0%

کاربرد طب سوزنی الکتریکی یا الکتروآکوپانچر در فیزیوتراپی

طب سوزنی الکتریکی

کاربرد طب سوزنی الکتریکی یا الکتروآکوپانچر در فیزیوتراپی

5/5 - (1 امتیاز)

طب سوزنی الکتریکی یا الکتروآکوپانچر در فیزیوتراپی

طب سوزنی الکتریکی یا الکتروآکوپانچر در فیزیوتراپی روشی مدرن از طب سوزنی است که در آن از تحریک الکتریکی برای افزایش مزایای این درمان سنتی استفاده می­شود. در این تکنیک مانند طب سوزنی، از سوزن هایی استفاده می­شود که در محل درمان قرار می­گیرند. تحریک الکتریکی، مدت زمان درمان طب سوزنی سنتی را کاهش و اثرات درمانی طب سوزنی سنتی را افزایش می دهد. در الکتروآکوپانچر، جریان الکتریکی مورد استفاده، نقاط طب سوزنی را سریعتر فعال می­کنند و مقدار تحریک الکتریکی در روند درمانی تحت کنترل است.

در طب سوزنی در هر نقطه درمانی از یک سوزن استفاده می شود؛ در صورتی که الکتروآکوپانچر یا طب سوزنی الکتریکی با دو سوزن، درمان را انجام می دهد. سوزن اول در محل درمان و سوزن دوم در نقطه ای نزدیک به محل درمان استفاده می­شود. در این روش یک الکترود کوچک به سوزن ها متصل می­شود و مقدار کمی الکتریسیته از الکترود عبور کرده و لرزش خفیفی در محل درمان ایجاد می­شود. این نوع تحریک الکتریکی به همراه چرخاندن سوزن­ها یا ترکیب با تکنیک ‌های درمان دستی که ممکن است یک متخصص طب سوزنی همزمان استفاده کند، تاثیر بیشتری را در نقاط طب سوزنی اعمال می­کند.

 

سابقه طب سوزنی سنتی و طب سوزنی الکتریکی یا الکتروآکوپانچر در فیزیوتراپی

طبق طب سنتی چینی، سلامتی بدن در نتیجه تعادل بین نیرو­های حیاتی در بدن است. بر همین مبنا، بیماری نتیجه عدم تعادل نیروها است. گفته می­شود که این نیرو­ها از طریق مسیر­­هایی مشخص در بدن جریان دارد. این مسیر­ها به واسطه نقاط طب سوزنی در بدن قابل دسترسی هستند و قرار دادن سوزن­ها در نقاط صحیح، جریان انرژی را به تعادل مناسب باز می­گرداند.

در ابتدا هیچ مدرک علمی در مورد اعتبار طب سوزنی وجود نداشت و اثبات اعتبار این موضوع نیز دشوار بود؛ اما مطالعات و شواهد در گذر زمان نشان داد که طب سوزنی برای بسیاری شرایط، موثر است. در همین راستا علوم مربوط به اعصاب، موثر بودن طب سوزنی را تا حدی ثابت کرد. این علوم معتقد است که نقاط طب سوزنی، اعصاب، ماهیچه ها و بافت همبند را تحریک می­کند. این تحریک، جریان خون را افزایش داده و اغلب فعالیت مسکن های طبیعی بدن را افزایش می­دهد و سبب بهبودی هر چه سریعتر می­شود.

طب سوزنی الکتریکی یا الکتروآکوپانچر، تفاوت زیادی با طب سوزنی ندارد و تنها تفاوتش همراه بودن با تحریک الکتریکی است. شواهدی وجود دارد که طب سوزنی الکتریکی برای درمان بیماری­هایی مثل آرتروز، درد حاد و عوارض جانبی شیمی درمانی قابل استفاده و موثر است. تاریخچه و ریشه­های این تکنیک ممکن است قدمت زیادی نداشته باشد؛ اما هیچ بحثی وجود ندارد که این روش، به یک روش مناسب برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها تبدیل شده است.

طب سوزنی الکتریکی

مزایای استفاده از طب سوزنی الکتریکی یا الکتروآکوپانچر در فیزیوتراپی

یکی از مزایای استفاده از الکتروآکوپانچر یا طب سوزنی الکتریکی در فیزیوتراپی این است که درمانگر لازم نیست هنگام وارد کردن سوزن­‌ها دقیق باشد، زیرا جریان الکتریکی می­تواند ناحیه­‌های اطراف سوزن را نیز تحریک کند. الکتروآکوپانچر به خودی خود، ترشح اندورفین در بدن را فعال می کند و این موضوع می تواند به بهبود بیماری­های قلبی و کاهش فشار خون کمک کند.

به علاوه، تحریک الکتریکی می‌تواند بدون استفاده از هیچ سوزنی از طریق تکنیکی به نام تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) استفاده شود. در این روش از الکترودهایی استفاده می شود که به جای وارد کردن سوزن به سطح پوست چسبانده می شوند. این تکنیک برای بیمارانی که اجازه سوزن زدن ندارند یا ترس از سوزن دارند، ایده آل است. محققان همچنین شواهدی یافتند که نشان می‌دهد ترکیبی از طب سوزنی الکتریکی و داروهای مسکن، مؤثرتر از مصرف دارو به تنهایی است. این مسئله می تواند به این معنی باشد که استفاده از طب سوزنی الکتریکی برای تسکین درد، نیاز به دارو با دوز بالا را کاهش می­دهد.

 

معایب و عوارض طب سوزنی الکتریکی یا الکتروآکوپانچر در فیزیوتراپی

برای طب سوزنی الکتریکی یا الکتروآکوپانچر در فیزیوتراپی از دستگاهی که تحریک الکتریکی ایجاد می کند، استفاده می­شود، بنابراین ممکن است که بیمار در طول درمان سوزن سوزن شدن و لرزش را احساس کند. این مسئله ممکن است برای همه خوشایند نباشد. علاوه بر این، تحریک الکتریکی برای بیماران مبتلا به صرع، بیماری قلبی یا سکته مغزی، روش درمانی مناسبی نیست.

طب سوزنی الکتریکی می تواند عوارض جانبی کمی برای افراد خاص ایجاد کند که ممکن است شامل حالت تهوع خفیف، سرگیجه، احساس ضعف، خونریزی خفیف، درد هنگام وارد کردن سوزن، قرمزی و کبودی در محل سوزن باشد. با اینکه سوزن های الکتروآکوپانچر یکبار مصرف و استریل هستند، اما در مواردی نادر عفونت نیز گزارش شده است.

مطلب پیشنهادی  فیزیوتراپی بیماری پارکینسون

 

درمان با طب سوزنی الکتریکی یا الکتروآکوپانچر در فیزیوتراپی

طب سوزنی الکتریکی یا الکتروآکوپانچر در فیزیوتراپی روشی است که در آن از دو سوزن در محل مورد­نظر و نقطه ای نزدیک آن استفاده می شود. این سوزن­ها به الکترود­­های کوچک و در نهایت به دستگاه تحریک الکتریکی متصل می­شود و با تولید پالس­های الکترونیکی مداوم، درمان صورت می­گیرد. شدت و فرکانس تکانه بسته به شرایط بیمار و شدت درد دارد. طب سوزنی الکتریکی معمولا توسط یک فیزیوتراپیست واجد شرایط انجام می شود.

در ابتدا پزشک علائم بیمار را ارزیابی کرده و نقاطی برای درمان انتخاب می­کند. در ادامه یک سوزن را در محل درمان و یک سوزن دیگر را در همان نزدیکی وارد می کند. هنگامی که سوزن­ها به عمق صحیح وارد شدند، متخصص طب سوزنی از الکترودهایی برای اتصال سوزن ها به یک دستگاه مخصوص تحریک الکتریکی برای طب سوزنی استفاده می­کند.

پس از اتصال الکترودها، دستگاه را روشن می­کند. دستگاه­های طب سوزنی الکتریکی یا الکتروآکوپانچر، قابلیت تنظیمات جریان و ولتاژ دارند. در ابتدای درمان، پزشک از ولتاژ و فرکانس پایین استفاده می­کند و در ادامه نسبت به شرایط بیمار آن را تنظیم می­کند. تحریک الکتریکی به طور متناوب بین دو سوزن جریان دارد و یک جلسه درمانی ممکن است بین 20 تا 30 دقیقه طول بکشد.

طب سوزنی الکتریکی

کاربرد طب سوزنی الکتریکی یا الکتروآکوپانچر در فیزیوتراپی

کاربرد طب سوزنی الکتریکی یا الکتروآکوپانچر در فیزیوتراپی درمان بیماری­های مختلف شامل درد مزمن، اسپاسم عضلانی، اختلالات عصبی، آرتروز، فلج عضله، گردش خون ضعیف، آسیب های ورزشی و حالت تهوع حاد ناشی از درمان سرطان می شود. الکتروآکوپانچر با فعال کردن مواد شیمیایی فعال زیستی در بدن مانند آندورفین، به جلوگیری از درد، تسکین آن، کاهش التهاب و درمان استرس در بدن کمک می­کند. به علاوه، در این تکنیک ممکن است بیمار نسبت به دردی که احساس می­کند، حساسیت کمتری نشان دهد.

با گذشت چند ماه از انجام طب سوزنی الکتریکی، فیبرهای عصبی فعال شده به کاهش احساس درد مداوم کمک می­کند. نکته مهم دیگر در مورد طب سوزنی الکتریکی این است که این تکنیک، سلول‌های بنیادی که بیشتر در مغز استخوان یافت می­شود را در جریان خون آزاد می­کند. سلول های بنیادی دارای خواص درمانی بوده و می­تواند باعث تولید انواع مختلفی از بافت ها شود.

با این حال، مهم این است که گزینه درمانی مناسب در زمان و موقعیت مناسب انتخاب شود. تیم فیزیوتراپی آرنیکا، همگام با علوم پزشکی روز دنیا، سابقه سلامتی و وضعیت فعلی بیمار را ارزیابی کرده و در صورت لزوم، طب سوزنی الکتریکی یا الکتروآکوپانچر را برای بیمار توصیه می­کنند. پزشکان مرکز فیزیوتراپی آرنیکا علاوه بر الکتروآکوپانچر ممکن است طبق شرایط بیمار، نوار درمانی، تکنیک­های درمان دستی، پوزیشنال ریلیز، ابزار گراستون و… را پیشنهاد دهند.

همچنین کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا در اهواز دارای مدرن ترین دستگاه­ها و تجهیزات روز دنیا، هوم ویزیت را به عنوان یک متد فیزیوتراپی مناسب و مقرون به صرفه در شرایط خاص برای برخی مراجعین تجویز می­کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و رزرو آنلاین به تارنمای فیزیوتراپی آرنیکا مراجعه شود.

 

سوالات متداول

  1. چگونه از طب سوزنی الکتریکی استفاده می­شود؟

درمانگر یک سوزن در محل درمان و سوزنی دیگر نزدیک محل درمان  وارد می­کند. هنگامی که سوزن ها به عمق صحیح وارد شدند، متخصص طب سوزنی از الکترود برای اتصال سوزن ها به یک دستگاه مخصوص طب سوزنی الکتریکی استفاده می­کند و سپس دستگاه را روشن می­کند.

  1. کاربرد الکتروآکوپانچر در فیزیوتراپی چیست؟

از الکتروآکوپانچر در فیزیوتراپی اغلب برای درمان طیف وسیعی از علائم و مشکلات از جمله تهوع ناشی از شیمی درمانی، آرتروز، سردرد تنشی و میگرن، گردن درد، دندان درد و… استفاده می­شود.

  1. استفاده از طب سوزنی الکتریکی درد دارد؟

جریان الکتریکی مورد استفاده در طب سوزنی الکتریکی باعث درد نمی­شود. البته سوزن سوزن شدن و لرزش در محل درمان احساس می­شود؛ ولی به طور کلی در طول درمان به غیر از زمان قرار دادن سوزن نباید هیچ دردی احساس شود.

  1. عوارض جانبی طب سوزنی الکتریکی چیست؟

طب سوزنی الکتریکی می تواند عوارض جانبی کمی برای افراد خاص ایجاد کند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع خفیف
  • سرگیجه و احساس ضعف
  • خونریزی خفیف و درد هنگام وارد کردن سوزن
  • قرمزی یا کبودی در محل سوزن

اگرچه سوزن های یکبار مصرف و استریل برای الکتروآکوپانچر استفاده می‌شود، اما عفونت در محل سوزن­ها ممکن است اتفاق بیفتد، که بسیار نادر است. چنانچه سوزن سوزن شدن یا لرزش جریان الکتریکی باعث احساس ناخوشایندی شود، باید فورا به پزشک طب سوزنی اطلاع داد.

  1. آیا طب سوزنی الکتریکی خطر دارد؟

اگر طب سوزنی الکتریکی توسط یک درمانگر ماهر انجام شود، بسیار ایمن است؛ اما اگر به صورت اصولی و درست انجام نشود، می­تواند باعث آسیب های داخلی یا حتی شوک الکتریکی شود. علاوه بر این، در صورت بارداری و سابقه بیماری های قلبی و مغزی باید از طب سوزنی الکتریکی یا الکتروآکوپانچر با احتیاط استفاده کرد و مشکلات زمینه ای را حتما با پزشک و فیزیوتراپیست در میان گذاشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *