0%
فیزیوتراپی زانو در اهواز

فیزیوتراپی زانو در اهواز

5/5 - (3 امتیاز)

زانو مفصل مهمی است که در صورت آسیب دیدگی می‌تواند منجر به مشکلاتی در راه رفتن، دویدن، ورزش و انجام کارهای روزمره شود. علل زانو درد به طور کلی می‌تواند به آسیب های ناگهانی (حاد) یا آسیب‌های طولانی مدت (مزمن) طبقه بندی شود. فیزیوتراپی زانو در اهواز راه حلی است که برای هر دو دسته از مشکلات زانو موثر مواقع می‌شود.

 

زانو درد ناشی از آسیب های حاد و ورزشی

آسیب‌های حاد زانو معمولاً هنگام ورزش یا در صورت لیز خوردن یا زمین خوردن اتفاق می‌افتد. این حوادث ممکن است باعث آسیب به رباط‌ها یا مینیسک (غضروف زانو) شود. همچنین ممکن است منجر به دررفتگی کشکک (کلاهک زانو) شود. گاهی اوقات این نوع آسیب‌ها ممکن است به جراحی نیاز داشته باشند. بنابراین بهتر است که این آسیب‌ها در اسرع وقت توسط فیزیوتراپیست یا متخصص ارتوپد بررسی شوند.4 رباط اصلی در زانو وجود دارد:

  • رباط صلیبی قدامی (ACL)
  • رباط متقاطع خلفی (PCL)
  • رباط جانبی جانبی داخلی (MCL)
  • رباط جانبی جانبی (LCL)

هدف این رباط‌ها ایجاد ثبات برای مفصل زانو است. منیسک غضروفی است که بین سطوح مفصل زانو قرار می‌گیرد. منیسک به توزیع وزن بدن کمک می‌کند و اجازه می‌دهد سطوح مختلف زانو بدون اصطکاک حرکت کنند. شدت و محل صدمات به این سازه‌ها تعیین می‌کند که توانبخشی چقدر طولانی یا شدید است. حتی اگر  نیاز به جراحی باشد، یک برنامه فیزیوتراپی قبل از جراحی زانو، زانو را قوی‌تر می‌کند تا بهبودی بعد از جراحی کارآمدتر باشد. همچنین فیزیوتراپی بعد از ترمیم رباط های زانو کمک می‌کند تا بهبود پس از جراحی تسریع شود.

بنابراین فیزیوتراپی زانو در اهواز ممکن است با هدف درمان نهایی، آمادگی قبل از جراحی و تسریع بهبود پس از جراحی برای بیماران در اهواز انجام شود.

درمان زانو درد در اهواز

آسیب های مزمن زانو

دو مورد از شایع‌ترین آسیب‌های مزمن زانو، درد کشکک ران (درد کلاهک زانو یا بد ردیابی) و آرتروز زانو هستند. این شرایط می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما اغلب در نتیجه کنترل ضعیف عضلات یا آسیب‌های قبلی به زانو است. فیزیوتراپی زانو در اهواز ممکن است شامل تغییر فعالیت‌ها، تمرینات قدرتی دقیق و هدفمند و نوار چسب یا ارتز برای کمک به کاهش درد باشد. تجویز ارتز و پروتز در فیزیوتراپی برای اهداف مختلفی انجام می‌شود. ارتز و پروتز از دید بسیاری از مردم یکسان هستند. در حالی که اینطور نیست. ارتزها وسایلی  بهبود عملکرد بیومکانیکی اندام‌ها، از جمله زانو هستند. در حالی که پروتزها اندام‌های مصنوعی هستند که جایگزین اندام‌های طبیعی افراد می‌شوند. همه این تکنیک‌ها به افراد کمک می‌کنند تا فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند.

 

آیا دویدن باعث آرتروز زانو می شود؟

جواب کوتاه، نه است. پاسخ کمی طولانی‌تر این است که “ما اینطور فکر نمی‌کنیم”. در یک مطالعه بزرگ روی بیش از 11000 نفر، محققان ارتباط بین دویدن و آرتروز لگن و/یا زانو را بررسی کردند. آنها هیچ رابطه‌ای بین دویدن و افزایش خطر ابتلا به این بیماری‌ها پیدا نکردند. در واقع، آن‌ها دریافتند افرادی که به میزان متوسطی می‌دویدند، در واقع خطر ابتلا به آرتروز زانو و لگن کمتری داشتند! بنابراین اگر پس از دویدن دچار درد زانو می‌شوید، به یک مرکز فیزیوتراپی زانو در اهواز مراجعه کنید تا علت آن بررسی شود.

فیزیوتراپی زانو در اهواز

چه زمانی باید برای فیزیوتراپی زانو مراجعه کنیم؟

در بیشتر موارد آسیب دیدگی زانو، پزشک افراد را به فیزیوتراپیست معرفی می‌کند تا  علت درد زانو را تشخیص دهد. مراجعه اولیه به فیزیوتراپیست به افراد این امکان را می‌دهد که درمان را در اسرع وقت شروع کنند. فیزیوتراپیست‌ زانو آموزش دیده است تا در صورت لزوم مفصل را بی حرکت کند و بر پیشرفت توانبخشی و بهبودی نظارت کند. با این حال، در موارد آسیب حاد لازم است تا افراد به بیمارستان یا یک مرکز پزشکی اورژانس 24 ساعته مراجعه کنند. این موارد عبارتند از:

  • اگر فرد پس از آسیب دارای خونریزی شدید باشد.
  • اگر درد شدیدی را تجربه کند.
  • اگر اندام فرد منحرف شده باشد.
  • در صورتی که بیرون زدگی استخوان وجود داشته باشد.
مطلب پیشنهادی  کاربرد دستگاه مگنت در درمان پوکی استخوان

افرادی که دچار درد مکرر عضلانی یا مفاصل در ناحیه زانو هستند، باید در اسرع وقت به یک مرکز فیزیوتراپی زانو در اهواز مراجعه کنند.

 

فیزیوتراپی زانو در اهواز در کلینیک آرنیکا شامل چه اقداماتی است؟

  • استفاده از ارتز، آتل و بریس: برای غلبه بر مشکلات زانو، ممکن است نیاز به استفاده از نوار چسب یا بریس وجود داشته باشد. استفاده از این ابزارها به افراد این امکان را می دهد که در هنگام مقابله با درد زانو تا حد ممکن فعال بمانند.
  • کاهش التهاب: فیزیوتراپیست‌های زانو از تکنیک‌های مختلفی برای کاهش درد و التهاب در زانوی آسیب دیده استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید مشکل زانوی خود به سرعت حل کنید، باید در اسرع وقت تورم و التهاب را کاهش دهید.
  • اصلاح فعالیت‌ها: اگر زانو درد دارید، باید از فعالیت‌هایی که به آن فشار وارد می‌کند اجتناب کنید. اطلاع دادن از موارد آسیب زا برای زانو یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در فیزیوتراپی زانو در اهواز انجام می‌شود. برای مثال، اگر در ناحیه زیر زانو مشکلی دارید، باید از تمرینات اسکات خودداری کنید.
  • توانبخشی بعد از جراحی: فیزیوتراپی پس از جراحی زانو ضروری است. برای دستیابی به بهترین نتایج ممکن باید هر چه زودتر این کار را شروع کرد.
  • افزایش دامنه حرکتی: زانوی آسیب دیده یا مبتلا به آرتروز اغلب سفت می‌شود. این می‌تواند منجر به درد، ضعف و از دست دادن عملکرد شود. همه این عوامل را می‌توان با افزایش حرکت در زانوی سفت بهبود بخشید.
  • تقویت عضلات: مقدار متوسطی از تورم یا درد در زانو کافی است تا عضلات حیاتی چهارسر ران را مسدود کند. اگر این عضلات به درستی عمل نکنند، ممکن است منجر به مشکلات طولانی مدت زانو شود.
  • تسکین و رهاسازی بافت نرم: عدم تعادل عضلانی، التهاب و بافت اسکار می‌تواند باعث سفت شدن بافت نرم اطراف زانو شود. اگر این اتفاق افتاده باشد، فیزیوتراپیست زانو می‌تواند آن را شناسایی کرده و هرگونه سفتی در بافت را از بین ببرد.

درمان زانو درد در اهواز

سخن آخر

آسیب های زانو می‌توانند ناتوان کننده و خسته کننده باشند. علل مختلفی می‌تواند منجر به درد زانو شود، از جمله آسیب‌های موضعی و مشکلات بیومکانیکی. علیرغم این که درد زانو ممکن ساده به نظر برسد، تعیین علت آن اغلب نیاز به معاینه کامل توسط فیزیوتراپیست دارد. مرکز فیزیوتراپی آرنیکا ارائه دهنده خدمات درمان زانو درد در اهواز با بهترین کیفیت است. برای شروع فرآیند درمان زانو درد در اهواز کافیست با مراجعه به وب سایت این مرکز برای ملاقات با فیزیوتراپیست نوبت دریافت کنید.

 

سوالات متداول

  1. انواع آسیب‌های زانو کدامند؟

آسیب‌های زانو را می‌توان به دو دسته آسیب‌های حاد و آسیب‌های مزمن تقسیم کرد.

  1. انواع فیزیوتراپی زانو در اهواز کدامند؟

فیزیوتراپی با هدف درمان نهایی، فیزیوتراپی قبل از جراحی زانو و فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو انواع فیزیوتراپی زانو در اهواز توسط کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا را تشکیل می‌دهند.

  1. چه اقداماتی در فیزیوتراپی زانو انجام می‌شود؟

استفاده از ارتز و بریس، کاهش التهاب، افزایش دامنه حرکتی، آزادسازی بافت نرم،  تقویت عضلات و اصلاح فعالیت‌ها مهم‌ترین اقداماتی هستند که در فیزیوتراپی زانو انجام می‌شود.

  1. آیا دویدن باعث آرتروز زانو می‌شود؟

خیر. تحقیقات نشان داده است که دویدن موجب ایجاد آرتروز زانو نمی‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *