0%

کاربرد بیوفیدبک در فیزیوتراپی

کاربرد بیوفیدبک

کاربرد بیوفیدبک در فیزیوتراپی

5/5 - (1 امتیاز)

بیوفیدبک

فیزیوتراپیست‌ها با افراد مختلف با مشکلات گوناگون کار می‌کنند تا به آن‌ها در حرکت و عملکرد بدون درد کمک کنند. مشکلاتی که فیزیوتراپیست‌ها روی آن‌ها تمرکز دارند، اغلب از نوع حرکات ارادی است. برای مثال وقتی می‌خواهید از روی صندلی بلند شوید، مغز شما تکانه را تشکیل می‌دهد. این تکانه از یک عصب به سمت عضلات درگیر در بلند شدن از روی صندلی حرکت می‌کند. عضلات منقبض می‌شوند و بدن شما به صورت ارادی از روی صندلی بلند می‌شود.

اما بسیاری از عملکردهای دیگری در بدن شما رخ می‌دهند که ظاهراً فراتر از تفکر آگاهانه اتفاق می‌افتند. سیستم عصبی شما دائماً ضربان قلب، فشار خون، سطح اضطراب و پاسخ‌های درد شما را کنترل می‌کند.

به دست آوردن کنترل روی برخی از این عملکردهای غیر ارادی ممکن است به درمان شرایطی مانند درد مزمن، اضطراب یا یبوست کمک کند. درمان بیوفیدبک می‌تواند به شما کمک کند تا کنترل تکانه‌های غیرارادی بدن خود را به دست آورید.

 

درمان بیماری با بیوفیدبک

درمان بیماری با بیوفیدبک به معنای دریافت بازخورد از بدن است. با استفاده از این بازخورد و دریافت اطلاعات در مورد نحوه عملکرد غیر ارادی در شرایط خاص، ممکن است بتوانید این عملکردها را کنترل کنید.

در این روش اغلب از حسگرها برای اندازه‌گیری عملکرد بدن شما استفاده می‌شود. در طول یک جلسه درمانی، از روش‌های مختلفی برای بهبود ارتباط ذهن و بدن و به دست آوردن کنترل بر عملکردها استفاده می‌گردد.

بدن انسان به طور طبیعی برای بقا طراحی شده است.

وقتی شرایط خطرناکی در حال رخ دادن است، سیستم عصبی خودگردان بدن وارد عمل می‌شود. این سیستم ضربان قلب و فشار خون را افزایش می‌دهد، تعریق و تنفس را شدت می‌دهد و هورمون‌های ناشی از استرس را آزاد می‌کند. در حالی که این‌ها واکنش‌های مهمی هستند که به حفظ امنیت ما کمک می‌کنند، گاهی اوقات این عملکردها باعث می‌شوند که ما دچار مشکل شویم. مثلا زمانی که دچار استرس در شرایط نه چندان می‌شویم، این عملکردهای غیر ارادی ممکن است شرایط را برای ما دشوارتر کنند. کنترل این واکنش‌های غیر ارادی در پاسخ به استرس یکی از کاربردهای Biofeedback therapy است.

مطلب پیشنهادی  کاربرد وکیوم در فیزیوتراپی

 

کاربرد بیوفیدبک در فیزیوتراپی

انواع کاربرد بیوفیدبک در فیزیوتراپی را می‌توان در به موارد زیر خلاصه کرد:

 

  1. الکترومیوگرافی (EMG) – فشار عضلانی را اندازه گیری می‌کند- اندازه گیری انقباض عضلانی- این تکنیک شامل قرار دادن حسگرها بر روی عضلات اسکلتی با الکترومیوگراف برای نظارت بر فعالیت الکتریکی است که باعث انقباض عضلانی می‌شود.
  2.  نوروفیدبک / الکتروانسفالوگرافی (EEG) – اندازه گیری فعالیت امواج مغزی- این تکنیک از حسگرهای پوست سر برای نظارت بر امواج مغزی شما با استفاده از الکتروانسفالوگرافی استفاده می‌کند.
  3. الکترودرموگرافی (EDG) – اندازه گیری فعالیت الکتریکی پوست- فعالیت غدد عرق- حسگرهایی که در اطراف انگشتان یا روی کف دست یا مچ با الکترودرموگراف متصل می.شوند. این حسگرها فعالیت غدد عرق و میزان تعریق روی پوست را اندازه گیری می‌کنند. سپس در مورد اضطراب هشدار می‌دهند.
  4. هیت فلوکس – اندازه گیری سرعت دفع گرما از بدن- درجه حرارت- حسگرهای متصل به انگشتان یا پاهای شما جریان خون را در پوست شما اندازه گیری می‌کنند.  دمای بدن  اغلب زمانی که تحت استرس هستید کاهش می‌یابد. آگاهی از دمای بدن می‌تواند شما را ترغیب کند که تکنیک‌های آرام‌سازی را شروع کنید.
  5. پنوموگرافی – اندازه گیری حرکت شکم/سینه هنگام تنفس- در طی تکنیک تنفسی، نوارهایی در اطراف شکم و قفسه سینه قرار می‌گیرند تا الگوهای تنفسی و سرعت تنفس شما را کنترل کنند.
  6.  فوتوپلتیسموگرافی (PPG) – اندازه گیری جریان خون محیطی، ضربان قلب و تغییر نرخ ضربان قلب- این تکنیک از حسگرهای انگشت یا لاله گوش با دستگاهی که برای تشخیص تغییرات حجم خون استفاده می‌شود (فتوپلتیسموگرافی) استفاده می‌کند.

محدودیت‌های این تکنیک‌ها عمدتاً متوجه درمانگران است. با توجه به درک کامل از اصول اساسی درمان در ترکیب با درک بالینی مشکل بیماران، کاربردهای جدید بسیاری برای درمان وجود دارد.

 

استفاده از تکنیک‌های بیوفیدبک در درمان بسیاری از شرایط و بیماری‌ها، مانند بی‌اختیاری ادرار، تنش عضلانی، واژینسموس، دردهای آمیزشی و فلج بلز موثر است.

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا ارائه دهنده موثرترین این تکنیک‌ها برای درمان و رفع مشکلات مراجعان است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *