0%

درمان انگشت پتک با فیزیوتراپی

انگشت پتک

درمان انگشت پتک با فیزیوتراپی

5/5 - (1 امتیاز)

انگشت پتک چیست؟

آسیب انگشت پتک (Mallet Finger) یا انگشت چکشی (Hammer Finger)، آسیب به تاندون نازکی است که مفصل انتهایی انگشتان دست را صاف نگه می دارد. اگرچه این آسیب دیدگی با نام انگشت بیس بال شناخته می شود، اما ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. ماهیچه هایی که انگشتان دست را حرکت می دهند در بازو قرار دارند و همانطور که می دانیم، تاندون ها نیز بافت هایی هستند که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند. بنابراین، تاندون های منتهی به انگشتان دست از ماهیچه هایی در امتداد بازو به استخوان های کوچک انگشتان دست متصل می شوند.

تاندون های منتهی به انگشتان دست، شامل دو نوع مختلف هستند و کاربرد های متفاوت دارند.

  • نوع اول، تاندون های کششی که انگشتان دست را از طریق ساختار بسیار پیچیده ای، صاف می کند.
  • نوع دوم نیز تاندون های خم کننده واقع در کف دست که انگشتان دست را خم می کند.

در آسیب دیدگی انگشت پتک، جسمی که با سرعت بالا پرتاب شده، به نوک انگشتان برخورد کرده و انگشتان را مجبور به خم شدن می کند. در پی این حادثه، تاندون های کششی که انگشتان دست را صاف می کند با آسیب دیدگی مواجه می شود. این آسیب دیدگی در حدی است که بیمار بدون کمک گرفتن از دست دیگر، قادر به صاف کردن انگشتان خود نیست. همچنین به طور کلی، ممکن است برخی ضربه های جزئی نیز سبب بروز انگشت پتکی شود، چرا که انگشتان دست به دلیل کاربرد زیاد در همه امور و همچنین ضعیف بودن ساختار، غالبا زیاد آسیب می بینند.

آسیب انگشت پتک به درمان پزشکی نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که انگشت تا حد ممکن عملکرد خود را بازیابی می کند. اکثر پزشکان نیز توصیه می کنند که فرد در عرض یک هفته پس از آسیب دیدگی به دنبال درمان باشد. برای تسکین درد و کاهش تورم پس از برخورد ضربه، این نکته مهم است که بلافاصله فرد به وسیله یخ انگشت خود را خنک کرده و دست خود را بالاتر از قلب خود نگه دارد. با این حال مواردی نیز وجود داشته است که درمان تا یک ماه پس از جراحت به تأخیر افتاده و بهبود کامل حاصل شده است.

انگشت پتک

دلایل بروز آسیب انگشت پتک

هنگامی که جسمی به نوک انگشتان دست برخورد می کند، تاندون های کششی یا تاندون های اکستانسور، ممکن است پاره شود یا در برخی موارد تاندون را از محلی که به استخوان انگشت متصل می شود، دور کند. بنابراین از مهم ترین دلایل آسیب انگشت پتک می توان به ضربه اشاره داشت.

علائم انگشت پتکی و تشخیص آن

انگشت پتک مشخصه های خاص خود را دارد که شامل موارد زیر است:

  • درد در دست
  • تورم و کبودی
  • آویزان بودن نوک انگشت به طور محسوس
  • کمک گرفتن از دست دیگر برای صاف نگه داشتن نوک انگشتان

پزشک پس از بحث در مورد سابقه پزشکی و علائم، انگشتان فرد را معاینه می کند. در طول معاینه، پزشک از فرد می خواهد که انگشت آسیب دیده را خود به خود صاف کند که به این آزمایش، آزمایش انگشت پتک می گویند. معمولاً تشخیص انگشت پتک از معاینه بدنی کاملاً مشهود است؛ اما پزشک برای تشخیص بهتر به احتمال زیاد عکس برداری با اشعه ایکس را توصیه می کند. پزشک با استفاده از اشعه ایکس می تواند تفاوت پاره شدن تاندون های کششی، دور شدن تاندون را از محلی که به استخوان انگشت متصل می شود و یا وجود شکستگی بزرگتری در استخوان تشخیص دهد.

درمان انگشت پتک

اکثر آسیب های انگشت پتک بدون جراحی قابل درمان هستند. اصلی ترین روش درمان غیر جراحی برای انگشت پتک، استفاده از آتل است که انواع مختلفی دارد و بسیاری از آتل ها به صورت اختصاصی برای بیمار، توسط فیزیوتراپیست ساخته می شوند. آتل بسته به نوع آسیب، نوک انگشت را به حالت کشیده و صاف نگه می دارد تا زمانی که بهبود پیدا کند. برای بازگرداندن عملکرد درست به انگشتان دست، آتل باید به مدت 8 هفته تمام وقت پوشیده شود. این بدان معنی است که باید هنگام استحمام نیز از آن استفاده شود، سپس بعد از استحمام با دقت عوض شود.

مطلب پیشنهادی  گفتار درمانی در اهواز در کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا

هنگام تعویض آتل به جهت خشک کردن و تمیز کردن پس از استحمام، نوک انگشت حتما باید در حالت کشیده بماند. اگر از آتل تمام وقت استفاده نشود، ممکن است نوک انگشت به طور کلی افتاده و بهبودی مختل شود. در این مواقع بیمار مجبور می شود آتل را برای مدت زمان طولانی تری استفاده کند. روش درمانی آتل معمولاً منجر به عملکرد درست و ظاهر قابل قبول انگشتان می شود. پس از پایان دوره چند هفته ای استفاده از آتل، احتیاج به درمان تکمیلی توسط فیزیوتراپیست است.

درصد کمی از آسیب های انگشت پتک با جراحی درمان می شوند که مشخصه هایی مثل سفتی و تغییر ظاهری بسیار شدید در نوک انگشت آسیب دیده دارد. اگر در آسیب دیدگی انگشت پتک، در انگشتان دست شکستگی بزرگی وجود داشته باشد یا مفصلی از ساختار اصلی خود خارج شده باشد، پزشک ممکن است جراحی را در نظر بگیرد. در این موارد، جراحی برای ترمیم شکستگی با استفاده از سنجاق برای نگه داشتن تکه های استخوان، انجام می شود.

در صورت آسیب به تاندون ها و عدم وجود ترک و شکستگی در استخوان های انگشت دست، درمان جراحی انگشت پتک به روش جراحی معمول نیست. تاندون آسیب دیده و بروز انگشت پتک، معمولاً به پیوند تاندون نیاز دارد. در این روش، با پیوند بافت تاندون که از قسمت دیگری از بدن بیمار گرفته می شود، نوک انگشتان بهبود یافته و صاف می شود.

آسیب انگشت پتک در کودکان، صدمات ناخوشایندی در پی دارد که شامل آسیب به غضروفی می شود که رشد استخوان را کنترل می کند. پزشک باید آسیب را در کودکان به دقت ارزیابی و درمان کند، به طوری که انگشت دچار توقف در رشد یا تغییر شکل نشود. مطالعات بسیار در مورد ارزیابی مداخلات درمانی برای انگشت پتک، بسیاری از محققان را به این نتیجه رساند که به طور کلی، درمان انگشت پتک شامل روش های جراحی و غیر جراحی منجر به نتایج عالی می شود و گزینه مداخله درمانی باید برای هر بیماری با هر علائمی حتما انجام شود.

درمان انگشت پتکی

فیزیوتراپی انگشت پتک

پس از اتمام دوره 6 الی 8 هفته ای استفاده از آتل، وقتی تاندون به اندازه کافی قوی شد که بتواند نوک انگشت را صاف نگه دارد، تمرینات ورزشی برای از بین بردن تدریجی و ایمن آتل شروع می شود. همچنین در برخی موارد، ممکن است لازم باشد بیمار با آتل ورزش را شروع کند که فیزیوتراپیست باید آتل را محکم با نوار ورزشی ببندد و به بیمار آموزش دهد که تمرینات را طوری انجام دهد که آتل از بین نرود.

وقتی جلسات فیزیوتراپی انگشت پتک شروع می شود، به تدریج از مدت زمان استفاده بیمار از آتل کم شده و به شدت و نوع تمرینات ورزشی برای بازیابی حداکثر تحرک و قدرت انگشتان دست پس از بی حرکتی طولانی، افزوده می شود. فیزیوتراپی پس از جراحی انگشت پتک نیز معمولا بر روی متحرک نگه داشتن سایر مفاصل و جلوگیری از سفتی آنها متمرکز می شود. تمرینات ورزشی مربوط به انگشت پتک که توسط فیزیوتراپیست ارائه می شود بیشتر شامل تمریناتی است که از سفتی مفاصل بکاهد و عملکرد انگشتان دست را بیشتر کند.

مرحله فیزیوتراپی انگشت پتک پس از روش درمانی جراحی و غیر جراحی، معمولاً حدود 3 الی4 هفته طول می کشد. معمولاً در این مرحله، به حرکت نوک انگشتان کمک زیادی شده و انگشتان دست صاف می شود و بهبودی کامل رخ می دهد. بنا بر تمام اطلاعات ارائه شده در بالا، بهتر است حتی اگر فکر می کنید، مبتلا به آسیب انگشت پتک (Mallet Finger) یا انگشت چکشی (Hammer Finger) هستید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید؛ چرا که این آسیب تا وقتی با پیشرفت زیادی روبرو نباشد، نتیجه بهتری به درمان نشان می دهد.

فیزیوتراپی انگشت پتک

خدمات فیزیوتراپی آرنیکا برای انگشت پتک

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا، یکی از بهترین مراکز فیزیوتراپی در اهواز است. این مرکز ارائه دهنده خدمات فیزیوتراپی انگشت پتک، تریگر پوینت، تاندونیت مچ دست، انقباض دوپویترن و سایر خدمات فیزیوتراپی مربوط به آسیب دیدگی های دست می باشد. همچنین مرکز فیزیوتراپی آرنیکا، خدمات فیزیوتراپی در منزل را با بهترین متخصصین فیزیوتراپی ارائه می دهد. از دیگر خدمات فیزیوتراپی آرنیکا می توان از بیمه خدمات درمانی و قابلیت رزرو آنلاین نوبت فیزیوتراپی نام برد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *