0%

تعداد جلسات فیزیوتراپی لازم برای درمان

تعداد جلسات فیزیوتراپی

تعداد جلسات فیزیوتراپی لازم برای درمان

5/5 - (2 امتیاز)

برای بهبودی، بیمار به چند جلسه فیزیوتراپی نیاز دارد؟

برای پاسخ به این سوال به عنوان یکی از سوالات پرطرفدار مراجعین به مراکز فیزیوتراپی، ابتدا باید به سوالات مرتبط به آن پاسخ داد. صد البته که پاسخ دقیق به این سوال بسیار محبوب، قبل از تکمیل اطلاعاتی که در جلسه ارزیابی اولیه گردآوری می­شود، بسیار دشوار است. فیزیوتراپیست در جلسه ارزیابی اولیه، در مورد نوع آسیب دیدگی و شرایط جسمی بیمار اطلاعاتی کسب کرده و به نتایج مشخص می­رسد. به دنبال آن، مرکز فیزیوتراپی تجهیزات لازم و نوع برنامه تمرینی برای جلسات فیزیوتراپی را بررسی کرده و اهداف درمانی مراجع را نیز لحاظ می­کند.

 

در جلسه اول فیزیوتراپی چه اتفاقی می افتد؟

اگر برای آسیب به وجود آمده خود یا اطرافیان، در حال بررسی درمان از طریق فیزیوتراپی هستید یا قبلا پزشکان و متخصصان شما را به مراکز فیزیوتراپی ارجاع داده­اند، مرکز فیزیوتراپی آرنیکا در اهواز به صورت استاندارد شما را راهنمایی می­کند. به این منظور یک چشم انداز جامع از جلسه اول فیزیوتراپی در اختیار مخاطبین عزیز قرار می دهیم:

  • ارزیابی اولیه

ارزیابی اولیه همانطور که از اسم آن پیداست، اولین جلسه حضور بیمار در کلینیک فیزیوتراپی است. تقریبا رویکرد­های ارزیابی اولیه هر فیزیوتراپیست با فیزیوتراپیست دیگر متفاوت خواهد بود و همچنین به بیمار و نوع آسیب دیدگی او بستگی دارد. اما به طور کلی، ارزیابی اولیه سه بخش اصلی دارد:

     ارزیابی تاریخچه پزشکی و ذهنی بیمار: فیزیوتراپیست با گفتگو در مورد نگرانی‌ها، انتظار از درمان، علائم و الگوهای درد، مروری بر سابقه پزشکی گذشته، آزمایش­های تشخیصی شامل MRI، سی‌تی اسکن و… شروع می‌کند.

    ارزیابی فیزیکی و عینی بیمار: فیزیوتراپیست، ارزیابی فیزیکی شامل دامنه حرکتی مفاصل، قدرت، واکنش­ها، حواس چند­گانه، حرکات عملکردی، تعادل، استقامت، و هر ارزیابی دیگری که مربوط به آسیب فعلی یا اختلال عصبی بیمار باشد را انجام خواهد داد. ارزیابی فیزیکی و عینی بیمار شامل یک تحلیل کامل از وضعیت نشستن و یا ایستادن او است. در این مرحله، اگر بیمار از ابزار توانبخشی استفاده می­کند، فیزیوتراپیست  ارزیابی­ می­کند که آیا این وسیله برای بیمار مناسب است یا خیر؟

    تشخیص و طرح درمان: پس از انجام ارزیابی­های دقیق، فیزیوتراپیست طبق اطلاعات کسب شده از ارزیابی­ اولیه و علت یا علل احتمالی مشکل، تشخیص خود را اعلام می­کند و موثرترین طرح درمانی را با بیمار در میان می­گذارد.

پس از تکمیل ارزیابی اولیه، گفتگویی میان فیزیوتراپیست و بیمار صورت می­گیرد که چند جلسه فیزیوتراپی لازم است تا بیمار به شرایطی مشابه قبل برسد. همچنین فیزیوتراپیست در طول هر جلسه درمانی ارزیابی‌های مجدد را انجام می‌دهد تا پیشرفت بیمار را کنترل کند و برای درمان، برنامه فیزیوتراپی سفارشی در نظر بگیرد. در واقع جواب کلی در مورد تعداد جلسات فیزیوتراپی لازم برای درمان این است که درمان در هر صورت فردی است و متناسب با نیازهای خاص، فیزیولوژی و سلامت کلی بیمار خواهد بود.

مجموع زمانی که فیزیوتراپیست به ارزیابی اولیه می­پردازد، یک ساعت برآورد شده است که شامل تمامی بخش­های ارزیابی اولیه و ارائه مراحل درمانی می­شود. در این زمان مشخص فیزیوتراپیست، بیمار را از هر نظر بررسی می­کند و طبق وضعیت جسمی و شدت علائم، تشخیص می­دهد که برای بهبودی، چند جلسه فیزیوتراپی لازم است. برای مثال یک بیمار ممکن است فقط به درمان و آموزش­هایی که در طول ارزیابی اولیه دریافت می­کند، نیاز داشته باشد و یا ممکن است چندین ماه­ توانبخشی برای او لازم باشد. بنابراین پاسخ این سوال تا حد زیادی به تشخیص پزشک، شرایط بیمار، شدت یا مزمن بودن آسیب، سابقه پزشکی گذشته، اهداف درمانی بیمار و سایر عوامل بستگی دارد.

تعداد جلسات فیزیوتراپی

تعداد جلسات فیزیوتراپی لازم برای درمان طبق تشخیص فیزیوتراپیست

پس از جلسه ارزیابی اولیه، جلسات درمانی بعدی بر اساس توصیه های فیزیوتراپیست و اهداف بیمار برگزار خواهد شد. درمان فیزیوتراپی برای مشکلات مختلف، می تواند بسیار متفاوت باشد، اما معمولاً شامل یک یا چند مورد از موارد زیر است:

  • تمرینات درمانی
  • جلسات آموزشی در مورد آسیب، تغییرات فعالیت، وضعیت بدن، پیشگیری از آسیب
  • تغییر لایف استایل
  • فیزیوتراپی در منزل
  • تکنیک­های درمان دستی از جمله کشش، تحرک مفاصل، و ماساژ بافت نرم و رهاسازی
  • طب سوزنی سنتی و طب سوزنی الکتریکی یا الکتروآکوپانچر
  • تحریکات الکتریکی مانند اولتراسوند درمانی
  • تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست
  • شاک ویو
  • کرایوتراپی
  • توانبخشی ریه و فیزیوتراپی تنفسی
  • توانبخشی عصبی
  • تجهیزات پیشرفته فیزیوتراپی
  • آب درمانی
  • ماساژ درمانی
  • و…
مطلب پیشنهادی  تاثیر روانشناسی در فیزیوتراپی بیماری های عضلانی - اسکلتی

مورد مهم در رابطه با درمان از طریق فیزیوتراپی این است که جلسات مکرر برای مثال 4 بار در هفته، بسیار غیرعادی است، چرا که  بدن بیمار به زمان نیاز دارد تا خود را بازسازی کند. به احتمال زیاد درمانگر در ابتدا 2 الی 3 جلسه در هفته را توصیه می­کند و با پیشرفت درمان آن را به ا الی2 جلسه کاهش می­دهد. بنابراین بیمار باید در مقابل عجله خود برای اتمام جلسات توصیه شده توسط فیزیوتراپیست، مقاومت کند و فقط به فواصلی که درمانگر سفارش می­کند، در جلسات شرکت کند. عجله برای رفع خطر یا تسریع در اتمام جلسات، وضعیت جسمانی بیمار را تشدید می­کند.

 

جلسات فیزیوتراپی چقدر طول می کشد؟ 

به طور معمول، هر یک از جلسات فیزیوتراپی بسته به نوع درمان می‌تواند کوتاه‌تر یا طولانی‌تر از ارزیابی اولیه باشد و بین 30 دقیقه تا 90 دقیقه طول می­کشد. طول این درمان به پیشرفت بیمار و رعایت توصیه­های فیزیوتراپیست بستگی دارد. به طور متوسط ممکن است حدود چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا جلسات فیزیوتراپی لازم برای درمان، بسته به شدت آسیب و کیفیت مراقبت­های بیمار انجام شود.

فیزیوتراپیست چگونه تعیین می کند که بیمار به چند جلسه فیزیوتراپی نیاز خواهد داشت؟

همان­طور که گفتیم، هنگامی که بیمار در ارزیابی اولیه که اولین جلسه فیزیوتراپی است، شرکت می­کند، فیزیوتراپیست سلامتی و وضعیت او را ارزیابی می­کند. متخصص فیزیوتراپی بر اساس نتایج ارزیابی، یک برنامه درمانی متناسب با شرایط و همچنین تعداد جلساتی که بیمار نیاز دارد را ارائه خواهد کرد. سپس همان­طور که بیمار به درمان از طریق فیزیوتراپی ادامه می دهد، درمانگر او را در جریان پیشرفت قرار می دهد.

در طی این مسیر اگر فیزیوتراپیست متوجه شود که بیمار کندتر از حد انتظار پیشرفت می کند، یا اینکه وضعیت پیچیده تر از آن چیزی است که در ابتدا تصور می شد، ممکن است جلسات بیشتری توصیه کند. اگر درمانگر متوجه شود که بیمار باید جلسات فیزیوتراپی بیشتری شرکت کند، اطلاع خواهد داد تا بیمار یک چارچوب زمانی درست در ذهن داشته باشد.

 

هر بیمار با توجه به نوع آسیب و شرایط بدنی خود، با سرعتی متفاوت از سایرین بهبود می‌یابد. علاوه بر این، فیزیوتراپیست یک برنامه تمرین در منزل را برای بیمار طراحی می­کند که باید برای به حداکثر رساندن اثرات فیزیوتراپی انجام دهد. تسریع در روند بهبودی معمولا بستگی به تکرار تمرینات در منزل دارد. در جلسات فیزیوتراپی، فیزیوتراپیست ممکن است از تکنیک­های درمان دستی در نزدیکی محل آسیب دیدگی استفاده کند که شامل تحرک مفاصل و بهبود بافت نرم می­شود. متخصص فیزیوتراپی همچنین هرگونه فعالیتی که بیمار باید از آن اجتناب کند و یا هر تغییری که لازم است بیمار در سبک زندگی خود ایجاد کند را آموزش می­دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعداد جلسات فیزیوتراپی لازم برای درمان، ارزیابی اولیه و سایر مسائل مد نظر خود می توانید یک قرار ملاقات در کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا، به صورت آنلاین رزرو کنید. یکی از متخصصان مرکز آرنیکا با کمال میل، شما را در مورد بهترین روش درمانی راهنمایی خواهند کرد.

جلسات فیزیوتراپی

سوالات متداول

  1. فیزیوتراپی چند جلسه طول می­کشد؟

فیزیوتراپی ممکن است حدود چند هفته تا چند ماه طول بکشد. طول درمان از طریق فیزیوتراپی، به شدت آسیب و مراقبت مداوم بیمار بستگی دارد. بنابراین بیمار حتی پس از انجام جلسات فیزیوتراپی و حتی اتمام آن باید توصیه­های مراقبتی و تمرینات خود را ادامه دهد.

  1. آیا انجام فیزیوتراپی هر روز اشکالی ندارد؟

فاصله بین جلسات فیزیوتراپی معمولا از هفته­ای سه بار تا یک هفته در میان متغیر است؛ چرا که بدن باید زمان کافی برای ترمیم خود را داشته باشد.

  1. آیا می توان جلسات فیزیوتراپی را پشت سر هم انجام دهید؟

انجام تمرینات فیزیوتراپی به صورت روزانه و بیش از حد مجاز ممکن است باعث آسیب ناشی از استفاده بیش از حد، خستگی و رکود بدن شود.

  1. آیا پس از آسیب باید برای همیشه تمرینات فیزیوتراپی انجام داد؟

برخلاف انواع درمان­ها، فیزیوتراپی درمانی نیست که بیمار قرار است به طور مداوم انجام دهد و برای دوره خاصی طراحی شده است. این طراحی به صورتی است که بیمار از یک نقطه شروع کرده و در یک نقطه به پایان برساند.

  1. در صورت غیبت در جلسات فیزیوتراپی چه اتفاقی می افتد؟

غیبت در یک جلسه فیزیوتراپی در نهایت باعث افزایش زمان بهبودی و ریکاوری کندتر بیمار می­شود. دلیل این امر این است که تمرینات و فعالیت هایی که برای انجام در یک جلسه درمانی توصیه می­شود با برنامه ریزی کامل، برای بهبود در زمان خاص خود طراحی شده­اند.

  1. چه زمانی می­توان فیزیوتراپی را متوقف کرد؟

دو نشانه برای اینکه متوجه زمان توقف فیزیوتراپی شد، وجود دارد:

  • بیمار به اهداف درمانی خود از طریق فیزیوتراپی رسیده است.
  • بیمار پس از گذشت چندین جلسه شاهد هیچ بهبودی نیست.
  1. چگونه متوجه شویم که آیا فیزیوتراپی موثر است یا خیر؟

اگر بیمار متوجه پیشرفت به سمت اهداف تعیین شده شود، این نشانه­ای از موثر بودن فیزیوتراپی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *