0%

فیزیوتراپی تاندونیت مچ دست

فیزیوتراپی تاندونیت مچ دست

فیزیوتراپی تاندونیت مچ دست

5/5 - (1 امتیاز)

تاندونیت مچ دست

تاندونیت مچ دست

تاندونیت مچ دست یا تنوسینوویت (Tenosynovitis)، یک بیماری شایع است که با تحریک و التهاب تاندون های اطراف مفصل مچ دست خود را نشان می دهد. در افراد مبتلا به تاندونیت مچ دست، حتی جابجایی مفصل مچ دست می تواند با درد همراه باشد. در التهاب تاندون مچ دست، معمولاً بیش از یک تاندون تحت تأثیر قرار می گیرد و غالباً، مچ دست در نقاطی دچار تاندونیت می شود که تاندون ها از کنار یکدیگر یا از روی برجستگی استخوان ها عبور می کنند.

تاندون های مچ دست که عضلات بازو را به استخوان ها و انگشتان دست متصل می کنند، مسئول حرکات پیچیده مچ دست و انگشتان هستند. تاندون های مچ دست، هنگام عبور از مفصل مچ، از غلاف هایی می گذرند که سطحی صاف دارند. این سطح صاف باعث می شود که تاندون ها به آرامی و در حالی که مچ دست با اصطکاک کم خم می شود، به راحتی حرکت کند. غلاف تاندون ها حاوی مایعی هستند که مایع سینوویال نامیده می شود. هنگامی که این ناحیه ملتهب یا تحریک می شود، فرد به تنوسینوویت یا تاندونیت مچ دست مبتلا شده است.

دلایل تاندونیت مچ دست

هر تاندونی می تواند ملتهب شده و درد ایجاد کند، اما التهاب تاندون ها، در بسیاری از افراد در نتیجه آناتومی و فعالیت های خاص افراد، رخ می دهد. بعضی اوقات ممکن است فرد با شرایط سیستمیک مانند نقرس درگیر باشد و در موارد دیگر، شرایط خود ایمنی از جمله آرتریت روماتوئید ممکن است از جمله دلایل تاندونیت مچ دست باشد.

البته شایع ترین علت التهاب مچ دست می تواند برخی حرکات تکراری ساده در مچ دست باشد که با گذشت زمان، روی تاندون فشار وارد می کند. برخی از فعالیت هایی که سبب التهاب مچ دست می شود شامل ورزش هایی مانند گلف، بولینگ، تنیس و بیس بال می شود. تایپ با رایانه، نوشتن و استفاده مکرر از ابزارهایی مانند چکش، چرخ خیاطی یا اره برقی نیز می تواند منجر به این بیماری شود.

علائم تاندونیت مچ دست و تشخیص آن

التهاب مچ دست

شایع ترین شکایت بیمارانی که مبتلا به التهاب مچ دست هستند، درد در مچ دست است. اما علائم دیگر تاندونیت مچ دست عبارتند از:

  • تورم در اطراف مفصل مچ دست
  • حرارت درونی و قرمزی تاندون ها
  • احساس درد ضربانی با حرکت تاندون ها
  • درد و سفتی در مچ دست به ویژه پس از بیدار شدن از خواب
  • حساسیت و درد هنگام اعمال فشار
  • کاهش دامنه حرکت در مفصل مچ دست شما
  • ضعف عضلانی

برای تشخیص تنوسینوویت (Tenosynovitis)، بسته به تاندونی که ملتهب است، پزشک آزمایشاتی را انجام می دهد. برای بررسی سایر علل احتمالی درد مچ دست، رادیوگرافی می تواند مفید باشد. آزمایش های دیگر مانند اشعه ایکس، سونوگرافی و MRI می تواند التهاب مفصل را به طور مستقیم تری مشخص کند، زیرا این آزمایش می تواند تجمع مایع در اطراف تاندون ملتهب را نشان دهد.

درمان تاندونیت مچ دست

درمان تاندونیت مچ دست

پس از تشخیص باید یک برنامه جهت درمان تاندونیت مچ دست تهیه کرد. درمان افرادی که دارای التهاب مفصل مچ دست هستند به طور یکسان انجام نمی شود و برخی از روش های درمانی ممکن است برای نوع خاصی از التهابات مفاصل، بیشتر از سایر روش ها مفید باشند. بیشتر درمان ها با چند مرحله ساده برای کنترل التهاب و اجازه ترمیم تاندون شروع می شوند و تنها در صورت عدم موفقیت در کاهش علائم بیماری، به مراحل درمانی تهاجمی تر می پردازند. به این روش ها در زیر اشاره می کنیم:

  • بی حرکتی:قرار دادن مچ در آتل یا گچ معمولاً اولین مرحله درمان است. تاندونیت مچ دست به دلیل تحرک مکرر تاندون و غلاف آن است. با استراحت دادن تاندون، التهاب باید کاهش یابد.
  • یخ درمانی: استفاده از کیسه یخ به طور متناوب روی ناحیه ملتهب موثر است. تاندونیت مچ دست می تواند به خنک شدن التهاب کمک کرده و جریان خون را در ناحیه التهاب مفاصل، تحریک کند.
  • داروهای ضد التهاب: داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی به کنترل علائم درد، کاهش التهاب و تورم بافت های نرم کمک می کند. به طور کلی، این دارو ها التهابی را که به دلیل درد است، کاهش می دهند.
  • فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی: تمرینات ورزشی مربوط به دست، نوعی درمان است که روی عملکرد پیچیده دست، مچ دست، بسیاری از تاندون ها و رباط ها که مفصل مچ دست را احاطه کرده اند، متمرکز است. فیزیوتراپیست ها، از روش های کششی و تقویتی گرفته تا تحریک الکتریکی جهت درمان تاندونیت مچ دست استفاده می کنند. علاوه بر این، فیزیوتراپیست ها آتل و مهاربند را برای کمک به کنترل حرکات مفصل مچ دست طراحی کرده و می سازند.
  • تزریق کورتیزون: کورتیزون گزینه ای قوی برای درمان التهاب است که با تزریق مستقیم روی محل التهاب، تاثیر می گذارد. تا دو بار تزریق کورتیزون، بی خطر است اما در صورت تزریق زیاد می تواند تاندون ها را به مرور زمان ضعیف کند.
  • جراحی: جراحی فقط زمانی انجام می شود که سایر روش های درمانی نتوانسته اند مشکل را حل کنند. در این صورت می توان ناحیه غلاف تاندون که باعث حرکات دردناک و دشوار تاندون می شود را آزاد کرد. همچنین می توان با استفاده از عمل جراحی، بافت التهابی را در تلاش برای ایجاد فضای بیشتر حرکتی تاندون از بین برد. البته بعد از عمل جراحی نیز استفاده از روش فیزیوتراپی توسط پزشک توصیه می شود.
مطلب پیشنهادی  فیزیوتراپی بورسیت شانه

فیزیوتراپی تاندونیت مچ دست

فیزیوتراپی تاندونیت مچ

التهاب مچ دست بر تمام فعالیت های روزانه تأثیر می گذارد. از نوشتن و پخت و پز گرفته تا همه کارهای شخصی هر فرد با به کارگیری دست انجام می شود. فیزیوتراپی یک روش درمانی بسیار موثر برای تاندونیت مچ دست است؛ به این صورت که بدن تحت تاثیر یک برنامه تمرینی فردی، شروع به بهبودی می کند.

در اولین جلسه فیزیوتراپی تاندونیت مچ دست، فیزیوتراپیست، بازو، ساعد و مچ دست را بررسی می کند. از فرد در مورد انواع فعالیت هایی که به طور معمول در خانه، محل کار و تفریحات انجام می دهد و اینکه کدام فعالیت بیشتر باعث درد یا التهاب مچ دست می شود، می پرسد. سپس پزشک یک معاینه بدنی انجام داده و نقاط حساس اطراف ناحیه آسیب دیده را بررسی می کند. دامنه حرکتی و قدرتی در کل دست بررسی می شود. در کل، فیزیوتراپی تاندونیت مچ دست شامل موارد زیر است:

  • تسکین و مدیریت درد: برای کاهش درد باید به مچ دست استراحت داده و یخ روی ناحیه ملتهب قرار بگیرد. فیزیوتراپی تاندونیت مچ دست به بیمار کمک می کند تا حرکات دردناک را شناسایی کرده و از آنها اجتناب کند و به بیمار آموزش می دهد که چگونه وضعیت قرارگیری بد مچ دست را اصلاح کند. همچنین در این مرحله، ممکن است فیزیوتراپیست از یک آتل مچ دست استفاده کند تا حرکت مچ دست را محدود کند که به این ترتیب تاندون ها به خوبی ترمیم می شوند.
  • تکنیک های دستی: تکنیک های دستی در فیزیوتراپی تاندونیت مچ دست شامل تحرکات غیرفعال ملایم مفاصل، ماساژ عمیق بافت های منعطف و کشش های هدفمند برای حرکت صحیح مچ دست است.
  • تمرینات دامنه حرکتی: فیزیوتراپیست تمرینات و کشش را به بیمار آموزش می دهد. این موارد باعث کاهش سفتی و کمک به حرکت مجدد کافی مچ دست و بازو می شود.
  • تمرینات ورزشی: بسته به مناطقی که بیمار در آن ناحیه احساس ضعف دارد؛ فیزیوتراپیست تشخیص می دهد که کدام تمرین تقویت کننده برای او مناسب است. تمرینات ورزشی به اختلال عملکرد حرکتی که باعث التهاب تاندون مچ دست می شود، کمک خواهد کرد.

وقتی علائم بهبود یافت، فیزیوتراپیست، نحوه انجام صحیح الگوهای حرکتی و عملکردی را با استفاده از مکانیک مناسب مچ دست به بیمار آموزش می دهد. به عنوان مثال، موقعیت صحیح تایپ کردن روی کامپیوتر، چرخاندن راکت و نحوه قرارگیری کلی دست را به بیمار نشان می دهد. این آموزش ها به بیمار کمک خواهد کرد که فعالیت های روزمره، شغل و ورزش را بدون درد انجام دهد.

در مراحل بعدی نیز، بدن هر فرد بهترین روش ها را برای انجام کارهای عادی و روزمره به او می آموزد. این مسئله به بیماران مبتلا به تاندونیت مچ دست کمک می کند تا از مچ دست و دست خود محافظت کرده و از آسیب بیشتر جلوگیری کنند. نگه داشتن مچ در حالت خنثی برای کاهش فشار و کم کردن فعالیت های روزانه، روشی ساده برای کاهش احتمال بازگشت بیماری است. یک برنامه فیزیوتراپی در منزل به بیمار کمک می کند تا از بازگشت بیماری جلوگیری کند.

خدمات فیزیوتراپی آرنیکا برای درمان تاندونیت مچ دست

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا به عنوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در اهواز، واقع در منطقه ای مناسب به لحاظ دسترسی آسان مراجعین، از سال 1398 کار خود را شروع کرده است. مرکز فیزیوتراپی آرنیکا، یک مرکز کاملا مجهز و ارائه دهنده فیزیوتراپی تاندونیت مچ دست، فیزیوتراپی انقباض دوپویترن، فیزیوتراپی شکستگی کالیس و… برای بیماری های مربوط به دست و بازو می باشد. برای کسب اطلاعات مورد نیاز در مورد انواع خدمات فیزیوتراپی، با فیزیوتراپی آرنیکا تماس گرفته یا به سایت اینترنتی این مرکز مراجعه کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *