0%

فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو

فیزیوتراپی زانو

فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو

5/5 - (3 امتیاز)

جراحی تعویض مفصل زانو

اگر مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی، جراحی تعویض مفصل زانو انجام داده باشد، فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو برای فرد، بخش مهمی از روند بهبود بعد عمل جراحی است. این فرد به احتمال بسیار زیاد، نسبت به قبل احساس درد به مراتب کمتری خواهد داشت و بسیار بهتر از گذشته حرکت خواهد کرد. علاوه بر تسکین درد ها بعد از تعویض کامل زانو، تمرینات توانبخشی در کلینیک فیزیوتراپی، به فرد در راه رفتن، صعود از پله ها و بازگشت سریعتر به سایر فعالیت های عادی کمک می کند.  

تعویض مفصل زانو

فیزیوتراپی بعد از جراحی تعویض کامل مفصل زانو

فیزیوتراپی بعد از عمل تعویض کامل مفصل زانو، ممکن است باعث غافلگیری فرد شود؛ چرا که به طرز چشمگیری باعث بهبود و استقلال عمل فرد می شود. بعد از تعویض مفصل زانو، بافت ها و قسمت هایی از زانو کاملا جدید است؛ بنابراین باید اطمینان حاصل شود که حرکات بدن بی خطر است. پس باید با کمک تمرینات و فیزیوتراپی برای تقویت و هماهنگی موارد زیر وقت گذاشت:

  • تقویت پا و عضلات پا
  • بازیابی حرکات زانو
  • کمک به راه رفتن روی زانوی جدید

امکان این مسئله که فرد، فیزیوتراپی بعد از تعویض کامل مفصل زانو را یک روز بعد از عمل جراحی شروع کند، دور از انتظار نیست. شروع این مسئله به این صورت است که فیزیوتراپیست به اتاق محل بستری فرد در بیمارستان رفته و همین موضوع نشان می دهد که فرد می تواند در مدت کوتاهی بعد از تعویض زانو, شروع به انجام فیزیوتراپی کند.

فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو

خدمات کلینیک فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو

بیشتر افراد بعد از عمل تعویض مفصل زانو, معمولا تا 3 شب را در بیمارستان تحت نظر پزشک هستند. پس از مرخص شدن، فرد می تواند برای بهبود عملکرد بدن خود به یک کلینیک فیزیوتراپی مراجعه کند. برنامه مراجعه به مراکز فیزیوتراپی برای انجام فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو، معمولاً 6 روز در هفته بوده و تا چند هفته ادامه پیدا می کند. یکی از مزایای کلینیک فیزیوتراپی، این است که فرد به روند بهبود خود، کمک می کند و موظف می شود هر روز تمرینات خود را انجام دهد.

فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو فرد را قوی تر می کند. تمرین های ارائه شده توسط فیزیوتراپیست به افزایش گردش خون در پا کمک می کند و از لخته شدن خون در پا جلوگیری می کند. این تمرینات همچنین به تقویت عضلات پا و بهبود حرکت زانو کمک خواهد کرد. انتظار می رود، فرد دو یا سه بار در روز و هر بار 20 یا 30 دقیقه، تمرینات اولیه فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو را انجام دهد. همچنین لازم است بعد از تمرینات اولیه روزانه حداقل نیم ساعت با تجهیزات، پیاده روی کند.

فیزیوتراپی بعد از تعویض زانو

  • روز اول: در بیمارستان، یک فیزیوتراپیست هنگام پایین آمدن از تخت بیمارستان فرد را راهنمایی می کند. فرد برای اولین بار وزن خود را روی زانوی جدید می گذارد و حتی ممکن است با واکر چند قدم بردارد. ممکن است فرد در ابتدا احساس ناراحتی کند، اما این تمرینات برای تسریع روند بهبودی کمک کننده خواهد بود و همچنین درد بعد از عمل را کاهش می دهد.

همچنین فیزیوتراپیست در انجام تمرینات تختخواب به شما کمک می کند. یکی از تمرینات به این صورت است که فرد عضلات ران را سفت کرده و زانو را 5 تا 10 ثانیه به صورت صاف و سفت نگه می دارد و رها می کند. این تمرین طی مدت زمان دو دقیقه 10 بار تکرار می شود. فرد بعد از دو دقیقه و 10 بار تکرار این تمرین، به عضلات ران و زانو یک دقیقه استراحت داده و دوباره تمرین را انجام می دهد. تمرین بعدی این است که فرد به آرامی پای خود به بالا و پایین حرکت داده و بتواند مچ پای خود را تحت فشار خفیفی قرار دهد تا ماهیچه های ساق پا محکم شود. فرد باید تا دو دقیقه و هر بار 5 تا 10 ثانیه به این تمرین ادامه دهد. بعد از دو دقیقه، استراحت یک دقیقه ای به ران و زانو داده و دوباره همین روند را تکرار می کند. تمرینات مربوط به فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو تا جایی ادامه پیدا می کند که ران احساس خستگی کند.

  • روز دوم: فرد برای تقویت ماهیچه هایی که از زانو حمایت می کنند، تمریناتی را انجام می دهد. این تمرینات به این صورت است که زانو را خم و صاف کرده و طی دو دقیقه 10 بار این حرکت انجام شود. تمرینات طبق الگوی قبل بعد از یک دقیقه استراحت از سر گرفته می شود و تا خستگی عضلات ران ادامه پیدا می کند. این تمرینات برای تقویت هر چه بیشتر زانو، حین قدم زدن با عصا یا واکر انجام می شود.
  • روزهای سوم تا پنجم: فرد ممکن است هنوز در بیمارستان باشد یا در یک کلینیک فیزیوتراپی به بهبود عملکرد زانوی خود بپردازد. فیزیوتراپیست تا حدی فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو را ادامه می دهد که فرد بتواند از عهده آن بر آید. در این روزها فرد ممکن است با کمک از پله ها بالا برود. پس تمرینات صعود از پله ها انجام می شود.
  • روز پنجم تا هفته چهارم: فیزیوتراپیست به آرامی سطح تمرینات فرد را بالا می برد. چون زانو بعد از این مدت زمان و تمرینات مکرر، قوی تر شده است. پیشرفت فرد در روزهای انتهایی هفته چهارم، ممکن است به حدی باشد که از تکیه به واکر یا عصا فراتر برود.
مطلب پیشنهادی  کرایوتراپی در فیزیوتراپی چیست

فرد در این روزهای انتهایی هفته چهارم برای پیاده روی فقط به یک عصای تک نیاز دارد و می تواند با این روش بیش از 10 دقیقه بایستد. فرد همچنین می تواند از تردمیل و دوچرخه ثابت استفاده کند. در ابتدای تمرین با تردمیل، فرد با سرعت بسیار کم قادر به انجام تمرینات است. همچنین برای استفاده از دوچرخه ثابت در ابتدا فقط به عقب پدال می زند. وقتی زانوی فرد به اندازه کافی قوی شد، او می تواند پدال را به سمت جلو فشار دهد.

فیزیوتراپی بعدازتعویض کامل مفصل زانو

  • بعد از چهار هفته: فیزیوتراپیست ممکن است با اضافه کردن وزنه به فرد سعی کند تا مقاومت او را افزایش دهد. حداقل تا 2 ماه بعد از تعویض کامل مفصل زانو فرد باید به تمام تمرینات توصیه شده ادامه دهد.

فرد ممکن است چهار هفته بعد از انجام فیزیوتراپی بتواند دوباره رانندگی کند. اما بیشتر افراد به شش هفته زمان نیاز دارند تا بتوانند زانوی خود را خم کرده و همچنین ورود و خروج از خودرو را بدون کمک انجام دهند. بعد از چهار هفته، فرد می تواند به فعالیت های عادی خود ادامه دهد. می تواند از فروشگاه های مواد غذایی خرید کند، از روی صندلی بلند شود و کارهای دیگری را انجام دهد که قبل از تعویض کامل مفصل زانو برایش مشکل بود.

نکته مهم در فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو این است که فرد در هر مرحله از روند درمان، وقتی احساس درد داشت، سریعا به فیزیوتراپیست اطلاع دهد تا بهبودی با کمترین میزان درد انجام شود. زانوی جدید می تواند بیش از 15 سال دوام داشته باشد، اما انجام فعالیت های زیادی ممکن است منجر به فرسودگی زانو شود. از این فعالیت ها که به این شرح زیر است باید بسیار اجتناب کرد:

  • دویدن
  • اسکی
  • تنیس
  • و تمامی ورزش هایی که پرش جزئی از آن است.

مراقبت بعد از تعویض کامل مفصل زانو در منزل

مهم تر از فیزیوتراپی در کلینیک، کمک به بهبود عملکرد زانو در منزل است. مهم ترین موضوع این است که تمرینات کلینیک فیزیوتراپی، در منزل به صورت پشت سر هم و چند ساعت یک بار انجام شود. فرد با حرکت دادن زانو و تقویت آن برای تحمل وزن می تواند به از سرگیری هر چه سریع تر فعالیت های خود کمک کند. بهترین راه این است که فرد یک برنامه پیاده روی را شروع کند. فرد می تواند بنا به توانایی خود از مدت زمان کوتاه به مدت زمان های بلند رسیده و به شرایط جسمانی خود کمک کند.

فیزیوتراپی بعد ازتعویض مفصل زانو

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا در اهواز

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا در اهواز با شعار حرکت یعنی زندگی و در راستای بهبود کیفیت زندگی و ارتقاء سلامت جسمی و حرکتی ارائه دهنده خدمات نوین فیزیوتراپی است. این کلینیک فیزیوتراپی همچنین دارای خدمات مربوط به فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو است. چند مورد از خدمات درمانی نوین کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا در اهواز شامل خدمات آزادسازی بافت های همبند عضلانی و همچنین اصلاح الگوی زندگی (لایف استایل) که می تواند به فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو کمک کننده باشد، می شود. کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا در اهواز با انجام تکنیک های دستی و تمرین درمانی و همچنین با دارا بودن تجهیزات ورزشی کامل همچون تردمیل، دوچرخه ثابت و … در خدمت مردم اهواز بعد از تعویض کامل مفصل زانو و سایر خدمات فیزیوتراپی مربوط به دیگر اختلالات جسمی است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *