0%
فیزیوتراپی بیماران سرطانی

فیزیوتراپی بیماران سرطانی

5/5 - (3 امتیاز)

امروزه سرطان یک بیماری لاعلاج نیست و راه‌های درمان زیادی برای آن وجود دارد. رایج‌ترین راه‌های درمان سرطان شامل شیمی درمانی، رادیوتراپی و جراحی است. این روش‌ها به طور مداوم در حال توسعه هستند. علاوه بر روش‌های درمان، فیزیوتراپی بیماران سرطانی نیز برای کنترل علائم و بهبود وضعیت جسمی این بیماران بسیار موثر است.

بیماران سرطانی مشکلات زیادی از جمله ضعف عضلانی، اختلال عملکرد ریوی، خستگی و درد دارند. بیماران مبتلا به سرطان تمایل به کاهش فعالیت‌های روزمره (ADL) دارند و کاهش کیفیت زندگی (QOL) را تجربه می‌کنند.علاوه بر این، بیماران سرطانی اغلب بیماری پیشرونده افسردگی و اضطراب دارند. فیزیوتراپی اغلب به بیماران کمک می‌کند تا قدرت و عملکرد فیزیکی خود را بازیابند.

همچنین فیزیوتراپی باعث می‌شود این بیماران کیفیت زندگی و استقلال خود را که ممکن است به دلیل سرطان یا درمان آن از دست داده باشند بهبود بخشند. فیزیوتراپی نقش مهمی در بهبود سطح عملکرد فیزیکی بیماران سرطانی، بهبود یافتگان این بیماری و کودکان مبتلا به سرطان دارد. در این نوشتار درباره نقش و تاثیر فیزیوتراپی در بهبود سرطان صحبت خواهیم کرد.

فیزیوتراپی بیماران سرطانی

سرطان چیست؟

سرطان وضعیتی است که در آن سلول ها در قسمت خاصی از بدن به طور غیر قابل کنترلی رشد و تولید مثل می کنند. سلول های سرطانی می توانند به بافت های سالم اطراف از جمله اندام ها حمله کرده و آن‌ها را از بین ببرند. این فرآیند بر سلامت و عملکرد بدن یا اعضای آن تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث مرگ شود.بیماری سرطان گستردگی زیادی دارد.

تا جایی که سرطان 39.6 درصد از مردم ایالات متحده را در مقطعی از زندگی خود تحت تأثیر قرار می‌دهد. هر سال  نیز بیش از 1.5 میلیون مورد جدید از ابتلا به این بیماری تشخیص داده می‌شود. در سراسر جهان، تقریباً 14 میلیون مورد جدید سرطان در سال تشخیص داده می‌شود.

8.2 میلیون مورد مرگ ناشی از سرطان نیز سالانه ثبت می‌شود. سرطان در بزرگسالان و کودکان تشخیص داده می‌شود. این بیماری می‌تواند هر قسمت از بدن از جمله اندام‌ها، استخوان‌ها و ماهیچه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. شایع ترین انواع سرطان تشخیص داده شده در ایالات متحده عبارتند از:

  • سرطان سینه
  • سرطان پروستات
  • سرطان روده بزرگ
  • سرطان مثانه
  • سرطان پوست
  • سرطان تیروئید

بیش از 200 نوع مختلف سرطان وجود دارد که هر کدام روش های تشخیص و درمان خاص خود را دارند. با این وجود پیشرفت علم میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در سال‌های اخیر را به شدت کاهش داده است. همچنین فیزیوتراپی بیماران سرطانی با کاهش علائم در بهبود کیفیت زندگی این بیماران نقش به سزایی ایفا می‌کند.

علل و عوارض ابتلا به سرطان

برای ابتلا به سرطان، به ندرت دلایل خاصی شناخته شده است. با این حال، ما می‌دانیم که برخی موارد ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. برخی از جنبه‌ها مانند سبک زندگی را می‌توان برای کاهش خطر کنترل کرد. ایجاد برخی تغییرات ساده در سبک زندگی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را تا حد زیادی کاهش دهد.

به عنوان مثال، تغذیه سالم، ورزش منظم و سیگار نکشیدن همگی به کاهش خطر کمک می‌کنند. گاهی اوقات سرطان هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند و در طی معاینه پزشکی یا غربالگری کشف می‌شود. علائم و نشانه های رایج سرطان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش وزن بی دلیل
  • خونریزی بی دلیل
  • تغییرات پوستی
  • تب
  • خستگی
  • درد
  • بی حسی
  • سرفه آزاردهنده
  • سردرد
  • مشکلات بینایی

فیزیوتراپی بیماران سرطانی یکی از بهترین راه‌های کنترل علائم این بیماری است. سرطان و درمان‌های آن می‌تواند باعث مشکلات جسمانی مانند درد، بی‌حسی، تورم، ضعف، از دست دادن تعادل و مشکل در حرکت یا راه رفتن شود. فیزیوتراپیست ها به افراد کمک می‌کنند تا مشکلات مرتبط با سرطان را مدیریت کنند، سلامت و توانایی های عملکردی خود را بهبود بخشند و به کار و سایر فعالیت ها بازگردند.

تاثیر فیزیوتراپی در بهبود سرطان

تاثیر فیزیوتراپی در بهبود سرطان

فیزیوتراپیست‌ها در یافتن بهترین راه‌ها برای فعال شدن بیماران سرطانی متخصص هستند. این ممکن است شامل برنامه‌های ورزشی یا توصیه‌هایی در مورد فعالیت های روزمره این بیماران باشد. مانند بالا رفتن از پله‌ها یا لباس پوشیدن. در مورد برخی سرطان‌ها، تحقیقات نشان داده است که ورزش می تواند خطر بازگشت آن را کاهش دهد. همچنین شانس زنده ماندن بیماران مبتلا به سرطان‌های بدخیم را افزایش می‌دهد.

مطلب پیشنهادی  ماساژ ورزشی در فیزیوتراپی

درمان گرفتگی، خشکی و اسپاسم عضلات بدن با فیزیوتراپی می‌تواند تحرک را به زندگی این بیماران باز گرداند. فیزیوترهاپیست‌های متخصص همچنین می‌توانند به مشکلات و درمان احتمالی عوارض جانبی مانند خستگی و پوکی استخوان کمک کنند. فیزیوتراپی بیماران سرطانی همچنین از بیماران سرطانی برای مدیریت درد حمایت می‌کند. این مهم است، زیرا درد می تواند باعث ترس از حرکت یا راه رفتن شود.

مدیریت درد همچنین می‌تواند کیفیت زندگی بیماران را بهبود بخشد. ماساژ درمانی یکی از تکنیک‌های فیزیوتراپی است که برای کاهش درد در این بیماران به کار می‌رود. برای بیماران سرطانی در سن کار، فیزیوتراپی می‌تواند کمک کند تا بیماران قدرت و تحرک کافی برای بازگشت به کار داشته باشند.

در ملاقات فیزیوتراپی بیماران سرطانی چه اتفاقی می‌افتد؟

سرطان توسط پزشک تشخیص داده می‌شود. یک فیزیوتراپیست می‌تواند فردی را که به سرطان مبتلا شده است از نظر مشکلات فیزیکی که باعث ناراحتی یا مشکل در حرکت می‌شود، معاینه کند. معاینه فیزیوتراپی قدرت، انعطاف پذیری، تعادل، حس، هماهنگی، استقامت و توانایی راه رفتن و دور زدن فرد را آزمایش می‌کند. فیزیوتراپیست‌ها برنامه‌های درمانی تخصصی را برای رفع نیازها و اهداف افراد مبتلا به سرطان طراحی می‌کنند.

در قدم اول در فیزیوتراپی بیماران سرطانی مشکل بیماران ارزیابی می‌شود. سپس یک برنامه مراقبتی برای بیمار طراحی می‌گردد. این برنامه شامل توافق با بیمار در مورد اهداف واقع بینانه خواهد بود. فیزیوتراپیست از بیمار در مورد علائم فعلی، سابقه پزشکی و اینکه سرطان چگونه بر زندگی روزمره او تأثیر می‌گذارد سؤال می‌کند.

فیزیوتراپیست همچنین در مورد اینکه بیمار چه نوع تمریناتی را می‌تواند انجام دهد با او صحبت خواهند کرد. هر چیزی که بیماران به فیزیوتراپیست بگویند کاملا محرمانه خواهد بود. در ملاقات با فیزیوتراپیست ممکن است به معاینه فیزیکی نیز نیاز  باشد. در این راستا ممکن است درمانگر از بیمار بخواهد که تعدادی از لباس‌های خود را درآورد. بنابراین ایده خوبی است که بیماران راحت لباس بپوشند و از لباس زیر مناسب استفاده کنند.

سرطان

سخن آخر

پیروزی در مبارزه با بیماری سرطان نیازمند صبر و بهره گیری از روش‌های درمانی علمی و به روز است. فیزیوتراپی بیماران سرطانی یکی از راه‌کارهای بسیار موثر کنترل و بهبود علائم این بیماری است. فیزیوتراپی بیماری سرطان کمک می‌کند تا بیماران کیفیت زندگی خود را تا حد بسیار زیادی بهبود ببخشند.

مرکز فیزیوتراپی آرنیکا ارائه دهنده انواع خدمات فیزیوتراپی بیماری سرطان با بهر روزترین تجهیزات دنیاست. برای دریافت نوبت کافی است فرم نوبت دهی آنلاین را تکمیل نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با شماره تلفن درج شده در وب سایت مرکز تماس حاصل نمایید. همچنین کلینیک آرنیکا ارائه دهنده خدمات فیزیوتراپی در منزل در اهواز برای بیماران سرطانی است.

سوالات متداول

  1. بیماری سرطان چیست؟

سرطان به بیماری گفته می‌شود که در آن سلول‌ها در قسمت خاصی از بدن به صورت غیر عادی و غیر قابل کنترلی رشد و تولید مثل می‌کنند. این رشد غیر عادی موجب آسیب رسیدن به سایر اندام‌های بدن می‌شود.

  1. علل ابتلا به سرطان چیست؟

برای ابتلا به سرطان علت خاصی وجود ندارد. اما برخی عوامل مانند سبک زندگی ناسالم و استعمال دخانیات می‌توانند ریسک ابتلا به انواع سرطان را افزایش دهند.

  1. علائم ابتلا به بیماری سرطان چیست؟

سرطان در برخی از موارد هیچ علائم خاصی ندارد. در سایر موارد ابتلا به این بیماری با علائمی چون خستگی، تب، درد، کاهش وزن بدون دلیل، خونریزی بدول دلیل، تغییرات پوستی، بی حسی و مشکلات بیماری بروز می‌کند.

  1. فیزیوتراپی بیماران سرطانی چه فوایدی دارد؟

فیزیوتراپی می‌تواند میزان درد را در این بیماران کنترل کند، تحرک را به زندگی آن‌ها بازگرداند، ضعف و درد و خشکی عضلانی را برطرف کند، عوارض سایر روش‌های درمانی را به حداقل برساند، و کیفیت زندگی بیماران را تا حد زیادی افزایش دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *