0%

اصلاح الگوی زندگی درعلم فیزیوتراپی

لایف استایل

اصلاح الگوی زندگی درعلم فیزیوتراپی

5/5 - (5 امتیاز)

اصلاح الگوی زندگی یا لایف استایل در علم فیزیوتراپی

اصلاح الگوی زندگی یا لایف استایل در واقع سبک زندگی و روشی معمولی در زندگی را می گویند که نشان دهنده فرهنگ افراد است. اولین بار اصطلاح لایف استایل توسط آلفرد آدلر روانشناس اتریشی مورد استفاده قرار گرفت. یک سبک زندگی به طور معمول نشان دهنده نگرش افراد، نحوه زندگی آن ها، ارزش و جهان بینی فرد است. بنابراین، سبک زندگی ابزاری برای بیان احساس و ایجاد نمادهای فرهنگی است که با هویت شخصی طنین انداز می شود. تسلط بر سیستم بدنی، سیستم اجتماعی و سیستم فنی هر فرد می تواند بیانگر شیوه زندگی و عامل تمایز او باشد. در دهه های اخیر، سبک زندگی به عنوان یک عامل مهم سلامتی مورد توجه محققان از جمله دانشمندان حوزه فیزیوتراپی قرار گرفته است.

براساس WHO حدود 60٪ از عوامل مرتبط با سلامت افراد رابطه نزدیکی با کیفیت و سبک زندگی آن ها دارد. در دنیا میلیون ها نفر هستند که از شیوه زندگی ناسالم پیروی می کنند؛ از این رو، آنها با انواع بیماری ها، ناتوانی و حتی مرگ روبرو می شوند. مشکلاتی مانند بیماری های متابولیک، مشکلات مفاصل و استخوان، بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا، اضافه وزن و چاقی ، خشونت و … می تواند ناشی از یک الگوی زندگی ناسالم باشد. امروزه سوء تغذیه، رژیم غذایی ناسالم، سیگار کشیدن، مصرف الکل، مصرف مواد مخدر، استرس و … الگوی نامناسبی از الگوهای زندگی است که غالبا در جامعه پذیرفته شده است.

ایران از جمله بیست کشوری است که بیشترین مصرف دارو را دارد. معمولا ما داروهای مسکن را به دیگر راه های درمان نظیر، ماساژ درمانی، تمرین درمانی، مکانوتراپی، ماساژ سنگ داغ، انجام تمرینات ویژه فیزیوتراپی و … ترجیح می دهیم، که این خود به تنهایی یک الگوی نامناسب زندگی است. از این رو اصلاح الگوی زندگی یا سبک زندگی بیش از پیش احساس می شود. از آن جایی که الگوی زندگی در این مقاله تنها محدود به اصلاح الگوی سلامت است، پس مفاهیم اصلاح الگوی زندگی یا لایف استایل حول مسائل مربوط به بدن انسان می چرخد.

اصلاح الگوی زندگی

رابطه فیزیوتراپی با اصلاح الگوی زندگی(لایف استایل) چیست؟

فیزیوتراپی با تمرکز بر جنبه های مهم سلامتی و بهزیستی می تواند کیفیت زندگی را افزایش دهد و به بهبود اصلاح الگوی زندگی کمک زیادی کند. افزایش حرکات بدن، کاهش درد و سفتی عضلات، سرعت بخشیدن به روند بهبودی بعد از آسیب یا بیماری و جلوگیری از آسیب بیشتر همگی روابط میان فیزیوتراپی و اصلاح الگوی زندگی یا لایف استایل را نشان می دهد.

فیزیوتراپیست های حرفه ای با تکیه بر علم فیزیوتراپی اقدام به ارزیابی و تشخیص شرایط خاص افراد می کنند. فیزیوتراپیست ها پس از نظرسنجی و مراحل مشاوره، مدیریت حرکات اصلاح سبک زندگی، تمرینات سازگار با بدن اشخاص، انواع تمرکز روی بدن و ماساژ های بدنی را پیشنهاد می دهند.

فیزیوتراپی

نقش فیزیوتراپی در اصلاح سبک زندگی(لایف استایل)

اصلاح الگوی زندگی به کمک فیزیوتراپی می تواند به درمان طیف وسیعی از شرایط، از جمله کمر درد، بی اختیاری ادرار، تاخیر در روند رشد کودک، صدمات ورزشی و سیستم عصبی مانند بیماری پارکینسون و بیماری MS کمک کند، که به طور خلاصه در متن ذیل به آن خواهیم پرداخت.

  • کمردرد:

    فیزیوتراپی نقش مهمی در درمان کمردرد دارد. شواهد نشان می دهد که در بیشتر موارد با رعایت اصلاح الگوی زندگی می توان با فعال ماندن از نظر جسمی کمردرد را درمان کرد. این درمان رابطه مستقیمی با علم فیزیوتراپی داشته و نیاز به فیزیوتراپیست ماهر دارد.

  • آرتروز:

    علم فیزیوتراپی می تواند کمک زیادی به مدیریت و تحمل رنجش کند. با اصلاح سبک زندگی می توان باعث افزایش بهبود عملکرد مفاصل و درمان آرتروز شد. بیماران زیادی تحت نظر فیزیوتراپیست حرفه ای و با رعایت لایف استایل توانسته اند، در زمان مشخصی از بیماری آرتروز خلاص شوند. باید بدانیم اصلاح الگو زندگی و فعالیت بدنی بخش مهمی از درمان آرتروز است. همچنین تندرستی و فعالیت بدنی از آرتروز جلوگیری می کند. همواره بیمار می تواند پس از شروع جلسات فیزیوتراپی آرتروز با فیزیوتراپیست در مورد چگونگی محافظت از مفاصل، انتخاب کفش مناسب، فعالیت روزانه و راهکار های کاهش درد مشورت کند.

  • دیابت:

    اصلاح الگوی زندگی می تواند در پیشگیری و مدیریت دیابت و عوارض آن بسیار مؤثر باشد. تجویز برنامه غذایی به همراه برنامه های ورزشی پیشنهاد شده توسط فیزیوتراپیست می تواند تا حد قابل توجهی باعث تاخیر در بروز بیماری دیابت داشته باشد. فیزیوتراپی هم چنین به دنبال برخی از عوارض دیابت مانند حمله قلبی، سکته مغزی، قطع عضو و آسیب عصبی نقش مهمی در روند توانبخشی بیمار ایفا می کند.

اصلاح سبک زندگی

  • دردهای مزمن:

    در صورت اصلاح لایف استایل می توان تا حد زیادی دردهای مزمن را مدیریت کرد. فیزیوتراپیست ها برای آموزش و درمان بیمار آماده هستند تا بتوانند عوامل درد را به خوبی درک کنند. فیزیوتراپیست ها می توانند برنامه های شخصی سازی ورزشی را برای بیمار تعریف کنند تا بیمار بتواند به کاهش درد، بهبود عملکرد و بازگرداندن قدرت، تحرک بیشتر و تناسب اندام برسد.

  • فعالیت، سلامت و داشتن یک زندگی شاد:

    از دیگر روابط فیزیوتراپی و لایف استایل می توان به این موضوع اشاره کرد که انواع تکنیک های فیزیوتراپی و چالش های آن می تواند به سلامت و داشتن یک زندگی شاد کمک زیادی کند. این نکته به شدت ضروری است که افراد مسن بتوانند در سنین کهنسالی خود، بدون داشتن درد مفاصل و کنترل صحیح ادرار خود به انجام فعالیت ها و ورزش های مورد علاقه خود بپردازند. در واقع می توان گفت اصلاح الگوی زندگی در سنین جوانی و میانسالی می تواند زمینه ساز یک کهنسالی شاد و بدون دردسر باشد.

  • حفظ قدرت:

    بررسی ها نشان می دهد انسان از 30 سالگی خود به بعد همواره می تواند تا حد مشخصی ماهیچه از دست دهد. اصلاح الگوی زندگی به انسان کمک می کند تا به کمک ورزش های پیشنهادی، علم فیزیوتراپی قادر باشد تا حد زیادی عضلات بدن را قوی کند. البته به یاد داشته باشیم که تقویت عضلات و حفظ قدرت آن ها در گرو انجام تمرینات لایف استایل به صورت مداوم در هفته است.

  • حفظ استقلال:

    انسان هرچه به سمت پیری برود، با چالش های سخت تری روبه رو خواهد شد. گاهی ممکن است فرد به علت کهولت سن از عهده استحمام و انجام کارهای روزمره خود برنیاید. از این رو مشورت با فیزیوتراپیست و انجام حرکات پیشنهادی فیزیوتراپی اولین راهکار است.

موارد فوق تنها بخش اندکی از نقش فیزیوتراپی در اصلاح الگوی زندگی است. پس باید بدانیم که در دنیای ماشینی و پرهیاهو لایف استایل عضو جدا ناپذیر علم فیزیوتراپی است، می توان با یک شروع خوب و داشتن برنامه ای برای زندگی، با اصلاح الگوی زندگی از بسیار از پدیده های دوره کهن سالی جلوگیری کرد.

فواید اصلاح الگوی زندگی یا لایف استایل

  • مدیریت چاقی مفرط
  • مدیریت انواع بیماری های مزمن نظیر دیابت
  • بهبود بیماری های وابسته به مفاصل و استخوان ها
  • درمان انواع صدمات ورزشی
  • آزاد سازی عضلات

سبک زندگی

نتیجه گیری

فیزیوتراپیست ها با استفاده از یک رویکرد کامل و جامع، بیماران خود را معالجه می کنند. رژیم غذایی و تحرک فرد می تواند تأثیر به سزایی در بهبود اصلاح الگوی زندگی و لایف استایل داشته باشد. زیرا رژیم غذایی می تواند خطر ابتلا به اختلالات مزمن مانند دیابت نوع دو، فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی را تا حد زیادی کنترل کند. آگاهی از رژیم غذایی، می تواند کمک زیادی به بهبود اصلاح الگوی زندگی کند.

تحرک و رژیم غذایی می تواند کمک زیادی به تجویز فیزیوتراپیست کند. ما می توانیم با انتخاب یک مرکز فیزیوتراپی مناسب و تعیین فیزیوتراپیست حرفه ای، با رعایت فرمول های پیچیده زندگی و حفظ تعادل، کمک زیادی به اصلاح سبک زندگی خود کنیم. فراموش نکنیم که گاهی برخی از سبک های زندگی هر چند درست یا غلط با فرهنگ و باور ما عجین شده، چه خوب است که بتوان با اصلاح الگو زندگی برخی از شیوه های نادرست زندگی را حذف کرد و نحوه صحیح آن را انجام داد.

 

مطلب پیشنهادی  تاثیر فیزیوتراپی بر بیماری گیلن باره

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *