0%

سندروم تونل کارپال

امتیاز دهید

سندروم تونل کارپال که به سندروم کانال استخوان مچی یا CTS معروف می باشد برای فرد مبتلا شرایطی در ناک و تضعیف کننده همراه دارد.

اگر با برخی از اختلالات حسی و حرکتی در انگشتان که با درد و کرختی و گزگز و احساس سوزن سوزن شدن دستها همراه می باشید بیانگر این می باشد که شما مبتلا به سندروم تونل کارپال هستید.

این بیماری بیشتر در

  • خانم های خانه دار میانسال
  • افرادی که کاربران مداوم کامپیوتر هستند
  • نجارها
  • تصویرگران
  • قصابها
  • مکانیکهای خودرو 
  • رانندگان ماشینهای سنگین

دیده می شود در حقیقت این بیماری زمانی رخ می دهد که عصب مدین که یکی از سه شاخه اصلی اعصاب دستها می باشد در ناحیه مچ دست از زیر بافت همبندی موج از روی استخوان‌های موج عبور می کند در پی این حادثه اگر به هر دلیل این فضا تنگ شده باشد فشار زیادی به عصب مدین وارد می شود در اثر بروز این فشار اختلالات حسی و حرکتی در انگشتان پدید می آید

زمانی که شما دست و انگشتان خود را حرکت می دهید تاندون هایی که وظیفه خم کردن را به عهده دارند ساییده می شوند در اثر این سایه احساس درد و تورم و سوزش عضلات بیانگر این می باشد که تاندون های شما متورم شده اند و به صورت همزمان به عصب میانی موج فشار وارد میشود همانطور که بیان شد این عارضه در افرادی که  با دست‌ها و انگشتان خود بسیار زیاد استفاده می کنند به صورت شایع دیده می شود برخی از شغل ها و کارهای خاص می تواند زمینه ساز بروز این بیماری بشود.

 

چه عواملی باعث ایجاد بروز سندروم تونل کارپال می شود؟

دلایل موروثی و ژنتیکی

میزان طبیعی چربی تاندون های خم کننده در افراد مختلف متفاوت است هرچه چربی تاندون ها کمتر باشد احتمال بروز این بیماری بیشتر می شود به همین جهت می توان گفت که اگر به صورت ژنتیکی میزان چربی تاندون های خم کننده در بدن شما کم باشد احتمال ابتلا به آن را خواهید داشت.

 

سبک زندگی

 

شیوه ای که برای زندگی انتخاب می کنید و یا کارهایی که در طول روز انجام می دهید تاثیر بسزایی در ابتلا به این بیماری دارد معمولاً افرادی که مبتلا به دیابت نقرس و رماتیسم مفاصل هستند نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند همچنین افرادی که مصرف الکل را دارند احتمال ابتلا به آن در ایشان بسیار شایع است.

 

انجام حرکت های تکراری

 

حرکت های تکراری در محیط کار فعالیت‌های روزمره باعث ایجاد این عارضه می‌شود زمانی که شما دست یا انگشتان خود را خم می کنید تاندون خم کننده موج به دیواره کانال استخوان موج ساییده می شود اگر به دست خود استراحت دهید امکان بهبودی وجود دارد و شما شاهده سوزش عضلات دست نخواهید بود نیاز است که شما بین انجام حرکات مداوم مقداری وقفه ایجاد نمایید.

 

آسیب های ناخواسته

در برخی موارد وارد شدن ضربات سخت به موج یا ساعد باعث می شود که تاندون ها متورم شده و سندروم تونل کارپال ایجاد شود.

 

درمان بیماری CTS

 

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری نیاز است که سبک زندگی خود را تغییر دهید و با اطلاع از اینکه چه مواردی زمینه ساز این مشکل می باشند یک برنامه ریزی دقیق و اصولی برای فعالیت های خود داشته باشید

مطلب پیشنهادی  فیزیوتراپی در اهواز با بیمه بانک ملت

از انجام فعالیت های تکراری مچ دست و تغییر شکل های پرخطر خودداری نمایید همچنین نیاز است تا از مچ بندهای طبیعی استفاده کنید در نظر داشته باشید که تقویت عضلات ساعد و مچ دست می توانند یکی از بهترین درمان ها برای جلوگیری از این آسیب محصول شود همچنین حرکتهای ورزشی که در ناحیه مچ دست و ساعد انجام می شود  می تواند تاثیر بسزایی در پیشگیری از این بیماری داشته باشد ممکن است که برای درمان کاهش درد و التهاب ایجاد شده از لیزر تراپی و فیزیوتراپی استفاده شود در کنار درمان هایی که فیزیوتراپی انجام می دهد مصرف داروهای ضد التهاب مانند آسپرین و بروفن برای کاهش درد و التهاب اطراف عصب مفید می باشد

زمانی که شما ورزش های مچ دست را انجام می دهید می توانید با تقویت عضلات ساعد مانع از بروز این عارضه بشوید.

 

ورزش مچ دست

آنچه بدیهی است و به اثبات رسیده این است که حرکات ورزشی مچ دست در کاهش محدودیت حرکتی و چسبندگی بعد از عمل جراحی و افزایش توانایی و عملکرد بیمار موثر است.

۱-هر دو دستتان را در مقابل خود، صاف و مستقیم قرار دهید. مچ و انگشتان دستها را به عقب ببرید، درست مانند پلیس که میگوید: ایست! در این حالت ۵ ثانیه بمانید و بعد مچ و انگشتان را رها کنید. سپس با دو دست کشیده و صاف، دستانتان را مشت کنید و آن را محکم فشار دهید. در این وضعیت نيز، ۵ ثانيه بمانيد. بعد مشت محکم شده را به آرامي به طرف پايين خم کنيد. در اين حالت به مدت ۵ ثانيه بمانيد و بعد مچ و انگشتان را شل کنيد. اين حرکات را ۹ بار انجام دهيد و سپس مشغول کارهاي روزانه خود شويد.

۲ -دست راست خود را مشت کنید. به دقت با دست مشت شده، ۱۵ بار حرکت دایره وار(مانند: حرکت عقربه های ساعت) انجام دهید. سپس،مشت دست را باز کرده و دست خود را شل کنید. بار دیگر این حرکت را انجام دهید، منتهی این بار در خالف جهت عقربه های ساعت، دست

مشت شده را بچرخانید. بعد، مشت دست را باز کرده و دست خود را شل کنید. این حرکت را با دست چپ نیز در جهت حرکت عقربه های ساعت و خالف جهت عقربه های ساعت تکرار کنید.

۳ -دست راست خود را مشت کنید. سپس در مدت ۱۰ ثانیه، تا جایی که میتوانید مشت خود را باز کنید. بعد، دست را شل کنید. این حرکت را ۱۰ بار انجام دهید. سپس، با دست دیگر نیز این ورزش را انجام دهید. این ورزش را در طول روز برای کاهش فشار و سفتي مچ انجام دهيد.

۴ -دست راست خود را مشت کنید و بعد از ۵ ثانیه، مشت خود را به آرامی باز کنید تا دستتان به طور کامل باز و کشیده شود. در این حالت به مدت ۵ ثانیه بمانید و سپس آن را شل کنید. این حرکت را ۵ بار انجام دهید. با دست دیگر نیز همین حرکت را تکرار کنید.

۵ -کف دو دست خود را در برابر قفسه سینه فشار دهید. سپس، آرنج های خود را به آرامی بالا ببرید و ۱۰ ثانیه به همان حالت بمانید. سپس دستان خود را شل کنید و مچ دستتان را تکان دهید.

۶ -انگشت وسطی و انگشت حلقه دست راست خود را بالا نگه دارید و انگشتان دیگر خود را مشت کنید. انگشت وسطی و انگشت حلقه را به صورت دایره وار در جهت عقربه های ساعت و خالف جهت عقربه های ساعت، هر کدام ۵ بار بچرخانید. سپس، با دست دیگر خود نیز همین ورزش را انجام دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *