0%

فیزیوتراپی و درمان التهاب همسترینگ

التهاب همسترینگ

فیزیوتراپی و درمان التهاب همسترینگ

4.6/5 - (8 امتیاز)

التهاب یا تاندونیت همسترینگ

التهاب همسترینگ یا تاندونیت همسترینگ (Hamstring Tendonitis) هنگامی اتفاق می افتد که بافت های نرم عضلات پشت ران پا، از لگن، زانو تا پایین پا ملتهب شوند. در واقع، تاندون های همسترینگ (Hamstring)، عضلات همسترینگ را به لگن، زانو و استخوان های ران متصل می کنند و از آنجایی که همسترینگ به خم شدن زانو کمک می کند، آسیب دیدن تاندون ها یا عضلات می تواند باعث درد زانو و مشکل در راه رفتن یا خم شدن زانو شود. دونده ها، شناگران، دوچرخه سواران و افرادی که سایر حرکات تکراری در زانو و پا ها را انجام می دهند، در معرض التهاب تاندون همسترینگ قرار دارند.

آسیب عضلات همسترینگ یا همان تاندونیت همسترینگ معمولاً با گذشت زمان و استفاده بیش از حد از این عضلات ایجاد می شود؛ اما برای برخی از افراد، این التهاب به دنبال یک آسیب ناگهانی رخ می دهد. وقتی التهاب تاندون همسترینگ رخ می دهد، در حقیقت به یک یا هر دو تاندون همسترینگ که بخشی از باند ضخیم عضلات و تاندون ها که در پشت زانو قرار گرفته اند، آسیب رسیده است. برای مثال، ورزشکارانی که از درد عمیق در عضلات لگن و همچنین درد هنگام نشستن در قسمت بالای ران شکایت دارند، ممکن است به تاندونیت همسترینگ دچار شده باشند.

در این حالت، التهاب عضلات همسترینگ رو به پیشرفت است و به عنوان یک عامل ایجادکننده درد ناحیه لگن و درد ناشی از فعالیت زیاد، شناخته می شود. درد تاندونیت همسترینگ معمولاً به تدریج شروع شده و با فعالیت های مکرر مانند دویدن یا دوچرخه سواری و همچنین فعالیت هایی مثل نشستن طولانی مدت تشدید می شود. در طول این بیماری، هنگامی که تاندون آسیب دیده به درستی بهبود نیابد، درد تاندون همسترینگ معمولاً به یکی از دلایل زیر شروع می شود:

  • تاندونیت حاد همسترینگ که به یک آسیب قدیمی در تاندون که به درستی بهبود نیافته، گفته می شود.
  • تاندونیت مزمن همسترینگ که یک بیماری التهابی تاندون است که می تواند منجر به تغییرات غیر التهابی در ساختار تاندون شود.

همانطور که گفتیم، التهاب همسترینگ می تواند باعث درد قابل توجه و ناتوانی طولانی مدت شود و ممکن است با شناخت علائم، تشخیص دقیق و درمان به موقع، از عوارض آن جلوگیری کرد.

همسترینگ

دلایل التهاب عضلات همسترینگ

بدن دارای تاندونهای زیادی است و از نظر آناتومی بافت هایی دارد که ماهیچه را به استخوان ها متصل می کند. تاندونهای همسترینگ شامل سه عضله همسترینگ با نام های نیمه غشایی، نیمه ساقه و دوسر ران هستند که به استخوان نشسته که در قسمت انتهایی باسن و در استخوان لگن قرار دارد، متصل می کند. این تاندون ها مستعد آسیب هستند، به ویژه در فعالیت هایی مانند دویدن و قایقرانی که نیاز به حرکت مکرر دارند یا آنهایی که به نشستن طولانی مدت نیاز دارند.

گروه عضلات همسترینگ، دو عضله داخلی و یک عضله بیرونی یا جانبی دارد. تاندون و بافت همبند، این عضلات را به لگن، زانو و استخوان های ران متصل می کند و اجازه می دهد تا زانو خم شود و مفصل ران به خوبی کار کند. هنگام استفاده بیش از حد از تاندون همسترینگ، پارگی های ریزی ایجاد می شود که باعث التهاب و درد می شود.

آسیب عضلات همسترینگ بسته به عضلات درگیر می تواند جانبی یا داخلی باشد. این التهاب همچنین می تواند شامل تاندون های زانو، پشت ران و اطراف آن شود. التهاب همسترینگ یا تاندونیت همسترینگ به دلیل استفاده بیش از حد از عضلات همسترینگ و مفاصل اطراف بروز می کند و باعث دردی حاد می شود.

وقتی تاندون ها مجبور شوند بیش از حد طبیعی کار کنند، می تواند باعث تاندونیت همسترینگ شود. گرم شدن به آماده سازی تدریجی بافت عضلانی برای ورزش کمک می کند. بنابراین گرم نشدن عضلات نیز ممکن است به التهاب تاندونیت منجر شود. در بعضی از افراد التهاب تاندون به دلیل عدم تعادل عضلات ران یا ضعف عضلات اصلی رخ می دهد. پوسچر بد، به ویژه افتادگی ستون فقرات در ناحیه کمر نیز با التهاب تاندونیت یا التهاب همسترینگ مرتبط است.

علائم تاندونیت همسترینگ

شایع ترین علائم تاندونیت همسترینگ عبارتند از:

  • درد همراه باسوزش
  • ضعف عضلانی و مفصلی
  • درد ضربانی و کسالت
  • سفتی و تورم عضلات و مفاصل

این علائم با ورزش یا فعالیت بدنی، بیشتر می شود و اغلب بعد از مدتی بی تحرکی مانند خوابیدن یا نشستن، بدتر می شوند. علائم پس از آسیب دیدگی در چند ساعت اول شروع می شود، سپس به تدریج کاهش می یابد. تاندونیت همسترینگ اغلب باعث درد در زانو، ران، باسن و کمر می شود.

برای تشخیص درست آسیب عضلات همسترینگ و شروع درمان التهاب همسترینگ، پزشک یا فیزیوتراپیست اسکن MRI یا اشعه ایکس را تجویز می کنند. همچنین، چند تست کششی با مد نظر قرار دادن نوع آسیب دیدگی می تواند به تشخیص التهاب همسترینگ کمک کند. در نهایت نیز پزشک از تصویر برداری ها برای تأیید التهاب عضلات همسترینگ و ارزیابی آسیب دیدگی ها، برای هدایت برنامه های درمانی استفاده می کند.

التهاب همسترینگ

 درمان التهاب همسترینگ

با بروز التهاب همسترینگ، اغلب بیشتر افراد می توانند پس از یک هفته یا بیشتر به فعالیت منظم خود بازگردند؛ چرا که این درد با استراحت و کمک های اولیه جزئی کاهش می یابد. در بیشتر افراد، استراحت، یخ، فشرده سازی و ارتفاع به مدت 72 ساعت برای درمان علائم کافی است.

  • درمان التهاب همسترینگ به صورت محافظه کارانه، احتیاط و استراحت به مفصل همسترینگ، می تواند در روند بهبودی موثر باشد.
  • یخ باعث انقباض رگ های خونی شده و جریان خون را کاهش می دهد. کاهش جریان خون در نهایت سبب کاهش التهاب می شود. یخ باید حداکثر برای 10 دقیقه استفاده شود. پس از 20 دقیقه وقفه، می توان دوباره 10 دقیقه از یخ درمانی استفاده کرد. یخ درمانی را می توان دو یا سه بار در طول روز انجام داد. نکته مهم برای استفاده از یخ درمانی این است که از یخ به صورت مستقیم روی پوست استفاده نشود.
  • فشرده سازی و بالا بردن ناحیه آسیب دیده نیز با کاهش جریان خون در ناحیه، به درمان آسیب عضلات همسترینگ کمک می کند و التهاب را کاهش می دهد.
  • ضد التهاب های غیراستروئیدی بدون نسخه مانند ایبوپروفن می توانند علائم را در روزهای پس از آسیب کنترل کنند.
مطلب پیشنهادی  کاربرد دستگاه مگنت در درمان پوکی استخوان

اگر درد شدید بیش از چند روز ادامه یافت یا به درمان های محافظه کارانه پاسخ خوبی نداد، ملاقات با پزشک و بررسی های تخصصی تر می تواند کمک کننده باشد.

درمان التهاب همسترینگ

فیزیوتراپی همسترینگ

به طور کلی، هر فعالیتی که عضلات همسترینگ را فعال کند و باعث افزایش ناگهانی درد شود، احتمالاً نشانه التهاب تاندون همسترینگ است. این التهاب، در برخی مواقع با درمان محافظه کارانه درمان می شود. در صورتی که پس از درمان های اولیه بهبودی حاصل نشد، پزشک تمرینات فیزیوتراپی التهاب همسترینگ را تجویز خواهد کرد که حدودا چند هفته زمان نیاز دارد.

به علاوه، وقتی بیمار مجبور باشد از بافت های آسیب دیده خیلی زود استفاده کند، بهبودی به طور کامل انجام نمی شود. همچنین، تاندون ها ضعیف شده و آسیب ها به مراتب بیشتر می شوند. هر چند بار که یک بافت آسیب می بیند، احتمال ایجاد آسیب طولانی مدت بیشتر است. پس از آسیب دیدگی و التهاب همسترینگ، در 48 ساعت اول باید از هر حرکتی که تاندون را فعال می کند، خودداری شود. بعد از گذشت 24 ساعت، تمرینات فقط باید تا حدی انجام شود که باعث درد نشود.

در فیزیوتراپی همسترینگ در هفته اول پس از آسیب دیدگی می توان حرکات آهسته و مداومی که روی حفظ قدرت عمومی متمرکز هستند، را انجام داد. یک تمرین برای شروع خوب، خم شدن ایزومتریک زانو است. این تمرین تا جایی انجام می شود که همسترینگ آسیب دیده روی پای مخالف قرار می گیرد و به راحتی در زاویه 30، 60 و 90 درجه منقبض می شود.

پس از یک هفته از فیزیوتراپی التهاب تاندون های همسترینگ، معمولاً شروع دامنه حرکتی، افزایش طول و تمرینات تقویت کننده همسترینگ شروع می شود. یک تمرین شروع کننده آسان، آسیاب بادی تک پا است. برای انجام این تمرین، پای صدمه دیده روی صندلی قرار داده می شود و در حالی که پای دیگر صاف نگه داشته شده، بیمار با پشت صاف به سمت پایین خم می شود. به مدت 30 ثانیه در همین وضعیت کشش انجام شود. اضافه کردن وزنه های دستی برای دشوار شدن کشش می تواند موثر باشد.

بعد از چند هفته از فیزیوتراپی همسترینگ، می توان با انجام تمرینات اضافی، باعث شد که همسترینگ در یک حالت خاص، مدت زیادی کار کند. یک تمرین خوب شامل دراز کشیدن به پشت با زانوی خم شده و استفاده از یک باند مقاومت الاستیک برای ایجاد نیروی مخالف در حالی که زانو به آرامی خم شده است، می باشد.

چهار تا شش هفته بعد از آسیب دیدگی، می توان تمرینات فشرده تری مانند اسکات، فرهای همسترینگ و پل های همسترینگ را اضافه کرد. این تمرینات می تواند به تقویت همسترینگ کمک کند و از آسیب دیدگی در آینده جلوگیری کند. پس از انجام تمرینات فیزیوتراپی تاندونیت همسترینگ زیر نظر متخصص فیزیوتراپی، چند روز طول می کشد تا بیمار احساس آرامش کند و شش هفته یا بیشتر از شش هفته بعد، بیمار احساس بهبودی کامل می کند.

فیزیوتراپی تاندونیت همسترینگ

خدمات کلینیک آرنیکا برای درمان التهاب همسترینگ

مرکز فیزیوتراپی آرنیکا، همگام با علوم روز دنیا، ارائه دهنده بهترین خدمات فیزیوتراپی التهاب همسترینگ در اهواز است. کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا به عنوان بهترین مرکز فیزیوتراپی در اهواز علاوه بر فیزیوتراپی تاندونیت همسترینگ، برای درد پا، عصب سیاتیک، شکستگی لگن و زانو، بهترین تجهیزات و متخصصان را به کار گرفته است. همچنین بیمار می تواند برای جلسات فیزیوتراپی از خدمات فیزیوتراپی در منزل در اهواز نیز بهره مند شود. برای رزرو نوبت، علاوه بر رزرو نوبت تلفنی، امکان رزرو نوبت آنلاین نیز وجود دارد.

دلایل بروز التهاب همسترینگ

سوالات متداول

  1. تاندونیت همسترینگ چیست؟

تاندونیت همسترینگ یک بیماری در عضلات همسترینگ است و زمانی اتفاق می افتد که هر کدام از تاندون های متعدد موجود در ناحیه لگن یا همسترینگ، ملتهب می شوند.

  1. درمان التهاب همسترینگ چگونه صورت می گیرد؟

برای تسریع در درمان التهاب همسترینگ، استراحت، یخ درمانی، فشرده سازی عضله همسترینگ، قرار دادن پا به هنگام نشستن یا دراز کشیدن روی بالش بلند، استفاده از مسکن های ضد التهابی و انجام تمرینات کششی و تقویتی تحت نظر پزشک توصیه می شود.

  1. چه چیزی باعث التهاب همسترینگ می شود؟

تاندونیت همسترینگ، التهاب تاندون های همسترینگ است و معمولاً ناشی از استفاده بیش از حد یا گرم نکردن عضلات قبل و بعد از دویدن و سایر ورزش ها است. تاندونیت همسترینگ در بین ورزشکاران دو میدانی شیوع بیشتری دارد.

  1. تاندونوپاتی همسترینگ بالا چه حسی دارد؟

تاندونیت همسترینگ یا التهاب تاندون همسترینگ، درد مبهمی است که در ناحیه همسترینگ در عمق باسن احساس می شود. این درد به هنگام دویدن، به ویژه موقع شتاب و حفظ سرعت وجود خواهد داشت.

  1. آیا پیاده روی برای کم شدن درد ناشی از تاندونیت همسترینگ مفید است؟

بله، به عنوان یکی از تمرینات ورزشی که ممکن است برای درمان تاندونیت همسترینگ مفید باشد می توان پیاده روی را نام برد. پیاده روی عضلات و تاندون های همسترینگ را درگیر می کند و به اندازه دویدن برای مفاصل دشوار نیست.

  1. آیا ماساژ به التهاب عضلات همسترینگ کمک می کند؟

بله، تاندونیت همسترینگ با کشش ملایم برای از بین بردن تنش، ماساژ اصطکاکی متقاطع به تاندون ها برای تحریک بهبودی و تقویت اندام تحتانی برای رفع هرگونه ضعف یا عدم تعادل عضلانی درمان می شود.

  1. آیا زیاد نشستن می تواند باعث درد همسترینگ شود؟

در برخی از افراد التهاب عضلات همسترینگ پس از مدت طولانی نشستن یا بی تحرکی احساس می شود. به عنوان مثال، چند ساعت نشستن پشت میز ممکن است باعث التهاب همسترینگ شود. در بعضی موارد، این التهاب ممکن است به دلیل آسیب باشد. همچنین ممکن است آسیب های مکرر باعث شود عضلات همسترینگ با گذر زمان با مشکلات عدیده ای روبرو شود.

  1. چگونه می توان تفاوت بین سیاتیک و التهاب همسترینگ را تشخیص داد؟

از آنجایی که عصب سیاتیک از ستون فقرات کمری شروع می شود تا انگشت شست پا ادامه دارد، می توان در ناحیه مچ پا با اشاره کردن به واسطه انگشت شست پا، تنگی عصب سیاتیک را از التهاب همسترینگ متمایز کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *