0%

هزینه و تعرفه خدمات‌ فیزیوتراپی

تعرفه خدمات‌ فیزیوتراپی

هزینه و تعرفه خدمات‌ فیزیوتراپی

5/5 - (1 امتیاز)

فیزیوتراپی یکی از علوم توانبخشی است. درمان‌های فیزیوتراپی اهداف مختلفی دارند. افزایش قدرت و انعطاف عضلات، بهبود وضعیت راه رفتن و به طور کلی  بهبود عملکرد و زندگی افراد از جمله مهم‌ترین این اهداف است. علم فیزیوتراپی بسیار گسترده است و در درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها، آسیب‌ها و مشکلات سلامتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیفیت و هزینه فیزیوتراپی دو عامل مهمی هستند که هنگام دریافت خدمات فیزیوتراپی مورد توجه بیماران و توانخواهان قرار می‌گیرند. در این نوشتار اطلاعات جامع و مفیدی را درباره تعرفه خدمات فیزیوتراپی مطرح خواهیم نمود.

نحوه محاسبه هزینه فیزیوتراپی

هزینه فیزیوتراپی و تعرفه خدمات فیزیوتراپی به عوامل گوناگونی بستگی دارد. این عوامل هبارتند از:

  • دولتی یا خصوصی بودن مرکز فیزیوتراپی
  • نوع خدماتی که به بیمار ارائه می‌شود
  • بیمه طرف قرارداد
  • و مکان ارائه خدمات فیزیوتراپی

هزینه خدمات فیزیوتراپی که توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود نسبت به خدمات بخش دولتی هزینه بیشتری دارد. مراکز خصوصی اغلب خلوت‌تر هستند و کیفیت خدماتی که در آن‌ها به بیماران ارائه می‌شود بیشتر است. تعرفه خدمات مراکز فیزوتراپی خصوصی هر ساله توسط انجمن فیزیوتراپی ایران به این مراکز ابلاغ می‌شود. کلیه مراکز فیزیوتراپی بخش خصوصی ملزم به رعایت تعرفه‌های مشخص شده هستند. نوع خدماتی که به بیماران ارائه می‌شود نیز در تعیین هزینه خدمات فیزیوتراپی موثر است.

همانطور که می‌دانید خدمات فیزیوتراپی انواع مختلفی دارند. الکتروتراپی، لیزردرمانی، درای نیدلینگ و ماساژ درمانی از جمله این خدمات هستند. هر نوع خدمات تخصصی فیزیوتراپی تعرفه مصوب خاص خود را دارد. بیمه دیگر عامل موثر در هزینه خدمات فیزیوتراپی است. نوع بیمه و درصد پوشش هزینه درمانی در مبلغ پرداختی بیمار تاثیر زیادی دارد.

چهارمین و آخرین عامل موثر در محاسبه هزینه فیزیوتراپی مکان ارائه خدمات است. خدمات فزیوتراپی ممکن است در مرکز یا در منزل بیمار ارائه شوند. بدیهی است که نرخ خدمات فیزیوتراپی که در منزل ارائه می‌شود به نسبت خدمات داخل مرکز متفاوت و گران‌تر است.

تعرفه خدمات‌ فیزیوتراپی

تعرفه خدمات‌ فیزیوتراپی در هر جلسه

فیزیوتراپی از جمله روش‌های درمانی کم تهاجمی و کم ریسک است که نیاز به مداومت و طول دوره درمان دارد. تعداد جلسات مورد نیاز بیمار برای درمان فیزوتراپی با تشخیص پزشک معالج و فیزیوتراپیست مشخص می‌شود. در جلسه اول مراجعه، فیزیوتراپیست اقدام به معاینه و ارزیابی شرایط بیمار می‌نماید. این ارزیابی به شکل ذهنی و فیزیکی انجام می‌شود.

پرسیدن سوالاتی درباره مشکلات بیمار، مطالعه پرونده پزشکی او، معاینه فیزیکی بیمار و .. مراحل ارزیابی بیمار را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل هزینه فیزیوتراپی جلسه اول علاوه بر هزینه خدمات ارائه شده، شامل هزینه ارزیابی نیز هست. در جدول زیر تعرفه خدمات فیزیوتراپی به صورت مصوب در مرکز برای سال 1400 را مشاهده می‌نمایید:

مطلب پیشنهادی  نقش فیزیوتراپی در درمان فلج بلز

هزینه فیزیوتراپی در هر جلسه

هزینه انواع خدمات فیزیوتراپی

همانطور که گفته شد خدمات فیزیوتراپی گوناگون تعرفه‌های متفاوتی دارند. قیمت گذاری این خدمات تخصصی بسته به تجهیزات مورد استفاده، تخصص مورد نیاز برای این خدمات و … توسط انجمن فیزیوتراپی مشخص می‌شود. در جدول زیر هزینه فیزیوتراپی با تکنیک‌های مختلف در مراکز خصوصی قابل مشاهده است:

هزینه انواع خدمات فیزیوتراپی

هزینه فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل یکی از خدماتی است که توسط برخی از مراکز تخصصی فیزیوتراپی در بخش خصوصی انجام می‌شود. این خدمات برای بیماران کم توان جسمی، که رفت و آمد برای آن‌ها دشوار است کارایی زیادی دارد. فیزیوتراپی سالمندان، درمان دیسک کمر، فیزیوتراپی بعد از سکته مغزی، فیزیوتراپی بعد از زایمان و …. از مواردی است که می توان به صورت خدمات فیزیوتراپی در منزل به آن ها اشاره کرد.

در حال حاضر و به علت شیوع پاندمی کرونا نیز بسیاری از شهروندان خدمات فیزیوتراپی در منزل را ترجیح می‌دهند. بدیهی است که هزینه فیزیوتراپی در منزل نسبت به هزینه خدمات فیزیوتراپی در مراکز درمانی گران‌تر است. جدول تعرفه فیزیوتراپی در منزل نیز هر ساله به شکل مجزا توسط انجمن فیزیوتراپی ایران ابلاغ می‌شود.

هزینه فیزیوتراپی در منزل

سخن آخر

درمان‌‌های فیزیوتراپی در صورتی حداکثر تاثیر و کارایی خود را نشان خواهد داد که توسط متخصصین مجرب و با کیفیت بالا انجام شوند. همچنین برای تاثیر کامل و دائمی، طول دوره درمان‌های فیزیوتراپی باید به صورت کامل طی شود.

متقاضیان استفاده از این روش‌های درمانی باید برای انتخاب مرکز فیزیوتراپی مناسب به عواملی همچون معتبر بودن مرکز، مجرب بودن کادر درمانی آن، رعایت مسائل بهداشتی و به روز بودن تجهیزات و روش‌های درمانی مورد استفاده توجه کنند.

نکته دیگری که باید مورد توجه مراجعان قرار گیرد، بیمه‌های طرف قرارداد با مرکز فیزیوتراپی است. زیرا برخی از مراکز فیزیوتراپی تنها با بیمه‌های محدودی طرف قرارداد هستند و ممکن است پوشش بیمه‌ای را در هزینه فیزیوتراپی محاسبه نکنند.

مرکز فیزیوتراپی آرنیکا با بهره‌گیری از کادری مجرب و بروزترین تجهیزات، ارائه کننده بهترین خدمات فیزیوتراپی و روش‌های توانبخشی می‌باشد. این مرکز طرف قرارداد با کلیه بیمه‌های درمانی است. در مرکز فیزیوتراپی آرنیکا خدمات فیزیوتراپی در منزل نیز با مناسب‌ترین قیمت به متقاضیان ارائه می‌گردد.

سوالات متداول

  1. آیا برای خدمات فیزیوتراپی نرخ مشخصی وجود دارد؟

بله. انواع خدمات فیزیوتراپی دارای تعرفه مشخصی هستند که هر ساله توسط انجمن فیزیوتراپی ایران مشخص و به مراکز ابلاغ می‌شود.

  1. عوامل موثر بر هزینه فیزیوتراپی کدامند؟

دولتی یا خصوصی بودن مرکز فیزیوتراپی، نوع خدمات ارائه شده به بیمار، مکان ارائه خدمات و نوع بیمه تحت پوشش عوامل موثر بر هزینه فیزیوتراپی هستند.

  1. هزینه فیزیوتراپی جلسه اول به چه شکل محاسبه می‌شود؟

هزینه فیزیوتراپی در جلسه اول، علاوه بر هزینه خدمات شامل هزینه ارزیابی نیز هست. بنابراین هزینه ارزیابی بیمار به هزینه خدمات فیزیوتراپی جلسه اول افزوده می‌شود.

  1. آیا هزینه فیزیوتراپی در منزل گران‌تر است؟

بله. تعرفه  هزینه فیزیوتراپی در منزل نسبت به هزینه فیزیوتراپی در مراکز درمانی بیشتر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *