0%

فیزیوتراپی بعد از جراحی شانه

فیزیوتراپی بعد از جراحی شانه

فیزیوتراپی بعد از جراحی شانه

5/5 - (7 امتیاز)

اگر به تازگی جراحی شانه انجام داده باشید، ممکن است در مقایسه با قبل از عمل، کمی بیشتر احساس درد کنید. افزایش شدت درد شانه به این دلیل است که بدن شما به زمان کافی برای بهبود مناسب پس از جراحی نیاز دارد. انجام فیزیوتراپی بعد از جراحی شانه می‌تواند به شما در بهبود عضلات آسیب دیده و بازیابی قدرت خود کمک کند. از نظر متخصصان، فیزیوتراپی پس از جراحی شانه مهم‌تر از عمل جراحی است. به همین دلیل شما باید چندین هفته پس از عمل جراحی به جلسات فیزیوتراپی شانه بروید و زمانی می‌توانید انتظار بهبودی کامل داشته باشید که دوره فیزیوتراپی خود را به صورت کامل طی کنید. در این مقاله، با ضرورت انجام فیزیوتراپی بعد از جراحی شانه و تکنیک‌های مختلف آن آشنا می‌شوید که به تسریع بهبود شانه‌ها بعد از عمل کمک می‌کند.

ضرورت انجام فیزیوتراپی بعد از جراحی شانه

شانه ها بسته به نوع جراحی که انجام شده و ناحیه آسیب دیده شانه به انواع مختلفی از تمرینات و تکنیک‌های فیزیوتراپی بعد از جراحی شانه نیاز دارند. هدف اصلی فیزیوتراپی بعد از جراحی شانه، تکمیل روند درمان، ترمیم روتاتور کاف و ممانعت از خشکی در شانه می‌باشد. به عنوان مثال، تمرینات حرکتی و تمرین درمانی به تعیین میزان حرکت یا پهنای شانه‌ها کمک می‌کند و به شما کمک می‌کند تا از ایجاد تنش و آسیب بیشتر به شانه خود جلوگیری کنید. فیزیوتراپی شانه به شما کمک می‌کند تا قدرت و استحکام شانه‌های خود را دوباره را به دست آورید و در بلند کردن وسایل و انجام سایر کارهای روزانه خود با مشکل مواجه نشوید.

فیزیوتراپی پس از عمل شانه به بهبود سلامت کلی شما کمک می‌کند و به شما امکان می‌دهد حرکات و وظایف خود را بدون احساس خستگی و درد انجام دهید. فیزیوتراپی همچنین به تسریع سرعت سازگاری و بهبود شانه‌ها پس از جراحی کمک می‌کند.در صورت امکان، بهتر است قبل از عمل شانه نیز به جلسات فیزیوتراپی بروید. هرچه شانه شما قبل از عمل در شرایط بهتری قرار داشته باشد، با سرعت بیشتری پس از جراحی بهبود می‌یابید.

فیزیوتراپیست شما برای انجام فیزیوتراپی پیش از جراحی شانه یک برنامه سفارشی برای شما طراحی می‌کند. این برنامه ممکن است شامل تقویت عضلات شانه، گردن و پشت باشد. حرکات کششی و تمرینات بدنی نیز ممکن است بخشی از برنامه پیش جراحی شما باشد. کمپرس یخ پیشنهاد دیگری است که ممکن است از سوی فیزیوتراپیست خود دریافت کنید. کمپرس یخ را نباید به صورت مستقیم روی پوست شانه قرار دهید. استفاده از کمپرس یخ یک روش طبیعی است برای کاهش درد پس از عمل جراحی شانه است.

فیزیوتراپی شانه

زمان شروع فیزیوتراپی بعد از عمل شانه

پس از انجام جراحی شانه، به احتمال زیاد دو تا سه روز در بیمارستان خواهید ماند. اگر بیماری زمینه‌ای یا شرایط پزشکی خاص دیگری مثل دیابت یا بیماری قلبی دارید، اقامت شما در بیمارستان طولانی‌تر خواهد بود‌. بسته به دستور جراح شما، شانه شما به مدت سه تا هشت هفته در گردن آویز قرار می‌گیرد. هنگام پوشیدن اسلین، به شما گفته می‌شود که شانه خود را تکان ندهید. در فیزیوتراپی بعد از جراحی شانه، فیزیوتراپیست باید و نبایدهای بیشتری را به شما آموزش می‌دهد تا به تسریع بهبود شما کمک کند.

فیزیوتراپی شانه یک یا دو هفته پس از جراحی شما شروع می‌شود. فیزیوتراپیست شما همچنین تمرینات ملایمی را به شما آموزش می‌دهد تا به شما در درمان و کاهش سفتی عضلات پس از جراحی کمک کند. ممکن است در روزها یا هفته‌های اول بعد از جراحی در فعالیت‌های روزانه به کمک دوستان یا خانواده نیاز داشته باشید. چند هفته بعد از عمل نمی‌توانید رانندگی کنید.

برای کمک به تسریع بهبود، از سیگار کشیدن و  مصرف الکل بعد از عمل خودداری کنید. در صورت ابتلا به دیابت یا عدم تحمل گلوکز، با پزشک خود مشورت کنید تا وضعیت سلامتی خود را پس از عمل مدیریت کنید. هنگامی که پس از انجام عمل جراحی شانه از بیمارستان مرخص می‌شوید، انجام تکنیک‌های درمانی فیزیوتراپی شانه ضروری است. جراح شما و فیزیوتراپیست شما به عنوان یک تیم برای اطمینان از بهبودی ایمن شما با شما همکاری خواهند کرد. برای پیدا کردن بهترین تعادل بین ورزش و استراحت، حتماً با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

فیزیوتراپی بعد از جراحی شانه

تکنیک‌های فیزیوتراپی بعد از جراحی شانه

فیزیوتراپیست شما مواردی را که برای شما در هر مرحله از بهبودی مناسب است به شما آموزش خواهد داد. برنامه درمانی فیزیوتراپی بعد از جراحی شانه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. تمرین درمانی: تمرین درمانی در بازگشت دامنه حرکتی عضلات شانه در فیزیوتراپی بعد از عمل شانه و حتی در موارد بیماری شانه یخ زده بسیار مهم است. پس از انجام جراحی شانه و به خصوص در دو تا شش هفته ابتدایی پس از عمل، نباید خود را به طور ناگهانی و بدون احتیاط حرکت بدهید. فیزیوتراپ شما با حرکات ملایم در جهات مختلف به شما در بازگرداندن دامنه حرکتی شانه و عضلات اطراف آن کمک می‌کند. تمرین درمانی ممکن است شامل حرکات فعال یا غیرفعال باشد که فیزیوتراپیست شما برای کمک به بهبودتان پیشنهاد می‌کند. فیزیوتراپیست‌ها همچنین تمریناتی را برای انجام دادن در منزل برای شما تجویز خواهند کرد. انجام صحیح و کامل این حرکات برای تاثیر حداکثری فیزیوتراپی بعد از جراحی شانه ضروری است. مهم‌ترین مزیت انجام تمرین درمانی، افزایش دامنه حرکتی آرنج و دست است تا از سفت شدن شانه جلوگیری شود.
  2. ماساژ درمانی: ماساژ درمانی یکی از بهترین و متداول‌ترین تکنینک‌های فیزیوتراپی بعد از جراحی شانه است. این تکنینک درمانی با افزایش گردش خون در قسمت شانه باعث تسریع روند بهبودی و دوران نقاهت می‌گردد. همچنین ماساژ درمانی باعث کاهش درد می‌گردد. دانیل واکارو، متخصص ماساژ درمانی کانتیکت، درباره‌ی تاثیر ماساژ درمانی پس از عمل جراحی می گوید: با انجام هر عمل جراحی روی بدن، بافت‌ها شکسته می‌شوند و لازم است طی مدت زمان کوتاهی به حالت عادی برگردند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ماساژ درمانی می‌تواند به از بین برون التهاب و آسيب بافت کمک کند. ماساژ درمانی همچنین برای درمان بورسیت شانه نیز استفاده می شود.
  3. درای نیدلینگ: درای نیدلینگ از جمله تکنیک‌های نوین مورد استفاده در فیزیوتراپی است. استفاده از درای نیدلینگ یا تکنیک سوزن خشک موجب آزادسازی هورمون های تسکین دهنده درد از سیستم عصبی می‌شود. به همین دلیل این تکنیک در طب سوزنی در کاهش دردهای شانه پس از عمل جراحی بسیار موثر است.
  4. مکانوتراپی: کاربرد تکنیک مکانوتراپی پس از جراحی شانه، گسترش دامنه حرکتی و افزایش قدرتعضلات است‌. فیزیوتراپیست‌ها با تجهیزات نوین مکانوتراپی حرکات بسیار متنوع ورزشی را برای درمان‌های بعد از جراحی شانه طراحی می‌کنند.
  5. الکتروتراپی: در تکنیک الکتروتراپی در فیزیوتراپی شانه، از جریان‌های الکتریکی، امواج صوتی و امواج الکترومغناطیسی برای اهداف زیر استفاده می‌شود:
مطلب پیشنهادی  فیزیوتراپی کف پا

کاهش درد شانه،تحریک اعصاب، تقویت عضلات،  افزایش گردش خون در بافت شانه، کاهش اسپاسم عضلانی، کاهش سفتی بافت نرم، کاهش چسبندگی، افزایش دامنه حرکتی

  1. تکنیکهای دستی: افزایش دامنه حرکت هدف اصلی کاربرد تکنیک‌های دستی در فیزیوتراپی پس از عمل شانه است. منوال تراپی یا تکنیک‌های دستی متشکل از روش های مختلف برای کاهش التهاب و مشکلات عضلات، رباط‌ها، تاندون‌ها و مفاصل است.
  2. لیزر درمانی: لیزردرمانی یکی دیگر از روش‌های جدید مورد استفاده در فیزیوتراپی بعد از جراحی شانه است. هدف از کاربرد لیزردرمانی در فرایند فیزیوتراپی بعد از جراحی شانه، تسریع فرآیند ترمیم و رشد سلولی است. همچنین لیزر درمانی برای بهبود زخم‌های پس از عمل و جلوگیری از پدیدآمدن اسکار بسیار مفید و موثر است. کاهش درد در کمترین زمان ممکن دیگر فایده کاربرد تکنیک فیزیوتراپی لیزردرمانی است.

فیزیوتراپی پس از جراحی شانه

اهمیت انتخاب فیزیوتراپیست متخصص در فیزیوتراپی شانه

انتخاب مرکز فیزیوتراپی و فیزیوتراپیست متخصص و باتجربه اهمیت زیادی دارد. زیرا فیزیوتراپی در صورتی که به روش‌های نادرست انجام شود می‌تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. همچنین مجهز بودن مرکز فیزیوتراپی می‌تواند نقش به سزایی در تسریع فرآیند بهبود بیمار ایفا کند. زیرا استفاده از تجهیزات مدرن و به روز فیزیوتراپی به ترمیم بافت‌ها و عضلات آسیب دیده کمک نموده و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری می‌کند.

مرکز تخصصی فیزیوتراپی آرنیکا با برخورداری از به روزترین تجهیزات فیزیوتراپی و فیزیوتراپیست‌های باتجربه، ارائه دهنده‌ی خدمات فیزیوتراپی بعد از جراحی شانه به متقاضیان می‌باشد‌. این مرکز خدمات مختلفی را در زمینه فیزیوتراپی شانه در درمان بیماری های مختلف از جمله فیزیوتراپی بعد از جراحی شانه، درمان شانه یخ زده و درمان قوس دردناک شانه ارائه می دهد.

سوالات متداول

  1. شروع فیزیوتراپی پس از عمل شانه چه زمانی است؟

فیزیوتراپی یک یا دو هفته پس از انجام جراحی شانه شروع می‌شود.

  1. هدف از انجام فیزیوتراپی پس از جراحی شانه چیست؟

هدف از انجام فیزیوتراپی بعد از جراحی شانه، تکمیل روند درمان، ترمیم روتاتور و ممانعت از خشکی در شانه است.

  1. اهمیت انجام فیزیوتراپی پس از جراحی شانه چیست؟

هرچه شانه بیمار پس از عمل جراحی شانه در شرایط بهتری قرار داشته باشد، با سرعت بیشتری پس از جراحی بهبود خواهد یافت.

  1. مهم‌ترین تکنینک‌های فیزیوتراپی پس از جراحی شانه چیست؟

تمرین درمانی، تکنیک‌های دستی، مکانوتراپی، لیزردرمانی، الکتروتراپی، درای نیدلینگ و ماساژ درمانی مهم‌ترین تکنیک‌های فیزیوتراپی پس از جراحی شانه به شمار می‌روند‌.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *