0%

سر درد های با منشاء گردنی

امتیاز دهید

سردردهای با منشأ گردنی

 cervicogenic headache

 

شاید همه شما سر درد را تجربه کرده باشید؟

سر درد یکی از شایع ترین مشکلاتی است که از دیر باز تا کنون متوجه انسان بوده است و در هر زمانی هم با راه کار های درمان شده است. امروزه با وجود پیشرفت های عظیمی که در زمینه پزشکی رخ داده است هنوز پاتوفیزیولوژی دقیقی در دست نیست. سر درد ها انواع متعددی دارند که هر کدام علل، علائم و درمان به خصوصی دارند. اما در مورد سر درد های با منشأ گردنی کمی متفاوت تر از سردرد های معمولی هستند. به دلیل پرسش های مکرر شما مخاطبین عزیز و اهمیت بسیار این موضوع بر آن شده ایم تا نوشتاری با مطالعاتی در منابع مختلف و معتبر علمی در اختیارتان قرار دهیم و با شناخت و آگاهی بالای این عارضه را بشناسید و در جهت درمان آن اقدام کنید.

سر درد با منشأ گردنی چیست؟

زمانی که یکی از ساختار های موجود در نواحی مختلف گردن، مانند: استخوان، مفاصل، عضلات، اعصاب و عروق با اختلالی در عملکرد مواجهه شود و علاوه بر آن ها ناحیه سر و گردن در طولانی مدت در یک پوزیشن نا مناسب قرار بگیرند و به طوری که به ساختمان گردنی نیرو های فشاری بیش از حدی وارد شود اصطلاحاٌ سر درد های گردنی ایجاد می شوند. به طور مثال افرادی که کارمند هستند و هنگام نشستن پشت میز وضعیتی نا مناسب از سر و گردن دارند این نوع از سر درد ها بیشتر مشاهده می شود.

علاوه بر سر درد این مدل نشستن ها به جلو رفتن مهره های فوقانی گردن کمک و اعصاب موجود در این ناحیه را تحریک می کند.

در این حالت گره های باندی سفت در عضلات ایجاد می شود که احساس درد وحشتناکی به ارمغان می آورد. همینطور محلی که باعث انتشار درد به نواحی مختلف سر و گردن شود را نقاط ماشه ای می نامند. چنانچه سر درد های گردنی را تجربه کرده اید متوجه می شوید این گونه سر درد ها ابتدا در از ناحیه سر و گردن آغاز می شود و سپس تا قسمت جلوی پیشانی پیش روی می کند. با وجود این نوع از سر درد ها دامنه حرکتی گردن به شدت محدود می شود تا حدی که بیماران مبتلا به این عارضه احساس سفتی یا اسپاسم عضلات گردن و کتف دارند.

 

 

علائم سر درد با منشأ گردنی کدام اند؟

درد در این ناحیه از شایع ترین علائمی که است که بروز پیدا می کند که این درد ها معمولاٌ با یک تکانه مانند عطسه آغاز و ادامه می یابد، علاوه بر درد علامت های دیگری حاکی از بروز چنین عارضه ای است که عبارت اند از:

  • گرفتگی عضلات گردن
  • سرگیجه
  • احساس درد در یکی یا هر دو بازو ها
  • حالت تهوع
  • تاری دید
  • حساسیت شدید به نور یا صدای ها زننده
  • اختلال در عملکرد حرکتی

چه عواملی در بروز سر درد های با منشأ گردنی نقش دارند؟

مطلب پیشنهادی  کرایوتراپی در فیزیوتراپی چیست

بر اساس تحقیقاتی که اخیراٌ انجام شده است برخی از محققین دریافته اند که درد در ناحیه مفاصل گردنی از نواحی مختلف بدن از جمله: دیسک، قفسه سینه، مهره های کمری، نشات می گیرد. البته علاوه بر این ها عوامل خارجی دیگری مانند: وارد  شدن ضربات در اثر تصادف و آسیبی ناگهانی در حین پرتاپ شدن یا ابتلا به بیماری آتریت می دانند. در برخی از موارد مشاهده شده است که این صدمات در گذشته حدود 6 ماه یا یکسال پیش اتفاق افتاده است و هم اکنون سر درد ها تشدید یافته اند.

چنانچه این نوع از سر درد ها درمن نشود ممکن است بیش از پیش در عملکرد و کیفیت زندگی تان تاثیر منفی بگذارد و در طی سال های متمادی با شدت بیشتری ظاهر می شود.

نکته قابل تامل این است که برخی عوامل و شرایطی دیگری هم بر شدت این بیماری می افزایند، به عنوان مثال: در معرض سرمای شدید، محیط های استرس زا و نا امن روانی قرار گرفتن و  اجتناب از موقعیت های مذکور حتی به عنوان راه برای پیشگیری ارائه شده است.

سردرد های گردنی چگونه تشخیص داده می شوند؟

با توجه به ارائه گزارشی دقیق از علائم مشاهده شده توسط بیمار به پزشک مجرب می تواند تشخیص اولیه نسبت به بروز چنین عارضه ای داشته باشد.  هم چنین در ادامه از انواع آزمایشات و تست های فشاری برای تشخیصص دقیق و بالینی استفاده می کند.

نحوه درمان سردرد های با منشأ گردنی

راه کار های درمانی متعددی وجود دارد که هر کدام بنا به مزایا منحصر به فردی که برای فرد به ارمغان می آوردو شرایط فیزیکی و روحی بیمار و صلاحدید پزشک برگزیده می شوند. تا کنون روش فیزیوتراپی یکی از بهترین درمان های این عارضه شناخته شده است و آمار موفقیت درمانی در این روش بسیار بالا است. پس برای اطمینان خاطر از روش درمانی غیر تهاجمی و بدون عوارض می توایند فیزیوتراپی را انتخاب کنید. در مراکز فیزیوتراچی با استفاده از ابزار و تجهیزات مخصوصی برای همیشه به این نوع از درد ها پایان می دهند. در حالی به فیزیوتراپیست متبحری جهت درمان مراجعه می کنید با توجه به علت بروز این گونه سر درد ها مجموعه ای از درمان ها که شامل: تکنیک های درمان دستی، کایروپراکتیک، کینزیوتیپینگ، درای نیدلینگ و لیزرتراپی می شود انتخاب و برای بیمار مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی از روش های درمانی دیگر عبارت اند از:

  • تغییر در الگوی سبک زندگی
  • طب سوزنی
  • تزریق در نقاط ماشه ای و مفاصل نخاعی
  • پرولوتراپی

نتیجه گیری

جهت مشاوره و تعیین وقت معاینه بالینی در زمینه فیزیوتراپی با یک مرکز معتبر و تیمی متشکل از متخصصین هماهنگ کنید، جرا که در صورت انتخابی اشتباه دچار مشکلات عدیده ای می گردید و سلامتی خود را به خطر می اندازید.

چنانچه مطالب فوق مفید فائده بود آن را با ذکر منبع و آدرس وب سایت برای دوستان و آشنایان خود به منظور اشاعه فرهنگ آگاهی بخشی به اشتراک بگذارید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *