0%

کاربرد فیزیوتراپی تنفسی برای درمان آلرژی تنفسی

کاربرد فیزیوتراپی تنفسی برای درمان آلرژی تنفسی

کاربرد فیزیوتراپی تنفسی برای درمان آلرژی تنفسی

5/5 - (1 امتیاز)

آلرژی تنفسی

آلرژی تنفسی، یک نوع عارضه تنفسی خاص است که باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن می­شود. این اختلال زمانی رخ می­دهد که سیستم ایمنی نسبت به مواد خاصی مانند گرد و غبار، ریز گرد­ها، گرده گیاهان و درختان در فصول خاص، کپک مواد غذایی، شوره موی سر یا حتی پرز و موی بدن حیوانات، حساسیت نشان دهد. به این مواد خاص که آلرژی­زا هستند، آلرژن­ گفته می­شود و در واقع واکنش آلرژیک پاسخی است که بدن به یک آلرژن می­دهد.

بنابراین آلرژی تنفسی نتیجه واکنش سیستم تنفسی بدن به یک نوع آلرژن بی­ضرر است. اما با این حال، این آلرژن برای سیستم ایمنی مشکل ایجاد می­کند. اولین باری که بدن با یک آلرژن مواجه می­شود، سیستم ایمنی آنتی بادی­هایی برای مقاومت در برابر آن آلرژن می­سازد و برای دفعات بعدی مواجهه با آن آلرژن، به حذف آن کمک می­کند. آلرژی تنفسی بسیار شایع است و ممکن است در هر سنی و هر شرایطی سبب بروز مشکلات عدیده در تنفس شود.

فیزیوتراپی تنفسی

علائم آلرژی تنفسی

اصلی­ترین علائم آلرژی تنفسی عبارتند از:

  • گرفتگی بینی
  • خارش گلو
  • خارش بینی
  • خروج بیش از حد ترشحات و مخاط از بینی و دهان
  • افزایش سرفه
  • بروز مشکلات تنفسی

 

دلایل بروز آلرژی تنفسی

یکی از مهمترین دلایل بروز آلرژی تنفسی این است که سیستم ایمنی، عامل آلرژی­زا را برای بدن مضر شناسایی می­کند، با اینکه این عامل بی­ضرر است. بنابراین سیستم ایمنی در هنگام تنفس با این عامل، واکنش آلرژیک نشان داده و قرار گرفتن مکرر در معرض آن، احتمال ایجاد آلرژی تنفسی را افزایش می­دهد. در صورت ابتلا به هر نوع از مشکلات تنفسی، شانس ابتلا به آلرژی تنفسی نیز افزایش می­یابد. کودکان بیشتر احتمال دارد که آلرژی های تنفسی را تجربه کنند. با این وجود دلایل بروز آلرژی تنفسی به طور کامل شناخته شده نیست.

درمان آلرژی تنفسی

بهترین راه برای درمان آلرژی تنفسی این است که به طور کامل از عامل آلرژی زا فاصله گرفت. این مسئله می­تواند بسیار دشوار باشد، چرا که ممکن است این محرک خاص جزئی از شرایط محل زندگی یا موقعیت شغلی باشد. برخی از آلرژن­ها مانند گرده گیاهان به دلیل تغییر فصل سبب بروز آلرژی تنفسی می­شود. برای درمان آلرژی تنفسی برخی از داروها، مانند آنتی هیستامین­ها، می­توانند به کنترل و درمان کمک کند. علاوه بر این، درمان آلرژی تنفسی با کمک فیزیوتراپی تنفسی نیز ممکن است.

در این نوع از درمان، با استفاده از تکنیک­های درمان دستی و بهبود وضعیت ریه با استفاده از پاکسازی ریه و انجام تمرینات ورزشی می­توان آلرژی تنفسی را تا حد زیادی مدیریت کرد. در این قسمت به شرح انواع پاکسازی ریه برای درمان آلرژی تنفسی می­پردازیم:

پاکسازی طبیعی: معمولا مجاری تنفسی با عملکرد مناسب ساختار تنفسی، به صورت طبیعی باز نگه داشته می‌شود و مسدود نیست. اما در صورتی که به دلایلی مانند افزایش ترشحات و مخاط، این عملکرد مختل شود، پاکسازی طبیعی راه تنفسی به واسطه سرفه موثر که یکی از مهم ترین رفلکس های محافظتی است، ممکن می­شود. در این وضعیت، برای خلاص شدن مجاری تنفسی از ترشحات بیش از حد و سایر مواد خارجی، سرفه به پاکسازی مخاطی طبیعی و اطمینان از باز بودن مسیر تنفس کمک می­کند. چهار مرحله برای شروع سرفه طبیعی شامل تحریک، دم، فشرده سازی و بیرون راندن می­شود.

پاکسازی غیر طبیعی: تنفس ممکن است به دلیل ضخامت لایه مخاطی با اختلال مواجه شود. در این اختلال به دلیل وجود مخاط بیش از حد در راه تنفسی، ابتدا کاهش فشار تشدید شده و ترشحات از دیواره­های راه تنفسی جدا می­شود. این مسئله منجر به باریک شدن مجرای تنفسی شده و مقاومت بسیار بیشتر می شود و در نتیجه بر پاکسازی راه هوایی تأثیر می گذارد. در این موقعیت آنتی هیستامین­ها و سایر موارد درمانی از جمله فیزیوتراپی تنفسی، کمک زیادی به رفع باریک شدن مجرای تنفس و انسداد به وجود آمده می­کند.

درمان آلرژی تنفسی

فیزیوتراپی تنفسی برای درمان آلرژی تنفسی

فیزیوتراپی تنفسی، تخصصی در فیزیوتراپی است و نقش کلیدی در مدیریت و درمان بیماران مبتلا به بیماری­های تنفسی از جمله آلرژی تنفسی ایفا می­کند. هدف از این نوع فیزیوتراپی، باز کردن مسیر تنفسی، بهبود کیفیت دم و بازدم بیمار و کمک به بازگشت به فعالیت بدنی است. فیزیوتراپیست­ تنفسی، مداخلات متنوعی از جمله توانبخشی ریوی و تکنیک­های پاکسازی راه تنفسی را به کار می­گیرد که تاثیر زیادی روی بهبود علائم بیماری­های تنفسی دارد.

از جمله تاثیرات فیزیوتراپی تنفسی می توان به سهولت در سرفه کردن، کاهش تنگی نفس و بهبود آمادگی جسمانی اشاره کرد. فیزیوتراپی تنفسی همچنین در بیمارانی که ترشحات بیش از حد تنفسی دارند، با افزایش ظرفیت تنفس، حفظ عملکرد اسکلتی عضلانی، ارائه مشاوره برای بهبود عملکرد ریه و آموزش به بیماران کمک زیادی به درمان آلرژی تنفسی می­کند..

مطلب پیشنهادی  فیزیوتراپی تورتیکولی یا کجی گردن

برخی از افراد مبتلا به مشکلات تنفسی از فعالیت بدنی اجتناب می کنند؛ زیرا انجام تمرینات تنفسی خاص و فعالیت بدنی باعث تنگی نفس در آنها می­شود. اما موضوع مهم این است که اجتناب از فعالیت بدنی ممکن است عملکرد ریه را بیشتر از قبل کاهش دهد. وقتی سطح اکسیژن خیلی کم است، مغز سیگنال­هایی را به ماهیچه­هایی که تنفس را کنترل می کنند، ارسال می کند. در پی دریافت این سیگنال­ها، ماهیچه­هایی تنفسی، سخت تر کار می­کنند.

این مسئله به این معنی است که افرادی که مشکلات تنفسی دارند باید برای تنفس، بیشتر تلاش کنند. علاوه بر ماهیچه­های موثر بر تنفس، افراد مبتلا به مشکلات تنفسی اغلب از عضلات دیگری از جمله عضلات گردن و شانه ها برای تنفس استفاده می کنند. این همه تلاش، تنفس را بسیار خسته کننده می­کند. کاربرد فیزیوتراپی تنفسی برای درمان آلرژی تنفسی برای این افراد بسیار ملموس است؛ چرا که با توجه به آموزش فیزیوتراپیست تنفسی و با توصیه های گام به گام او در عملکرد ریه، پیشرفت زیادی حاصل می­شود.

بنابراین افراد مبتلا به مشکلات تنفسی از جمله آلرژی تنفسی باید تمرینات تنفسی خاصی انجام دهند که شامل ورود هوای بیشتر به ریه­ها، کمک به رشد مخاط در حد تعادل، تنفس عمیق آرام، تقویت عضلات دیافراگم و سایر ماهیچه­های تنفسی می­شود. ازجمله دیگر فعالیت­های بدنی که برای درمان آلرژی تنفسی مفید است، پیاده روی، تمرینات کششی، تمرین با وزنه­های کوچک، تکنیک­های تنفس آرام و ورزش در آب گرم هستند. تمرینات و تجهیزات ورزشی و توصیه­های تنفسی برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند، شامل موارد زیر است:

مهم­ترین مسئله در این مورد این است که فرد حین فعالیت بدنی به خود فشار نیاورد و اگر دچار تنگی نفس شد، ورزش را متوقف کرده، بنشیند و تمرینات تنفسی را انجام دهد.

مرکز فیزیوتراپی آرنیکا در اهواز با بهره گیری از پیشرفته ترین و مدرن ترین تجهیزات روز دنیا و مجرب ترین فیزیوتراپیست­ها و همچنین کادر پزشکی متخصص در هر زمینه، برای درمان آلرژی تنفسی برنامه ویژه ای ارائه می دهد. اهداف فیزیوتراپی آرنیکا برای درمان آلرژی تنفسی شامل موارد زیر است:

  • سهولت خارج کردن ترشحات احتباس شده زیاد در راه تنفسی
  • بهبود عملکرد ریه با افزایش مخاط
  • پایین آوردن فشار تنفسی
  • افزایش ظرفیت ریه برای تحمل ورزش و انجام امور روزانه
  • جلوگیری از عوارض تنفس در هوای آلوده و پاکسازی راه تنفسی

برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه اصلی سایت کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا مراجعه کنید.

 

سوالات متداول

  1. فیزیوتراپیست برای درمان آلرژی تنفسی چه می­کند؟

فیزیوتراپیست برای درمان افراد مبتلا به آلرژی تنفسی به­خصوص کودکان شامل آموزش الگوی تنفسی که خود شامل تکنیک­های کنترل تنفس و ریتم آن است، می­شود. به علاوه پاک­سازی ترشحات و مخاط از ریه باعث بهبود جریان هوای ریه شده که فیزیوتراپیست برای این مشکلات راه حل­هایی ارائه می­کند.

  1. فیزیوتراپی تنفسی چگونه به درمان آلرژی تنفسی کمک می­کند؟

فیزیوتراپیست با استفاده از تکنیک­های دستی، از دستان خود برای اعمال نیرو به دیواره قفسه سینه استفاده کرده و به پاکسازی مجاری تنفسی کمک می­کند. این تکنیک شامل ضربه زدن به سینه، لرزش و تکان دادن است. علاوه بر این، فیزیوتراپیست کنترل تنفس را آموزش می­دهد که خود شامل دوره‌هایی از تنفس آهسته، آرام کردن بدن و کاهش سرعت تنفس است.

  1. اهداف فیزیوتراپی در درمان بیماری­های تنفسی چیست؟
  • از بین بردن ترشحات زیاد راه تنفسی
  • بهینه سازی عملکرد ریه با هوای موجود در محیط و بهبود دم و بازدم
  • کاهش فشار روی ریه در اثر تنفس غیر اصولی
  1. چند نمونه از تمرینات تنفسی چیست؟
  • اجازه داده شود که نفس‌ تا جایی که ممکن است، به عمق ریه برود، بدون اینکه به آن فشار آورده شود.
  • تنفس از طریق بینی انجام شده و از طریق دهان بیرون بیاید.
  • به صورت کلی تنفس به آرامی و به طور منظم انجام شود و همچنین به آرامی بیرون بیاید.
  1. چه ورزش­هایی برای درمان آلرژی تنفسی مفید است؟

پیاده روی، تمرینات کششی، تمرین با وزنه های کوچک، تکنیک­های تنفسی و آب درمانی

  1. فیزیوتراپی تنفسی چگونه انجام می­شود؟

فیزیوتراپی تنفسی شامل ضربه به نواحی مختلف دیواره قفسه سینه برای کمک به شل شدن و حرکت مخاط به سمت مرکز قفسه سینه می­شود. به علاوه تکنیک­های مختلف برای بهبود عملکرد ریه و بهتر شدن دم و بازدم به واسطه فیزیوتراپیست آموزش داده می­شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *