0%

علل و علائم آرتروز گردن

امتیاز دهید

علل و علائم آرتروز گردن

آرتروز گردن، اختلالی است که با تحلیل رفتن مفاصل، مهره ها و دیسک های موجود در بخش گردنی ستون فقرات همراه است که می تواند منجر به بروز درد، التهاب و یا حتی اختلال عملکرد شود. این اختلال عمدتا در افراد بالای پنجاه سال دیده می شود و هر چه سن بالاتر می رود، شاهد تشدید علائم خواهیم بود.

بسیاری از افراد بالای 60 سال درگیر آرتروز گردن خواهند شد.در مطلب ارائه شده علل و علائم آرتروز گردن را بررسی می نماییم

 

علائم آرتروز گردن

علائم آرتروز می تواند شامل درد و سفتی و یا عوارض شدیدتر و درگیری ستون فقرات باشد.

آرتروز گردن اغلب از طریق معاینات فیزیکی و یا تست های تصویربرداری تشخیص داده می شود و طرح درمان بر اساس محل آسیب، شدت تحلیل رفتن و یا علائم بالینی در نظر گرفته خواهد شد. درمان می تواند شامل مصرف دارو، فیزیوتراپی و یا جراحی باشد.

علت بروز آرتروز گردن چیست؟

ستون فقرات گردن از هفت مهره (استخوان) تشکیل شده است که همانند حلقه هایی در یکدیگر زنجیر شده اند و قسمت فوقانی این حلقه به قاعده جمجمه می رسد. ما بین هر مهره، دیسک های بین مهره ای وجود دارد، غضروف لغزنده ای که همانند ضربه گیری ما بین مهره ها عمل می کند و اجازه می دهد استخوان ها حرکت نرمی داشته باشند.
آرتروز یا همان استئوآرتریت زمانی اتفاق می افتد که غضروف تحلیل می رود و یا آسیب می بیند. هر چه از میزان مایع لغزنده ما بین مهره ها کاسته شود، ساییدگی و تماس مهره ها با هم بیشتر خواهد شد. این ساییدگی منجر به شکسته شدن قطعات ریز استخوان و وارد شدن آن ها به مایع سینوویال می شود که نتیجه آن بروز درد و التهاب خواهد بود.
گاهی اوقات این شرایط می تواند باعث بیرون زدگی استخوان شود که این اختلال اصطلاحا استئوفیت نام دارد.
با نازک شدن غضروف، مهره ها به یکدیگر نزدیک می شوند و فضای کمتری برای عصب فراهم می شود که در پی آن، عصب از ستون فقرات بیرون خواهد زد.
علت اصلی این قبیل تغییرات، ساییدگی ساختار ستون فقرات است که به مرور زمان اتفاق می افتد. با بالا رفتن سن و به دلیل آبی که بدن از دست می دهد، دیسک ها خشک و نازک می شوند.

مطلب پیشنهادی  تجویز ارتز و پروتز در فیزیوتراپی


برخی دیگر عوامل نیز در بروز آرتروز گردن دخیل هستند که عبارتند از: آسیب و صدمه، مشاغل و فعالیت هایی که با حرکات زیاد گردن همراه هستند مانند بلند کردن اجسام سنگین که باعث می شود فشار و سنگینی بیشتری به ستون فقرات گردن وارد شود.
عوامل ژنتیکی و یا استعمال دخانیات نیز می توانند موثر باشند.

علائم و نشانه های آرتروز گردن

برخی افراد مبتلا به آرتروز گردن ممکن است هیچ علامت و نشانه ای نداشته باشند. اما بیشتر بیماران از احساس ناراحتی در ناحیه گردن و درد و سفتی شکایت می کنند. با پیشرفت بیماری، احتمال بروز علائم دیگری نیز وجود دارد به خصوص اگر اعصاب ستون فقرات و یا طناب نخاعی درگیر شده باشد. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– درد گردن که با انجام فعالیت و یا زمانی که فرد در حالت ایستاده است، شدت می گیرد
– گردن دردی که می تواند به بازوها و یا شانه بزند
– احساس بی حسی و ضعف در بازوها، دست ها، انگشت ها
– احساس ضعف در پاها، مشکلات راه رفتن و یا برهم خوردن تعادل
– کاهش کنترل مثانه و روده
– سردرد

آرتروز گردن می تواند نظم خواب و یا توانایی انجام کارهای روزانه را مختل کند.
در پایان این که،
تحلیل رفتن ستون فقرات گردنی با بالا رفتن سن بیشتر خواهد شد، اما نکته ای که وجود دارد این است که این بیماری با عدم ناتوانی در حرکت کردن و یا دردهای مزمن همیشگی همراه نیست. توصیه ما این است که در صورت مشاهده علائم اولیه، سریعا به پزشک مراجعه کنید تا با انجام معاینات بالینی، درمان موثرتری در نظر گرفته شود و دامنه حرکتی و عملکردی گردن و قسمت فوقانی پشت به حالت طبیعی برگردد.

Source: https://www.verywellhealth.com/neck-osteoarthritis-what-you-need-to-know-2552090

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *