0%

فیزیوتراپی برای راه ‌رفتن کودکان

فیزیوتراپی برای راه ‌رفتن کودکان

فیزیوتراپی برای راه ‌رفتن کودکان

5/5 - (1 امتیاز)

فیزیوتراپی برای راه‌ رفتن کودکان، یکی از روش‌های درمان راه ‌رفتن کودکان و کمک به آنها در سنین مختلف کودکی است. حال این که چه زمانی باید به سراغ فیزیوتراپی برویم و یا چه زمانی راه‌رفتن کودک مشکل‌دار است، می‌تواند دغدغه و سؤال خیلی از والدین باشد که قرار است در این بحث، به حل این سؤالات بپردازیم. به‌طورکلی، کودکان در مراحل رشد خود، رفتارهای متفاوت حرکتی و ذهنی از خودشان نشان می‌دهند که باید از یک اصول مشخصی پیروی کند. گاهی اوقات، برخی از کودکان یا سریع‌تر از این اصول، رشد می‌کنند و یا در فرایند رشد خود عقب می‌مانند. البته در برخی مواقع نیز، اثرات محیطی بر روی رفتار حرکتی کودکان تأثیر می‌گذارند. در تمامی این موارد، لازم است که به فیزیوتراپیست مراجعه کنید. همان‌طور که می‌دانید مراجعه به‌موقع، می‌تواند جلوی بروی خیلی از مشکلات را که منشأ کودکی دارند؛ حل کند.

فیزیوتراپی برای راه ‌رفتن کودکان

مراحل راه‌رفتن در کودکان

برای اینکه بدانیم، چه زمانی مراحل راه‌رفتن کودکان با مشکل مواجه می‌شود و راهکارهای فیزیوتراپی راه رفتن کودکان را به موقع استفاده کنیم، باید در مورد این مراحل اطلاعاتی به دست آوریم. به‌طورکلی و البته خلاصه‌وار، مراحل راه‌رفتن کودکان، به شرح زیر است؛

  • تولد تا 6 ماهگی

غریزه راه‌رفتن از همان کودکی در باطن انسان وجود دارد و از ابتدای تولد، اگر کودک روی زمین قرار بگیرد، در تلاش است تا سر و سینه خود را بلند کند. این نشان می‌دهد که از همان کودکی، نشانه‌های تمایل برای راه‌رفتن در کودک وجود دارد. از طرفی اگر پاهای کودک را روی زمین بگذارید، خواهید دید که قدم‌هایی به سمت جلو برمی‌دارد. البته معمولاً، این نشانه‌ها، در۶ ماهه ابتدایی تولد کودک دیده می‌شود.

  • 6 ماهگی تا 1 سالگی

توجه داشته باشید که بروز رفتارهای حرکتی در بین کودکان مختلف، متفاوت است و ممکن است برخی کودکان زودتر و یا دیرتر از بازه زمانی معمول، شروع به حرکت و یا انجام رفتارهای حرکتی کنند. کودکان در بازه 6 ماهگی تا 1 سالگی، به طور کلی، شروع به چهار دست و پا حرکت کردن میکنند و یا سعی میکنند با تکیه کردن بر چیزی، روی پاهای خود بایستند. البته که در این بازه زمانی، تشویق والدین بر راه رافتن کودک، تاثیر بالایی خواهد داشت.

  • 1 تا 2 سالگی

در این سن، کودک کم‌کم شروع به حرکت می‌کند. در ابتدا ممکن است به کمک والدین یا ابزارها و اسباب‌بازی‌های متحرک، راه برود، گاهی اوقات تعادل خود را ازدست‌داده و بیفتند؛ ولی در نهایت یاد می‌گیرد که چگونه راه برود. معمولاً در اولین قدم‌های راه‌رفتن، زانوهای خود را خم می‌کند؛ ولی این مورد نیز رفته‌رفته برطرف می‌شود. باز همی می‌گوییم که مراحل راه‌رفتن و بروز این رفتار در کودکان مختلف متفاوت است و ممکن است زودتر و یا دیرتر اتفاق بیفتند.

اگر تمامی این مراحل، در کودک شما به‌درستی اتفاق افتاد، طبیعتاً نیازی به مراجعه به پزشک و یا فیزیوتراپیست نخواهید داشت؛ در غیر این صورت، بهتر است در اولین زمان ممکن به فیزیوتراپی مراجعه کنید. اگر مشکلات حرکتی در کودکان، در زمان درست خود حل نشوند، ممکن است باعث بروز مسائل و مشکلات دیگر و جبران‌ناپذیر گردند.

مشکلاتی که در راه‌رفتن کودکان تأثیر می‌گذارند

گاهی اوقات، کودک به طور طبیعی رشد می‌کند؛ ولی آسیب‌هایی در دوران رشد بر او وارد می‌شوند که راه‌رفتن کودک را دچار مشکل می‌کنند. از جمله مشکلاتی که بر راه‌رفتن کودکان اثر می‌گذارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  1. آسیب‌های سیستم عصبی و مرکزی: همان‌طور که می‌دانید، سیستم عصبی و مرکزی تمامی فعالیت‌ها و حرکات بدن را کنترل می‌کنند. واردشدن هر گونه آسیب، به این سیستم عصبی، فعالیت راه‌رفتن در کودک را دچار اختلال می‌کند. این آسیب‌ها ممکن است در زمان‌های مختلفی از جمله قبل از زایمان، هنگام زایمان و یا بعد از آن، بر کودک وارد شود. برای این که بتوان، شدت و نوع آسیب را به ‌درستی تشخیص داد، باید به پزشک مغز و اعصاب و متخصص فیزیوتراپی مراجعه کرد.
  2. آسیب‌های سیستم عصبی و محیطی: در اثر سوختگی، ضربات شدید و یا بریدگی، ممکن است به سیستم عصبی و محیطی که پیام‌رسان از مغز به دیگر ارگان‌های بدن هستند، آسیب ببیند. یکی از مشکلات شایع در این زمینه، فلج ارب است که در صورت مراجعه به هنگام به فیزیوتراپیست، امکان درمان آن وجود دارد.
  3. بیماری‌های ژنتیکی: گاهی اوقات نیز بیماری‌های ژنتیکی می‌توانند عامل بروز مشکل در راه‌رفتن کودکان گردند.
  4. بیماری های میوپاتی: بیماری های میوپاتی به بیماریهایی گفته میشوند که در طول زمان، سبب ضعیف شدن عضلات کل بدن میگردند. از جمله عضلاتی که میتوانند تحت تاثیر این بیماریها، قدرت عضلانی خود را از دست دهند، عضلات پا هستند که سبب بروز مشکل در راه رفتن کودکان میگردند.
  5. بیماری‌های نوروپاتی: این بیماری‌های معمولاً به سیستم عصبی و مرکزی آسیب وارد می‌کنند.
  6. بیماری‌های متابولیک: در این‌گونه از بیماری‌های، مصرف برخی از مواد خوراکی می‌تواند آسیب شدیدی به بدن کودک وارد کند.
  7. صافی کف پا: کف پای تمامی نوزادان صاف است و با رشد نوزاد، قوسی در کف پاهای او ایجاد می‌شود و صافی کف پا از بین می‌رود. ولی ممکن است به دلایل مختلفی، قوسی در کف پاهای کودک ایجاد نشد و کف پای صف ماند. این مشکل می‌تواند در بزرگسالی عارضه‌های مختلفی ایجاد کند.
  8. زانوهای پرانتزی: یکی از مشکلاتی که ممکن است در کودکان دررابطه‌با راه‌رفتن آن‌ها ایجاد شود، زانوهای پرانتزی است که در آن زانوها به سمت بیرون خم می‌شوند. این مشکل گاهی اوقات می‌تواند بین 1 الی 2 سالگی حل شود ولی در صورت حل نشدن، بهتر است فورا با فیزیوتراپی برطرف گردد. در غیر این صورت با افزایش سن کودک، برطرف کردن مشکل زانوهای پرانتزی در کودکان، ممکن نخواهد بود.
  9. زانوهای ضربدری: زانوهای ضربدری در کودکان شایع‌تر است به‌طوری‌که در آن، زانوها به سمت داخل خم می‌شوند. این شکل اگر تا 8 و 9 سالگی برطرف نشود، باید با فیزیوتراپیست در میان بگذازید.
مطلب پیشنهادی  فیزیوتراپی بورسیت شانه

فیزیوتراپی چه کمکی به راه‌رفتن کودکان می‌کند؟

اگر به هر دلیلی، یکی از آسیب‌های گفته شده، برای کودک شما اتفاق بیفتند؛ میبایست در کوتاه‌ترین زمان ممکن به متخصص مغز و اعصاب و یا متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنید؛ چراکه این آسیب‌ها، فعالیت سیستم عصبی و مرکزی را دچار اختلال کرده و راه‌رفتن کودک را با مشکل مواجه می‌کند. متخصص فیزیوتراپی با بررسی تمامی موارد، دلایل مشکل راه‌رفتن کودک را تشخیص می‌دهد و به کمک انجام تمرینات، ماساژ درمانی و تجهیزات پیشرفته، مشکل را در کودک شما برطرف می‌کند.

از وظایف مهم فیزیوتراپی برای راه‌رفتن کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • ایجاد هماهنگی‌های لازم بین اندام‌های مختلف از جمله پا و دست
  • ایجاد هماهنگ‌های لازم بین اندام‌های بدن و چشم، از جمله این که کودک بتواند به دنبال آن چه که می‌بیند، حرکت کرده و یا هماهنگ با آن بدود.
  • استفاده از تجهیزات مختلف از جمله سوزن خشک، مگنت، استیمولیتور، لیزر پرتوان و… جهت افزایش قدرت عضلانی، کاهش التهاب و رشد عصبی

تمامی این وظایف، از جمله خدماتی هستند که در کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا  در اهواز توسط متخصصان فیزیوتراپی مجرب و با سابقه انجام می‌گیرند.

فیزیوتراپی برای راه ‌رفتن کودکان

نقش والدین در فیزیوتراپی برای راه رفتن کودکان چیست؟

توجه داشته باشید که حضور والدین به هنگام درمان و اصلاح راه رفتن کودک، نقش اساسی در روند و سرعت درمان کودک دارد. از طرفی حضور والدین احساس امنیت و آرامش به کودک می‌دهد و والدین در صورت مشاهده هر گونه تغییرات در کودک، فوراً به فیزیوتراپیست اطلاع می‌دهند. همچنین والدین می‌توانند با یادگیری تمرینات، ادامه تمرینات را در خانه با فرزند خود انجام دهند.

 

سؤالات متداول درباره فیزیوتراپی برای راه ‌رفتن کودکان

  • چه دلایلی سبب می‌شوند تا کودکان هنگام راه‌رفتن دچار مشکل شوند؟

عوامل مختلفی از جمله آسیب به سیستم عصبی و مرکزی، سیستم عصبی و محیطی، زانوهای ضربدری، زانوهای پرانتزی، مشکلات ژنتیکی، کف پای صاف و… سبب می‌شوند تا کودکان به هنگام راه‌رفتن دچار مشکل گردند.

  • فیزیوتراپی چه کمکی به راه رفتن کودکان می کند؟

متخصص فیزیوتراپی تمامی عوامل موثر در راه‌ رفتن کودک را تشخیص داده و به کمک انجام تمرینات و تجهیزات پشیرفته به راه رفتن کودک کمک می نماید.

  • نقش والدین در جلسات فیزیوتراپی برای راه‌رفتن کودکان چیست؟

والدین با حضور در جلسات فیزیوتراپی برای راه‌رفتن کودکان، احساس آرامش و امنیت به کودک می‌دهند و نقش اساسی در روند درمان دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *