0%

کاربرد دستگاه CPM در فیزیوتراپی بعد از جراحی

کاربرد دستگاه سی پی ام در فیزیوتراپی

کاربرد دستگاه CPM در فیزیوتراپی بعد از جراحی

4/5 - (3 امتیاز)

دستگاه CPM یا سی پی ام یکی از بهترین و کاربردی‌ترین تجهیزات فیزیوتراپی مورد استفاده در دنیاست. مهم‌ترین کاربرد دستگاه سی پی ام در فیزیوتراپی بعد از جراحی است. استفاده از دستگاه CPM مزایایی همچون افزایش دامنه حرکتی و کاهش درد را در پی دارد. در این نوشتار به توضیح کاربرد این دستگاه در فیزیوتراپی بعد از جراحی می‌پردازیم.

دستگاه CPM چیست؟

دستگاه CPM یکی از تجهیزات موتوردار فیزیوتراپی است. این دستگاه یک مفصل را در یک محدوده حرکتی از پیش تعیین شده و بدون نیاز به تلاش از سوی بیمار حرکت می‌دهد. در واقع مفصل مورد نظر به آرامی توسط دستگاه تا چند درجه به جلو و عقب خم می‌شود. میزان حرکت و سرعت دستگاه توسط فیزیوتراپیست قابل تنظیم است. اصلی‌ترین کاربرد دستگاه CPM در فیزیوتراپی بعد از جراحی‌های مفاصل است.

در واقع این دستگاه در فیزیوتراپی بعد از جراحی‌‌های گوناگون برای کاهش سفتی مفاصل و بهبود دامنه حرکتی استفاده می‌شود. به خصوص در  مواردی که بیمار در دوره نقاهت پس از جراحی قادر به انجام تحرکات به صورت فعال نیست، استفاده از این دستگاه می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد. برای مثال استفاده از دستگاه سی پی ام در فیزیوتراپی بعد از جراحیتعویض مفصل زانو، فیزیوتراپی بعد از جراحی آرنج، لگن و شانه کاربرد دارد.

دستگاه سی پی ام

مزایای استفاده از دستگاه سی پی ام

به محل اتصال دو استخوان به یکدیگر مفصل گفته می‌شود. سفتی مفصل پس از عمل‌های جراحی می‌تواند نگران کننده باشد. با گذشت زمان، سفتی مفاصل ممکن است به تجمع بافت اسکار و اختلال دائمی دامنه حرکتی منجر شود.به همین دلیل، برخی از جراحان از CPM برای جلوگیری از تشکیل بافت اسکار و بهبود دامنه حرکتی استفاده می‌کنند.

کاربرد دستگاه سی پی ام در فیزیوتراپی بعد از جراحی حرکت دادن مفاصل بدون نیاز به حرکت دادن عضلات بدن است. تصور می‌شود که استفاده از دستگاه سی پی ام به مقابله با اثرات منفی بی حرکتی طولانی مدت کمک می‌کند. در حالی که استفاده از CPM بعد از جراحی زانو رایج است،  مزایا و خطرات این روش برای برخی از افراد بحث‌هایی وجود دارد.

برای مثال منبع معتبر انجمن فیزیوتراپی آمریکا توصیه می‌کند پس از تعویض کامل زانو از استفاده از دستگاه‌های CPM اجتناب شود. در حالی که برخی از مطالعات دیگر نشان می‌دهند که استفاده از دستگاه CPM ممکن است در برخی شرایط مفید باشد. به نظر می‌رسد که مفید بودن یا نبودن استفاده از دستگاه سی پی ام به شرایط بیمار بستگی دارد. بنابراین تشخیص مفید بودن یا نبودن کاربرد دستگاه CPM در فیزیوتراپی بعد از جراحی بر عهده پزشک و فیزیوتراپیست بیمار است. به طور خلاصه مزایای استفاده از دستگاه سی پی ام پس از جراحی عبارتند از:

  • افزایش گردش خون در ناحیه مورد نظر
  • تسریع بهبود بافت‌های آسیب دیده
  • افزایش دامنه حرکتی
  • کوتاه شدن دوره نقاهت بعد از جراحی
  • پیشگیری از ایجاد اسکار در ناحیه عمل
  • پیشگیری از خشکی و چسبندگی بافت‌ها
  • پیشگیری از تخریب و تضعیف غضروف‌ها
  • تسکین درد

کاربرد دستگاه CPM برای لگن و کمر

کاربرد دستگاه CPM در فیزیوتراپی بعد از جراحی لگن مفید بوده و توسط بسیاری از پزشکان تجویز می‌شود. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که استفاده از CPM بعد از جراحی آرتروسکوپی برای اصلاح موقعیت لگن و بهبود خم شدن لگن پس از جراحی مفید است. استفاده دستگاه‌های CPM همچنین ممکن است به درمان کمردرد مزمن کمک کنند. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد  بیمارانی که یک تا سه بار در روز به مدت 10 دقیقه از دستگاه CPM استفاده می‌کردند در پایان 3 هفته درد کمتری را گزارش کردند.

مطلب پیشنهادی  درمان تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای با فیزیوتراپی

کاربرد دستگاه CPM برای شانه و آرنج و بازو

پزشکان و فیزیوتراپیست‌ها ممکن است کاربرد دستگاه CPM در فیزیوتراپی بعد از جراحی شانه را توصیه کنند. یک مطالعه در سال 2016، مزایای CPM در  فیزیوتراپی را برای افراد مبتلا به دیابت که تحت عمل شانه منجمد قرار گرفتند را مقایسه کرد. محققان دریافتند که هم CPM و هم فیزیوتراپی سنتی منجر به بهبودی بیماران در 12 هفته می‌شود. با این حال، بیمارانی که از CPM استفاده کردند، بهبود سریع‌تری را تجربه کردند.

کاربرد سی پی ام در فیزیوتراپی پس از جراحی آرنج و بازو نیز از جمله درمان‌های بسیار رایج است در برخی شرایط استفاده از دستگاه CPM به تسریع روند بهبودی بیماران و کاهش درد آن‌ها کمک بسیاری خواهد نمود. همچنین دستگاه CPM در فیزیوتراپی شانه منجمد یا یخ زده نیز کاربرد زیادی دارد.

نحوه و مدت زمان استفاده از دستگاه CPM

بیشتر اوقات، دستگاه CPM در حالت دراز کش در رختخواب یا روی سطح راحت دیگری استفاده می‌شود. معمولاً دستگاه دارای یک کنترل از راه دور است که به تراپیست امکان می‌دهد محدوده عملکرد همچنین سرعت دستگاه را تنظیم کند. برای دستگاه سی پی ام زانو، زانوی بیمار را روی قاب نگهدارنده قرار می‌گیرد و سپس پای او با تسمه به دستگاه محکم می شود. زاویه و سرعت استفاده دستگاه توسط پزشک و فیزیوتراپیست تعیین می‌شود.

مدت زمانی که باید از دستگاه CPM خود استفاده کنید به نوع، ناحیه و شدت عمل جراحی بستگی دارد. برای مثال، کاربرد دستگاه CPM در فیزیوتراپی بعد از جراحی لگن به مدت 4 ساعت در روز به مدت 4 هفته است. فیزیوتراپیست باید به شما در مورد آنچه باید پس از استفاده از دستگاه سی پی ام انتظار داشته باشید آگاهی دهد. اغلب استفاده از دستگاه CPM در کنار سایر روش‌های فیزیوتراپی پس از جراحی استفاده می‌شود. فیزیوتراپیست پیشرفت بیمار را ارزیابی می‌کند و  تعیین می‌کند که چه نوع تمرینات، فعالیت‌ها و تکنیک‌هایی برای توانبخشی او بهترین هستند.

استفاده از دستگاه سی پی ام

کاربرد دستگاه CPM در درمان خشکی مفصل

اگر کاربرد دستگاه CPM در فیزیوتراپی بعد از جراحی مهم‌ترین کاربرد این دستگاه‌هاست، اما تنها کاربرد آن‌ها نیست. دستگاه‌های سی پی ام برای درمان خشکی مفاصل نیز بسیار مفید و موثر هستند. خشکی مفاصل می‌تواند دردهای مزمن و ناراحت کننده‌ای را به همراه داشته باشد. اغلب خشکی مفاصل به علل زیر به وجود می‌آید:

  • آرتروز
  • روماتیسم
  • وجود تومورها
  • شکستگی
  • کم تحرکی مفاصل

استفاده از دستگاه سی پی ام به از بین بردن درد ناشی از خشکی مفاصل و افزایش دامنه حرکتی و انعطاف پذیری آن‌ها کمک می‌کند.

سخن آخر

با پیشرفت علم پزشکی استفاده از تکنیک‌های فیزیوتراپی برای درمان مشکلات و بیماری‌های مختلف گسترش یافته است. همچنین دستگاه‌ها و تجهیزات مورد استفاده در طب فیزیوتراپی نیز پیشرفت چشمگیری یافته است. دستگاه سی پی ام یکی از این تجهیزات است. امروزه کاربرد دستگاه CPM در فیزیوتراپی بعد از جراحی در سراسر دنیا به امری متداول تبدیل شده. مرکز فیزیوتراپی آرنیکا ارائه دهنده‌ی انواع خدمات فیزیوتراپی از جمله فیزیوتراپی با دستگاه CPM می‌باشد، که شما میتوانید با پر کردن فرم موجود جهت رزرو نوبت آنلاین اقدام کنید.

سوالات متداول

  1. دستگاه CPM چیست؟

دستگاه CPM یکی از تجهیزات مورد استفاده در فیزیوتراپی است که اصلی‌ترین وظیفه آن حرکت دادن مفاصل بدون نیاز به تلاش از سوی بیمار است.

  1. از دستگاه CPM در چه نواحی از بدن استفاده می‌شود؟

از دستگاه CPM  اغلب برای درمان مفاصل نواحی زانو، بازو، آرنج، مچ دست، شانه، کمر و لگن استفاده می‌شود.

  1. مهم‌ترین مزایای استفاده کاربرد دستگاه CPM در فیزیوتراپی بعد از جراحی کدامند؟

تسکین درد، افزایش دامنه حرکتی و انعطاف پذیری، تسریع بهبودی و کاهش دوره نقاهت بعد از عمل و جلوگیری از تشکیل اسکار در ناحیه جراحی مهم‌ترین مزایای استفاده از CPM پس از عمل جراحی می‌باشند.

  1. مدت زمان استفاده از دستگاه CPM بعد از عمل جراحی چقدر است؟

مدت زمان و دفعات استفاده از دستگاه CPM بسته به نوع، ناحیه و شدت عمل جراحی متفاوت خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *