0%
فیزیوتراپی بورسیت شانه

فیزیوتراپی بورسیت شانه

5/5 - (3 امتیاز)

بورسیت شانه چیست؟

بورسیت شانه (Shoulder Bursitis) یا تورم مفصل بورسا، التهابی در بورسای شانه است که معمولاً در افراد بالای 30 سال رخ می دهد و در بانوان بیشتر شیوع دارد. بورس یا بورسا (Bursa)، لایه ای بسیار نازک و شبیه بالشتک است که در جایی از بدن مانند بین تاندون ها، رباط ها و استخوان ها که ممکن است در آن اصطکاک ایجاد شود و منجر به فرسودگی اندام های بدن گردد، وجود دارد. در صورت وجود اصطکاک زیاد، بورس مایع بیشتری تولید می کند که این موضوع در نهایت منجر به تشکیل بالشتک های بیشتر، تحریک های مکرر و بورسیت می شود.

بورسیت (Bursitis) که معمولا با درد، قرمزی و تورم خود را نشان می دهد، با سه عنوان شناخته می شود:

  • نوع اول که به عنوان بورسیت مزمن شناخته می شود، ممکن است ناشی از دلایل مختلفی باشد. این نوع شایع از بورسیت، با گذشت زمان به دلیل تحریک مکرر بورس ایجاد می شود.
  • نوع دوم بورسیت، بورسیت آلوده نامیده می شود و جدی تر است. در این نوع بورسیت، بورس به واسطه باکتری آلوده ایجاد می شود. بورسیت آلوده، به دلیل گسترش عفونت، موجب مشکلات جدی می شود.
  • آخرین نوع از بورسیت با عنوان بورسیت آسیب دیده، معمولا در ورزشکاران دیده می شود. بورسیت آسیب دیده یا بورسیت ضربه ای از دو نوع دیگر درصد شیوع کمتری دارد. این نوع از بورسیت به غیر از ضربه در اثر اصطکاک مکرر یک اندام به سطح سخت یا خم شدن بیش از حد مفاصل رخ می دهد.

بورسیت شانه

دلایل بورسیت شانه

دلایل مختلفی برای ابتلا به بورسیت شانه یا التهاب وجود دارد، اما به طور کلی، این بیماری معمولاً به دلیل فشار زیاد بر روی بورس، حرکات تکراری طولانی مدت، سن و در برخی مواقع به دلیل عفونت و یا صدمه سخت به مفصل شانه رخ می دهد.

 علائم بورسیت شانه و تشخیص آن

درد بورسیت شانه، به طور معمول، مداوم و کسل کننده است، اما بسته به شرایط می تواند شدید باشد. علاوه بر این، درد ناشی از بورسیت هم هنگام فعال بودن و هم در حالت استراحت احساس می شود. علائم بورسیت شانه ممکن است بعد از آسیب روتاتور کاف، آرتریت روماتوئید، شانه منجمد و دیگر اختلالات التهابی رخ دهد. به طور کلی و به تفکیک نوع، شدت علائم بورسیت متفاوت است و شامل موارد زیر است:

  • تحریک، سفتی و تورم احتمالی
  • دردی مبهم و کسل کننده که ممکن است با سوزش و تب همراه باشد.
  • حساسیت به لمس و وجود درد حین لمس کردن
  • درد با یا بدون حرکت مفصل شانه
  • گرمای بیش از حد در محل آسیب دیدگی
  • کاهش دامنه حرکتی و ضعیف شدن عضلات شانه
  • داشتن الگوی خواب نامناسب به دلیل درد شانه
  • در بورسیت مزمن، تورم بارزترین علامت است که برای مدتی ادامه داشته و بهبود نمی یابد. تورم ناشی از بورسیت مزمن، دردناک است و معمولاً قرمز نمی شود.
  • در بورسیت آلوده، بیمار معمولاً گرمای بیش از حد در محل بورس ملتهب تجربه می کند. بیمار همچنین از حساسیت زیاد، درد و تب شکایت دارد. تورم و قرمزی در بورسیت آلوده معمولا از محل آسیب دیدگی گسترش پیدا می کند.
  • بورسیت آسیب دیده با شروع سریع تورم ظاهر می شود که معمولاً پس از یک اتفاق خاص رخ می دهد. برای مثال بازیکن فوتبالی که با شدت زیاد روی شانه خود به زمین چمن مصنوعی برخورد می کند، مستعد ابتلا به بورسیت آسیب دیده است. ناحیه آسیب دیده ممکن است متورم، گرم و همراه با کبودی باشد.

تشخیص نوع بورسیت شانه مشکل است و علائم ممکن است به یک نوع بورسیت دیگر نسبت داده شود. این امر به ویژه هنگامی اتفاق می افتد که بخواهیم بورسیت مزمن را از بورسیت آلوده متمایز کنیم. تشخیص بورسیت شانه و نوع آن، توسط پزشک با ارزیابی های اولیه و در نهایت با سونوگرافی و MRI انجام می شود.

درمان بورسیت شانه

درمان بورسیت شانه (Shoulder Bursitis)، به نوع بورسیت بستگی دارد. به طور کلی، برای درمان بورسیت شانه، نباید از گرما درمانی استفاده کرد؛ زیرا باعث افزایش التهاب می شود. تزریق استروئیدها به داخل بورس ممکن است تورم و التهاب را کاهش دهد، اما می تواند با عوارض جانبی ناخواسته شامل عفونت و درد مزمن همراه باشد. تزریق کورتیزون نیز بهتر است برای آن دسته از بورس ها باشد که با دیگر درمان ها، هیچ تغییری نکرده اند.

یکی دیگر از راهکارهای درمان بورسیت شانه، کاهش فعالیت هایی که باعث تورم می شوند. در بعضی موارد، حتی ممکن است لازم باشد که اندام آسیب دیده را به وسیله آتل، بی حرکت کرد. علاوه بر این، استفاده از داروهای ضد التهاب برای چند هفته، طبق تجویز پزشک، لازم است.

مطلب پیشنهادی  التهاب تاندون کشکک زانو

خطر جدی بورسیت آلوده، گسترش باکتری در خون است؛ بنابراین، بورسیت آلوده نیاز به ارزیابی فوری توسط پزشک دارد. چرا که برای از بین بردن باکتری های بورسیت آلوده، آنتی بیوتیک لازم است. پزشک ممکن است بخواهد مایعات بورسا را با سرنگ خارج کند، تا هم حجم مایعات کاهش یابد و هم مایعات مورد نیاز برای آزمایش تشخیص عفونت تامین شود. بورسیت آلوده، معمولا احتیاج به تزریق کورتیزون ندارد و در نهایت، یخ، استراحت و داروهای ضد التهاب، تورم ناشی از بورسیت آلوده را بهبود می بخشد.

درمان بورسیت شانهبورسیت آسیب دیده به طور معمول، با استفاده از یک سوزن کوچک برای بیرون کشیدن مایعات و خون از بورس آسیب دیده، درمان می شود. داروهای ضد التهاب نیز به کاهش تورم کمک می کنند. همچنین مهم است که هنگام بازگشت به فعالیتی که باعث ایجاد مشکل شده، بورسا را با باند الاستیک فشرده کرده و از بالشتک محافظ استفاده شود. استفاده از بالشتک محافظ به ویژه در بازیکنان فوتبالی که در زمین چمن مصنوعی بازی می کنند، کشتی گیران و بسکتبالیست ها، مهم است.

برای درمان بورسیت شانه به ندرت به جراحی نیاز است و معمولاً فقط در برخی موارد، عمل جراحی انجام می شود. جراح به وسیله چاقوی جراحی بورس را برش می دهد و مایعات موجود در بورس ملتهب را تخلیه می کند. بعضی اوقات لازم است که کل بورس با جراحی جدا شود و این مسئله فقط در صورتی اتفاق می افتد که تورم انفجاری باعث ایجاد مشکل شود.

به طور کلی، درمان بورسیت شانه شامل سرما درمانی، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، فیزیوتراپی، تمرین درمانی و … می شود. شرکت در یک برنامه فیزیوتراپی بورسیت شانه، باعث تسکین درد شده و دیگر علائم آن را بهبود می بخشد.

فیزیوتراپی بورسیت شانه

فیزیوتراپی بورسیت شانه، شامل تمرینات دامنه حرکتی می شود. هر فردی که در یک شغل، فعالیت یا سرگرمی شرکت می کند که علائم را تشدید می کند، مهم است که بخش هایی از سبک زندگی خود را تغییر دهد تا بتواند به بهبودی کامل برسد. فیزیوتراپیست، طی جلسات فیزیوتراپی بورسیت شانه به بیمار کمک می کند که روش درمانی مناسب برای بیمار به واسطه ارزیابی بدنی و تکنیک های دستی انجام شود.

فیزیوتراپیست به منظور کاهش درد بورسیت و بهبود دامنه حرکت، با وارد آوردن فشار بر روی بافت های شانه می تواند گام نخست جهت تسکین درد را بردارد. هنگامی که درد کم می شود، فیزیوتراپیست به بیمار مبتلا به بورسیت شانه، روش هایی را برای حرکت دادن شانه آموزش می دهد که منجر به التهاب نشود و همچنین یک برنامه تمرینی و کششی شانه را برای بیمار تنظیم می کند. در زیر تمریناتی وجود دارد که می تواند در برنامه درمان بورسیت شانه یا فیزیوتراپی بورسیت شانه گنجانده شود:

  • کشیدن بازو:در فیزیوتراپی بورسیت شانه، بیمار دست خود را روی میز روی یک حوله قرار می دهد و با کشیدن حوله بازوی خود را به سمت جلو میز می کشد. بیمار در این حالت در زیر بازوی خود احساس کشیدگی می کند.
  • آرنج روی دیوار:بیمار در حالت ایستاده و رو به دیوار قرار می گیرد. بازوها را در حالت 90 درجه بلند کرده و آرنج را نیز به حالت 90 درجه خم می کند. بازو باید به دیوار فشار داده شود و کف دست رو به جلو باشد. بیمار تا جایی که ممکن است دست را به آرامی شانه نزدیک می کند و به حالت اولیه بر می گرداند.
  • کشش فوقانی:  بیمار روی میز یا صندلی نشسته و با دست آسیب دیده، زیر میز را می گیرد. در این حالت با دست مخالف، سر را به شانه مخالف می کشد.
  • کشش به حالت خوابیده:بیمار یک حوله رول شده را روی سطح صاف بین تیغه های شانه قرار داده و صاف به پشت دراز می کشد. بازوها را روی قسمت بالایی بدن جمع کرده و دست ها را کنار هم قرار می دهد. بیمار دستان خود را به حالتی که در حال باز کردن کتاب است، باز می کند.
  • تمامی تمرینات زیر نظر فیزیوتراپیست و به تعداد و حالتی که توصیه می کند باید انجام بگیرد.

فیزیوتراپی بورسیت شانه

خدمات فیزیوتراپی آرنیکا برای درمان بورسیت شانه

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا، یک کلینیک فیزیوتراپی خوب در اهواز و همچنین مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات فیزیوتراپی است. این مرکز فیزیوتراپی، ارائه دهنده خدمات تخصصی درمان آسیب های شانه از جمله فیزیوتراپی بورسیت شانه، فیزیوتراپی شانه منجمد، آسیب عضلات روتاتور کاف و… است.

فیزیوتراپی بورسیت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *