0%

آرنج گلف بازان یا گلف آلبو و روش های درمان آن

آرنج گلف بازان یا گلف آلبو

آرنج گلف بازان یا گلف آلبو و روش های درمان آن

3/5 - (2 امتیاز)

آرنج گلف بازان یا گلف آلبو چیست؟

آرنج گلف بازان یا گلف آلبو به درد و التهابی در قسمت داخلی آرنج اشاره دارد که در آن، یکی از تاندون­هایی که ماهیچه­های ساعد را به آرنج متصل می­کند، متورم شده است. معمولا این درد را در برجستگی استخوانی در قسمت داخلی آرنج که اپیکوندیل داخلی نامیده می شود، می­توان احساس کرد. به همین دلیل، به آرنج گلف بازان یا گلف آلبو، اپی کندیلیت داخلی نیز گفته می شود. بیماری به نام اپی کندیلیت جانبی که بیشتر برای درد در قسمت خارجی آرنج از آن استفاده می شود، به آرنچ تنیس بازان یا تنیس آلبو اشاره دارد.

گلف آلبو زمانی رخ می دهد که به طور مکرر از مچ دست و بازو برای خم کردن، گرفتن و یا پیچاندن اشیا استفاده می شود. تاندون­ها در این وضعیت دچار پارگی­های ریزی می شوند که می تواند باعث درد مچ، آرنج و ساعد شود. مبتلا شدن به این وضعیت فقط در صورت چرخاندن چوب گلف نیست، بلکه تاب دادن راکت تنیس، فشار دادن سینی غذای پر شده، کوبیدن میخ و یا حتی کوبیدن روی صفحه کلید کامپیوتر ممکن است باعث اپی کندیلیت داخلی شود. آرنج گلف بازان در صورت درمان نشدن، می تواند باعث محدود شدن دائمی آرنج، درد مزمن، ضعیف شدن حس دست و انقباض آن شود.

کمتر از یک درصد از جمعیت دنیا، مبتلا به آرنج گلف بازان یا گلف آلبو هستند. این بیماری در سنین 45 تا 64 سال و بیشتر در زنان بروز می کند. تقریبا بیشتر کسانی که به این وضعیت دچارند، حین انجام کاری غیر از ورزش به آن مبتلا شده­اند. آرنج گلف بازان معمولا در آرنج دست غالب پدیدار می شود، یعنی دستی که بیمار در انجام امور روزانه، بیشتر از آن استفاده می کند. درد هنگام آرنج گلف بازان یا گلف آلبو می تواند باعث بی اختیاری در حرکات بازو و ضعیف شدن دست شود.

 

علائم آرنج گلف بازان یا گلف آلبو

ظاهر شدن علائم آرنج گلف بازان یا گلف آلبو ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد و همانطور که گفتیم، علامت اصلی آن، التهاب و درد در قسمت داخلی آرنج است. این درد و التهاب ممکن است اول صبح خیلی دردناک تر احساس شود. در زیر سایر علائم این عارضه را شرح می دهیم:

  • قدرت کمتر از حد معمول هنگام گرفتن چیزی
  • سوزن سوزن شدن و بی حسی دست
  • پخش شدن درد در بازو، مچ، ساعد و کف دست
  • بدتر شدن درد هنگام بلند کردن یک جسم سنگین با کف دست، چرخاندن ساعد رو به بالا و یا پایین، مشت کردن دست، خم کردن مچ و چرخاندن آن

گلف آلبو و روش های درمان آن

دلایل بروز آرنج گلف بازان یا گلف آلبو

از جمله دلایل بروز آرنج گلف بازان یا گلف آلبو، می تواند استفاده مکرر از عضلات خم کننده ساعد باشد. این وضعیت معمولا نتیجه ورزش­هایی است که ساعات طولانی اندام فوقانی را تحت فشار قرار می‌دهد. در برخی موارد، اپی کندیلیت داخلی می تواند پس از ضربه یا سقوط روی عضله فلکسور مشترک، شروع شود. ولی به طور کلی، با گذشت زمان و استفاده مکرر از بازو و مچ دست برای خم کردن، گرفتن یا پیچاندن اشیا، در تاندون­های دست، آسیب جزئی به وجود می­آید که می تواند باعث درد مچ، آرنج و ساعد شود.

در واقع این عارضه به دلیل گیرکردن عصب اولنار در هنگام عبور از آرنج در مسیر رسیدن به دست ایجاد می شود. اگر بیمار به درمان‌ آرنج گلف بازان یا گلف آلبو پاسخ ندهد، پزشک انجام آزمایشاتی را برای رد کردن مشکلات عصب اولنار پیشنهاد می­دهد. بیمار مبتلا به اپی کندیلیت داخلی در صورت عدم پیگیری بیماری، ممکن است دچار نوروپاتی اولنار، آسیب رباط جانبی اولنار یا سایر شرایط مرتبط با این عارضه از جمله سندرم تونل کارپال، اپی کندیلیت جانبی و آسیب روتاتور کاف شوند.

 

پیشگیری از آرنج گلف بازان یا گلف آلبو

برای پیشگیری از آرنج گلف بازان یا گلف آلبو برای ورزشکاران، می­توان قبل از حرکات ورزشی با گرم کردن مچ دست و ساعد از آسیب جلوگیری کرد. همچنین پیشگیری از دیگر آسیب­ها با تنظیم تجهیزات ورزشی و انجام درست تمرینات، ممکن است. استفاده از مچ بند­های مخصوص حین ورزش، برای حمایت از مچ دست ورزشکارانی که به آرنج گلف بازان دچارند، پیشنهاد می شود. انجام حرکات کششی ملایم نیز بسیار کمک کننده است.

کمپرس آب سرد نیز برای بیماران مبتلا به این عارضه پیشنهاد می­شود. همچنین انجام مکرر حرکات مچ دست، استعمال دخانیات و اضافه وزن، خطر ابتلا به گلف آلبو را افزایش می دهد. اکثر افراد مبتلا به اپی کندلیت داخلی، بدون جراحی و پس از استراحت دادن به عضلات دست، بعد از حدود شش هفته، بهبود پیدا می­کنند. همچنین اقدامات و تمرینات ساده ای وجود دارد که می­توان هر روز انجام داد که به بهبود تاندون­ها کمک کند.

مطلب پیشنهادی  تعداد جلسات فیزیوتراپی لازم برای درمان

 

تشخیص آرنج گلف بازان یا گلف آلبو

اگرچه معمولا بیماری آرنج گلف بازان نیازی به مراجعه اورژانسی به پزشک ندارد؛ اما می تواند بیمار را از زمین بازی و یا محیط کار دور کند. برخی علائم شامل تغییر شکل آرنج، داغ و یا ملتهب بودن آرنج و احساس شکستگی در استخوان ممکن است نشانه یک مشکل جدی باشد. درمانگر در ارزیابی اولیه از مراجع می خواهد که شرح حال از وضعیت خود بدهد. همچنین اینکه چه فعالیت هایی باعث درد بیشتر می­شود، مسئله ای است که درمانگر باید بداند.

پزشک پس از انجام معاینه فیزیکی و پرسیدن سوالاتی در مورد فعالیت های روزانه بیمار ممکن است برای تشخیص و پیشگیری از سایر آسیب‌های مرتبط با این مشکل، آزمایشات دقیق­تری را توصیه کند. سایر آزمایشات لازم برای ارزیابی و تشخیص دقیق شامل تصویربرداری مغناطیسی (MRI)، سونوگرافی، اسکن کامپیوتری(CT)  و اسکن استخوان می­شود.

آرنج گلف بازان یا گلف آلبو و روش های درمان آن

درمان آرنج گلف بازان یا گلف آلبو

درمان آرنج گلف بازان یا گلف آلبو ممکن است با برخی موارد ساده مثل درمان خانگی و دارو­های مسکن برای  کم کردن علائم شروع شود. این درمان­ها شامل کشش ساعد، استفاده از مچ بند برای پشتیبانی، استفاده از آتل شب، مصرف داروهای ضد درد و التهاب و استفاده از کمپرس سرد در آرنج و قسمت داخلی ساعد می­شود. اما اگر بیمار درد مداوم دارد که به درمان خانگی پاسخ نمی دهد، پزشک برای کاهش التهاب، تزریق کورتیکواستروئید و یا پلاسمای غنی از پلاکت را توصیه می­کند تا روند بهبودی بدن را تسریع کند.

اکثر بیماران مبتلا به اپی کندیلیت داخلی، بدون نیاز به جراحی بهبود می یابند. با این حال در موارد نادر، ممکن است جراحی توصیه شود. جراحی شامل برداشتن بافت آسیب دیده، بافت اسکار و یا استخوان اضافی می­شود که روی تاندون­ها فشار وارد می­کند. دوره بهبودی پس از جراحی، از 4 هفته تا 6 ماه یا بیشتر برای موارد شدیدتر متغیر است. در مواردی دیگر، درد مداوم آرنج گلف بازان ممکن است نیاز به درمان ویژه­ای داشته باشد که مراجعه به فیزیوتراپی و استفاده از تجهیزات فیزیوتراپی برای درمان آرنج گلف بازان یا گلف آلبو مناسب­ترین روش است.

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا همگام با علوم پزشکی روز دنیا، برای دستیابی به اهداف ورزشی و سلامتی هر چه بیشتر همشهریان محترم در شهر اهواز اختصاص داده شده است. متخصصان ما در فیزیوتراپی آرنیکا به عنوان یک تیم، برنامه درمانی کاملی برای فیزیوتراپی آرنج گلف بازان یا گلف آلبو به مراجعین محترم ارائه می­دهند که درد را تسکین داده، موجب بهبود تحرک شده و به بیمار کمک می­کند تا به فعالیت روزانه خود بازگردد. همچنین این مرکز فیزیوتراپی از تجهیزات متعددی شامل لیزر پرتوان، بادکش، مگنت و ابزار گراستون برای درمان به بهترین نحو ممکن و بهبود سلامتی مراجعین استفاده می­کند. علاوه بر این، هوم ویزیت فیزیوتراپی آرنیکا برای رفاه بیشتر همشهریان، علاوه بر فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتار درمانی را شامل می شود. جهت نوبت دهی آنلاین و کسب اطلاعات بیشتر  به تارنمای فیزیوتراپی آرنیکا مراجعه کنید.

 

سوالات متداول

  1. عوارض بیماری آرنج گلف بازان یا گلف آلبو چیست؟

از جمله شایع ترین عوارض گلف آلبو، درد مزمن و مداوم، محدود شدن آرنج، ضعیف شدن حس دست و انقباض دست است.

  1. درمان فوری آرنج گلف بازان چیست؟

استفاده از کمپرس یخ، سه تا چهار بار در روز، هر بار به مدت 15 تا 20 دقیقه روی آرنج توصیه می شود. برای محافظت از پوست، کمپرس در یک حوله نازک پیچیده شود. ماساژ دادن آرنج و استفاده از مچ بند ممکن است کمک کند.

  1. چه چیزی باعث ایجاد آرنج گلف بازان می شود؟

بیماری آرنج گلف بازان یا گلف آلبو اغلب به دلیل استفاده بیش از حد از بازو، ساعد و مچ دست بروز می­کند که فشار مکرر ناشی از کارها و فعالیت­ها، باعث تشدید آن می­شود.

  1. چگونه می توان آرنج گلف بازان را تشخیص داد؟

تشخیص اپی کندیلیت داخلی توسط پزشک، معمولا بر اساس معاینه فیزیکی انجام می­شود. پزشک بازوی بیمار را به صورتی روی میز می­گذارد که کف دست به سمت بالا باشد. در این حالت از بیمار می خواهد که دست خود را با خم کردن مچ در مقابل مقاومتی که پزشک ایجاد کرده، بالا بیاورد. به صورت کلی در این وضعیت، اگر فردی مبتلا به اپی کندیلیت داخلی یا آرنج گلف بازان باشد، معمولا دردی در قسمت داخلی آرنج احساس می­کند.

  1. چه مدت طول می کشد تا آرنج گلف بازان بهبود یابد؟

در بیشتر موارد درد ناشی از آرنج گلف بازان یا گلف آلبو در عرض 6 هفته برطرف می­شود. به طور حتم، استراحت بیشتر، تاثیر مثبت در روند درمان دارد؛ ولی فعالیت متناسب با وضعیت جسمانی بیمار برای جلوگیری از سفت شدن و ضعیف شدن عضلات و در نهایت تسریع روند درمان کمک می­کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *