0%

درمان درد و سوزش بین دو کتف با فیزیوتراپی

درمان درد و سوزش بین دو کتف با فیزیوتراپی

درمان درد و سوزش بین دو کتف با فیزیوتراپی

4.5/5 - (4 امتیاز)

تعریف درد و سوزش بین دو کتف

درد و سوزش بین دو کتف ،می تواند دردی مبهم و یا شدید مانند فشردن چاقویی تیز و داغ به ناحیه بین دو کتف در وسط ستون فقرات باشد. این درد می تواند نفس کشیدن را دشوار کند و یا نشستن را تقریبا غیر قابل تحمل کند. در مطالعات و بررسی های متفاوت، به این مسئله پی برده شده که دو مورد تعیین کننده برای تشخیص اختلال بین دو کتف شامل دردناک بودن ناحیه بین دو کتف و افزایش درد و سوزش بین دو کتف با حرکات گردن است.

اگر به آناتومی بدن در قسمت کتف دقت شود، می توان متوجه شد که این ناحیه از ستون فقرات دارای چندین لایه عضلانی است که به حرکات گردن، شانه و بازو کمک می کنند. ماهیچه های ستون فقرات عمیق، عضلات در امتداد ستون فقرات (erector spinae) و چند عضله که شانه ها را به هم متصل می کند، از جمله عضلات آناتومی بدن، بین دو کتف هستند.

صدمات وارده به این عضلات می تواند باعث ایجاد درد در قسمت فوقانی کمر شود. می توان حتی در این باره، به این مسئله پی برد که با بهره گیری از گوگل، اعمال فشار و ماساژ توسط فردی غیر متخصص نمی توان این مشکل را درمان کرد. بنابراین کسی که مشکلات اساسی در شانه و ستون فقرات احساس می کند، برای کاهش درد و ناراحتی باید حتما به مشاوره با پزشک بپردازد.

درد بین دو کتف

علت سوزش بین دو کتف و دلایل بروز آن

تأثیرات درد و سوزش بین دو کتف روی زندگی روزمره فرد، کاملا مشخص است، اما تعیین علت این درد، چندان آسان نیست. در قسمت فوقانی ستون فقرات، مفاصل و دیسک های گردن، عضلات چند لایه ستون فقرات و همچنین عضلات قفسه سینه وجود دارد. بنابراین، تک تک این مفاصل و عضلات می توانند باعث ایجاد درد و حساسیت بین دو کتف باشند.

دلایل عمومی که می تواند برای تعیین دلیل درد و سوزش بین دو کتف، به آن اتکا کرد، شامل موارد زیر است:

  • ورزش: برخی از اشکال ورزش، برخورد محکم توپ به کتف، بالا بردن وزنه و انجام برخی از حرکت های شنا، خطر آسیب به قسمت فوقانی کمر را افزایش می دهد. این موارد همچنین باعث می شوند عضلات بین دو کتف خسته شوند و تکرار این حرکات به مرور زمان، علت اصلی کشیدگی عضلات است.
  • پوسچر بد: اختلال پوسچر یا نحوه نشستن و ایستادن فرد می تواند باعث ایجاد درد در بین دو کتف شود. برخی از موقعیت هایی که ممکن است عضلات قسمت فوقانی پشت را تحت فشار قرار دهد شامل موارد زیر است:
  • نشستن بیشتر روز پشت میز
  • نشستن روی صندلی ناراحت کننده
  • خم شدن طولانی مدت در حالت نشسته
  • استفاده از تلفن و رایانه هوشمند برای مدت زمان طولانی با وضعیت بد گردن و شانه
  • استرس و تشویش: استرس باعث تنش در عضلات بدن می شود. گردن و کتف ها ناحیه مشترک تنشی دارد که می تواند باعث ایجاد درد در بین دو کتف شود.
  • حمل و بلند کردن جسم سنگین: بلند کردن جسم سنگین، می تواند قسمت فوقانی کمر را تحت فشار قرار دهد. افراد باید مراقب باشند که هنگام فشار دادن، کشیدن یا بلند کردن وسایل، از روش های ایمن بلند کردن استفاده کنند. حتی حمل کیسه های خرید نیز باعث ایجاد فشار بر روی شانه و کشیدن عضلات بین دو کتف می شود.
  • تریگر پوینت: اسپاسم و تریگر پوینت (نقاط ماشه ای) در ناحیه بین دو کتف، بسیار شایع است و منجر به دردهایی می شود که به عضلات دیگر انتقال پیدا کرده و با سوزش همراه هستند.
  • آسیب دیدگی شانه: مفاصل شانه و کتف به یکدیگر وابسته هستند، بنابراین هر آسیب دیدگی در شانه می تواند باعث درد و اختلال عملکرد ستون فقرات و بین دو کتف شود.

سوزش بین دو کتف

علائم درد و سوزش بین دو کتف

از علائم کشیدگی عضلات و درد بین دو کتف می توان به احساس ضعف، تورم، سفتی، گرفتگی، درد حاد و درد مزمن عضلات اشاره کرد. علائم همچنین می تواند شامل کمردرد و دردی مبهم در ستون فقرات باشد که می تواند در حرکت مفاصل مشکل ایجاد کند.

مطلب پیشنهادی  فیزیوتراپی پس از شکستگی استخوان

درمان درد و سوزش بین دو کتف

درمان سوزش بین دو کتف، استراحت، استفاده از کیسه یخ و انجام تمرینات تقویت کننده عضلات است. ورزش به تقویت عضلات در قسمت فوقانی ستون فقرات کمک می کند و می تواند فشار و درد عضلانی را کاهش دهد. اکثر علائم خفیف مشکلات بین دو کتف با پرهیز از فعالیت هایی که به عضلات کمر فشار می آورند، معمولا طی دو هفته بهبود می یابند.

حرکت آرام شانه ها در فواصل منظم، کشش آرام عضلات در قسمت فوقانی کمر و بردن دست ها به پشت و کشیدن آرام بازوها می تواند به کاهش گرفتگی و درد کمک می کند. از بین بردن دلایل استرس، خواب کافی و ورزش منظم می تواند اعصاب بین دو کتف را در حالت آرامش، حفظ کند. همچنین باید با انتخاب کوله پشتی های مناسب، از تحمل وزن زیاد روی شانه ها جلوگیری شود.

ورزش منظم می تواند به فرد کمک کند وزنی متناسب داشته باشد که این باعث کاهش فشار و سوزش بین دو کتف ها و ستون فقرات می شود. درمان و اصلاح اختلالات پوسچر یا وضعیتی و اصلاح مشکلات ستون فقرات تا حد قابل توجهی می تواند از درد در قسمت فوقانی ستون فقرات بکاهد. تمرینات ورزشی کششی نیز برای کمردردهای خفیف، تسکین دهنده است.

به طور کلی، علت شایع درد بین دو کتف، کشیدگی عضلات است و در بسیاری موارد، سوزش و درد بین دو کتف، قابل پیشگیری است. در برخی موارد، پزشک برای کاهش درد و تورم ممکن است تغییر سبک زندگی، ماساژ، تزریقات داروهای ضد التهاب و لیزر درمانی را تجویز کند.

آزمایشات و معاینات مختلف می تواند به تشخیص بهتر و در نهایت به درمان کمک کند. البته ممکن است این روش ها به تنهایی برای درمان کافی نباشند. بنابراین، یکی از مناسب ترین راه ها برای تشخیص بهتر، معاینه بدنی کامل توسط یک ارائه دهنده خدمات فیزیوتراپی است.

درمان درد بین دو کتف

روش های فیزیوتراپی جهت درمان درد و سوزش بین دو کتف

همانطور که در مطالب بالا اشاره شد، روش های مختلفی برای دستیابی به درمان درد و سوزش بین دو کتف وجود دارد. از استراحت و تزریقات داروهای ضد التهاب گرفته تا ماساژ درمانی و تمرینات کششی برای نواحی دردناک که ممکن است درمانی موقتی باشد؛ ولی برای درمان درد به صورت دائمی، فرد باید برای رسیدگی به وضعیت خود به صورت حضوری به یک متخصص فیزیوتراپی مراجعه کند.

روش های فیزیوتراپی برای درمان درد و سوزش بین دو کتف، شامل موارد زیر است:

  1. آزاد کردن نقطه ماشه بین دو کتف

این نوع درمان با استفاده از توپ ماساژ و ابزار Self Massage انجام می شود. فیزیوتراپیست با پیدا کردن نقاط ماشه و فشار آوردن با ابزار نام برده شده روی این نقاط، درمان را انجام می دهد.

  1. کشش بین دو کتف

اگر قسمت فوقانی کمر از وضعیت بدی برخوردار باشد، کشش این عضله برای رفع وضعیت بد بدن و تسکین درد نقش به سزایی دارد. همچنین، کشش بین دو کتف می تواند باعث کاهش تنش در این ناحیه شود.

  1. کشش عضلات قفسه سینه

این کشش به آزاد شدن عضلات قفسه سینه کمک می کند که ممکن است در وضعیت بد بدن شما نقش داشته و باعث درد بین دو کتف شده است.

  1. کشش کتف های لواتور

این ورزش، عضله Levator Scapulae را که از گردن بین دو کتف می رسد، می کشد و آزاد می کند. این عضله، عضله ای است که اغلب اوقات بسیار سفت شده و باعث درد و گرفتگی در ناحیه بین دو کتف و اطراف آن می شود.

  1. جمع کردن کتف با استفاده از باندهای مقاومتی

این تمرین به تقویت عضلات بین دو کتف و پشت شانه ها کمک می کند تا در نهایت این امکان را بدهد که فرد قدرت حفظ حالت مناسب بدن را داشته باشد.

  1. تمرینات ورزشی

ورزش هایی که عضلات ذوزنقه تحتانی را هدف قرار می دهد که به تثبیت کتف و وضعیت بدن کمک می کند.

البته تمام این موارد با تجویز فیزیوتراپی و زیر نظر فیزیوتراپیست انجام می شود.

درد کتف

خدمات کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا در درمان درد و سوزش بین دو کتف

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا یک مرکز فیزیوتراپی خوب در اهواز است که مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات و خدمات فیزیوتراپی می باشد. کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا برای درد و سوزش بین دو کتف علاوه بر تمرینات ورزشی و تکنیک های دستی خدمات ویژه ای ارائه می دهد. این خدمات شامل درمان با امواج شاک ویو (Shockwave)، لیزر درمانی و… است که می تواند به بهترین نحو سوزش و درد بین دو کتف را درمان کند.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *