0%

مزایای فیزیوتراپی اختلالات پوسچرال دانش آموزان

اختلالات پوسچرال دانش آموزان

مزایای فیزیوتراپی اختلالات پوسچرال دانش آموزان

5/5 - (2 امتیاز)

اختلالات پوسچرال

وضعیت بدنی نامناسب یا اختلالات پوسچرال در کودکان و نوجوانان می­تواند بر سلامت جسمانی، روانی و عاطفی آنها تأثیر به­سزایی داشته باشد. با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان در سنین تحصیل خود بیشتر زمان خود را در وضعیت بدنی نامناسب در مقابل نمایشگر نشسته­اند و یا کوله پشتی­های سنگین خود را به سختی حمل می­کنند، بسیاری از آنها اختلالات پوسچرال را تجربه می­کنند.

خمیده راه رفتن و حتی تنبلی دانش آموز در طریقه انجام تکالیف و امور روزمره، نمی­تواند دلیل اصلی بروز اختلالات پوسچرال باشد. بلکه هر وضعیت بدنی نامناسب در حالت خوابیده، نشسته و یا ایستاده، به مفاصل، رباط­ها، استخوان­ها و ماهیچه­ها فشار وارد می­کند. این نیرو، ساختار بدن کودک و نوجوان حین رشد را تغییر داده و می‌تواند منجر به آسیب دیدگی مفاصل شود. بروز هر گونه درد در این سنین مهم بوده و باید بررسی شود. به همین دلیل والدین برای بهبود اختلالات پوسچرال در منزل و مدرسه، باید پیگیری­های لازم را داشته باشند.

 

انواع اختلالات پوسچرال دانش ­آموزان

ناهنجاری وضعیتی در همه سنین حتی دانش­آموزان بسیار شایع است و ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. برخی از شایع ترین ناهنجاری های وضعیتی شامل اسکولیوز، کیفوز، لوردوز، وضعیت سر به جلو و شانه های گرد می­شود که در این قسمت توضیحاتی در مورد هر یک ارائه داده می­شود:

  • اسکولیوز: اسکولیوز وضعیتی است که در آن ستون فقرات به طرفین خم می شود و منجر به ناهنجاری در ظاهر کمر و شانه می­شود. اسکولیوز از سطح خفیف تا شدید متغیر بوده و بسته به شدت انحنا، به مدیریت پزشکی برای جلوگیری از آسیب بیشتر نیاز دارد. اسکولیوز می تواند منجر به محدودیت های فیزیکی و حتی ناتوانی در صورت عدم درمان شود.

 

  • کیفوز: کیفوز وضعیتی است که قسمت بالای کمر انحنا دارد و منجر به ظاهری خمیده می­شود. موارد خفیف کیفوز را می‌توان از طریق تکنیک پوزیشنال ریلیز و تقویت عضلات کمر برطرف کرد. برای بهبود موارد شدید نیز به بریس یا جراحی نیاز است.

 

  • لوردوز: لوردوز وضعیتی است که قسمت پایین کمر بیش از حد به سمت داخل انحنا دارد و منجر به ظاهری متحرک می شود. در برخی موارد، این اختلال ممکن است یک تغییر حالت طبیعی به نظر برسد، اما لوردوز بیش از حد، منجر به کمردرد می­شود. ورزش هایی که سبب تقویت عضلات شکم و پشت می شود به بهبود وضعیت بدن و کاهش لوردوز کمک می­کند.

 

  • سر به جلو: وضعیت سر رو به جلو یک مشکل رایج پوسچرال است. این اختلال بیشتر در کودکان و نوجوانانی که مدت طولانی به نمایشگر یا کتاب نگاه می کنند، ظاهر می­شود. در این وضعیت چانه و سر بیرون زده و جلوتر از شانه ها قرار دارد. این مشکل می­تواند باعث درد و سفتی گردن و همچنین سردرد شود. تمرینات برای تقویت عضلات گردن و حرکات کششی آزادسازی عضلات سفت قفسه سینه، می­تواند به اصلاح وضعیت سر به جلو کمک کند.

 

  • شانه­های گرد: شانه­های گرد حالتی است که در آن شانه­ها به سمت جلو خم شده­اند و می­تواند منجر به ناراحتی و درد گردن و شانه شود. این وضعیت می تواند ناشی از ضعف عضلات بالای کمر و سفت شدن عضلات قفسه سینه باشد. تمرینات فیزیوتراپی با تقویت عضلات بالای کمر و کاهش تنش در عضلات قفسه سینه به بهبود اختلال شانه­های گرد کمک می­کند.

علائم اختلالات پوسچرال دانش آموزان

علائم اختلالات پوسچرال دانش ­آموزان

بسیاری از مطالعات نشان داده­اند که اختلالات پوسچرال به دلیل فشار زیاد و مداوم عضلات می­تواند منجر به فرسودگی ستون فقرات و نخاع شود. از جمله علائم اختلالات پوسچرال به دلیل تجزیه غضروف شامل ظاهر متفاوت ستون فقرات، دامنه حرکتی محدود، گردن درد، کمر درد، خستگی مداوم و بی­حسی می­شود. ظاهر متفاوت ستون فقرات و وضعیت بدن به صورت­های مختلف در کودکان ظاهر شود. برخی از علائم عبارتند از:

  • خم کردن یا خم شدن به جلو در حالت نشسته یا ایستاده
  • گرد بودن قرارگیری شانه ها
  • قرار گرفتن سر و شانه رو به جلو
  • لگن و شانه­های نامتقارن و نامتعادل

در صورت بروز هر یک از علائم در کودک خود، از یک فیزیوتراپیست حرفه ای کمک بگیرید.

 

دلایل اختلالات پوسچرال دانش ­آموزان

اختلالات پوسچرال دانش­آموزان می تواند به دلایل مختلفی از جمله ساختار ضعیف بدن، عدم تعادل و ضعف عضلانی ظاهر شود. این اختلالات می­تواند باعث ناهنجاری­های وضعیتی، درد و ناراحتی شود و همچنین ممکن است بر رشد کودک تاثیر منفی بگذارد. علاوه بر دلایل اختلالات پوسچرال که ذکر شد، عوامل زیادی وجود دارد که می­تواند در وضعیت نامناسب بدن کودکان و نوجوانان نقش داشته باشد که عبارتند از:

  • نشستن طولانی مدت
  • استفاده نادرست از کوله پشتی­ سنگین
  • عدم تحرک جسمانی و همچنین تحرک زیاد
  • قرار نگرفتن وضعیت ستون فقرات در حالت صحیح حین درس خواندن
  • اسکولیوز
  • ضعف یا سفتی عضلانی
  • چرخش لگن
  • اختلاف طول پاها
  • تغییرات ساختاری ساق پا
  • توقف رشد
  • ناهنجاری های مادرزادی
  • کف پای صاف
مطلب پیشنهادی  فیزیوتراپی آرنج تنیس بازان یا تنیس البو

دلایل اختلالات پوسچرال دانش آموزان

درمان اختلالات پوسچرال دانش ­آموزان

درمان و اصلاح اختلالات پوسچر در همه سنین به خصوص کودکان و نوجوانان به دلیل بهبودی حداکثری، بسیار ضروری است. با این حال به همه افرادی که به این نوع اختلالات دچار هستند، توصیه می­شود که خیلی زود عادات حرکتی اشتباه خود را اصلاح کنند، چرا که هیچوقت برای درمان دیر نیست. درمان اختلالات پوسچرال دانش­آموزان می تواند در گام اول شامل فعالیت­های درمانی باشد که والدین برای بهبود وضعیت فرزند خود در منزل انجام می­دهند.

اولین فعالیت­ درمانی که توسط والدین در منزل انجام می­شود، تشویق منظم کودک و نوجوان برای انجام فعالیت بدنی با پوسچرال صحیح است. در هر صورت فعالیت با وضعیت بدنی مناسب برای ارتقای وضعیت جسمانی کودکان و نوجوانان ضروری است. بنابراین تشویق فرزندان برای شرکت در فعالیت­های ورزشی، کلاس­های رقص، یوگا و تمریناتی که باعث تقویت و قدرت می شود، قطعا موثر است. تشویق برای صاف نشستن و فاصله گرفتن از نمایشگر­ها نیز تاثیرگذار است.

تهیه کوله پشتی مناسب برای دانش­آموز و اطمینان از اینکه کوله پشتی سنگین نباشد یا آن را روی یک شانه قرار نداده باشد، از جمله موارد مراقبت­های درمانی برای دچار نشدن دانش­آموز به اختلالات پوسچرال است. همچنین محیط انجام تکالیف دانش­آموز کاملا مطابق وضعیت بدن کودک و نوجوان بوده و صندلی راحت و نور مناسب داشته باشد.

مزایای فیزیوتراپی برای اختلالات پوسچرال دانش ­آموزان

در صورت حل نشدن مشکل دانش­آموز به واسطه درمان­های ذکر شده در بالا، فیزیوتراپیست می‌تواند اختلالات پوسچرال دانش­آموزان را از طریق تکنیک‌های مختلف، از جمله تکنیک­های درمان دستی، نوار درمانی، تمرینات ورزشی، حرکات کششی و… برطرف کند. فیزیوتراپیست­ها که در شناسایی و درمان مشکلات وضعیتی متخصص هستند و می توانند به وضعیت نامناسب کودکان رسیدگی کنند، در طول یک جلسه فیزیوتراپی، یک ارزیابی کامل از وضعیت بدن کودک انجام می­دهند.

علاوه بر این تکنیک‌ها، فیزیوتراپیست می‌تواند در مورد چیدمان مناسب کلاس درس و خانه و همچنین استفاده صحیح از کوله پشتی راهنمایی‌هایی ارائه دهد. به علاوه، هنگامی که صحبت از اصلاح وضعیت بدنی کودکان در سن مدرسه می شود، کار با یک فیزیوتراپیست کودکان می­تواند تفاوت قابل توجهی ایجاد کند. علاوه بر موضوعات فوق، مهم است که به طور مختصر در مورد یک ناهنجاری وضعیتی که نوزادان را تحت تاثیر قرار می دهد، بحث شود. این عارضه با چرخش غیرطبیعی پا و مچ پا به داخل ظاهر می­شود که در صورت عدم توجه به موقع می تواند منجر به مشکلاتی در راه رفتن و حرکت در آینده شود.

تیم فیزیوتراپی آرنیکا، متشکل از فیزیوتراپیست‌های مجرب برای فیزیوتراپی در منزل و سایر فیزیوتراپی­های تخصصی هستند. بنابراین اگر در مورد وضعیت بدن فرزند خود نگران هستید، فیزیوتراپی تخصصی اطفال برای رفع اختلالات پوسچرال دانش­آموزان، مشکلات وضعیتی و ثبات وضعیت فرزند شما را تضمین می­کند.

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا در اهواز با پیشرفته ترین تجهیزات درمانی و باتجربه ترین متخصصین فیزیوتراپی برای درمان اختلالات پوسچرال دانش­آموزان برنامه درمانی ویژه­ای اختصاص داده است. فیزیوتراپیست های مرکز آرنیکا برای رفع این نوع از اختلالات، یک ارزیابی جامع برای شناسایی هر گونه وضعیت بدنی نامناسب انجام داده و یک برنامه درمانی برای رفع این نگرانی والدین ارائه می­دهند. این برنامه درمانی شامل تمرینات تقویتی، کششی و سایر مداخلات در صورت نیاز می­شود. با این برنامه درمانی والدین می توانند به فرزندان خود کمک کنند تا وضعیت بدنی خود را بهبود بخشند و از مشکلات آینده پوسچرال جلوگیری کنند.

سوالات متداول

  1. اختلالات پوسچرال در چه سنی مشخص می­شود؟

علاوه بر وضعیت نامناسب نشستن و ایستادن، برخی از بیماری­های مادرزادی خطر ابتلا به اختلالات پوسچرال را از بدو تولد ایجاد می­کنند. بنابراین معاینات ستون فقرات  از نوزادی توصیه می شود.

  1. نقص­های وضعیتی شایع در بین دانش آموزان چیست؟

انواع مختلف نقص­های وضعیتی مانند پشت صاف، تاب خوردن، زانوهای ضربدری، پاهای کمانی، صافی کف پا، کیفوز و لوردوز هستند که می­توانند وضعیت بدن دانش­آموز را مختل کنند.

  1. سن ایده آل برای شروع تمرکز بر وضعیت بدن کودک چه سنی است؟

در صورت عدم وجود هیچ اختلالی در دوره نوزادی، وضعیت بدن کودک باید از 6 سالگی بررسی شود. وضعیت نامناسب بدن می­تواند به یک عادت تبدیل شده و در طولانی مدت باعث درد مزمن شود. اگرچه وضعیت بدن را می توان با تشویق والدین در منزل اصلاح کرد، اما در صورت عدم بهبود وضعیت، باید از متخصص کمک گرفت.

  1. فیزیوتراپیست چگونه می تواند به وضعیت بدن کودکان و نوجوانان کمک کند؟

تمرینات کششی بافت­های بدن و ماهیچه­ها، تقویت عضلات ضعیف، رهاسازی میوفاشیال، تکنیک­های درمان دستی، تحرک عضلانی و مفاصل

  1. بهترین درمان برای اختلالات پوسچرال چیست؟

تمرینات فیزیوتراپی زیادی وجود دارد که می توان از آنها برای بهبود وضعیت بدن استفاده کرد. تمرینات متداول عبارتند از قوس کردن روی یک غلتک فوم، کشش و خم کردن لگن، تمرینات کششی در قاب در، کشش ساعد، کشش گردن، و فشردن تیغه شانه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *