسم عضلانی عبارت است از انجام تمرینات تقویتی به منظور افزایش قدرت عضلات خاص. تمرینات تقویتی عضلات را تحت فشار قرار می‌دهند. این نیرو و بار بیش از حد بر عضله باعث رشد و افزایش قدرت آن می‌شود. تمرینات تقویتی مناسب برای کاهش اسپاسم عضلانی توسط فیزیوتراپیست‌ها طراحی می‌شود.

درمان اسپاسم عضلات

منظور از خشکی عضلات بدن چیست؟

سفتی یا خشکی عضلانی یکی از شایع ترین علل درد در عضلات بدن است. مشخصه اصلی خشکی عضلانی ناتوانی ماهیچه‌ها در شل شدن و انبساط طبیعی است. این عارضه می‌تواند بر هر یک از عضلات بدن تأثیر بگذارد و باعث درد شدید شود که حرکت را دشوار می‌کند. در سراسر بدن شما عضلات وجود دارد. هنگامی که شما نیاز به حرکت بخشی از بدن خود دارید، مغز شما یک سیگنال عصبی به عضلات واقع در آن قسمت بدن ارسال می‌کند.

این باعث سفت شدن یا انقباض ماهیچه‌ها می‌شود. بسته به نوع سیگنالی که مغز ارسال می‌کند، ماهیچه‌ها می‌توانند کمی یا زیاد منقبض شوند. پس از انقباض، ماهیچه‌ها تا دفعه بعدی که نیاز به استفاده از آنها دارید شل می‌شوند.سفتی عضلانی زمانی اتفاق می‌افتد که یک عضله یا گروهی از عضلات برای مدت طولانی منقبض یا تا حدی منقبض می‌مانند. مغز به ارسال سیگنال‌های عصبی ادامه می‌دهد که به ماهیچه می‌گوید منقبض شوند.

حتی زمانی که عضله دیگر برای حرکت مورد نیاز نیست این سیگنال‌ها ارسال می‌شوند. سفتی عضلانی اغلب با استرس ایجاد می‌شود. استرس می‌تواند بر سیستم عصبی بدن شما – از جمله اعصاب – و نحوه عملکرد آنها تأثیر منفی بگذارد. درمان خشکی عضلات نیز مانند درمان گرفتگی عضلات بدن با فیزیوتراپی امکان پذیر است.

مطلب پیشنهادی  فیزیوتراپی زانو و درمان زانو درد و آرتروز

مهم‌ترین دلایل و علائم خشکی عضلات بدن

سفتی یا خشکی عضلات ممکن است در اثر آسیب‌ها و شرایط گوناگونی ایجاد شود. شایع‌ترین علل بروز خشکی عضلات بدن عبارتند از:

  • از دست رفتن خاصیت ارتجاعی در بافت‌های بدن در اثر افزایش سن
  • تورم و التهاب ناشی از جراحی
  • تمرینات سنگین ورزشی

دوره‌های سفتی و خشکی عضلات می‌توانند از نظر طول، از سی دقیقه تا طول روز متفاوت باشند. این مشکل می‌تواند اثرات زیادی بر روی فرد داشته باشد، از جمله:

  • افزایش درد
  • کاهش تحرک
  • کاهش دامنه حرکتی

فیزیوتراپی چگونه می‌تواند به درمان خشکی عضلات کمک کند؟

درمان خشکی عضلات نیز مانند درمان گرفتگی عضلات بدن با فیزیوتراپی بسیار موثر بوده و فاقد هرگونه عوارض جانبی است. فیزیوتراپی می‌تواند از طریق ارزیابی، مشاوره و تکنیک‌های درمانی به کاهش خشکی عضلات و مفاصل در مراجعین کمک کند. تاثیرات فیزیوتراپی در درمان خشکی عضلات عبارتند از:

  • افزایش دامنه حرکتی مفاصل: انجام تکنیک‌های فیزیوتراپی برای درمان خشکی عضلات به افزایش دامنه حرکتی کمک می‌کند.
  • افزایش طول ماهیچه‌ها: تکنیک‌های فیزیوتراپی در دراز مدت باعث انبساط ماهیچه‌ها و  افزایش طول آن‌ها می‌شود.
  • مدیریت درد: کاهش درد عضلانی یکی دیگر از اثرات فیزیوتراپی خشکی عضلات است. مدیریت درد راهی برای کمک به افراد برای مقابله با درد و تأثیر آن بر زندگی روزانه‌شان است. هدف از مدیریت درد کاهش درد در صورت امکان است. اگر این امکان وجود نداشته باشد، مدیریت درد به افراد روش‌هایی را  آموزش می‌دهد که احساس درد خود را کنترل کنند و راهبردهایی را برای بهبود استقلال و کیفیت زندگی خود بیاموزند. فیزیوتراپیست‌ها به تعداد زیادی از بیماران کمک می‌کنند تا درد خود را مدیریت کنند. به خصوص آن‌هایی که از درد مزمن رنج می‌برند. مدیریت درد در درمان گرفتگی عضلات بدن با فیزیوتراپی به بیماران می‌آموزد که چگونه با علائم خود کنار بیایند. همچنین به آن‌ها می‌آموزد که چگونه کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشند و  توانایی عملکردی خود را حفظ کنند.

درمان خشکی عضلات

تکنیک‌های فیزیوتراپی برای درمان خشکی عضلات

برای درمان خشکی عضلات بدن تکنیک‌های فیزیوتراپی مختلفی وجود دارد. برخی از این تکنیک‌ها، مانند تمرین درمانی و ماساژ درمانی با روش‌های درمان گرفتگی عضلات بدن با فیزیوتراپی مشترک هستند. سایر روش‌های فیزیوتراپی برای درمان خشکی و سفتی عضلات عبارتند از:

  • الکتروتراپی: الکتروتراپی به معنای اعمال جریان الکتریکی به ناحیه آسیب دیده بدن برای تسریع بهبود و کاهش تورم و درد است. الکتروتراپی تاثیرات بسیار سریع و چشمگیری را در درمان خشکی عضلات می‌گذارد.
  • درمان با طب سوزنی در فیزیوتراپی: طب سوزنی یک روش طب سنتی چینی است که قدمت آن به بیش از 3000 سال قبل باز می‌گردد. فیزیوتراپیست‌ها از طب سوزنی برای کمک به بازگرداندن تعادل انرژی در بدن استفاده می‌کنند. این کار می‌تواند درد و التهاب را تسکین دهد و روند بهبودی را تسریع کند. طب سوزنی علاوه بر درمان خشکی عضلات، در درمان گرفتگی عضلات بدن با فیزیوتراپی نیز کاربرد دارد است.

درمان گرفتگی عضلات

سخن آخر

درمان گرفتگی عضلات بدن با فیزیوتراپی را می‌توان راحت‌ترین، سریع‌ترین و بدون عارضه‌ترین روش درمانی برای این مشکل دانست. مشکلاتی مانند خشکی و اسپاسم عضلانی علاوه بر دردناک بودن، بر کیفیت زندگی روزانه افراد نیز تاثیر منفی می گذارند. بنابراین درمان گرفتگی، خشکی و اسپاسم عضلات بدن با فیزیوتراپی می‌تواند بر سلامتی و کیفیت زندگی افراد بسیار موثر باشد.

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا علاوه بر ارائه خدمات درمان اسپاسم عضلانی، ارائه دهنده خدمات درمان فیبرومیالژیا و درمان دیسک کمر به بیماران می باشد.

 

سوالات متداول

  1. منظور از اسپاسم عضلانی چیست؟

منظور از اسپاسم یا گرفتگی عضلات، انقباض غیرارادی بخشی از یک عضله یا کل عضله است.

  1. بهترین تکنیک‌ها برای درمان گرفتگی عضلات با فیزیوتراپی کدامند؟

ماساژ درمانی، تمرین درمانی و گرما درمانی بهترین روش‌های درمان گرفتگی عضلات به شمار می‌روند.

  1. منظور از سفتی یا خشکی عضلانی چیست؟

سفتی یا خشکی عضلات بدن به معنای عدم توانایی عضلات در انبساط طبیعی است. خشکی یا سفتی عضلانی باعث بروز دردهای مزمن در عضلات بدن می‌شود.

  1. بهترین راه‌های درمان خشکی عضلات چیست؟

طب سوزنی، ماساژ درمانی، تمرین درمانی و الکتروتراپی بهترین راه‌ها برای درمان خشکی و سفتی عضلانی هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *