0%

کاربرد شولدرویل در فیزیوتراپی

کاربرد شولدرویل در فیزیوتراپی

کاربرد شولدرویل در فیزیوتراپی

5/5 - (1 امتیاز)

شولدرویل

شولدرویل یا چرخ شانه یک وسیله درمانی است که برای توانبخشی اندام فوقانی استفاده می‌شود.

چرخ‌های شانه‌ای به‌عنوان بخشی از توانبخشی از قرن نوزدهم مورد استفاده قرار گرفته‌اند. استفاده از چرخ برای ارتقای عملکرد شانه به شناخت طبیعت دوری شانه گره خورده است.

شولدرویل در فیزیوتراپی می‌تواند برای تقویت مفصل شانه، مفصل آرنج و همچنین مچ دست استفاده شود. به طور کلی دو نوع چرخ شانه‌ای وجود دارد: یکی دایره شکل است و دیگری به شکل میله. این تجهیزات ممکن است از فولاد و یا چوب ساخته شوند. شولدرویل‌ها اغلب به طور دائم روی دیوار نصب می‌شوند.  ارتفاع آن‌ها با توجه به قد و طول بازوی توانخواهان تنظیم می‌شوند.

شولدرویل برای بهبود انعطاف پذیری مفصل شانه، آرنج و مچ دست مفید است. همچنین به تدریج دامنه حرکت و قدرت مفاصل شانه، آرنج و مچ را بازیابی می‌کند.

 

کاربردهای شولدرویل در فیزیوتراپی

کاربردهای شولدرویل در فیزیوتراپی مربوط به آسیب‌های مختلف شانه و اندام فوقانی است.

در حقیقت چرخ شانه یک ابزار فیزیوتراپی است که به عنوان بخشی از برنامه توانبخشی بعد از آسیب‌ها و مشکلات زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  1. آسیب به روتاتور کاف
  2.  شانه یخ زده یا منجمد
  3. سفت شدن مفصل شانه، مفصل آرنج یا مچ دست به دنبال شکستگی.

روش استفاده از این وسیله به این شکل است که بیمار رو به چرخ شانه می‌ایستد و دسته آن را می‌گیرد.  سپس باید چرخ شانه یا میله شانه را در جهت عقربه ساعت و خلاف آن، هر کدام چندین بار حرکت دهد. تعداد دفعات این تکرار با توجه به شرایط بیمار و تشخص فیزیوتراپ مشخص می‌شود.

مطلب پیشنهادی  کاربرد دوچرخه ثابت در فیزیوتراپی

 

فواید استفاده از شولدرویل در فیزیوتراپی

چرخ شانه راه حل مناسبی برای بهبود انعطاف پذیری و دامنه حرکت شانه است. حرکت صاف این دستگاه به راحتی تحرک شانه کاربر را بهبود می‌بخشد. در حالی که دو دستگیره قابل تنظیم ارتفاع و مقاومت را برای موقعیت دقیق تنظیم می‌کنند. کاربر می‌تواند در موقعیت‌های مختلفی بایستد تا مناطق مشکل‌دار را بهتر مورد هدف قرار دهد. علاوه بر یک وسیله ورزشی درمانی، می‌توان از چرخ شانه به عنوان یک وسیله ارزیابی راحت از توانایی‌ها استفاده کرد.

مهم‌ترین فواید استفاده از شولدرویل در فیزیوتراپی شامل موارد زیر است:

  • بهبودی بعد از جراحی را تسریع می‌کند.
  • اسپاسم و سفتی عضلات را برطرف می‌کند.
  • درد مفاصل، درد میوفاسیال و تورم را کاهش می‌دهد.
  • کشش طولی فیبرهای عضلانی را کاهش می‌دهد.
  • جریان خون و اکسیژن رسانی در اندام فوقانی را بهبود می‌بخشد.

 

استفاده از تجهیزات مناسب در اثربخشی فیزیوتراپی و توانبخشی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. شولدرویل در فیزیوتراپی یکی از تجهیزات اساسی و ضروری برای درمان افراد مبتلا به آسیب‌های دست و شانه است. مرکز فیزیوتراپی آرنیکا مجهز به به روز‌ترین و باکیفیت‌ترین دستگاه‌های شولدرویل، آماده ارائه خدمات به مراجعان عزیز است. برای دریافت نوبت مراجعه از این کلینیک تخصصی نیازی به مراجعه حضوری نیست. کافیست از طریق لینک نوبت دهی آنلاین نسبت به تعیین و رزرو نوبت مراجعه اقدام کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *