0%
علائم التهاب تاندون کشکک زانو

التهاب تاندون کشکک زانو

5/5 - (1 امتیاز)

تاندونیت کشکک زانو چیست؟

تاندونیت پاتلا (Patellar tendinitis) یا تاندونیت کشک زانو، نوعی آسیب دیدگی در تاندونی است که کشکک زانو را به استخوان ران متصل می کند. التهاب استخوان کشکک زانو، که به آن زانوی جهنده نیز گفته می شود، بیشتر در ورزشکارانی دیده می شود که ورزش آنها مانند بسکتبالیست ها و والیبالیست ها شامل پرش های مکرر است. با این حال، حتی افرادی که در این ورزش ها شرکت نمی کنند، می توانند به تاندونیت پاتلا یا تاندونیت کشکک زانو مبتلا شوند.

تاندون کشکک، با عضلات جلوی ران کار می کند تا زانو را حرکت دهد و فرد بتواند بدود، بپرد و برای مثال توپی را با پا شوت کند. این فشار های مکرر باعث می شود که پارگی های ریزی (اشک) روی تاندون کشکک ایجاد شود؛ البته بدن معمولا آن را ترمیم می کند. اما تکثیر این پارگی های ریز تاندون، منجر به درد ناشی از التهاب و ضعیف شدن تاندون می شوند. وقتی این آسیب دیدگی تاندون بیش از چند هفته ادامه پیدا کند، به آن را تاندونیت پاتلا (Patellar tendinopathy) یا زانوی جهندگان یا زانوی پرشگران می گویند.

تاندون کشکک زانو

دلایل تاندونیت کشکک زانو

التهاب تاندون کشکک زانو، یک آسیب متداول است که اغلب به دلیل استفاده بیش از حد و فشار مکرر بر روی تاندون کشکک زانو ایجاد می شود و سبب التهاب کشکک می شود. البته، ترکیبی از چند عامل ممکن است در ایجاد تاندونیت کشکک زانو نقش داشته باشد، از جمله:

  • فعالیت بدنی: دویدن و پریدن مکرر، معمولاً سبب بروز تاندونیت کشکک زانو می شود. افزایش ناگهانی فعالیت های بدنی یا دفعات انجام فعالیت ها نیز باعث ایجاد تنش در تاندون می شود. برای جلوگیری از آسیب دیدگی در این موارد، می توان از کفش های مناسب دویدن و فعالیت های بدنی استفاده کرد.
  • سفتی عضلات پا: عضلات سفت چهارسر ران و همسترینگ که از پشت ران عبور می کند، می تواند کشیدگی تاندون کشکک زانو را افزایش دهد و منجر به التهاب کشکک زانو شود.
  • عدم تعادل عضلانی: وقتی برخی از عضلات پا، قوی تر از سایر عضلات باشد، عضلات قوی پا به شدت روی تاندون کشکک فشار می آورند. کشش نامتوازن عضلات پا، می تواند باعث التهاب تاندون کشکک زانو شود.
  • بیماری های مزمن: برخی از بیماری ها، جریان خون در زانو را مختل می کنند و این باعث ضعیف شدن تاندون می شود. به عنوان مثال، نارسایی کلیه، بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید و بیماری های متابولیکی مانند دیابت، احتمال ابتلا به زانوی پرشگران را افزایش می دهد.

علائم تاندونیت کشکک زانو و تشخیص آن

درد اولین علامت تاندونیت کشکک زانو است و معمولاً بین کشکک زانو تا محل اتصال تاندون کشکک به استخوان وجود دارد. در ابتدا ممکن است درد فقط در هنگام شروع فعالیت بدنی یا بعد از یک تمرین شدید در زانو احساس شود؛ اما با گذشت زمان، درد بدتر می شود و فعالیت های معمول بدنی را با اختلال مواجه می کند. تاندونیت پاتلا معمولا تورم و قرمزی مفصل همراه است.

معمولاً درد ناشی از التهاب کشکک، درست در زیر مفصل زانو وجود دارد. بنابراین، برای تشخیص تاندونیت کشکک زانو، پزشک ممکن است حین معاینه به قسمت هایی از زانو فشار وارد کند تا بهتر تشخیص دهد. همچنین، پزشک ممکن است یک یا چند نوع عکسبرداری را به بیمار پیشنهاد دهد که شامل موارد زیر است:

  • اشعه ایکس: این روش کمک می کند تا تمامی مشکلات استخوانی که می توانند باعث درد زانو شوند، مشخص شود.
  • سونوگرافی: این آزمایش با استفاده از امواج صوتی-تصویری که از زانوی بیمار ایجاد می کند، آسیب دیدگی تاندون کشکک را نشان می دهد.
  • روش MRI: در این نوع عکسبرداری از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق استفاده می شود که می تواند تغییرات ظریف در تاندون کشکک را نشان دهد.

اگر فردی علائم هشدار دهنده درد را نادیده بگیرد یا بخواهد بدون مراجعه به پزشک، درد ناشی از تاندونیت کشکک زانو را معالجه کند، ممکن است در ابتدا سبب بروز اشک بزرگتری در تاندون کشکک شود و در مراحل بعدی فرد به نوع جدی تری از تاندینوپاتی کشکک زانو مبتلا شود. بنابراین، جدی گرفتن دردهای اولیه و پیگیری آن، اهمیت ویژه ای دارد.

مطلب پیشنهادی  شاک ویو تراپی و کاربردهای آن در فیزیوتراپی

تاندون کشکک

درمان تاندونیت کشکک زانو

برای درمان درد تاندونیت کشکک زانو، در ابتدا اقدامات محافظه کارانه مانند یخ درمانی، استراحت و کاهش فعالیت هایی که باعث ایجاد علائم می شوند، بهترین روش است. بعد از اقدامات محافظه کارانه برای کاهش خطر بازگشت این آسیب دیدگی، پیشنهاد می شود که استفاده از مفاصل زانو را به درستی انجام داده و عضلات زانو تقویت شود؛ چرا که عضلات قوی، قادر به تحمل فشارهای بیشتر ناشی از التهاب کشکک هستند.

برای درمان تاندونیت کشکک زانو، پزشک در مراحل اولیه، درمان های غیر تهاجمی غیر جراحی شامل موارد زیر را در نظر می گیرد:

  • داروهای خوراکی تسکین دهنده درد شامل ایپوپوفن و ناپروکسن سدیم
  • داروهای تزریقی مانند کورتیکواستروئید ها و پلاسما غنی از پلاکت
  • روش سوزن نوسانی که با توجه به اینکه روشی جدید است، با نتایج امیدوار کننده ای همراه می باشد.
  • فیزیوتراپی تاندونیت کشکک زانو

روش عمل جراحی فقط در موارد نادر که سایر روش های درمانی ناموفق بوده است، کاربرد دارد که از طریق برش های کوچک در اطراف زانو انجام می شود. جراحی بیشتر روی تجدید ساختار کشکک زانو و ترمیم بافت تاندون متمرکز است. پس از جراحی نیز درمان تکمیلی که شامل تمرینات فیزیوتراپی برای کاهش  فشار بیش از حد به کشکک زانو است، توسط پزشک تجویز می شود. در حقیقت پس از جراحی و درمان تاندونیت کشکک زانو، بهتر است بیمار هم تحت نظر جراح و هم تحت نظر فیزیوتراپیست، روند درمان را دنبال کند.

درمان التهاب تاندون کشکک زانو

فیزیوتراپی تاندونیت کشکک زانو

مداخلات فیزیوتراپی تاندونیت کشکک زانو، ابتدا روی کاهش درد متمرکز می شود. فیزیوتراپی پس از کاهش درد، اهداف مهمی را دنبال می کند که به بازگشت عملکرد عادی بیمار نیز کمک می کند. هدف از فیزیوتراپی تاندونیت کشکک زانو، ارائه یک برنامه تمرینی مقاومتی پیش رونده برای تقویت عضلات، جلوگیری از ضعف تاندون ها و تمرینات قدرتی برای بهبود کشش در عضلات پا است. پس از تکمیل تمرینات فیزیوتراپی، یک سری تمرینات تخصصی برای ورزشکاران نیز ارائه می شود. نظارت بر درد روزانه با استفاده از ابزار های ورزشی و تقویت حداکثری عضلات از جمله این تمرینات است.

انواع تکنیک های فیزیوتراپی وجود دارد که می تواند به کاهش علائم مرتبط با التهاب استخوان کشکک کمک کند، از جمله:

  • تمرینات کششی: تمرینات کششی منظم و ثابت می توانند اسپاسم عضلات را کاهش دهند و به تقویت عضلات و تاندون ها کمک کند.
  • تمرینات تقویتی: عضلات ضعیف ران در کشیدگی تاندون کشکک نقش دارد. تمرینات تقویت کننده که شامل تمریناتی که به طور ترکیبی تمام عضلات پا را تقویت می کند، مانند فشار دادن پا و… می تواند بسیار مفید باشد.
  • استفاده از بند تاندون کشکک: استفاده از بندی که توسط فیزیوتراپیست توصیه می شود و به تاندون کشکک فشار وارد کرده و توزیع نیرو از طریق تاندون و هدایت آن را تسریع می بخشد، ممکن است به تسکین درد کمک کند.
  • پخش داروی کورتیکواستروئید روی پوست: این روش درمانی شامل پخش داروی کورتیکواستروئید بر روی پوست و سپس استفاده از دستگاهی است که بار الکتریکی کمی برای انتقال دارو از طریق پوست، می شود.

البته برای بیشتر افراد، درمان تاندونیت کشکک زانو با تمرینات فیزیوتراپی شامل کشش و تقویت عضلات اطراف زانو کفایت می کند. اما در مواردی خاص نیز التهاب کشکک احتیاج به جراحی دارد که پس از جراحی نیز فیزیوتراپی توصیه می شود.

هر چند که علائم و درد ناشی از تاندونیت پاتلا، ممکن است به طور کامل برطرف نشود، اما به صورت قابل ملاحظه ای با اقدامات محافظه کارانه کنترل می شود؛ بنابراین، در صورت مشاهده هرگونه درد و علائم التهاب تاندینوپاتی کشکک زانو (زانوی جهندگان)، بهتر است سریعا به یک مرکز درمانی مراجعه شود.

فیزیوتراپی التهاب تاندون کشکک زانو

خدمات فیزیوتراپی آرنیکا برای تاندونیت کشکک زانو

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا، با توجه به امکانات و تجهیزات پیشرفته و همگام بودن با علم روز دنیا، یک مرکز فیزیوتراپی خوب در اهواز است. این مرکز فیزیوتراپی، علاوه بر خدمات فیزیوتراپی در منزل و طرف قرارداد بودن با بسیاری از بیمه های درمانی، دارای تجهیزاتی شامل شاک ویو و انواع لیزرهای کم توان و پرتوان است. همچنین فیزیوتراپی آرنیکا در اهواز، علاوه بر فیزیوتراپی تاندونیت پاتلا (Patellar tendinitis)، ارائه دهنده انواع خدمات فیزیوتراپی شامل فیزیوتراپی سندرم پلیکا زانو، فیزیوتراپی دررفتگی کشکک زانو، فیزیوتراپی التهاب همسترینگ و… می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تمامی خدمات مرکز فیزیوتراپی آرنیکا به سایت ما مراجعه کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *