0%

فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن

فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن

فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن

5/5 - (10 امتیاز)

از نظر جراحان و متخصصان فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن دارای اهمیت و ضرورت فراوانی است. انجام فیزیوتراپی بعد از این عمل جراحی دوران نقاهت را کوتاه نموده و عوارض بعد از جراحی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. در این نوشتار ضمن بیان هدف و فواید انجام فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن، تکنیک‌های مورد استفاده در این دوره درمانی را بیان خواهیم نمود.

 

هدف از انجام فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن چیست؟

توانبخشی و فیزیوتراپی پس از تعویض مفصل لگن با اهداف زیر انجام می‌شود:

  • دانش و آگاهی دادن به بیمار برای مراقبت‌های بعد از جراحی: آگاهی از آنچه که بیمار باید قبل و بعد از عمل جراحی لگن انتظار داشته باشد می‌تواند به رفع بسیاری از نگرانی‌های بیماران و روند بهبودی مطلوب آن‌ها کمک کند.
  • کمک به بیمار در جهت به حداقل رساندن مشکلات ادراری و روده: مهم‌ترین هدف فیزیوتراپی بعد از جراحی لگن و همچنین فیزیوتراپی بعد از شکستگی لگن را می‌توان کمک به بیمار در جهت به حداقل رساندن مشکلات ادراری و روده و اختلال عملکرد جنسی دانست.
  • بازگشت به آمادگی جسمانی قبل از جراحی: فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن به بیمار در بازگشت به حداکثر آمادگی جسمانی پس از جراحی کمک می‌کند.

هر چه فیزیوتراپی بعد از جراحی لگن زودتر شروع شود تاثیر بیشتری خواهد داشت. اما حتی اگر  مدت زمانی نسبتا طولانی از عمل جراحی لگن بیمار گذشته باشد، جای به نگرانی نیست – انجام فیزیوتراپی همچنان می‌تواند به بیمار در راستای دستیابی به بهبود کامل و بازگشت آمادگی جسمانی پیش از عمل کمک کند.

فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن

مزایای انجام فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن

  • شکستن بافت اسکار: در صورتی که بیمار اجازه دهد جای زخم یا به اصطلاح اسکار ناشی از جراحی لگن خود به خود بهبود یابد، ممکن است اسکار به بافت‌های زیرین بچسبد. این چسبندگی با عدم اجازه حرکت آزادانه پوست بر روی ماهیچه‌های زیرین باعث ایجاد درد طولانی مدت و محدود کردن حرکت می‌شود. فیزیوتراپیست ضمن انجام فیزیوتراپی پس از جراحی لگن، روی جای زخم کار می‌کند و مطمئن می‌شود که پوست آزادانه حرکت می‌کند و اسکار نیز مانند بقیه پوست احساس می‌شود.
  • بازیابی قدرت و دامنه حرکتی: بدن انسان به شکل طبیعی برای هر اتفاقی واکنش فوری و قابل پیش بینی دارد. پس از جراحی لگن التهاب به محل زخم هجوم آورده و بدن برای ترمیم بافت آسیب دیده توسط چاقوی جراحی دست به کار می‌شود. بدن با تشخیص آسیب، بلافاصله منطقه را به اصطلاح قفل می‌کند و سعی می‌کند اطمینان حاصل کند که دیگر به آن منطقه از بدن آسیبی وارد نمی‌شود. این یک عکس العمل ضروری و نجات دهنده توسط سیستم ایمنی بدن پس از یک حادثه است. اما این عکس‌العمل بهبودی پس از جراحی را دشوارتر می‌کند. عضلات و بافت‌های اطراف زخم طی 24 ساعت پس از عمل شروع به از بین رفتن می‌کنند.

به همین دلیل است که در بیمارستان‌ها، یک گروه کامل ار فیزیوتراپیست‌ها وجود دارند تا به بیماران کمک کنند بلافاصله پس از عمل روی پای خود بایستند. هر چه زودتر عضلات بیمار شروع به حرکت کنند و قدرت و دامنه حرکتی خود را به دست آوردند، نتیجه بهتر و زمان بازیابی توانایی کوتاه تر است. ورزشکاران باید تا زمانی که درد آن‌ها برطرف نشود از انجام کلیه فعالیت‌های ورزشی خودداری کنند. در طول این دوره‌های استراحت، که معمولاً هفته‌ها تا ماه ها طول می‌کشد ، فرد اغلب قدرت، انعطاف پذیری، استقامت و  تعادل خود را از دست می‌دهد. فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن نقش به سزایی در بازیابی قدرت و دامنه حرکتی بیمار ایفا می‌کند.

مطلب پیشنهادی  سندرم قوس دردناک شانه و فیزیوتراپی آن

 

تکنیک‌های مورد استفاده در فیزیوتراپی پس از تعویض مفصل لگن

اولین جلسه بیمار در فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن باید به محض دریافت مجوز از جراح (معمولاً 2-3 هفته پس از عمل) انجام شود. بسیار مهم است که از محل جراحی برای اطمینان از بهبود کامل محافظت شود. برای جلوگیری از پارگی برش‌های ایجاد شده در حین عمل جراحی، باید تا حد امکان فعالیت بدنی بیمار محدود باشد. بیمار باید مدیریت فشار داخل شکمی را یاد بگیرد. فیزیوتراپیست به بیمار استراتژی‌هایی را برای کاهش تغییرات فشار فعالیت‌های روزانه مانند بلند کردن اجسام، ایستادن یا حرکت روده را به منظور محافظت از بافت های ترمیم کننده آموزش می‌دهد.

بیمار از طریق برنامه تحت نظارت قرار خواهد گرفت تا پیشرفت خود را ارزیابی کرده و در صورت نیاز برنامه او تغییر کند. برنامه فیزیوتراپی پس از جراحی لگن معمولا شامل موارد زیر است:

  • مکانوتراپی برای تقویت کف لگن و ماهیچه‌های اصلی
  • الکتروتراپی برای کاهش درد و تکنیک‌های مدیریت حرکت
  • تکنیکهای دستی برای کاهش درد، زخم و چسبندگی
  • تمرین درمانی برای عادی سازی عملکرد مثانه و روده و رسیدگی به مسائلی مانند نشت و احتباس ادرار
  • به حداکثر رساندن سلامت جنسی و رفع مشکلاتی از جمله اختلال نعوظ یا درد هنگام مقاربت
  • پیشگیری و مدیریت یبوست
  • ماساژ درمانی برای از بین بردن جای اسکار و زخم محل جراحی

 

فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن

مدت زمان فیزیوتراپی پس از تعویض مفصل لگن

هر جلسه فیزیوتراپی پس از تعویض مفصل لگن تقریبا مدت زمان 45 دقیقه طول می‌کشد. در این ملاقات‌ها فیزیوتراپیست به تمام سوالات بیمار پاسخ می‌دهد و اطمینان حاصل می‌کند که بیمار به طور کامل تمرینات و آموزش‌ها را درک نموده است.

جراحان اغلب از مزایای فیزیوتراپی پس از جراحی لگن آگاه هستند و می‌دانند که مزایای جلسات فیزیوتراپی برای بیمارانشان چقدر مهم است. بسیاری از جراحان با فیزیوتراپ‌ها همکاری نزدیک دارند و برای هر بیمار پس از جراحی لگن بین 12 تا 24 جلسه فیزیوتراپی تجویز می‌کنند. فیزیوتراپیست‌ها ممکن است از انواع مختلف روش‌های درمان و فناوری برای کنترل و کاهش درد استفاده کنند. از جمله یخ، گرما، سونوگرافی و تحریک الکتریکی.

 

خدمات کلینیک آرنیکا برای فیزیوتراپی بعد از جراحی لگن

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا یکی از بهترین مراکز برای انجام فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن در اهواز است. در کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا علاوه بر خدمات فیزیوتراپی لگن، خدمات طب سوزنی، فیزیوتراپی بعد از جراحی ستون فقرات، فیزیوتراپی بعد از سکته مغزی و فیزیوتراپی بعد از شکستگی استخوان به مراجعه کنندگان ارائه می شود. این درمان ها توسط به روزترین تجهیزات فیزیوتراپی و تکنیک ها استاندارد درمانی  استفاده می‌شود. برخی از بخش تخصصی فیزیوتراپی آرنیکا عبارتند از:

  • الکتروتراپی
  • مکانوتراپی
  • تکنیک‌های دستی
  • لیزر درمانی
  • تمرین درمانی
  • درای نیدلینگ
  • ماساژ درمانی و …

تعویض مفصل لگن

سوالات متداول

  1. چند جلسه فیزیوتراپی پس از جراحی لگن لازم است؟

تعداد جلسات فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن بسته به شرایط بیمار و تشخیص متخصص معمولا بین ۱۲ تا ۲۴ جلسه متغیر است.

  1. هر جلسه فیزیوتراپی پس از تعویض مفصل لگن چقدر طول می‌کشد؟

غالبا جلسات فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن ۴۵ دقیقه‌ طول می‌کشند.

  1. اولین جلسه فیزیوتراپی بعد از جراحی لگن چه زمانی انجام می‌شود؟

معمولا اولین جلسه فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن ۲ تا ۳ هفته پس از جراحی انجام می‌شود.

  1. آیا پس از گذشت مدت زمان طولانی از جراحی لگن نیز می‌توان برای فیزیوتراپی اقدام نمود؟

بله‌.  حتی اگر  مدت زمانی نسبتا طولانی از عمل جراحی لگن بیمار گذشته باشد، انجام فیزیوتراپی همچنان می‌تواند به بیمار در دستیابی به بهبودی کامل کمک کند.

1 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *