0%

تاثیرات مثبت فیزیوتراپی روی بیماری های اسکلتی ناشی از افسردگی

فیزیوتراپی روی بیماری¬های اسکلتی ناشی از افسردگی

تاثیرات مثبت فیزیوتراپی روی بیماری های اسکلتی ناشی از افسردگی

5/5 - (1 امتیاز)

افسردگی

افسردگی از نوع اختلالاتی است که برای سلامت روان اتفاق می­افتد و بسیار شایع است. این اختلال در مراحل اولیه با از دست دادن علاقه به فعالیت­هایی که بیمار پیش از این، آن را با علاقه دنبال می­کرد، ظاهر می شود. از دیگر نشانه های ظاهری این اختلال، بی تفاوتی مداوم نسبت به زندگی روزمره است. این اختلال همچنین ممکن است منجر به بروز مسائل قابل توجهی از جمله احساس غم مداوم و حتی میل به خودکشی در فرد افسرده شود.

علاوه بر توضیحات بالا که به چند نمونه از علائم افسردگی اشاره شد، اختلال افسردگی با تغییرات خلقی و احساسات عادی در مورد زندگی روزمره متفاوت است و می­تواند همه جوانب زندگی شامل روابط با خانواده و دوستان را تحت تاثیر قرار دهد. این اختلال ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، حتی کسانی که به نظر شاد و پرنشاط می­آیند نیز ممکن است به این اختلال دچار باشند. در سراسر دنیا، حدود 5 درصد از بزرگسالان از افسردگی رنج می­برند.

افرادی که مورد سوءاستفاده قرار گرفته­اند، افرادی که با استرس مداوم زندگی می­کنند و افرادی که خویشاوندان نزدیک خود را از دست داده­اند، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند. همچنین طبق آمار، زنان بیشتر از مردان به افسردگی مبتلا می­شوند. نکته مهم در مواجهه با افسردگی این است که فعالیت بدنی و تمرینات ورزشی رابطه مستقیمی با بهبودی نسبی انواع افسردگی دارد.

فیزیوتراپی روی بیماری¬های اسکلتی ناشی از افسردگی

بیماری­های اسکلتی ناشی از افسردگی

افسردگی در بزرگسالان با کاهش تراکم استخوان، پوکی استخوان و افزایش بروز شکستگی مرتبط است. اختلال افسردگی به دلیل عوامل فیزیولوژیک مانند اختلال در عملکرد غده هیپوفیز و همچنین غدد فوق کلیوی به علاوه اختلال در عملکرد سیستم ایمنی، بر متابولیسم استخوان تأثیر منفی می­گذارد. علاوه بر این موارد، عوامل دیگری نظیر کاهش فعالیت بدنی و تغییر در رژیم غذایی به ویژه مواد مغذی مرتبط با استخوان مانند کلسیم و ویتامین D، رابطه مستقیم با بیماری­های اسکلتی دارند.

در دوران کودکی و نوجوانی به دلیل تجمع مواد معدنی استخوانی که در دوره‌های رشد به صورت متوالی اتفاق می‌افتد، آسیب‌پذیری کمتری در برابر اثرات نامطلوب افسردگی وجود دارد. اما در بزرگسالی، این ذخایر مواد معدنی که به مرور استفاده شده و درصد کمی از آن باقی مانده، نمی­تواند پاسخگوی نیاز بدن بزرگسالان باشد. حتی مصرف داروهای ضد افسردگی زیر نظر پزشک بدون هیچ مراقبت خاص دیگری نیز ممکن است بر تراکم استخوان تأثیر بگذارد.

درمان بیماری­های اسکلتی ناشی از افسردگی

وقتی فردی با بیماری­­های اسکلتی ناشی از افسردگی به پزشک مراجعه می­کند، پزشک با گرفتن شرح حال مسائل، ترس­ها، اهداف و اولویت­ها، ارزیابی اولیه بیمار را انجام می­دهد. ارزیابی اولیه در تشخیص درست و تجویز برنامه درمانی مناسب به پزشک کمک می­کند. اولین روش درمان افسردگی، کمک به کاهش اضطراب است. داروها نقش مهمی در کاهش افسردگی این بیماران دارد که در کنار تاثیر، عوارضی نیز دارند که در کوتاه مدت و حتی بلند مدت ظاهر می شود.

در مقابل روش­هایی مانند افزایش فعالیت بدنی و آگاهی ذهن، علاوه بر کاهش علائم افسردگی، هیچ عوارضی به همراه ندارد. ورزش منظم به پیشگیری و بهبود بسیاری از مشکلات تهدید کننده سلامتی از جمله فشار خون بالا، دیابت و روماتیسم کمک می­کند. همچنین تحقیقات در مورد افسردگی و اضطراب نشان می­دهد که ورزش می­تواند به بهبود خلق و خو، کاهش اضطراب و سلامت روان کمک کند.

فعالیت بدنی به هر فعالیتی گفته می شود که موجب افزایش عملکرد ماهیچه­ها شده و به انرژی نیاز دارد. ورزش شامل طیف وسیعی از فعالیت‌ها است که عملکرد­های بدنی ورزشکار را افزایش می‌دهد تا کمک کند  احساس بهتری داشته باشد. ورزش یک حرکت برنامه ریزی شده و ساختار یافته در بدن است که تمامی مشخصات فعالیت­های بدنی را داشته و موجب تناسب اندام می­شود. تحقیقات نشان می­دهد که فعالیت­های بدنی مانند پیاده روی منظم، دویدن، وزنه‌برداری، بسکتبال، والیبال، فوتبال و… به بهبود خلق و خو و تندرستی کمک می­کند.

به طور کلی هر گونه فعالیت بدنی که بیمار مبتلا به اختلال افسردگی را وادار به حرکت کند، می تواند در بهبود خلق و خو موثر باشد. ممکن است آخرین روشی که  برای درمان افسردگی به خاطر بیاید، ورزش باشد؛ اما هنگامی که بیمار ورزش را شروع کرد و ادامه داد، تفاوت­ در وضعیت روحی و جسمی خود را احساس خواهد کرد. نکته مهم درباره درمان بیماری­های اسکلتی ناشی از افسردگی این است که در صورت ادامه ورزش حتی پس از بهبودی نیز به جلوگیری از بازگشت افسردگی و اضطراب کمک­ خواهد شد.

 

فیزیوتراپی برای درمان بیماری­های اسکلتی ناشی از افسردگی

همانطور که گفتیم، فعالیت بدنی برای درمان بیماری­های اسکلتی ناشی از افسردگی موثر است. بنابراین علم فیزیوتراپی قادر است یک برنامه ترکیبی فیزیوتراپی برای درمان بیماری­های اسکلتی ناشی از افسردگی تهیه کند. این برنامه ترکیبی شامل تمرینات ورزشی و ذهن آگاهی به علاوه سایر درمان­های متناسب برای درمان بیماری­های اسکلتی ناشی از افسردگی طراحی می­شود. همچنین فیزیوتراپی برای درمان بیماری­های اسکلتی ناشی از افسردگی، به طور گسترده به بهبود سلامت جسمانی، سلامت عمومی و سلامت روان می­پردازد و تاثیر ویژه­ای دارد.

مطلب پیشنهادی  فیزیوتراپی لگن در اهواز

متأسفانه، سبک زندگی بی تحرک و اختلالات پوسچرال افراد در زندگی، خود موجب افسردگی می­شود و همچنین می­تواند منجر به سفتی عضلانی و درد شود. فیزیوتراپی می تواند با ارائه یک رویکرد جامع که معمولا بیشتر شامل توانبخشی فیزیکی می­شود، به افراد کمک کند تا زندگی بهتری را تجربه کنند. یک فیزیوتراپیست مجرب می‌تواند برنامه‌ای طراحی کند که برای کمک به فرد در رسیدن به اهداف فردی تاثیرگذار بوده و ترکیبی از مواردی باشد که در درمان‌ بیماری­های اسکلتی ناشی از افسردگی تاثیرگذار است. حتی برای برخی مبتلایان به افسردگی که در اوایل درمان، نسبت به حضور در اجتماع مقاومت زیادی نشان می­دهند، فیزیوتراپی در منزل گزینه مناسبی است.

بنابراین، فیزیوتراپی و ورزش منظم می­تواند با افزایش انگیزه، افزایش سطح انرژی، بهبود کیفیت خواب، تسکین درد­های عضلانی، بهبود عزت نفس، ارتباط موثر با سایرین طی ورزش­های گروهی، بهبود وضعیت بدنی و همچنین بهبود قدرت عضلانی سلامتی افراد را بهبود بخشد. با توجه به مطالعات، فعالیت بدنی و ورزش مداوم، باعث ترشح سروتونین و دوپامین در مغز می­شود که خلق و خوی را تقویت می­کند. بنابراین تمرینات ترکیبی ارائه شده توسط فیزیوتراپیست می­تواند باعث آگاهی و آرامش ذهن شده و موجبات بهبودی نسبی بیماری­های اسکلتی ناشی از افسردگی را فراهم کند.

برای برخی از مراجعان، افسردگی در نتیجه درد مزمن است که در این موارد، تمرینات فیزیوتراپی روی مدیریت درد متمرکز می­شود. تکنیک های درمان دستی شامل حرکت مفاصل و برنامه های تمرینی کششی به علاوه آب درمانی­، می­تواند در ایجاد استقامت و تسکین درد و تنش­های عضلانی بسیار مفید باشد.

تاثیرات مثبت فیزیوتراپی روی بیماری­های اسکلتی ناشی از افسردگی

وقتی در مورد تاثیرات مثبت فیزیوتراپی روی بیماری­های اسکلتی ناشی از افسردگی مطالعات و تحقیقات مستمر انجام شد، نقش آموزش مراجعان، بسیار پررنگ به نظر آمد. در مورد آموزش مراجعان و همچنین مدیریت سلامت روان، دو حوزه کلیدی ذهن آگاهی و ورزش وجود دارد که در مورد هر­کدام توضیحاتی ارائه می­شود:

  • ذهن آگاهی: یادگیری زمان می برد، اما تمرین ذهن آگاهی به این معنی است که افراد می­توانند خود را آرام کنند و احساس بهتری داشته باشند.
  • ورزش: فواید ورزش و اینکه چگونه ورزش می­تواند به افراد کمک کند، بر هیچکس پوشیده نیست. فیزیوتراپیست­ به بیمار کمک می‌کند تا ورزش را به روش‌های مختلف و متناسب با نیاز خود انجام دهد.

در کلینیک آرنیکا، ما فیزیوتراپی برای درمان بیماری­های اسکلتی ناشی از افسردگی را با یک برنامه ریزی اصولی زیر نظر بهترین فیزیوتراپیست­ها انجام می­دهیم. این برنامه جامع شامل تمرینات ورزشی، بالا بردن فعالیت بدنی، اصلاح الگوی زندگی، کاردرمانی حرفه‌ای و ادامه تمرینات با فیزیوتراپی در منزل می­شود. کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا به عنوان یک کلینیک فیزیوتراپی خوب در اهواز، به افرادی که مبتلا به افسردگی هستند، کمک خواهد کرد تا همراهی و مراقبت بهترین درمانگران را تجربه کرده و برای بهترین زندگی خود تلاش کنند.

فیزیوتراپی روی بیماری¬های اسکلتی ناشی از افسردگی

سوالات متداول

  1. افسردگی چگونه بر سیستم اسکلتی تأثیر می­گذارد؟

افسردگی در بزرگسالان با کاهش تراکم معدنی استخوان، پوکی استخوان و افزایش بروز شکستگی مرتبط است. در واقع عوامل فیزیولوژیکی و عوامل رفتاری بر متابولیسم استخوان تأثیر منفی می­گذارد.

  1. فیزیوتراپی روی بیماری­های اسکلتی ناشی از افسردگی چگونه تأثیر می­گذارد؟

فیزیوتراپی علاوه بر علائم ظاهری افسردگی، درد را کاهش داده، سطح انرژی و الگوهای خواب را بهبود می بخشد. درمان فیزیوتراپی تأثیراتی نیز بر خلق و خو می­گذارد و به بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی، کمک می­کند.

  1. چه نوع فیزیوتراپی روی بیماری­های اسکلتی ناشی از افسردگی مفید است؟

سبک زندگی بی تحرک و اختلالات پوسچرال می­تواند منجر به افسردگی همراه با درد عضلانی شود. درمان از طریق فیزیوتراپی با آگاهی ذهن، ورزش، تکنیک­های آرام بخش، تکنیک­های درمان دستی و آب درمانی انجام می­پذیرد. همچنین برخی از مراجعان، در نتیجه درد مزمن به افسردگی مبتلا می­شوند که روش­های مدیریت درد، بسیار تاثیرگذار است. حتی برای برخی مبتلایان به افسردگی که در اوایل درمان، میلی به حضور در بیرون از خانه را ندارند، فیزیوتراپی در منزل، گزینه مناسبی است.

  1. فواید ورزش برای افراد مبتلا به افسردگی، چیست؟
  • به دست آوردن اعتماد به نفس
  • رسیدن به اهداف ورزشی
  • افزایش تعاملات اجتماعی
  • داشتن یک الگوی زندگی مناسب
  1. چرا سلامت جسمانی بر سلامت روان تأثیر مثبت دارد؟

فعالیت بدنی نه تنها برای بدن مفید است، بلکه روی ذهن نیز به وضوح تاثیرات عالی دارد. ورزش منجر به ترشح هورمون دوپامین و سروتونین در مغز می­شود که داشتن احساس خوب، افزایش عزت نفس و بهبود وضعیت خواب از تاثیرات اولیه آن است.

  1. چگونه فیزیوتراپی می­تواند افسردگی را بهبود ببخشد؟

تحمل درد مزمن و یا ناراحتی مداوم می‌تواند منجر به خلق و خوی ضعیف و شرایط روانی نامناسب مانند اضطراب و افسردگی شود. فیزیوتراپی منبع درد را شناسایی کرده و یک برنامه درمانی جامع برای کاهش و پیشگیری از درد ایجاد می­کند، در نتیجه باعث بهبودی نسبی افسردگی می­شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *