0%
فیزیوتراپی صورت در اهواز

فیزیوتراپی صورت در اهواز

5/5 - (2 امتیاز)

تصور کنید توانایی خود را در انتقال لحن و احساسات از طریق حالات چهره از دست داده‌اید. از دست دادن عملکرد صورت به دلیل فلج عصب صورت می‌تواند به طور قابل توجهی بر اعتماد به نفس و سلامت عاطفی تأثیر بگذارد. فلج عصب صورت در نتیجه آسیب به عصب صورت رخ می‌دهد. عصب صورت کنترل کننده حالت صورت، عملکرد بزاق و طعم در قسمت‌هایی از زبان است و نقش کمی هم در عملکرد گوش دارد.برخی از افراد در مورد فیزیوتراپی به عنوان درمانی برای افرادی که در اثر تصادف رانندگی یا زمین خوردن آسیب دیده‌اند، فکر می‌کنند. اما فیزیوتراپی در واقع یک گزینه مفید برای مجموعه‌ای از بیماری‌ها و شرایط است. یکی از این موارد آسیب‌های صورت است. در این مقاله درباره فیزیوتراپی صورت در اهواز، مزایا و چگونگی آن صحبت خواهیم کرد.

فیزیوتراپی فلج بل

فیزیوتراپی صورت در اهواز چیست؟

فیزیوتراپی صورت یک تخصص پیشرفته توانبخشی و درمان صدمات و شرایطی است که روی صورت از جمله عضلات و اعصاب آن تأثیر می‌گذارد. عصب صورت (هفتمین عصب جمجمه‌ای) عضلات صورت را که مسئول حالت چهره ما هستند، کنترل می‌کند. لبخند، اخم کردن و چشمک زدن همه توسط این عصب کنترل می‌شوند. تعدادی از عوامل می توانند بر عصب صورت تأثیر بگذارند، از جمله:

  • ویروس: برخی ویروس‌ها ممکن است به عصب صورت حمله کنند و باعث تخریب عصب شوند. شایع‌ترین بیماری‌های ویروسی موثر بر عصب صورت عبارتند از فلج بلز و  هانت.
  • ضربه یا آسیب: بریدگی عصب صورت (مثلاً با یک ابزار تیز) ممکن است تا حدی یا به طور کامل عصب را قطع کند.
  • بیماری: تومورهایی که نزدیک عصب صورت قرار دارند (مثلاً. نوروم آکوستیک، تومور پاروتید) ممکن است نیاز به مداخله جراحی داشته باشند. این خطر وجود دارد که عصب صورت در طی چنین روشی آسیب ببیند.

در این شرایط فیزیوتراپی صورت در اهواز می‌تواند برای تقویت عضلات و عصب صورت بسیار مفید واقع شود. درمانگران صورت، فیزیوتراپیست‌های واجد شرایطی هستند و در تیم‌های چند رشته‌ای کار می‌کنند.

 

فیزیوتراپی فلج صورت در اهواز

فیزیوتراپی فلج بل، یکی از مهم‌ترین انواع فیزیوتراپی صورت در اهواز است. فلج بل شکلی از فلج موقت صورت است که می‌تواند بر عملکرد روزانه، ارتباط با دیگران، عزت نفس و کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد. فلج بل زمانی اتفاق می‌افتد که عصب کنترل کننده حرکت در یک طرف صورت ملتهب می‌شود. فلج بل معمولاً با احساس ضعف ناگهانی یا فلج در یک طرف صورت شروع می‌شود. رایج‌ترین علائم فلج بل عبارتند از:

  • درد در گوش
  • درد در ناحیه گونه
  • درد دندان
  • از دست دادن حس صورت
  • گیجی
  • ضعف بازوها یا پاها
  • تغییرات بینایی
  • تب
  • سردرد

فیزیوتراپی فلج صورت در اهواز بهترین راه برای کنترل و درمان این مشکل است. فیزیوتراپیست‌ها متخصص حرکت هستند. آن‌ها کیفیت زندگی را از طریق مراقبت عملی، آموزش بیمار و تجویز حرکات ورزشی بهبود می‌بخشند. در 70٪ موارد، بیماران مبتلا به فلج کامل صورت (و 94٪ بیماران مبتلا به فلج نسبی) در عرض 6 ماه بهبود می‌یابند. با این حال، 30 درصد از بیماران به طور کامل بهبود نمی‌یابند.

اگرچه علت فلج بل نامشخص است، تصور می‌شود که برخی از موارد ابتلا ممکن است توسط ویروس هرپس ایجاد شود. سایر عوامل افزایش خطر ابتلا به فلج بل عبارتند از: بارداری، چاقی، فشار خون بالا و مزمن، دیابت شیرین، عفونت.های دستگاه تنفسی فوقانی. ضعف یا فلج صورت ممکن است ناشی از چندین بیماری دیگر از جمله ضربه، بیماری مادرزادی، جراحی یا تومور باشد. نقش فیزیوتراپی در درمان فلج بلز بسیار مهم و چشمگیر است.

مطلب پیشنهادی  فیزیوتراپی زانو در اهواز

 

تکنیک‌های فیزیوتراپی صورت در اهواز

  • الکتروتراپی: اغلب از تحریک الکتریکی برای فیزیوتراپی صورت در اهواز استفاده می‌‌شود. این تکنیک به ویژه در مواردی که ضعف صورت مدت طولانی ادامه داشته، مفید است. برای این درمان، اندازه و موقعیت الکترودها بسیار مهم است. تاثیر الکتروتراپی برای بیماران اغلب فوری است و بنابراین نظارت دقیق بر تغییرات مورد نیاز است. همیشه از نشانگرهای هدف برای اندازه گیری بازیابی استفاده می‌شود تا تغییرات ایجاد شده به وضوح دیده شود. تغییر شکل صورت چیزی نیست که به شانس سپرده شود. مدیریت ماهر در به کارگیری الکتروتراپی به طور قابل توجهی کیفیت بازیابی حرکات صورت را بهبود می‌بخشد.
  • ماساژ بافت نرم و کشش: ماساژ درمانی در اهواز یکی دیگر از مهم‌ترین تکنیک‌های فیزیوتراپی صورت در اهواز است. ماساژ درمانی در تسریع توانبخشی عصب و عضلات صورت بسیار مفید و موثر است.
  • سرما درمانی: یخ به کاهش التهاب عصب صورت کمک می‌کند. التهاب عصب صورت ممکن است باعث از بین رفتن حرکت یا هدایت عصبی شود که منجر به فلج صورت می‌شود. برای سرما درمانی می‌توان از کیسه یخ کمپرسور سرد استفاده کرد.
  • ورزش‌های صورت: وقتی برای فلج صورت خود با یک متخصص فیزیوتراپی مشورت کنید، او تمرینات خاصی را متناسب سطح و مرحله فلج شما پیشنهاد خواهد کرد. این تمرینات بسیار ساده‌اند: برای مثال سعی کنید عضلات مختلف صورت خود را از حرکت داده و اخم کنید. یا ابروهایتان را بالا بیاورید.

فیزیوتراپی صورت

مزایای فیزیوتراپی صورت در اهواز

  • از بین بردن درد: از بین بردن درد را می‌توان از جمله مهم‌ترین مزایای فیزیوتراپی صورت در اهواز قلمداد کرد. حرکت دادن عضلات حین فیزیوتراپی موجب کاهش درد عضلات صورت می‌شود.
  • کاهش مصرف دارو: فیزیوتراپی با کاهش درد و بهبود وضعیت عضلات نیاز به مصرف مسکن‌ها را کاهش می‌دهد.
  • بهبود هماهنگی و قدرت عضلات: فیزیوتراپی به بیمار کمک می‌کند تا به خوبی عضلات صورت خود را حرکت دهد. همچنین هماهنگی عضلات صورت را بهبود می‌بخشد.

 

سخن آخر

فیزیوتراپی نقش کلیدی در مدیریت فلج صورت دارد. اولین قدم این است که به دنبال ارزیابی فیزیوتراپی از وضعیت صورت خود باشید. ضروری است که ارزیابی توسط یک فیزیوتراپیست خبره متخصص در توانبخشی صورت انجام شود. این متخصص باید در ارزیابی میزان مشکلات و توانایی مدیریت آنها در مراحل مختلف بهبودی مجرب باشد. این تضمین می‌کند که فلج صورت به بهترین شکل ممکن ریکاوری شود. پس از این ارزیابی، گزینه‌های درمانی مورد بحث قرار می‌گیرند و برای هر فرد مناسب‌سازی می‌شوند.

مرکز فیزیوتراپی آرنیکا ارائه دهنده بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات فیزیوتراپی صورت در اهواز است. این مرکز دارای کادر متخصص و مجرب در زمینه فیزیوتراپی صورت است که از به روزترین تکنیک‌ها و تجهیزات برای توانبخشی بهره می‌گیرند.

 

سوالات متداول

  1. فیزیوتراپی صورت چیست؟

فیزیوتراپی صورت عبارت است از انجام تکنیک‌های توانبخشی و فیزیوتراپی برای درمان آسیب‌های عصب و عضلات صورت.

  1. مهم‌ترین تکنیک‌های فیزیوتراپی صورت در اهواز کدامند؟

الکتروتراپی، ماساژ درمانی، سرما درمانی و ورزش‌های صورت مهم‌ترین تکنیک‌های فیزیوتراپی صورت در اهواز را تشکیل می‌دهند.

  1. فیزیوتراپی صورت در چه شرایطی انجام می‌شود؟

فیزیوتراپی صورت هنگام ابتلا به فلج صورت، آسیب فیزیکی، ویروس و بیماری‌هایی که عصب و عضلات صورت را تحت تاثیر قرار می‌دهند انجام می‌شود.

  1. مهم‌ترین مزایای فیزیوتراپی صورت چیست؟

کاهش درد، کاهش نیاز به مصرف دارو و بهبود هماهنگی و قدرت عضلات مهم‌ترین مزایای فیزیوتراپی صورت به شمار می‌روند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *