0%

کاربرد نوار درمانی یا تیپینگ در فیزیوتراپی

کاربرد نوار درمانی یا تیپینگ در فیزیوتراپی

5/5 - (1 امتیاز)

تیپینگ در فیزیوتراپی

نوار درمانی یا تیپینگ در فیزیوتراپی نوعی ابزار توانبخشی و پیشگیری از آسیب است. علاوه بر این، نوار درمانی یک تکنیک کمکی و موقت است که اغلب ورزشکاران از آن به عنوان یکی از تجهیزات کمک­های اولیه و یک روش محافظتی در برابر آسیب استفاده می­کنند. این تکنیک به همراه ماساژ ورزشی، فعالیت عضلانی را بهتر می­کند و به کاهش فشار عضلانی و توانبخشی کمک می­کند. تکنیک مهار کردن عضلات با تیپینگ برای کاهش فعالیت عضلانی، جلوگیری از آسیب، کاهش درد، تورم و اسپاسم عضلات، مناسب و موثر است.

نوار درمانی با قابلیت پشتیبانی و سبک بودن با قسمت مورد نظر بدن تنظیم شده و خاصیت ارتجاعی ایجاد می­کند. این قابلیت­ها امکان تحرک برای قسمت آسیب دیده را تا کمترین میزان فراهم می­کند. تكنيك نوار درمانی یا تیپینگ از نوعی نوار چسب مخصوص به عنوان درمان برای بیماران مبتلا به بیماری­های اسکلتی عضلانی استفاده می­کند. از تیپینگ برای آسیب های بافت نرم، حمایت و محافظت از مفاصل، کنترل درد و تورم در مرحله حاد و مزمن استفاده می­شود.

این نوع نوار چسب از عضلات آسیب دیده، رباط­ها، مفاصل ضعیف و سایر قسمت های بدن پشتیبانی کرده و از آسیب بیشتر در طول فعالیت روزانه جلوگیری می­کند. انواع مختلفی از نوار در اندازه ها و سطح کیفیت متفاوتی وجود دارد که می توان برای استفاده در تکنیک نواردرمانی یا تیپینگ از آنها استفاده کرد؛ اما انتخاب نوع، اندازه و همچنین سطح کیفیت نوار به تشخیص پزشک، سطح پذیرش پوست، عوارض جانبی و سایر گزینه های درمانی مرتبط، بستگی دارد.

همچنین برای استفاده از خدمات نوار­درمانی در فیزیوتراپی لازم است قبل از انجام این نوع از خدمات، حساسیت پوست فردی که باید تیپینگ انجام دهد، بررسی شود. در واقع هیچ جای زخم، خراش و آسیب دیدگی کوچکی هم نباید در ناحیه مورد نظر برای نوار­درمانی وجود داشته باشد. همچنین به جهت کاهش یافتن تحریک پوست، بهتر است که 12 ساعت قبل از تیپینگ، موهای محل مورد نظر اصلاح شود.

 

تاریخچه تیپینگ در فیزیوتراپی

اصطلاح تراپی یا درماني به یک روش خاص برای داشتن تاثير خوب بر بدن و ذهن و در نهایت شفا دادن يك بیماری گفته می شود. در همین راستا، ایده استفاده از نوار درمانی یا تیپینگ برای اولین بار توسط دکتر کنزو کاز در سال 1973 میلادی ارائه شد. این پزشک که یک متخصص ستون فقرات بود، از نوار چسب به عنوان روشی برای مدیریت درد، آسیب بافت نرم، ناهماهنگی بافت ها و مفاصل، ادم و موارد دیگر استفاده کرد و نتیجه گرفت.

این نوع نوار که نوار کینزیو نام گرفت، متشکل از یک رشته پلیمری الاستیک بود که با الیاف پنبه ای ترکیب شد. الیاف پنبه امکان تبخیر رطوبت بدن را فراهم می­کند و پس از استفاده، امکان خشک شدن سریع را فراهم می­کند. از این نوار می توان به مدت 3 الی 5 روز متوالی استفاده کرد و به طور معمول استحمام کرد.

تیپینگ در فیزیوتراپی

مزایای تیپینگ در فیزیوتراپی

مزیت نوار درمانی افزایش گردش خون در ماهیچه ها و بافت نرم و در نتیجه کاهش درد است. همچنین زمان بهبودی پس از آسیب را بهبود می بخشد. نوار درمانی در واقع روی جنبه حرکتی بدن که قسمت مهم و اساسی علم فیزیوتراپی است، موثر است. در زیر به صورت مفصل به مزایای تیپینگ در فیزیوتراپی اشاره می کنیم:

  • محافظت از آسیب های بیشتر در فعالیت های روزانه با اثبات پشتیبانی از رباط، ماهیچه، تاندون و مفصل
  • محدود کردن حرکات و واکنش­های ناخواسته
  • تثبیت پشتیبانی و کاهش فعالیت
  • کاهش درد، اسپاسم و تورم
  • محافظت و حمایت از ساختار آسیب دیده در طول تمرین
  • بهبود حس عمقی
  • اصلاح بد فرمی بافت با کاهش فعالیت و حرکت

علاوه بر همه اینها، یکی از مزایای طولانی مدت نوار درمانی یا تیپینگ این است که این تکنیک می تواند حتی پس از برداشتن نوار چسب ها نیز کار کند. این اثر به این دلیل اتفاق می افتد که گیرنده های پوست، مفاصل و بافت نرم فعال باقی می­مانند. این مسئله در نهایت باعث بهبود حرکت، آگاهی بدن، تعادل و انعطاف پذیری قسمت آسیب دیده می­شود.

 

عوارض تیپینگ در فیزیوتراپی و موارد منع استفاده

هر نوع درمان، در کنار مزایای متعددی که دارد، می تواند عارضه هایی داشته باشد؛ نوار درمانی یا تیپینگ در فیزیوتراپی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در زیر به شرح عوارض تیپینگ در فیزیوتراپی می­پردازیم:

  • آلرژی های پوستی: اگر بیمار احساس خارش کرد یا پوست قرمز و ملتهب شد، بهتر است نوار چسب از روی پوست جدا شود؛ زیرا ممکن است بیمار واکنش پوستی داشته باشد.
  • چروکیدگی و تحریک پوست: این نوع عارضه اغلب روی ران‌ها یا بین انگشتان پا به دلیل ساییدگی ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از ساییدگی بهتر است مقدار مناسبی از روان کننده پوست را روی قسمت مورد نظر و نوار­ زد.
  • تاول­ها و پارگی­ها: استفاده نادرست یا جدا کردن غیر اصولی نوارچسب از روی پوست ممکن است باعث ایجاد تاول یا بریدگی­های کوچک شود.
مطلب پیشنهادی  بهترین متخصص فیزیوتراپی در اهواز

نوار درمانی یا تیپینگ در فیزیوتراپی برای زخم های باز، آلرژی به نوار، عفونت فعال، حساسیت بیش از حد پوست، اگزما، دماتیت، پسوریازیس و عملکرد نادرست گردش خون در ناحیه مورد استفاده منع استفاده دارد.

 

کاربرد نوار درمانی در فیزیوتراپی

هدف از تیپینگ در فیزیوتراپی

به صورت کلی، هدف از نوار درمانی، تسکین درد، بهبود ثبات مفاصل، افزایش اعتماد به نفس، جلوگیری از افزایش سطح آسیب دیدگی، کاهش فشار بر روی بافت های آسیب دیده، اصلاح عیوب حرکتی، مهار کردن فعالیت بیش از حد ماهیچه ها، تسهیل عملکرد عضلات، فشرده سازی بافت در صورت ادم یا تخلیه لنفاوی و تقویت حس عمقی است. اما علاوه بر همه اینها در این قسمت، هدف از تیپینگ در فیزیوتراپی را به صورت جزئی بررسی کرده ایم:

  • پیشگیرانه: به منظور جلوگیری از بروز صدمات و آسیب­های مجدد و همچنین محافظت از ساختار آناتومیک در حین بهبود
  • توانبخشی: برای درمان قسمت های اسکلتی عضلانی آسیب دیده بدن با محدود کردن حرکات مفاصل آسیب دیده در طول فرآیند بهبودی
  • عملکردی: برای کمک به افراد و ورزشکاران در حفظ فعالیت روزانه و تمرینات ورزشی در حالی که هنوز در دوره بهبودی پس از آسیب به سر می­برند.
  • اصلاحی: برای کاهش تغییر شکل بافت آسیب دیده و فشرده سازی بافت نرم برای کاهش تورم

در نهایت استفاده از نوار درمانی برای افراد باعث بهبود عملکرد مکانیکی، عصبی عضلانی و روانی خواهد شد.

 

کاربرد تیپینگ در فیزیوتراپی

کاربرد نوار درمانی یا تیپینگ در فیزیوتراپی، طی سالهای اخیر برای بسیاری افراد و ورزشکاران افزایش پیدا کرده است. نوار درمانی یا تیپینگ برای درمان شرایط درد اسکلتی عضلانی مانند کمردرد، سندرم تونل کارپال، پیچ خوردگی مچ پا، آرنج تنیس بازان و موارد دیگر استفاده می شود. یکی از دلایلی که نوار درمانی یا تیپینگ در فیزیوتراپی کاربرد دارد، این است که این روش با استفاده از تحریک پوست، درد را کاهش می­دهد.

برای مثال، وقتی ضربه ای به آرنج وارد می­شود یا انگشت پا با جسمی برخورد می­کند، اولین کاری که می توان انجام داد، ماساژ آن ناحیه است. این در واقع یک واکنش ذاتی است که همه نسبت به درد دارند. در واقع بدن طوری تنظیم شده است که تحریک پوست منجر به کاهش احساس درد شود. بنابراین نوار درمانی یا تیپنگ در فیزیوتراپی با تحریک پوست، حالتی مانند ماساژ ایجاد کرده و درد را کنترل می­کند.

فیزیوتراپی آرنیکا در اهواز به عنوان بهترین فیزیوتراپی در اهواز، به تازگی خدمات نوار درمانی یا تیپینگ را برای همشهریان ارائه کرده است. در این مرکز، نوع تیپینگ تراپی بر اساس ارزیابی بیمار توسط پزشک ماهر انجام می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات جدید کلینیک آرنیکا شامل تکنیک­های درمان دستی، پوزیشنال ریلیز، ابزار گراستون و… به تارنمای مرکز فیزیوتراپی آرنیکا مراجعه کنید.

 

نوار درمانی یا تیپینگ در فیزیوتراپی

سوالات متداول

  1. نوار درمانی یا تیپنگ چیست؟

نوار درمانی یا تیپینگ، روشی مرسوم برای جلوگیری از درد است که طی دهه های اخیر به علم حرکت شناسی معرفی شده است. این نوار ها که به آن نوار کینزیو نیز گفته می­شود، از ترکیب نواری از جنس پنبه و الاستیک ساخته شده است

  1. هدف از نوار درمانی در فیزیوتراپی چیست؟

تسکین درد، بهبود ثبات مفاصل، افزایش اعتماد به نفس، جلوگیری از افزایش سطح آسیب دیدگی، کاهش فشار بر روی بافت های آسیب دیده و آسیب پذیر، اصلاح عیوب حرکتی، مهار فعالیت ماهیچه ها و بهبود حس عمقی

  1. نوار درمانی در فیزیوتراپی چه کاربردهایی دارد؟

نوار چسب یک مهارت رایج است که توسط فیزیوتراپیست ها برای کاهش احتمال آسیب هایی مانند پیچ ​​خوردگی مچ پا، کمک به بهبودی مطلوب ساختارهای بافت نرم و افزایش عملکرد استفاده می شود.

  1. کاربرد نوار درمانی برای درمان مشکلات اسکلتی عضلانی چیست؟

نوار درمانی برای درمان مشکلات اسکلتی عضلانی حاد و مزمن از جمله درد، بی ثباتی مفاصل و ادم استفاده می شود. استفاده پیشگیرانه از نوار برای جلوگیری از آسیب های ورزشی نیز گزارش شده است.

  1. تیپینگ برای چه آسیب هایی استفاده می شود؟

از تیپینگ بیشتر برای پیشگیری از آسیب های مفاصل استفاده می­شود. این تکنیک این قابلیت را دارد که به عنوان پشتیبانی برای جلوگیری از رگ به رگ شدن، شکستگی و سایر صدمات ورزشی مورد استفاده قرار بگیرد.

  1. اثرات فیزیولوژیکی نوار درمانی یا تیپینگ بیشتر روی کدام قسمت­های بدن چیست؟

نوار درمانی یا تیپینگ، پوست، گردش خون، فاشیا، عضله و مفصل را تحت تاثیر قرار می­دهد.

  1. چه زمانی می­توان از نوار درمانی استفاده کرد؟

نوار درمانی یا تیپینگ برای درمان شرایط درد اسکلتی عضلانی مانند کمردرد، سندرم تونل کارپال، پیچ خوردگی مچ پا، آرنج تنیس بازان و موارد دیگر استفاده می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *