0%

آسیب رباط صلیبی قدامی زانو و درمان آن

آسیب رباط صلیبی قدامی

آسیب رباط صلیبی قدامی زانو و درمان آن

5/5 - (1 امتیاز)

تعریف آسیب رباط صلیبی قدامی زانو یا ACL

آسیب های لیگامانی زانو انواع مختلفی دارند که یکی از مهمترین آن ها آسیب رباط صلیبی قدامی    (Anterior Cruciate Ligament)یاACL   است. رباط صلیبی قدامی زانو یا همان لیگامان ACL یکی از لیگامان های مهم زانو است؛ پس آسیب رباط صلیبی قدامی، می تواند در تحرک هر فرد تاثیر گذار باشد. وقتی فرد دچار آسیب لیگامانی ACL می شود، آسیب زیادی می بیند و در فعالیت هایی که پیش از آن انجام می داد، محدود می شود. بهبودی این نوع از آسیب دیدگی امکان پذیر است و درمان های موفقیت آمیز برای آن وجود دارد.

رباط ها نوار های محکم بافتی هستند که استخوانی را به استخوان دیگر متصل می کند. چهار رباط در زانو وجود دارد که مستعد آسیب هستند:

  • رباط صلیبی قدامی (ACL) که شایع ترین آسیب دیدگی رباط زانو است. از وسط زانو عبور می کند و استخوان ران را به استخوان ساق (درشت نی) متصل می کند.
  • رباط صلیبی خلفی (PCL) نیز استخوان ران را به استخوان ساق پا در زانو متصل می کند و مانند رباط صلیبی قدامی از وسط زانو عبور می کند. این رباط به ندرت و فقط در شرایطی خاص مثل تصادفات رانندگی آسیب می بیند.
  • رباط جانبی (LCL) دیگر رباط زانو است که استخوان ران را به استخوان فیبولا که استخوان کوچکتر ساق پا بوده و در قسمت خارجی زانو وجود دارد، متصل می کند.
  • رباط داخلی (MCL) نیز استخوان ران را به استخوان ساق در قسمت داخلی زانو متصل می کند.

موضوع مورد بحث ما در این مقاله، آسیب رباط صلیبی قدامی (ACL) است. این لیگامان، یکی از دو رباطی است که از وسط زانو عبور می کند. همانطور که گفتیم، آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی، اشک یا رگ به رگ شدن رباط جلویی زانو است که در محل اتصال استخوان ران به استخوان ساق ایجاد کی شود. آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی معمولاً حین ورزش هایی مثل فوتبال، بسکتبال، ژیمناستیک، اسکی در سراشیبی و در کل فعالیت هایی که شامل توقف ناگهانی یا تغییر جهت، پرش و فرود هستند، اتفاق می افتد.

زانو

دلایل آسیب لیگامانی ACL

همانطور که گفتیم، آسیب لیگامانی ACL اغلب حین فعالیت های ورزشی که می تواند فشار و استرس روی زانو وارد کند، اتفاق می افتد. در زیر به دلایل بیشتری برای آسیب رباط صلیبی قدامی اشاره می کنیم:

  • کاهش سرعت به همراه تغییر جهت ناگهانی
  • چرخش روی پایی که محکم روی زمین ثابت شده است.
  • فرد ناخواسته از یک پرش روی پا فرود می آید.
  • توقف ناگهانی
  • برخورد ضربه مستقیم به زانو یا برخورد زانو با اجسام دیگر مانند تکل در فوتبال
  • حرکت با الگوی حرکتی معیوب، مانند حرکت دادن زانو ها به سمت داخل در هنگام حرکت اسکات
  • پوشیدن کفش نامناسب
  • استفاده از تجهیزات ورزشی که به درستی تنظیم نشده اند.
  • بازی در زمین چمن مصنوعی
  • دلایل ایجاد آسیب رباط صلیبی قدامی زانو در بانوان نیز ممکن است تفاوت در آناتومی، قدرت عضلانی و تأثیرات هورمونی باشد.

آسیب لیگامانی ACL، در برخی موارد پس از در رفتگی کشکک زانو رخ می دهد. وقتی رباط زانو آسیب ببیند، معمولاً پارگی نسبی یا کامل بافت ایجاد می شود. همچنین افرادی که آسیب لیگامانی ACL را تجربه می کنند، بیشتر در معرض آرتروز زانو و تاندونیت کشکک زانو قرار دارند. البته شدت آسیب دیدگی، وجود آسیب های مرتبط در مفصل زانو یا فعالیت زیاد پس از درمان نیز روی بروز اختلالات زانو تأثیرگذار هستند.

آسیب رباط صلیبی قدامی زانو

علائم آسیب رباط صلیبی زانو

بسیاری از افراد هنگام آسیب دیدگی ACL صدایی بلند از زانو می شنوند. همچنین تورم زانو پس از آسیب دیدگی، احساس ناپایداری در زانو و دردناک شدن تحمل وزن از جمله علائم آسیب رباط زانو است. فرد ممکن است با درد غالباً ناگهانی و شدید نیز مواجه شود.

برای تشخیص آسیب لیگامانی ACL، پزشک با معاینه جسمی شروع می کند. اگر زانو متورم و خون آلود باشد، پزشک از یک سوزن برای تخلیه آن استفاده می کند. برای اطمینان از شکستگی استخوان و همچنین برای بررسی هرگونه آسیب رباط، پزشک ممکن است تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس را توصیه کند.

رباط صلیبی قدامی

درمان آسیب رباط صلیبی قدامی زانو

پارگی رباط صلیبی قدامی زانو نیاز به مراقبت پزشکی مداوم دارد. بسته به شدت آسیب، درمان ممکن است شامل تمرینات ورزشی، استراحت، فیزیوتراپی برای کمک به بازیابی قدرت و ثبات یا جراحی برای ترمیم رباط پاره شده و به دنبال آن فیزیوتراپی باشد. در برخی موارد، مانند پارگی رباط صلیبی قدامی زانو، ممکن است بیمار نیاز به جراحی داشته باشد تا زانو ثابت بماند و هنگام پیچ خوردن و یا چرخش، از بین نرود. آسیب های خفیف تا متوسط ​​رباط زانو، ممکن است به موقع بهبود یابد. برای سرعت بخشیدن به بهبودی، می توان از اقدامات محافظه کارانه استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی  درمان درد و سوزش بین دو کتف با فیزیوتراپی

استراحت به زانو اولین راه درمان پارگی رباط زانو است. همچنین می توان از قرار دادن وزن زیاد روی زانو خودداری کرده و برای مدتی از عصا استفاده شود. برای کاهش درد و تورم، استفاده از یخ هر 3 تا 4 ساعت به مدت 20 تا 30 دقیقه، توصیه می شود. بهتر است استفاده از یخ تا زمانی که تورم از بین برود، ادامه داشته باشد و به هنگام نشستن یا دراز کشیدن، زانو را به وسیله جسمی نرم مثل بالش روی ارتفاع قرار داد. استفاده از زانوبند برای تثبیت زانو و جلوگیری از آسیب دیدگی بیشتر، تاثیر به سزایی دارد.

بعد از درمان های محافظه کارانه، می توان از مسکن های ضد التهاب خواکی استفاده کرد. داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند آسپیرین و ایبوپروفن به درد و تورم کمک می کند. در صورت توصیه پزشک، تمرینات کششی و تقویتی توسط فیزیوتراپیست برای بیمار شروع می شود. در بعضی موارد نیز وقتی رباط صلیبی قدامی (ACL) کاملاً پاره یا از حد مجاز بیشتر کشیده شود، تنها گزینه، جراحی ترمیمی زانو است. در این روش، جراح تاندون ها را از قسمت های دیگر پا یا از تاندون های اهدایی پیوند می زند تا رباط پاره شده را جایگزین کند.

اگر بیمار درد خفیفی دارد یا درد برای او مشکلی ایجاد نمی کند، می تواند از عمل جراحی صرف نظر کرده و خطر بی ثباتی های مادام العمر در پای خود را بپذیرید. زیرا بازسازی و درمان رباط زانو برای آسیب لیگامانی ACL بسیار پیچیده و دشوار است و این انتخاب درستی برای همه نیست. فردی که زانو درد و بی ثباتی شدید زانو دارد و یا ورزشکاری که می خواهد سطح عملکردی خوب خود را به دست آورد، ممکن است آن را انتخاب کند. بعد از عمل جراحی آسیب لیگامانی ACL، پزشک فیزیوتراپی را تجویز می کند.

حین روند درمان پارگی رباط صلیبی زانو، بیمار نباید به سطح فعالیت بدنی قدیمی خود برگردد تا وقتی پزشک اجازه دهد. برگشت به سطح فعالیت ها و تمرینات ورزشی، قبل از بهبودی کامل زانو، می تواند بیمار را با آسیب دائمی رباط صلیبی قدامی مواجه کند.

درمان رباط صلیبی قدامی زانو

فیزیوتراپی رباط صلیبی قدامی زانو

به طور حتم، یک برنامه تمرینی مناسب به کاهش خطرات آسیب لیگامانی ACL کمک کند. همزمان با درمان و فیزیوتراپی رباط صلیبی قدامی زانو اهداف زیادی دنبال می شود که شامل موارد زیر است:

  • جلوگیری از ایجاد غیر طبیعی بافت اسکار، سفتی مفاصل و ضعف عضلانی
  • تسکین درد از طریق تکنیک های حرکتی مفاصل، ماساژ درمانی و الکتروتراپی
  • بهبود کیفیت بافت اسکار با استفاده از برخی تکنیک ها
  • شل شدن و تقویت ناحیه آسیب دیده با تمرینات ورزشی
  • بهبود عملکرد هنگام بازگشت به ورزش، کار یا زندگی روزمره
  • اصلاح هرگونه نقص بیومکانیکی که روی حرکت و بروز آسیب دیدگی های دیگر تأثیر بگذارد.

زمان لازم برای بهبودی کامل پس از فیزیوتراپی رباط صلیبی قدامی زانو، به شدت آسیب و میزان بهبودی فردی بستگی دارد. به عنوان مثال آسیب دیدگی خفیف تا متوسط ممکن است به 3 تا 6 هفته و آسیب دیدگی شدید ممکن است 8 تا 12 ماه فیزیوتراپی نیاز داشته باشد. در این حین، قبل از بهبود کامل و برای جلوگیری از آسیب دیدگی مجدد، باید مراقبت های بیشتری انجام شود. بنابراین مدیریت اولیه فیزیوتراپی رباط صلیبی زانو شامل مراحلی می شود تا بیمار به آمادگی بدنی برای فعالیت ورزشی و کارهای روزمره برسد. در زیر به این مراحل اشاره می کنیم:

  • تحمل وزن
  • تمرین درمانی
  • بهینه سازی دامنه حرکتی، قدرتی و انعطاف پذیری حین تمرینات
  • تمرین مجدد برای اعصاب عضلات
  • فیزیوتراپی تحت نظارت فیزیوتراپیست
  • استراتژی های آموزشی و مشاوره ای
  • مداخلات جراحی در صورت لزوم و توانبخشی پس از جراحی
  • اصلاح ورزش یا فعالیت و آموزش پوسچر مناسب

فیزیوتراپی رباط صلیبی قدامی زانوخدمات فیزیوتراپی آرنیکا برای درمان آسیب رباط صلیبی

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا به عنوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در اهواز، ارائه دهنده خدمات فیزیوتراپی آسیب رباط صلیبی قدامی به همشهریان و ورزشکاران گرامی این استان است. برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین رزرو نوبت فیزیوتراپی آرنیکا، می توان با مراجعه به آدرس اینترنتی مرکز فیزیوتراپی آرنیکا از خدمات نوبت دهی آنلاین آرنیکا استفاده کرد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *