0%

فیزیوتراپی کف لگن و تقویت عضلات آن

فیزیوتراپی کف لگن

فیزیوتراپی کف لگن و تقویت عضلات آن

4.3/5 - (6 امتیاز)

در حالت ایده آل، همه افراد باید کنترل مستقیم روی ماهیچه‌های لگن خود داشته باشند. زیرا کف لگن متشکل از چندین عضله کوچک است و این عضلات ارادی هستند. عضلات لگن به ما اجازه می‌دهند حرکات مثانه و عمل دفع خود را کنترل کنیم. همچنین این عضلات همچنین به ما امکان می‌دهند عملکردهای جنسی طبیعی داشته باشیم و اندام‌های کمر، روده ، مثانه و رحم حمایت می‌کنند.

اما تغییرات در طول عمر افراد در بدن اتفاق می‌افتد، مانند بارداری، پیری، شیوه زندگی، شگستگی لگن، یائسگی، یبوست مزمن یا برخی از جراحی‌ها (مانند هیسترکتومی یا پروستاتکتومی) می‌تواند بر سلامت کف لگن و توانایی آن برای کنترل مثانه و روده تأثیر بگذارد. فیزیوتراپی کف لگن بهترین درمان برای این تغییرات و عوارض آن است‌. در این مقاله مطالبی را درباره‌ فیزیوتراپی کف لگن و فیزیوتراپی عضلات کف لگن بیان خواهیم نمود.

هدف از فیزیوتراپی کف لگن

اغلب افرادی که نیاز به فیزیوتراپی کف لگن دارند از نوعی افتادگی اندام رنج می‌برند. هدف فیزیوتراپی کف لگن، بهبود عملکرد کف لگن از طریق تمرینات، اصلاح شیوه زندگی، آموزش و درمان به منظور کاهش و از بین بردن علائم بیمار است.

درمان اختلالات کف لگن شامل ارزیابی و درمان گروهی از ماهیچه‌هایی است که با عملکرد ادراری، روده ای و جنسی درگیر هستند. اگر این ماهیچه‌ها به درستی کار نکنند، این می‌تواند منجر به علائمی مانند بی اختیاری، احتباس یا تکرر ادرار شود.

تقویت عضلات کف لگن

ضرورت انجام فیزیوتراپی عضلات کف لگن

وقتی عضلات کف لگن ضعیف هستند، ممکن است علائمی مانند بی اختیاری، فوریت و تکرر ادرار پدیدار شود. فیزیوتراپی عضلات کف لگن نقش مهمی در تقویت عضلات کف لگن و کمک به بهبود این علائم ایفا می‌‌کند. از سوی دیگر ماهیچه‌های لگن نیز مانند هر ماهیچه دیگری می‌توانند توانند دچار سفتی و انقباض شوند.

در این حالت ممکن است افراد علائمی مانند درد لگن، احساس تخلیه ناقص مثانه یا روده، و درد در حین یا بعد از رابطه جنسی و بی اختیاری فشار ادرار را تجربه کنند. بی اختیاری فشاری ادرار (USI) به حالتی گفته می‌شود که فرد در هنگام سرفه، عطسه، دویدن یا خندیدن توانایی کنترل خود را نداشته و ادرار می‌کند.

بنابراین نکته اصلی این است که یک لگن قوی داشته باشیم و نه یک لگن محکم. در صورتی که کف لگن بیش از حد سفت باشد، تمرینات متمرکز بر آرامش و کشش های ملایم می‌تواند به رهایی عضلات کف لگن کمک کند.

فیزیوتراپی کف لگن برای چه کسانی است؟

همه افراد می‌توانند از فیزیوتراپی کف لگن بهره‌مند شوند. هرکسی می‌تواند اختلال عملکرد کف لگن داشته باشد و می‌تواند از فیزیوتراپی بهره مند شود. در حالی که گروه‌های خاصی از افراد وجود ممکن است شانس بیشتری برای ابتلا به ضعف عضلات لگن و ابتلا به علائم آن داشته باشند:

1.دوران بارداری و پس از زایمان:

دوران بارداری و پس از آن این یکی از رایج‌ترین زمان هایی است که نگرانی‌های مربوط به کف لگن برای مادران ایجاد می‌شود. با رشد جنین در دوران بارداری و پس از زایمان و بهبودی پس از آن، بدن زنان در مدت زمان کوتاهی تغییرات زیادی را تجربه می‌کند. در دوران بارداری و زایمان، ماهیچه‌های لگن تحت فشار زیادی قرار می‌گیرند که می‌تواند باعث ضعیف شدن ماهیچه‌ها شود. تغییرات هورمونی در دوران بارداری نیز رخ می‌دهد که می‌تواند باعث شل شدن ماهیچه‌ها و رباط ها شود.

با کار بر روی تمرینات تقویت عضلات کف لگن در دوران بارداری، می‌توانید به جلوگیری یا کاهش شانس بی اختیاری پس از بارداری کمک کنید. همچنین ممکن است بانوان پس از بارداری در ناحیه کمر، استخوان دنبالچه، لگن و باسن خود احساس درد کنند. آن‌ها همچنین ممکن است علائمی مانند بی‌اختیاری ادرار، فوریت و تکرر ادرار و درد را هنگام مقاربت جنسی تجربه کنند. فیزیوتراپی عضلات کف لگن از مهمترین بخش های فیزیوتراپی بعد از بارداری و زایمان است.

2.دوران یائسگی:

در دوران یائسگی، سطح استروژن زنان به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. به نظر می‌رسد که استروژن در حفظ عملکرد مطلوب در ناحیه کف لگن مهم است. بنابراین، هنگام یائسگی افراد ممکن است علائمی مانند بی اختیاری، فوریت و تکرر ادرار پدیدار شود. وزنه برداران نیز ممکن است علائم مشابهی را به دلیل افزایش فشار در شکم و ناحیه لگن تجربه کنند.

مطلب پیشنهادی  فیزیوتراپی در اهواز با بیمه تجارت نو

تقویت عضلات کف لگن به حمایت از اندام‌های داخلی کمک می‌کند، که می تواند درجه احساس فشار و سنگینی در ناحیه لگن را کاهش دهد. درمان اختلالات کف لگن نقش مهمی در تقویت عضلات لگن و کمک به بهبود علائم یائسگی ایفا می‌‌کند.

3.اختلال عملکرد لگن در مردان:

در حالی که همه مردان ممکن است علائم ضعف عضلات کف لگن را تجربه کنند، شایع‌ترین علل اختلال عملکرد لگن در مردان شامل درد مزمن لگن، پروستاتیت مزمن، پس از جراحی و بعد از پروستاتکتومی هستند. علائم شایع اختلال عملکرد لگن مردان ممکن است شامل احساس تخلیه ناقص مثانه یا روده، جریان کند و ضعیف ادرار، بی اختیاری، درد لگن و اختلال نعوظ باشد.

فیزیوتراپی عضلات کف لگن

جلسات فیزیوتراپی کف لگن چگونه است؟

در جلسه اول فیزیوتراپی عضلات کف لگن ارزیابی اولیه از شرایط بیمار انجام می‌شود. در طول ارزیابی، فیزیوتراپیست شرح حال مفصلی از بیمار می‌گیرد. پس از آن یک معاینه خارجی شامل ارزیابی وضعیت انعطاف پذیری و قدرت در ناحیه کمر، باسن و لگن خواهد بود. فیزیوتراپیست‌های لگن آموزش دیده‌اند تا ارزیابی داخلی را روی بیماران انجام دهند تا ماهیچه ها، بافت همبند و اعصاب تشکیل دهنده لگن را به طور مناسب ارزیابی کنند.

از این رو، ممکن است یک معاینه داخلی و خارجی برای ارزیابی ماهیچه‌های لگن انجام شود. این کار به صورت واژینال برای زنان یا از طریق راست روده برای زنان و مردان انجام می‌شود. در حالی که به احتمال زیاد یک معاینه داخلی توصیه می‌شود و اطلاعات مفیدی در مورد عضلات کف لگن بیمار به تراپیست ارائه می‌دهد، اگر بیمار حین معاینه درد حاد را تجربه کند یا از این روش ناراحت باشد، انجام آن ضرورتی ندارد.

بر اساس یافته‌های فیزیوتراپیست درباره شرایط بیمار، برنامه درمانی فیزیوتراپی کف لگن شامل ترکیبی از موارد زیر خواهد بود:

ممکن است بر اساس ارزیابی‌های فیزیوتراپیست از شرایط بیمار، تکنیک‌های فیزیوتراپی کف لگن دیگری در طول جلسات درمان به کار رود.

فیزیوتراپی کف لگن

آیا فیزیوتراپی عضلات کف لگن دردناک است؟

هدف فیزیوتراپیست از انجام فیزیوتراپی عضلات کف لگن، بهبود علائم بیمار است، بنابراین در حالی که ممکن است در اثر انجام برخی از روش‌های درمانی برای بیمار ناراحتی ایجاد شود، نباید درد زیادی برای بیمار ایجاد شود. در طول ارزیابی، فیزیوتراپیست به دنبال علت‌هایی است که ممکن است باعث ایجاد علائم و درد شود.

به عنوان مثال، ممکن است بیمار با خم شدن در ناحیه کمر دچار درد شود و فیزیوتراپیست بخواهد این حرکت را ببیند تا نحوه حرکت کمر او را ارزیابی کند و بررسی کند که چرا بیمار با انجام این حرکت احساس درد می‌کند. فیزیوتراپیست ممکن است تمرینات و تکنیک‌های خانگی را نیز به بیماران تجویز کند. برخی از ناراحتی‌های خفیف ممکن است در حین تمرینات ایجاد شود، اما نباید در حین یا بعد از تمرینات خانگی احساس درد کنید.

اختلال عملکرد لگن مردان و هم زنان را تحت تأثیر قرار می دهد و بسیار شایع است. مرکز فیزیوتراپی آرنیکا ارائه دهنده‌ خدمات فیزیوتراپی کف لگن با استفاده از به روز‌ترین تجهیزات و متخصص ترین تراپیست‌ها می‌باشد. در این مجموعه علاوه بر خدمات فیزیوتراپی عضلات کف لگن، خدمات فیزیوتراپی پس از شگستگی کف لگن و فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن نیز ارائه می شود.

فیزیوتراپی کف لگن و تقویت عضلات آن

سوالات متداول

  1. هدف از فیزیوتراپی کف لگن چیست؟

هدف از فیزیوتراپی کف لگن، بهبود عملکرد عضلات کف لگن از طریق تمرینات، اصلاح شیوه زندگی و آموزش بیمار به منظور کاهش و از بین بردن علائم بیماری است.

  1. ضرورت انجام فیزیوتراپی عضلات کف لگن چیست؟

در صورت ضعف عضلات لگن، ممکن است افراد به علائمی مانند بی اختیاری، فوریت و تکرر ادرار دچار شوند. فیزیوتراپی کف لگن باعث تقویت عضلات لگن می‌شود و به بهبود این علائم کمک می‌‌کند.

  1. فیزیوتراپی عضلات کف لگن در چه مواردی توصیه می‌شود؟

فیزیوتراپی عضلات کف لگن در دوران بارداری و پس از زایمان و دوران یائسگی برای زنان و هنگام بروز علائم ضعف لگن در مردان توصیه می‌شود.

  1. رایج‌ترین تکنیک‌های فیزیوتراپی کف لگن کدامند؟

تمرین درمانی، درمان دستی و الکتروتراپی رایج‌ترین راه کارهای درمان اختلالات عضلات کف لگن به شمار می‌روند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *