0%

فیزیوتراپی اختلالات مفصل فکی گیجگاهی یا TMJ

فیزیوتراپی مفصل فکی گیجگاهی

فیزیوتراپی اختلالات مفصل فکی گیجگاهی یا TMJ

5/5 - (3 امتیاز)

اختلالات مفصل فکی گیجگاهی

اگر در ناحیه مفصل فکی گیجگاهی(Temporomandibular joint)  یا اختلالا TMJ دچار رنج هستید، می دانید که این رنجش چقدر ممکن است ناراحت کننده باشد. فیزیوتراپی اختلالات مفصل فکی گیجگاهی به عنوان روشی برای درمان این اختلال و جز اولین درمان های بیمار، مد نظر قرار می گیرد. برخی اختلالات مفصل فکی و گیجگاهی با ماساژ دادن و استراحت همان ناحیه بهبود می یابد. خوب است بدانیم، محافظ های فک و دهان وجود دارد که برای اختلالات مفصل فکی گیجگاهی طراحی و ارائه شده اند تا به تغییر و بهبود الگوی حرکت این مفصل کمک کند.

اختلالات مفصل گیجگاهی- فکی، حتی ممکن است گاهی مربوط به مشکلات دهان و دندان شما و یا جراحتی کوچک به وجود آمده باشد. همچنین در برخی موارد حتی ممکن است مشکل به وجود آمده با فیزیوتراپی تخصصی هم حل نشود و تنها راه جراحی مفصل فکی و گیجگاهی باشد. به همین دلیل بررسی اختلال به وجود آمده و راه درمان بسیار مهم است. در کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا، مشکلات و درد مفصل  فک به صورت تخصصی مورد درمان قرار می گیرد.

مفصل فکی گیجگاهی یک مفصل چند قسمتی بین استخوان فک و استخوان جمجمه است و کاربرد عملکردی بسیار زیادی دارد. اختلال مفصل فکی گیجگاهی، سندرمی بسیار شایع بین افراد مختلف است؛ چرا که برای همه افراد، صحبت کردن در طول روز، خوردن و آشامیدن از احتیاجات اولیه است. بنابراین مفصل کوچکی مثل این مفصل، در زندگی روزمره بسیار موثر است.

اختلالات مفصل فکی گیجگاهی

ساختار مفصل فکی گیجگاهی

برای کارکرد درست مفصل فکی و گیجگاهی  (TMJ)و برای اینکه دو استخوان آرواره (استخوان فک) و جمجمه (استخوان گیجگاه)، بتوانند خوب حرکت کنند، باید مفصل فکی و گیجگاهی بتواند در دو مرحله به طور کامل باز و بسته شود.

  1. مرحله چرخش فک پایین درون مفصل: زمانی که دهانتان را باز می کنید، استخوان گرد فک درون مفصل می چرخد.
  2. مرحله جا به جایی فک پایین و دیسک مفصلی روی استخوان گیجگاه: در ادامه مرحله اول که فک پایین به طور طبیعی دیسک مفصلی را وادار به حرکت به جلو می کند.

دیسک مفصلی که روی استخوان گیجگاه قرار گرفته، دیسکی بسیار مقاوم و در عین حال منعطف است. دلیل وجود آن، کم کردن سایش فشار های متوالی وارد شده به مفصل گیجگاهی فکی است. ماهیچه های موجود در این قسمت، وظیفه ایجاد هماهنگی بین دیسک مفصلی و استخوان گیجگاه را دارند. در صورت بروز عدم هماهنگی دیسک مفصلی و استخوان گیجگاه، جا به جایی دیسک رخ داده است و صدای فک نیز معمولا به دلیل همین عارضه است.

ساختار مفصل فکی گیجگاهی

دلایل اختلالات مفصل فکی گیجگاهی

در صورت وجود اختلال و عدم هماهنگی مفاصل، تحرکات فکی و گیجگاهی با درد و رنجش همراه است. خیلی مواقع افراد برای توضیح نحوه آسیب رسیدن به مفصل فکی و گیجگاهی و درد مفصل فکی خود به اتفاق دقیقی اشاره نمی کنند؛ بلکه معتقدند به مرور به این حد از آسیب دیدگی رسیدند.

حوادثی که باعث آسیب دیدگی می شود، معمولا با حرکات ناهماهنگ بین دو استخوان خود را نشان داده و باعث سایش استخوان های مفصل فکی گیجگاهی می شود. در بسیاری موارد عدم هماهنگی مهره های گردن با مفصل، سبب بروز اختلالات مفصل فک می شود. این عدم هماهنگی گاهی نشأت گرفته از نوع قرار گیری فک ها روی هم است و گاهی ناشی از عواملی مثل دندان قروچه می باشد.

دندان قروچه نیز به عنوان اختلالی شایع، سبب جراحت دیسک مفصل و اسپاسم عضلات مفصل فکی و گیجگاهی می شود.همچنین عادات و رفتارهای بد غذایی نیز منجر به بروز آسیب دیدگی ها و درد مفصل فکی می شود. دغدغه های ذهنی نیز به عنوان یکی از دلایل تامل برانگیز است. در بسیاری مواقع، ما با درمان های دندانپزشکی توسط فردی نامعتبر، مشکلات مفصلی برای خود ایجاد می کنیم. در رفتگی و التهابات عضلات مفصل نیز عاملی مهم برای اینگونه اختلالات است.

علائم بیماری مفصل فکی گیجگاهی و تشخیص آن

این علائم ممکن است به صورت های مختلف بروز کند. برای مثال فرد ممکن است در خوردن غذاهای جامد مشکل پیدا کند و توانایی جویدن و بلع را از دست بدهد. یا مثلا دردی به صورت خفیف از مدت ها قبل وجود داشته و حالا منجر به سفتی و درد مفصل فکی و گیجگاهی شده است. در هر کدام از موارد باید علائم ایجاد درد و مشکل در مفصل جدی گرفته شود. در پایین لیستی از علائم بیماری مفصل فکی گیجگاهی گرد آوری کرده ایم:

ردیف علامت توضیح
1 درد مفصل فکی و گیجگاهی وقتی دهانتان را زیاد بیش از حد معمول باز می کنید، این درد ایجاد می شود. محل دقیق درد، مقابل سوراخ گوش است.
2 صدا دادن فک، گرفتگی گوش و زنگ زدن گوش حتی اگر با درد همراه نباشد می تواند علائم اختلال در مفصل فکی و گیجگاهی باشد.
3 سردرد درد و کسالت در فک و گیج گاه و اطراف آن که ممکن است در یک طرف صورت و یا هر دو طرف حس شود.
4 سرگیجه حالت دورانی و چرخشی سر نیز می تواند نشانه ای از اختلالات مربوط به فک و گیجگاه باشد.
5 اسپاسم عضلانی در زانویی فک و در سمت سر گرفتگی مفصل در ناحیه فک و گیجگاه
6 قفل شدن فک در حالت باز محدود شدن دامنه حرکتی دهان و عدم توانایی مفصل فکی و گیجگاهی برای باز و بسته شدن دهان

 عواملی که ممکن است خطر ابتلا به اختلالات TMJ را افزایش دهند عبارتند از:

  • انواع مختلف آرتروز از جمله آرتروز گردن، مانند آرتریت روماتوئید و…
  • آسیب دیدگی فک
  • ساییدن یا سفت شدن دندان برای مدت طولانی
  • سایر بیماری های بافت همبند که باعث مشکلاتی می شود که ممکن است درد مفصل فکی گیجگاهی را ایجاد کند.

این نشانه های اولیه اغلب از نقطه ای در صورت آغاز شده و بعد وسعت درد در نقطه مورد نظر بیشتر می شود. پزشک متخصص گوش، حلق و بینی یا دندانپزشک، در مورد علائم بحث کرده و فک بیمار را معاینه می کنند. او احتمالاً برای معاینه هنگام باز و بسته شدن دهان، صدای فک را گوش کرده یا دامنه حرکت فک را مشاهده می کند. پس از این مرحله نواحی اطراف فک را فشار می دهد تا محل درد یا ناراحتی را شناسایی کند. اگر پزشک به مشکلی مشکوک شود، ممکن است تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس، سی تی اسکن و یا MRI را توصیه کند.

مطلب پیشنهادی  فیزیوتراپی پا در اهواز

فیزیوتراپی مفصل فکی گیجگاهی

راهکارهای فیزیوتراپی مفصل فکی گیجگاهی

درمان درد مفصل فکی گیجگاهی کاری تخصصی است. با توجه به سبک زندگی فرد، برای بهبود عملکرد زندگی، این مفصل مورد بررسی فیزیوتراپیست تخصصی قرار می گیرد. بعد از بررسی های به عمل آمده فیزیوتراپیست به بیمار می گوید که کدام یک از تکنیک های درمان درد مفصل فکی گیجگاهی پیش آمده در بدن بیمار است. فیزیوتراپیست ها معمولا برای هر آناتومی روش فیزیوتراپی خاصی دارند.

فیزیوتراپیست ها در بررسی ها از اسپاسم عضلات که یکی از علل اختلالات مفصل گیجگاهی فکی است، نام می برند. اسپاسم این عضله سبب می شود فک به طور کامل باز و بسته نشود و یا این عمل با درد همراه باشد. به چند مورد از درمان های فیزیوتراپی مفصل فکی گیجگاهی در زیر اشاره می کنیم:

  1. درمان های دستی:

    با استفاده از تکنیک های دستی در فیزیوتراپی فک بی تحرک را وادار می کند که دوباره به طور مناسبی حرکت کند. این تکنیک از روش های پرکاربرد درمان اختلالات مفصل فکی گیجگاهی توسط تیم درمان کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا است.

 

  1. حرکات ‌کششی خاص:

    تمرینات آموزشی است که طبق تجویز فیزیوتراپیست باعث می شود در طول زمانی که بین ملاقات ها به وجود آمده، دامنه حرکتی این مفصل را بهبود ببخشید.

 

  1. تمرینات تقویتی:

    فیزیوتراپیست با ارائه تمریناتی که با قوی کردن ماهیچه های ضعیف، الگوی حرکتی صحیح مفصل فکی و گیجگاهی را بهبود می بخشند، به بیمار کمک می کند.

 

  1. الکتروتراپی:

    در روش الکتروتراپی در فیزیوتراپی فک از امواج صوتی، جریان های الکتریکی و الکترو مغناطیسی به جهت بهبود اعصاب کمک می شود. در این روش نوین با استفاده از امواج، تحریک اعصاب و افزایش خون رسانی به مفصل فکی و گیجگاهی انجام می شود. با الکتروتراپی می توان به افزایش دامنه حرکت مفصل، تقویت این مفصل و بازگشت فعالیت کامل این ناحیه کمک کرد.

 

  1. طب سوزنی:

    متخصص طب سوزنی، سوزن‌هایی بسیار نازک را جهت افزایش گردش خون در محل‌ خاصی از مفصل فکی گیجگاهی وارد می کند تا به بهبود بیمار کمک کند.

 

  1. لیزر درمانی:

    این روش بعد از استفاده از روش های دستی، روشی بسیار کارآمد و نوین برای فیزیوتراپی اختلالات مفصلی فکی گیجگاهی است که می‌ تواند به حل ناتوانی های این ناحیه کمک کند. لیزر درمانی، با توجه به کاربرد همیشگی و بسیار پر اهمیت این مفصل، روشی سریع با طول دوره کوتاه است. نتایج این روش ماندگار است و از بین نمی رود. لیزر درمانی از پرتو فرابنفش کمک می گیرد و نوعی درمان در این روش وجود دارد که با استفاده از امواج فراصوت که گوش ما قادر به شنیدن آن نیست، به درمان پرداخته می شود. لیزر درمانی به صورت تخصصی در کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا ارائه می شود.

 

  1. اصلاح رژیم غذایی برای کاهش درد:

    گاهی فقط اصلاح عادات غذایی و جلوگیری از جویدن و بلیعیدن مواد غذایی سفت برای بیمار کفایت می کند. در این روش با استراحت دادن به مفصل و نخوردن غذاهایی که به جویدن زیادی احتیاج دارد، می توان به روند بهبود کمک کرد. در این روش رژیم غذایی خاص به جهت بهبود مفصل فکی و گیجگاهی تجویز می شود. استفاده از محافظ دهان و فک نیز در این روش قابل تجویز است.

 

  1. ماساژ درمانی:

    ماساژ مستمر تکنیکی قوی و موثر است که می تواند کمک زیادی به فیزیوتراپی مفصل فکی گیجگاهی کرده و به تسریع معالجه بیماران از این قبیل کمک کند. استفاده از ماساژدرمانی در کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا توسط تیم تخصصی در فیزیوتراپی فک ارائه می شود.

 

مواردی که در بالا اشاره کردیم می تواند کمک زیادی به معالجه بیماران مبتلا به اختلالات مفصل فکی و گیجگاهی کند. امید است ما در کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا بتوانیم کمک روز افزونی به بهبود بیماران درگیر با ناتوانی های حرکتی کنیم.

 

فیزیوتراپی اختلالات مفصل فکی گیجگاهی

درمان درد مفصل فک در کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا در اهواز ارائه دهنده خدمات نوین فیزیوتراپی با بهره گیری از فیزیوتراپیست ها مجرب و متخصص، دستگاه ها و تجهیزات بروز و تکنیک های استاندارد جهانی است. در این مرکز علاوه بر خدمات درمان درد مفصل فکی گیجگاهی، خدمات درمان سندرم فیبرومیالژیا، فیزیوتراپی آسیب های ارتوپدی و فیزیوتراپی شانه منجمد به بهترین شکل برای مراجعه کنندگان استان خوزستان ارائه می شود.

مفصل فکی و گیجگاهی

سوالات متداول

  1. اختلال مفصل گیجگاهی فکی چیست؟

بیماری مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) نوعی اختلال در عضلات فک و اعصاب است که در اثر آسیب یا التهاب مفصل فکی گیجگاهی ایجاد می شود.

  1. علت بروز اختلالات مفصل فکی گیجگاهی چیست؟

گاهی اوقات علت اصلی اختلالات مفصل گیجگاهی فکی، فشار زیاد به مفاصل فک و گروه عضلانی است که جویدن، بلع و گفتار را کنترل می کند. این فشار ممکن است به علت دندان قروچه، ضربه به فک، سر یا گردن باشد.

  1. شایع ترین عوامل تشخیص اختلال مفصل فکی گیجگاهی (TMD) چیست؟

درد میوفاشیال رایج ترین شکل TMD است. این امر منجر به ناراحتی یا درد در بافت پیوندی عضلات (فاشیا) و عضلات کنترل کننده عملکرد فک، گردن و شانه می شود.

  1. علائم بیماری مفصل فکی گیجگاهی چیست؟

درد و حساسیت در یک طرف یا هر دو طرف مفصل فکی گیجگاهی، درد در گوش و اطراف گوش، درد در صورت، مشکل در جویدن یا درد هنگام جویدن، قفل شدن مفصل و دشواری در باز و بسته شدن دهان

  1. درد مفصل فکی گیجگاهی چه حسی دارد؟

دندان درد، احساس درد یا خستگی در عضلات صورت، تورم در دو طرف صورت، درد در گوش یا اطراف گوش

  1. تفاوت TMJ و TMD چیست؟

TMJ مخفف مفصل فکی گیجگاهی است. TMD مخفف اختلال مفصل فکی گیجگاهی است. تفاوت این دو در این است که TMJ به یک مفصل اشاره دارد، در حالی که TMD با اختلالات همان مفصل مرتبط است.

  1. در صورت عدم درمان مفصل فکی گیجگاهی چه اتفاقی می افتد؟

شدت گرفتن درد، ناتوانی در گردن یا فک، افسردگی، سو تغذیه و سایر اختلالات تغذیه ای

  1. چگونه می توان TMJ را به طور طبیعی، درمان کرد؟

استفاده از محافظ دهان برای جلوگیری از دندان قروچه و فشردن فک، خوردن غذاهای نرم، خودداری از جویدن آدامس و جویدن ناخن، تمرین استقرار صحیح دهان و فک،

  1. چه عواملی باعث عود درد مفصل فک می شود؟

جویدن آدامس، خوردن غذاهای سفت، فعالیت های غیر عملکردی فک، فشار روی چانه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *