0%

درمان گردن درد با فیزیوتراپی

درمان گردن درد

درمان گردن درد با فیزیوتراپی

4.9/5 - (14 امتیاز)

توصیف گردن درد

گردن درد، یک شکایت شایع بین عموم مردم است. عضلات گردن، وقتی گردن در وضعیت بدی قرار گرفته باشد، کشیده می شود. این مسئله به ندرت می تواند نشانه یک مشکل جدی باشد. یکی از واکنش های عادی بیشتر افراد به گردن درد این است که با استراحت، ثابت نگه داشتن و تکان ندادن گردن، سعی کنند به بهبود آن کمک کنند. از همین حیث، افراد گردن درد را جدی نگرفته و هیچ اقدام پزشکی در این راستا انجام نمی دهند. با وجود اینکه این کار منطقی به نظر می رسد و در کوتاه مدت نیز توصیه می شود، ولی ممکن است به هیچ وجه کافی نباشد.

دلایل بروز گردن درد

گردن، ساختاری انعطاف پذیر دارد که از وزن سر پشتیبانی می کند و ممکن است در برابر آسیب ها و شرایطی که باعث درد و محدودیت حرکت می شود، آسیب پذیر باشد. دلایل گردن درد عبارتند از:

  • کشیدگی های عضلانی: استفاده بیش از حد از عضلات گردن مانند خم شدن زیاد روی رایانه و تلفن هوشمند، اغلب باعث کشیدگی عضلات می شود. حتی موارد جزئی مثل دندان قروچه نیز می تواند عضلات گردن را تحت فشار قرار دهد.
  • آرتروز گردن: مفاصل گردن درست مانند سایر مفاصل بدن با افزایش سن، فرسوده می شود. آرتروز گردن باعث فرسودگی غضروف ها در بین مهره های گردن شده و بدن خار های استخوانی ایجاد می کند که بر حرکت مفاصل تأثیر گذار است.
  • فشار روی اعصاب نخاع: فتق دیسک یا خار های استخوانی در مهره های گردن، می تواند روی عصب های شاخه ای نخاع فشار وارد کند.
  • صدمات وارده: برخورد های ناخود آگاه اغلب منجر به آسیب به گردن می شود. در صورتی سر به سمت عقب و سپس رو به جلو تکان بخورد، بافت های نرم گردن نیز آسیب می بیند.
  • برخی بیماری ها مانند آرتریت روماتوئید، مننژیت و سرطان نیز می توانند باعث گردن درد شوند.

گردن درد

علائم گردن درد و تشخیص

علائمی که می تواند نشان دهنده این باشد که فرد دچار گردن درد است، عبارتند از:

  • دردی که با نگه داشتن سر برای مدت طولانی در یک حالت خاص مانند رانندگی یا کار با کامپیوتر، شدت می گیرد.
  • اسپاسم و گرفتگی عضلات
  • کاهش توانایی برای حرکت دادن سر
  • سردرد

درد گردن معمولا در سطوح اولیه و غیر پیشرفته، با درمان خانگی به تدریج بهبود می یابد. در صورتی که گردن درد شدید، ناشی از آسیب دیدگی هایی مانند تصادف با وسیله نقلیه موتوری، غواصی یا زمین خوردن باشد، باید فوراً مراقبت های درمانی شروع شود. همچنین اگر گردن درد شدید شد، تا چند روز بدون تسکین ادامه یافت، سبب ناتوانی بازو و پا شد و همراه با سردرد، بی حسی، ضعف و سوزن سوزن شدن بود، حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

پزشک برای تشخیص ممکن است آزمایشات تصویربرداری را تجویز کند تا بتواند به وسیله آن، تشخیص بهتری دهد. آزمایشات تصویربرداری شامل اشعه ایکس، سی تی اسکن، MRI می شود. از مطالعه روی آزمایشات تصویربرداری، بهتر است به عنوان مکمل برای معاینه بدنی و شرح حال دقیق بیمار استفاده شود. آزمایش خون نیز می تواند وقتی بیمار شواهدی از شرایط التهابی یا عفونی دارد، به تشخیص کمک کند.

درمان گردن درد

بهترین درمان برای هر بیماری شامل مراقباتی می شود که فرد برای جلوگیری از ابتلا به آن انجام می دهد. در زیر به نکاتی که برای جلوگیری از گردن درد باید رعایت شود، اشاره می کنیم:

  • سر روی ستون فقرات متمرکز نگه داشته شود.
  • هنگام ایستادن و نشستن شانه ها روی لگن به صورت مستقیم قرار گرفته و گوش ها مستقیماً روی شانه قرار بگیرند.
  • استراحت، حرکت و گردش عضلات گردن و شانه بعد از قرار گرفتن طولانی در یک وضعیت خاص توصیه می شود.
  • میز، صندلی و کامپیوتر طوری تنظیم شود که مانیتور هم سطح چشم باشد.
  • زانو باید کمی پایین تر از باسن قرار بگیرد.
  • از دسته های صندلی برای راحتی آرنج استفاده شود.
  • هنگام مکالمه از جمع کردن تلفن بین گوش و شانه خودداری شود. به جای آن از هدست یا بلندگو استفاده شود.
  • سیگار کشیدن نیز می تواند فرد را در معرض گردن درد قرار دهد، پس ترک سیگار نیز یک راهکار مفید است.
  • از حمل کوله پشتی به صورت غیر استاندارد و کیسه های سنگین روی شانه خودداری شود.
  • خوابیدن در یک وضعیت مناسب به این صورت که سر و گردن با بدن همسو باشد و استفاده از یک بالش مناسب زیر گردن به خواب راحت کمک می کند.

همانطور که می دانیم، انواع گردن درد خفیف تا متوسط، ​​معمولاً در طی دو الی سه هفته به خود مراقبتی پاسخ می دهند. اگر گردن درد ادامه داشته باشد، پزشک ممکن است سایر روش های درمانی را نیز توصیه کند که شامل موارد زیر است:

  • اقدامات محافظه کارانه: این نوع درمان شامل استراحت، یخ، بی حرکتی کوتاه مدت و بستن ناحیه آسیب دیده به وسیله یک گردنبند طبی است. گردنبند طبی از گردن پشتیبانی کرده و با فشردن ساختارهای گردن، می تواند به تسکین کمک کند.
  • درمان های خانگی: اقدامات خود مراقبتی شامل مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن و استامینوفن، گرما یا سرما درمانی و تمرینات ورزشی در منزل است.
  • داروها: پزشک ممکن است داروی مسکن قوی تری را نسبت به داروهای بدون نسخه و همچنین داروهای شل کننده عضلات و داروهای ضد افسردگی برای تسکین درد تجویز کند.
  • تزریق استروئید: ممکن است پزشک استروئید را در نزدیکی ریشه های عصب، در مفاصل کوچک صورت در استخوان های ستون فقرات گردنی و عضلات گردن تزریق کند تا به بهبود درد کمک کند.
  • بی حسی: داروهای بی حسی مانند لیدوکائین نیز ممکن است برای تسکین گردن درد موثر باشد.
  • عمل جراحی: این روش برای گردن درد به ندرت مورد نیاز است؛ اما ممکن است جراحی گزینه ای برای کاهش فشرده سازی ریشه عصب یا نخاع باشد.
  • فیزیوتراپی گردن درد: یک فیزیوتراپیست می تواند نحوه صحیح قرارگیری بدن، همسویی و تقویت گردن را آموزش دهد و می تواند از گرما درمانی، سرما درمانی، تحریک الکتریکی و سایر اقدامات، برای کاهش درد و جلوگیری از پیشرفت گردن درد استفاده کند. فیزی
  • تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS): در این روش، نزدیک نواحی دردناک، الکترودهایی روی پوست قرار می گیرند و تکانه های الکتریکی کوچکی را ایجاد می کنند که درد را تسکین می دهد.
  • طب سوزنی: طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن های نازک در نقاط مختلف بدن است. مطالعات نشان داده است که طب سوزنی برای بسیاری از درد ها مفید است. در مورد گردن درد نیز برای دستیابی به نتیجه بهتر، ممکن است نیاز به چندین جلسه طب سوزنی باشد. طب سوزنی معمولاً درصورتی که توسط پزشک معتبر و با استفاده از سوزن های استریل انجام شود، بی خطر تلقی می شود.
  • ماساژ درمانی: فیزیوتراپیست، عضلات گردن را با استفاده از دست، ماساژ می دهد. شواهد علمی کمی برای حمایت از ماساژ درمانی در افراد مبتلا به گردن درد وجود دارد، اگرچه در صورت ترکیب با درمان های توصیه شده توسط پزشک، بسیار کارآمد است.
مطلب پیشنهادی  طرح برنامه فیزیوتراپی مخصوص کارمندان

درمان گردن درد

درمان گردن درد با فیزیوتراپی

شرکت در برنامه های فیزیوتراپی گردن درد از طریق تمرین درمانی، به عنوان درمانی بدون جراحی، برای اکثر بیماران تاثیر گذار است. تمرین درمانی جهت درمان گردن درد شامل حرکات اصلاحی و ورزش دیسک گردن می شود. همچنین از این روش می توان بعد از عمل جراحی دیسک گردن به منظور توانبخشی بیمار استفاده کرد. ورزش درمانی در فیزیوتراپی گردن درد به طور منظم، باعث تقویت ماهیچه های گردن می شود و برای درمان دیسک گردن و درمان گردن درد خفیف، فواید زیادی دارد. اغلب بیماران بعد از ورزش درمانی و تمرین درمانی گردن درد، به نتایج خوبی می‌رسند.

تمرین درمانی جهت درمان گردن درد، تحت نظارت یک فیزیوتراپیست انجام شده و باعث تسکین انواع گردن درد، به ویژه درد مربوط به تحریک ریشه عصب می شود. ورزش هایی که برای فیزیوتراپی گردن درد پیشنهاد می شود، شامل سه دسته کلی است:

  1. تمرینات کششی: تمرینات کششی باعث افزایش انعطاف در قسمت دردناک گردن می شود. توجه به این نکته ضروری است که بهتر است ورزش درمانی گردن و تمرینات کششی گردن، هر روز انجام شود و بعضی از تمرینات را چندین بار در طول روز انجام داد.
  2. تمرینات قدرتی: تمرینات قدرتی در فیزیوتراپی گردن، کمک می کند تا گردن در وضعیت صحیح نگه داشته شود و از پیشرفت مجدد گردن درد پیشگیری می کند. به عنوان یک اصل کلی، تمرینات قدرتی گردن باید یک روز در میان انجام داده شود تا ماهیچه های گردن، زمان کافی برای بهبود داشته باشند.
  3. تمرینات هوازی: تمرینات هوازی برای گردن، باعث بیشتر شدن گردش خون در عضلات و بافت های نرم گردن، شل شدن این عضلات و افزایش میزان حرکت آنها می شود. همچنین بعد از اینکه 30 تا 40 دقیقه، ورزش هوازی انجام داده شود، هورمون اندروفین که ضد درد طبیعی بدن است، ترشح می شود. ورزش های هوازی در فیزیوتراپی گردن درد را می توان هر روز انجام داد. بهترین وسایل برای انجام تمرینات هوازی، تردمیل، دوچرخه ثابت، ماشین الیپتیکال یا دوچرخه بازویی است.

فیزیوتراپی گردن درد

خدمات فیزیوتراپی آرنیکا جهت درمان گردن درد

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا جهت درمان گردن درد، خدمات تمرین درمانی و ورزش درمانی را توصیه می کند. این تمرینات در بهترین مرکز فیزیوتراپی در اهواز، زیر نظر کادر پزشکی و فیزیوتراپیست های مجرب برای عموم مردم ارائه می شود. علاوه بر فیزیوتراپی گردن درد در مرکز فیزیوتراپی آرنیکا، سایر خدمات فیزیوتراپی از جمله فیزیوتراپی بورسیت شانه، درمان بیماری لنف ادم و فیزیوتراپی درد بین دو کتف نیز ارائه می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با مرکز فیزیوتراپی آرنیکا تماس بگیرید. 

سوالات متداول

  1. چگونه می توان گردن درد را تسکین داد؟

یخ، استراحت، تمرین درمانی در منزل، فیزیوتراپی گردن، مسکن ها، قرار گرفتن در وضعیت بدنی مناسب و…

  1. آیا گردن درد باعث سرگیجه می شود؟

بله، در بعضی موارد آسیب به مفاصل و یا عضلات گردن ممکن است باعث تغییر در حسگرها و سرگیجه شود.

  1. آیا گردن درد از علائم کرونا است؟

ویروس کرونا می تواند طیف وسیعی از علائم و نشانه ها را ایجاد کند. شایع ترین آنها تب، سرفه خشک و خستگی است. تنگی نفس یا دشواری تنفس، درد عضلانی، لرز، گلودرد، آبریزش بینی، سردرد یا درد قفسه سینه از دیگر علائم آن است. اما COVID-19 می تواند علائمی را ایجاد کند که دور از انتظار است.

  1. چه زمانی باید نگران درد گردن باشیم؟

اگر گردن درد باعث درد شدید بود، ادامه دار شد، سبب ناتوانی اندام های مجاور شد و همراه با سردرد، بی حسی و ضعف بود، حتما باید فورا تحت درمان قرار بگیرد.

  1. آیا گردن درد باعث سردرد می شود؟

گردن درد اغلب ممکن است همراه با سردرد تنشی باشد. خستگی، استرس و کشیدگی عضلات از دلایل اصلی سردرد تنشی است.

  1. آیا گردن درد از علائم بارداری است؟

در زمان بارداری، بدن به واسطه تغییرات وزنی و هورمونی از حالت عادی خارج می شود. بنابراین در برخی موارد، گردن درد نیز ممکن است از علائم بارداری باشد.

  1. آیا گردن درد باعث تنگی نفس می شود؟

مطالعات نشان داده است که بیمارانی که گردن درد مزمن دارند، بیشتر از بیماران بدون درد در ناحیه گردن، دچار مشکلات تنفسی می شوند.

  1. برای درمان گردن درد چه کنیم؟

گردن درد اغلب با کشش های ملایم برطرف می شود. در طول 48 تا 72 ساعت اول با استفاده از کیسه یخ به مدت 20 دقیقه التهاب و درد عضلانی کاهش پیدا می کند. پس از آن، دوش آب گرم یا یک پد گرم کننده ممکن است برای شل کردن عضلات جهت درمان گردن درد مناسب باشد.

  1. ورزش برای درمان گردن درد، چه ورزشی است؟

تمرین درمانی جهت درمان گردن درد شامل ورزش های خاصی می شود که به تقویت ماهیچه های گردن کمک می کند. فیزیوتراپی گردن درد شامل ورزش های کششی، ورزش های قدرتی و ورزش های هوازی می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *