0%

فیزیوتراپی با تراکشن یا کشش ستون فقرات

فیزیوتراپی با تراکشن یا کشش ستون فقرات

فیزیوتراپی با تراکشن یا کشش ستون فقرات

5/5 - (2 امتیاز)

فیزیوتراپی با تراکشن یا کشش ستون فقرات نوعی روش درمانی برای رفع فشار ستون فقرات است. این روش درمانی به وسیله رایانه انجام می‌شود. استفاده از این فناوری درمانی انقلابی در درمان کمردرد مزمن و درمان گردن درد ایجاد کرده است. در این نوشتار به معرفی درمان با تراکشن در طب فیزیوتراپی می‌پردازیم.

کاربرد فیزیوتراپی با تراکشن یا کشش ستون فقرات

فشار بر ستون فقرات معمولاً به دلیل فتق، لیز خوردن یا تحلیل رفتن دیسک‌ها ایجاد می‌شود. همچنین با بالا رفتن سن افراد، دیسک‌هایی که بین استخوان‌های ستون فقرات قرار دارند، مایع خود را از دست می‌دهند. در نتیجه، ستون فقرات فشرده می‌شود.

رفع فشار بر ستون فقرات می‌تواند به دو نوع روش انجام شود:

  • روش جراحی
  • روش‌های غیر جراحی

جراحی رفع فشار بر ستون فقرات جراحی شامل لامینکتومی و میکرودیسککتومی است. جراحی ستون فقرات روشی تهاجمی و دارای عوارض است. اما می‌توان با اطمینان گفت که فیزیوتراپی با تراکشن یا کشش ستون فقرات یک جایگزین ایمن و موثر برای جراحی رفع فشار بر ستون فقرات و رفع کمر درد است.

کشش ستون فقرات

نحوه کارکرد تراکشن یا کشش ستون فقرات

درمان با تراکشن یا کشش ستون فقرات یک درمان غیر جراحی برای رفع فشار ستون فقرات است. این روش یک درمان کششی موتوری است که ستون فقرات در آن به آرامی کشیده می‌شود. در نتیجه این کشش، تغییر موقعیت ستون فقرات و چرخش آن باعث کاهش فشار بر دیسک‌ها و اعصاب ستون فقرات می‌شود.

این یک فشار داخلی به کاهش درد و التهاب در ناحیه کمر کمک کرده و از نیاز به جراحی جلوگیری می‌کند. به خصوص این روش برای درمان کمردرد ناشی از استرس و کمردرد مزمن که با افزایش سن بدتر می‌شود، مفید است.

در درمان غیر جراحی رفع فشار ستون فقرات، ستون فقرات به طور متناوب با استفاده از محاسبات دقیق کامپیوتر کشیده و شل می‌شود. تا تنش و کشش کافی برای دستیابی به نتایج مطلوب ایجاد شود. وقتی ستون فقرات توسط دستگاه کشیده می‌شود، مایعات از دست رفته ستون فقرات پر شده و دیسک‌های ستون فقرات را ترمیم می‌کنند.

برنامه درمان رفع فشار ستون فقرات همچنین ممکن است شامل سایر گزینه‌های درمانی کمکی برای کمک به تسریع نتایج درمان باشد، مانند: گرما درمانی و سرما درمانی و تحریک الکتریکی

فیزیوتراپی با تراکشن یا کشش ستون فقرات

میزان موفقیت فیزیوتراپی با تراکشن یا کشش ستون فقرات

مرور متون رایج پزشکی اخیر نشان داد که نتایج بالینی درمان رفع فشار ستون فقرات با روش تراکشن یا کشش ستون فقرات در بیش از 75 درصد از افراد مؤثر بوده است. اکثر بیماران دریافت کننده این روش پس از اتمام کل برنامه درمان، تسکین طولانی‌مدت پیدا می‌کنند.

بیمارستانی در ایتالیا به نام سانتا کورونا  مطالعه‌ای را انجام دادند که در آن نتایج تراکشن رفع فشار را بررسی کردند. نتایج نشان داد که 78 درصد از 41 بیمار که دوره درمان را تکمیل کردند، بهبود و کیفیت زندگی بهتری را گزارش کردند.

گزارش شده است که این درمان از میزان موفقیت 71٪ تا 89٪ برخوردار است.

ریسک درمان با تراکشن یا کشش ستون فقرات چیست؟

درست مانند هر روش دیگری، درمان با تراکشن یا رفع فشار ستون فقرات نیز ریسک‌های خاص خود را دارد.

مطلب پیشنهادی  نقش فیزیوتراپی در بهبود صدمات مچ دست

برای اجتناب از این خطرات، فیزیوتراپیست ممکن است از بیمار بخواهد که پیش از درمان آزمایش‌های خاصی را انجام دهد. این آزمایشات شامل موارد متعددی از جمله معاینه فیزیکی، MRI و اشعه ایکس هستند. هدف از انجام این معاینات این است که مشخص شود آیا این روش درمانی برای بیمار قابل اجراست یا خیر.

فیزیوتراپی با تراکشن

موارد منع اجرای روش تراکشن یا کشش ستون فقرات

روش تراکشن یا کشش ستون فقرات برای زنان باردار به دلیل خطر فشار بر روی شکم ممنوع است. همچنین این روش برای بیمارانی که ناپایداری ستون فقرات دارند، مانند پوکی استخوان شدید یا دژنراسیون ستون فقرات قابل اجرا نیست. این روش همچنین برای بیمارانی که قبلاً جراحی ستون فقرات با کاشت پیچ انجام داده‌اند، توصیه نمی‌شود. دیگر افرادی که نمی‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند عبارتند از:

  • بیماران با آسیب شدید عصبی
  • بیماران مبتلا به سرطان متاستاتیک (سرطانی که به استخوان‌ها گسترش یافته است)
  • بیماران مبتلا به آنوریسم آئورت
  • بیماران مبتلا به عفونت فضای دیسک

مزایای روش تراکشن یا کشش ستون فقرات چیست؟

هر روز که می‌گذرد، روش درمانی تراکشن یا کشش ستون فقرات در سراسر جهان با سرعت زیادی محبوبیت پیدا می‌کند. با در نظر گرفتن این موضوع، تعجب آور نیست که مزایای زیادی را از روش درمانی را بتوان مشاهده کرد. حتی استفاده از تراکشن برا درمان دیسک کمر و همچنین درمان فتق دیسک کمر استفاده از این روش جریان خون در ناحیه کمر افزایش می‌یابد.

همچنین روش تراکشن تامین مواد مغذی به دیسک افزایش می‌دهد. فشار داخل دیسکی را کاهش می‌دهد. با آبرسانی مجدد فضای بین دیسک‌ها مانع از پیشرفت فتق می‌شود. همچنین این روش قدرت انعطاف پذیری مفاصل را تقویت می کند. سیستم ایمنی را تقویت کرده و از آسیب های جدید جلوگیری می‌کند. به غیر از موارد فوق، مزایای دیگری که از درمان تراکشن به دست می‌آید شامل موارد زیر است:

  • باعث می‌شود ستون فقرات کمتر مستعد انحطاط و تجزیه شود.
  • این یک روش درمانی غیر تهاجمی است که نیازی به دارو ندارد و زمان زیادی هم نمی‌برد.
  • این روش زمان نقاهت مرتبط با جراحی را نیز ندارد.
  • به جای درمان موقت درد با داروهای مسکن، با کاهش میزان فشار روی ستون فقرات، باعث تسکین طبیعی درد می شود. این بدان معناست که کمردرد تنها به طور موقت تا زمان ماندگاری قرص برطرف نمی‌شود. بلکه درد با برخورد با منبع مشکل از بین می‌رود.
  • این یک گزینه بسیار ایمن است که خطر واکنش‌های آلرژیک به بیهوشی و عفونت در آن وجود ندارد.

تراکشن

معایب روش درمان با تراکشن یا کشش ستون فقرات چیست؟

اکثر بیماران هیچ عارضه جانبی مهمی را در اثر تراکشن یا کشش ستون فقرات تجربه نمی‌کنند. شایع ترین عارضه جانبی گزارش شده از این درمان، درد مبهم و دردناک برای یک یا دو هفته اول است. زیرا بدن در معرض کششی قرار می‌گیرد که به آن عادت ندارد. عوارض جانبی نادر روش فیزیوتراپی با تراکشن می‌‌تواند اسپاسم عضلانی در بازو و ساق پا باشد. 

سخن آخر

فیزیوتراپی با تراکشن یا کشش ستون فقرات یکی از جدیدترین متدهای فیزیوتراپی است. این روش توسط مراکز فیزیوتراپی پیشرفته و فیزیوتراپیست‌های حرفه‌ای انجام می‌شود. مرکز فیزیوتراپی آرنیکا ارائه دهنده خدمات درمانی کشش ستون فقرات با بالاترین کیفیت ممکن می‌باشد.

سوالات متداول

  1. روش تراکشن یا کشش ستون فقرات چیست؟

روش تراکشن یا کشش ستون فقرات نوعی روش درمانی غیر تهاجمی برای از بین بردن فشار بر ستون فقرات است.

  1. انواع روش‌های رفع فشار بر ستون فقرات کدامند؟

روش‌های جراحی و روش‌های غیرتهاجمی چون تراکشن.

  1. موارد منع اجرای فیزیوتراپی با تراکشن کدامند؟

بارداری، پوکی استخوان، عفونت فضای دیسک، در افرادی که مبتلا به سرطان مغز استخوان و آنوریسم آئورت از جمله موارد منع اجرای روش تراکشن هستند.

  1. مهم‌ترین مزایای اجرای روش درمان با تراکشن کدامند؟

این روش غیرتهاجمی، کوتاه مدت، بدون نیاز به دارو و عوارض است. همچنین این روش درمانی دائمی است و نه تسکینی موقت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *