0%
بیماری دکورون

فیزیوتراپی سندرم دکورون

5/5 - (1 امتیاز)

سندرم دکورون چیست؟

سندرم دکورون یاتنوسینوویت (De Quervain) ، تاندون های مچ دست را تحت تأثیر قرار داده و یک بیماری دردناک است. سندرم دکورون، زمانی اتفاق می افتد که 2 تاندون اطراف انگشت شست متورم شود. تورم در ناحیه شست، باعث التهاب غلاف های پوشاننده تاندون ها شده و در نهایت این اتفاق باعث فشار بر اعصاب ناحیه شست و احساس درد و بی حسی در فرد می شود. از این رو این بیماری نیازمند مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی است.

علامت اصلی بیماری دکورون یا تنوسینوویت de Quervain ، شامل درد یا حساسیت به لمس در شست دست است؛ اما این احساس درد در هنگام بالا رفتن بازوی فرد، بی حسی انگشت شست یا انگشت اشاره، احساس کشیدگی در ناحیه انگشت شست، تورم و صدای جیر جیر در ناحیه انگشت شست از دیگر علائم سندرم دکورون است.

سندرم دکورون

شایع ترین علت بیماری تنوسینوویت یا سندرم دکورون، استفاده بیش از حد از مچ دست است. انجام حرکات تکراری و مداوم در روز باعث تحریک و درد در ناحیه شست می شود. از جمله حرکاتی که باعث ابتلای فرد به سندرم دکرون می شود، بلند کردن کودک از روی صندلی ماشین و بلند کردن کیسه های مواد غذایی سنگین است. این موارد یا باعث ابتلا به سندرم دکرون و یا باعث صدمه مچ دست می شود.

دست و مچ دست ساختار پیچیده ای دارند و وقتی تاندون ها، مفاصل یا عضلات تحت تأثیر قرار بگیرند، سطح فعالیت و کیفیت زندگی فرد به خطر می افتد. احتمال عارضه سندرم دکورون در خانم ها، افراد میانسال، والیبالیست ها، خانم های باردار به علت تغییرات هورمون ها و افراد مبتلا به آرتروز، کارمندان، نوازندگان بیشتر است. با این وجود، علم فیزیوتراپی بر این عقید است که شخص می تواند با اصلاح الگوی زندگی و مصرف تغذیه سالم تا حد زیادی از این عارضه و بسیاری بیماری ها و اختلالات جلوگیری کند.

سندرم دکرون

تشخیص بیماری دکورون

برای تشخیص بیماری دکورون، پزشک آزمایش ای ساده به نام Finkelstein انجام می دهد. در این آزمایش، پزشک از فرد می خواهد در ابتدا انگشت شست خود را خم کند تا انگشت شست در کف دست قرار بگیرد. سپس از او می خواهد که دستان خود را مشت کرده و انگشت شست خود را روی چهار انگشت مشت شده بیاورد. در آخرین مرحله، پزشک می خواهد فرد مچ خود را به سمت انگشت کوچک خم کند. در این حالت اگر فرد احساس درد را تجربه کرد احتمالا مبتلا به سندرم دکورون de Quervain یا تنوسینوویت است.

پس از تشخیص بیماری نخستین راه درمان برای این عارضه مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی تخصصی و حضور منظم در جلسات فیزیوتراپی تخصصی است. روال تمرینی فیزیوتراپی تخصصی سندرم دکورون، سبب می شود تا بیمار در مدت مشخصی سلامتی خود را به دست آورد. البته شرط لازم برای بهبودی کامل بیمار، حضور منظم و مشخص در جلسات تعیین شده فیزیوتراپی تخصصی است.

فیزیوتراپی سندرم دکرون

عامل پیشگیری از سندرم دکرون یا تنوسینوویت

بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به سندرم دکورون (de Quervain)، اجتناب از انجام حرکات تکراری و متوالی است. اگر شخص مداوما کار های خود را تغییر دهد و استرس خود را تا حد قابل توجهی کنترل کند، می تواند از ابتلا به این سندرم جلوگیری کند. استراحت مچ دست و پوشاندن مچ دست با دستبند، در صورت لزوم می تواند از افزایش سندرم دکرون در افراد مبتلا جلوگیری کند.

نقش علم فیزیوتراپی در درمان سندرم دکورون

تنوسینوویت یا سندرم دکرون نوعی بیماری موقتی است و درمان این سندرم توسط فیزیوتراپیست در کلینیک فیزیوتراپی مجهز به امکانات درمان این بیماری انجام می شود. به طور کلی اغلب افراد پس از مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی از نتیجه درمان خود رضایت کامل داشته اند. گرچه این بیماری موقتی است اما در صورت جدی گرفته نشدن ممکن است، حرکت دست شخص را برای همیشه محدود کند یا باعث آسیب رسیدن به غلاف تاندون دست شود. افرادی که فعالیت هایی مانند گلف، نواختن پیانو، ماهیگیری و نجاری انجام می دهند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری سندرم دکورون هستند.

مطلب پیشنهادی  نقش فیزیوتراپی در بهبود صدمات مچ دست

برای درمان سندرم دکرون، فیزیوتراپیست از کمپرس یخ و یا اعمال گرما در منطقه آسیب دیده استفاده می کند. پس از انجام جلسات فیزیوتراپی تخصصی، فیزیوتراپیست ممکن است شخص را ملزم به پوشیدن دستبد طبی به مدت 24 ساعت تا 4 هفته کند. هم چنین ممکن است، فیزیوتراپیست تمرین هایی به منظور بهبود هر چه سریع تر به بیمار آموزش دهد تا در منزل انجام دهد و روند بهبودی بیمار تسریع شود.

در برخی موارد حاد و همچنین در مواقعی که بیمار با فیزیوتراپی نیز، با عدم تسکین درد مواجه می شود، ممکن است شخص نیاز به انجام یک عمل جراحی داشته باشد که به صورت سرپایی انجام می شود. استفاده از دارو های ضد التهاب و یا انجام جراحی طبق دستور پزشک صورت می گیرد.

درمان سندرم دکورون

تمرینات پیشنهادی فیزیوتراپی تخصصی در درمان سندرم دکورون یا تنوسینوویت

گرچه بهتر است برای بهبود کامل و درمان سندرم دکورون به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه کرد، اما انجام حرکات زیر برای افراد مبتلا به سندرم دکرون، نوازندگان، کارمندان و … پیشنهاد می شود.

  • بیمار باید، نوک انگشت شست خود را به پایه انگشت چهارم برساند.
  • بیمار انگشت شست خود را بلند کرده تا تقریباً عمود به طرف انگشت سبابه باشد. در این هنگام در پشت انگشت شست و کف دست، بیمار احساس کشش خواهد کرد.
  • بیمار انگشت شست خود را حدود 6 ثانیه صاف نگه داشته و سپس آن را رها کند.
  • بیمار دست خود را روی میز قرار داده و كف دست خود را به سمت بالا قرار دهد.
  • بیمار نوک انگشتان شست دست را به آرامی به هم فشار دهد. این نوع فشار باعث می شود در پایین انگشت شست دست احساس کشش کرده و این به بهبودی کمک می کند.
  • بیمار حرکتی که انگار می خواهد با کسی دست بدهد، انجام دهد و دست خود را جلوی خود بگیرد. برای پشتیبانی و حالت تعادل دست در این حالت، بیمار می تواند دست خود را روی میز قرار دهد.
  • بیمار بازوی خود را در مقابل خود دراز کند، انگار که می خواهد دست کسی را بگیرد.
  • بیمار بازوی خود را با کف دست خود به سمت بالا دراز کند.
  • ورزشکاران حرفه ای می توانند از وزنه استفاده کنند و با افزایش آستانه تحمل به میزان وزنه بیفزایند.

بهتر است تمامی این حرکات در طول روز به مدت 10 الی 15 بار تکرار شود. تمرینات پیشنهادی علاوه بر درمان سندرم دکرون و پیشگیری از بیماری تنوسینوویت باعث تقویت تاندون ها در نوازندگان، ورزشکاران و کارمندان می شود.

فیزیوتراپی سندرم دکرون یا تنوسینوویت

هرگونه تورم در تاندون و یا ضخیم شدن غلاف تاندون، منجر به افزایش اصطکاک، درد و احساس بی حسی در انگشت شست دست می شود. همان طور که پیشتر گفته شد درد علامت اصلی این بیماری است. درد در سندرم دکرون ممکن است از ناحیه شست تا مچ دست و یا با حرکات خاص شست و مچ دست احساس شود. احساس درد ممکن است به تدریج یا ناگهانی ظاهر شود. درد در این بیماری می تواند تا بازو ها احساس شود. این بیماری زمانی بیشتر می شود که شخص دائما در حال انجام عملی تکراری باشد.

این بیماری بهبود نمی یابد مگر در صورتی که شخص پس از تشخیص پزشک به فیزیوتراپیست مراجعه کند. پس بهتر است به جای مصرف انواع دارو های مسکن به فکر راه چاره باشد. همان طور که گفته شد افراد میانسال و افراد با داشتن زمینه بیماری آرتروز، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. آرتروز و بیماری های التهابی می تواند باعث فرسودگی مفاصل و مشکل در تاندون ها شود. حضور در جلسات فیزیوتراپی سندرم دکورون می تواند تا حد قابل توجهی در درمان آرتروز و سندرم دکرون تاثیر گذار باشد.

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا از جمله مراکز تخصصی فیزیوتراپی در اهواز است. مرکز فیزیوتراپی آرنیکا در اهواز با مجهزترین و پیشرفته ترین امکانات اقدام به درمان سندرم دکورون می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *