0%
ماساژ درمانی

ماساژ ورزشی در فیزیوتراپی

5/5 - (5 امتیاز)

ماساژ ورزشی شاخه‌ای از فیزیوتراپی است که در این شاخه از علم فیزیوتراپی، فیزیوتراپیست به کمک تکنیک‌های ماساژ درمانی، روی درمان دردهای بافت نرم، کاهش درد و جراحات ناشی از فعالیت‌های ورزشی متمرکز است. ماساژ ورزشی می‌تواند باعث کاهش ضربان قلب و فشارخون، کاهش سفتی عضلات، آرامش فرد و افزایش سرعت بهبودی بیمار شود.

ماساژ ورزشی از کلینیک‌های فیزیوتراپی گرفته تا سالن‌های ورزش دانشگاه، استخرها تا آموزش‌های پیش از المپیک، به بخشی جدایی‌ناپذیر از ورزش تبدیل‌ شده است. تعداد زیادی از مربیان، بر این باورند که ماساژ می‌تواند در واقع تشویق برای ورزشکارانی باشد که در ورزش‌ها با عملکرد بالا و روحیه بالاتری شرکت کنند.

 

ماساژ ورزشی که برای کمک به سیستم‌های عضلانی مورداستفاده برای ورزشکاران حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای، افرادی با مشاغل سنگین و سخت و مادرانی که فرزندان نوپا دارند، در نظر گرفته شده است. در طی ماساژدرمانی در کلینیک فیزیوتراپی، فیزیوتراپیست از تکنیک‌هایی تخصصی به منظور افزایش انعطاف‌پذیری، جلوگیری از صدمات و تنفس بهتر استفاده می‌کند. به بیان بهتر لازم است بگوییم که ماساژ ورزشی یک ماساژ کاملاً حرفه‌ای است؛ که تنها توسط فیزیوتراپیست انجام می‌گیرد. نکته حائز اهمیت در این مبحث این است که هر شخصی فیزیوتراپیست نیست؛ پس در صورت نیاز به ماساژ ورزشی حتماً به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه کنید.

ماساژ ورزشی

انواع ماساژ ورزشی در فیزیوتراپی

اغلب افرادی که در یک مسابقه آسیب و صدمه ورزشی را تجربه می‌کنند، در طی جلسات فیزیوتراپی عمدتاً نگران بهبودی خود هستند. درواقع ماساژ ورزشی باهدف کاهش اسپاسم عضلات، بهبودی بعد از رقابت، ترمیم بافت، آرامش عمومی و آرامش ذهنی انجام می‌شود. یک جلسه فیزیوتراپی ماساژدرمانی ممکن است 15 دقیقه تا 2 ساعت طول بکشد. در این زمان، فیزیوتراپیست ممکن است از تکنیک‌هایی که در ادامه آمده استفاده کند.

 

  • ماساژ نقطه Trigger Point _ Tender Pointدر فیزیوتراپی: فیزیوتراپی و ماساژ ورزشی نقاط تریگر پوینت به عنوان نقاط محرک در عضله و بافت همبند، برای کاهش حساسیت، اسپاسم عضلات و الگوهای درد می‌تواند بسیار مؤثر باشد. معمولاً ماساژ نقطه‌ای اولین تکنیک فیزیوتراپیست به منظور تشخیص محل مورد ماساژ محسوب می‌شود.

 

  • ماساژ توانبخشی در فیزیوتراپی: حتی با مراقبت‌های پیشگیرانه، عضلات دچار گرفتگی، پارگی، کبودی، درد و تورم می‌شود. این موضوع امری عادی در ورزشکاران است. تکنیک ماساژدرمانی بافت نرم توسط فیزیوتراپیست ورزشی در مدیریت صدمات حاد و مزمن مؤثر است. به‌ عنوان ‌مثال، اضافه کردن ماساژ لنفاوی، باعث بهبود کنترل آسیب‌های ثانویه و تقویت دفع مایعات بدن در کل دوره بهبود می‌شود. ماساژ توان‌بخشی علاوه بر رواج آن در میان ورزشکاران، برای خانم‌های باردار و نوجوانان در مراحل بلوغ، بسیار مؤثر است. ماساژ توان‌بخشی در فیزیوتراپی باعث تشکیل ترمیم قوی بافت و انعطاف‌پذیری بدن می‌شود.

 

  • ماساژ فیبرهای متقاطع در فیزیوتراپی: تکنیک‌های مالشی به ‌طورکلی برای ایجاد یک اثر کششی و گسترده در گروه‌های عضلانی بزرگ استفاده می‌شود. در بافت عضلانی و پیوندی، اعمال مالش عرضی عمیق برای کاهش چسبندگی و کمک به ایجاد ترمیم قوی و انعطاف‌پذیر در طی فرایند بهبودی در ورزشکاران بسیار مؤثر است.

 

  • ماساژ سنتی غربی یا ماساژ سوئدی در فیزیوتراپی: در حال حاضر، متداول‌ترین روش مورد استفاده در ماساژ ورزشی در فیزیوتراپی، ماساژ سوئدی است. در نوعی از ماساژ، فیزیوتراپیست ممکن است از طب سوزنی به عنوان مکمل استفاده کند.

 

  • ماساژ فشرده‌سازی در فیزیوتراپی: فشرده‌سازی ریتمیک عضلات، برای ایجاد هیپرمی (افزایش جریان خون) عمیق و اثر نرم‌کننده در بافت‌ها در مراکز فیزیوتراپی استفاده می‌شود. معمولاً از این ماساژ به عنوان گرم‌کننده برای ماساژهای عمیق و خاص استفاده می‌شود.

 

یک فیزیوتراپیست حرفه‌ای ورزشی باید با عضلات، گروه‌های عضلانی و چگونگی تأثیر حرکات و فشارهای خاص هر ورزش آشنا باشد؛ تا بتواند زودتر بهبودی را برای بیمارش به ارمغان بیاورد. همچنین از هیدروتراپی و کرایوتراپی به منظور درمان بیمار آسیب‌دیده در کلینیک فیزیوتراپی استفاده کند.

مطلب پیشنهادی  مزایای فیزیوتراپی اختلالات پوسچرال دانش آموزان

ماساژ ورزشی در فیزیوتراپی

سه دوره در یک ماساژ ورزشی در فیزیوتراپی

ماساژ ورزشی، ممکن است شامل برنامه‌های پیشگیری، نگهداری، درمان قبل و بعد از یک رویداد ورزشی در محل مصدومیت و برنامه‌های توان‌بخشی برای کسانی باشد که در طی برنامه آسیب‌ دیده‌اند.

ماساژ ورزشی:

ماساژ ورزشی، برنامه‌ای شامل نگهداري مؤثر و مبتنی بر درک فیزیوتراپیست از آناتومي بیمار، همراه با دانش تخصصی فیزیوتراپی است. در این علم از عضلات معينی در ورزش استفاده می‌شود. ماساژدرمانی در گروه‌های عضلانی و کار با بافت‌های خاص، می‌تواند به ورزشکار کمک کند تا دامنه حرکت و انعطاف‌پذیری عضلات را حفظ کرده و یا بهبود ببخشد.

 

  • ماساژ قبل از ورزش:

قبل از رویداد ورزشی، حدود چهار ساعت قبل از مسابقه، از ماساژ ورزشی برای بهبود عملکرد و کمک به کاهش آسیب‌ها استفاده می‌شود. این روش به عنوان مکمل گرم کردن یک ورزشکار برای تقویت گردش خون و کاهش بیش از حد عضلات و تنش‌های ذهنی قبل از مسابقه استفاده می‌شود. معمولاً کوتاه‌تر از یک ماساژ معمولی است و معمولاً بین 10-15 دقیقه طول می‌کشد. ماساژ ورزشی روشی متمرکز برای گرم کردن ماهیچه‌های اصلی مورد استفاده در رقابت ورزشی بوده و باعث قرار گرفتن ورزشکار در وضعیت روحی خوبی برای رقابت می‌شود. همچنین باعث بهبود پایداری بافت می‌شود و ورزشکار را برای عملکرد برتر آماده می‌کند. برخی از تکنیک‌های ماساژ می‌تواند به آرامش یک ورزشکار عصبی کمک کند.

  • ماساژ حین ورزش:

برخی از دلایل احتمالی، مثل آسیب جزئی عضله یا بافت همبند، اسپاسم عضلانی موضعی و یا کاهش جریان خون، ورزشکار به ماساژ درمانی در حین ورزش نیاز پیدا می‌کند. در حین ورزش سنگین و حرفه‌ای، ممکن است عضلات، توانایی استراحت خود را از دست داده باشند یا عضلات دچار کشش و یا مستعد آسیب‌دیدگی جدی شوند، این حالات که معمولاً با درد همراه است، به منظور تسکین درد، نیاز به فیزیوتراپیست ماهر دارند.

  • ماساژ بعد از ورزش:

برای کمک به ورزشکاران در بهبودی از فعالیت قبلی، به فیزیوتراپیست ها ماساژهای درون حادثه‌ای و بین رویداد ورزشی و یا برنامه‌های خارج از خانه داده می‌شود و برای فعالیت‌های آینده آماده می‌شوند. این تمرینات بیشتر بر روی عضلات اصلی که در فعالیت تأکید می‌شوند، تمرکز دارد.

ورزش

مزایای ماساژ ورزشی در فیزیوتراپی

  • از بین بردن احتمال آسیب‌دیدگی
  • افزایش دامنه حرکات و انعطاف‌پذیری عضلات
  • افزایش قدرت عضلات
  • افزایش جریان خون و اکسیژن در عضلات بدن
  • کاهش فرآورده‌های جانبی متابولیک ورزش
  • سفتی و فرم مناسب بدن
  • لذت بیشتر از ورزش بدون درد
  • ایجاد حس خوب

ماساژ درمانی ورزشی در یک نگاه:

در صورتی که بخواهید تعریف کامل و جامعی از ماساژدرمانی به شیوه فیزیوتراپی ورزشی بدانید، باید متوجه شده باشید که درواقع ماساژ ورزشی، ازجمله روش‌های ماساژدرمانی بسیار اثرگذار برای انواع ورزشکاران حرفه‌ای محسوب می‌شود. ماساژ ورزشی درواقع به جلوگیری از صدمات در حین تمرین و آماده سازی بدن برای فعالیت‌های ورزشی و یا به بهبود صدمات کمک می‌کند.

ماساژ ورزشی در فیزیوتراپی، علاوه بر بهبود حال عمومی بدن، روی شیوه ماساژدرمانی برای عضلات خاص و پراسترس متمرکز می‌شود. به‌عنوان‌مثال، مناطق پراسترس برای دوندگان و رقصندگان در پاها، برای شناگران در قسمت بالای بدن، برای تنیس‌بازان در بازوها و مچ وجود دارد. برای ورزش هایی از قبیل فوتبال، والیبال، کشتی و بدنسازی حرفه ای هم کاربرد بسیار بالایی دارد. فیزیوتراپیست با تمرکز بر روی نواحی مؤثر و مطابق با ورزش حرفه‌ای، به فرد کمک می‌کند تا به بهبودی کامل و افزایش انعطاف‌پذیری برسد.

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا، آماده ارائه هرگونه خدمات فیزیوتراپی صدمات ورزشی، انجام هرگونه ماساژ درمانی، فیزیوتراپی انواع بیماری‌های مرتبط با دستگاه عصبی و … است. مخاطب عزیز، کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا از شما ممنون است که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *