0%

آرام سازی یا ریلکسیشن با فیزیوتراپی

آرام سازی یا ریلکسیشن با فیزیوتراپی

آرام سازی یا ریلکسیشن با فیزیوتراپی

5/5 - (2 امتیاز)

منظور از ریلکسیشن با فیزیوتراپی به کارگیری تکنیک‌های فیزیوتراپی برای آرام ‌سازی و کاهش درد و اضطراب و ارتقای سلامت ذهنی و جسمی است. امروزه همه ما سبک زندگی پرمشغله‌ای داریم‌. این موضوع اغلب سلامتی و رفاه  ما را در معرض خطر قرار می‌‌دهد و  احساس آرامش را سخت می‌کند. اضطراب و استرس به دلیل سبک زندگی سریع و تعادل ضعیف زندگی کاری ما به طور فزاینده‌ای رایج شده است. در تحقیقات علمی ثابت شده است که آرامش منظم فواید زیادی برای سلامتی دارد. در این مقاله درباره تاثیر تکنیک‌ های فیزیوتراپی برای ریلکسیشن و افزایش احساس آرامش صحبت خواهیم نمود.

ریلکسیشن با فیزیوتراپی به چه معناست؟

تکنیک‌های آرام‌ سازی با فیزیوتراپی یا ریلکسیشن، تمرین‌های درمانی هستند که برای کمک به افراد برای کاهش تنش و اضطراب طراحی شده‌اند. اضطراب و تنش‌های روانی تاثیرات روانی بسیار مخربی بر انسان می‌گذارند. علاوه بر تأثیر روانی، استرس می‌تواند پاسخ‌های فیزیولوژیکی زیادی را نیز در بدن انسان برانگیزد. مانند:

  • افزایش ضربان قلب
  • تپش قلب
  • تعریق بیش از حد
  • تنگی نفس
  • تنش عضلانی

استرس مزمن بر رشد مغز تأثیر می‌گذارد. تحقیقاتی انجام شده است که نشان می‌دهد افراد بدون استرس در مقایسه با افراد تحت استرس کارآمدتر و مؤثرتر هستند. انواع مختلفی از استراتژی‌های رسیدن به آرامش وجود دارد. می‌توان این روش‌ها را توسط متخصصان مختلف سلامت فرا گرفت. تکنیک‌های تمدد اعصاب می‌توانند به افراد کمک کنند تا با استرس‌های روزمره کنار بیایند. ریلکسیشن با فیزیوتراپی یکی از بهترین و موثرترین راه‌ها برای کمک به افراد برای کاهش اضطراب در زندگی روزمره است.

ماساژ درمانی

مزایای آرام سازی با فیزیوتراپی

انجام تکنیک ‌‌های آرام سازی با فیزیوتراپی می‌تواند فواید زیادی داشته باشد، از جمله:

  • کاهش ضربان
  • قلب کاهش فشار خون
  • کاهش سرعت تنفس
  • بهبود هضم
  • حفظ سطح قند خون طبیعی
  • کاهش فعالیت هورمون‌های استرس
  • افزایش جریان خون به عضلات اصلی کاهش تنش عضلانی
  • کاهش دردهای مزمن
  • بهبود تمرکز
  • بهبود خلق و خوی بهبود
  • کیفیت خواب
  • افزایش اعتماد به نفس

تکنیک های ریلکسیشن با فیزیوتراپی

تکنیک‌ های ریلکسیشن با فیزیوتراپی به انواع روش‌های مورد استفاده برای کاهش استرس، تنش عضلانی و اضطراب در بدن اشاره دارد. تکنیک‌های آرام‌ سازی با فیزیوتراپی کارکردهای زیادی دارند:

این تکنیک‌ها با تحریک پاسخ آرامش (RR)، حالتی از آرامش عمیق که باعث کاهش ضربان قلب، تعداد تنفس و  فشار خون می‌شود را ایجاد می‌کنند. تکنیک‌ های ریلکسیشن در فیزیوتراپی عبارتند از:

 

  • روش های ریلکسیشن: ماساژ درمانی

ماساژ درمانی از رایج ترین تکنیک های آرام سازی با فیزیوتراپی است. ماساژ یک اصطلاح عمومی برای فشار دادن، مالش و دستکاری پوست، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها است. ماساژ ممکن است از نوازش سبک تا فشار عمیق متغیر باشد. انواع مختلفی از ماساژ وجود دارد، از جمله:

  • ماساژ سوئدی: این یک شکل ملایم از ماساژ است که از ضربات طولانی، ورز دادن، حرکات دایره‌ای عمیق، لرزش و ضربه زدن استفاده می‌کند. این نوع ماساژ به افراد کمک می‌کند تا احساس آرامش و انرژی کنند.
  • ماساژ عمیق: این تکنیک ماساژ از ضربات آهسته‌تر و قوی تر برای هدف قرار دادن لایه های عمیق‌تر عضله و بافت همبند استفاده می‌کند. معمولاً برای کمک به آسیب عضلانی ناشی از جراحات استفاده می‌شود.
  • ماساژ ورزشی: این شبیه به ماساژ سوئدی است، اما برای افرادی که در فعالیت‌های ورزشی شرکت می‌کنند برای کمک به پیشگیری یا درمان آسیب‌ها استفاده می‌شود.
  • ماساژ نقاط ماشه‌ای: درمان نقاط ماشه ای یا تریگر پوینت بر روی مناطقی از فیبرهای عضلانی سفت که می‌توانند پس از آسیب دیدگی یا استفاده بیش از حد در عضلات ایجاد شوند، تمرکز می‌کند.
  • ماساژ سنگ داغ: در این نوع ماساژ با استفاده از سنگ‌های گرم اقدام به عمل ماساژ درمانی در نواحی مشخصی از بدن می‌شود. ماساژ سنگ داغ بدن فرد را از هرگونه تنش، گرفتگی و سفتی دور می کند.
مطلب پیشنهادی  افزایش قوس ستون فقرات سینه ای یا کایفوز

بهترین روش‌های ماساژ برای ریلکسیشن ماساژ سوئدی و ماساژ سنگ داغ هستند.

تمرین درمانی

  • روش های ریلکسیشن: تای چی

تای چی یکی از بهترین روش ‌های ریلکسیشن با فیزیوتراپی است. تای چی نوعی ورزش است که بر حرکت آهسته، تنفس و تمرکز ذهنی تاکید دارد. هنر شفابخش چینی به یک درمان جایگزین محبوب برای مدیریت و درمان کمردرد و درمان گردن درد تبدیل شده است. تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که تای چی فواید فیزیکی و روانی متعددی دارد. حرکات آهسته و روان در این تکنیک، وضعیت بدن و تعادل و هم ترازی آن را بهبود می‌بخشد. همچنین به طور موثر فشار روی عضلات کمر را کاهش می‌دهد. تنفس ریتمیک باعث آرامش عضلات و  بهبود گردش خون می‌شود حالت مراقبه‌ای که در حین انجام تمرین به دست می‌آید، استرس و اضطرابی را که باعث درد می‌شود را کاهش می‌دهد.

 

 

  • تکنیک های ریلکسیشن: طب سوزنی

درمان با طب سوزنی در فیزیوتراپی یک روش پزشکی جایگزین و به عبارتی یک طب مکمل است. این روش شامل قرار دادن سوزن‌های فلزی به نازکی مو در نقاط خاصی از بدن در تلاش برای کاهش تنش و درد است. طبق درمان طب سوزنی چینی باستانی، قرار دادن سوزن‌ها در ترکیبات خاصی از 2000 نقطه روی بدن انسان، مسیرهای انرژی به نام مریدین را باز می‌کند‌. فرو کردن این سوزن‌ها به بدن اجازه می‌دهد به جریان هموستاتیک انرژی خود بازگردد. طب سنتی غربی استدلال می‌کند که طب سوزنی با آزاد کردن مواد شیمیایی ضد درد در مغز از جمله پپتیدهای مخدر، انتقال‌دهنده‌های عصبی و اندورفین‌ها عمل می‌کند. این مواد شیمیایی سیستم عصبی مرکزی، بویژه مغز و نخاع را تحریک می‌کنند تا احساس، آرامش و انرژی بیشتری ایجاد کنند. تصور می شود که طب سوزنی به انواع مشکلات سلامتی از جمله گردن درد و کمردرد کمک می‌کند. در ریلکسیشن با فیزیوتراپی، طب سوزنی بسیار موثر و کاربردی است.

سوزن خشک

  • تکنیک های ریلکسیشن: آب درمانی

آب درمانی، یک درمان مکمل است که از آب برای اهداف درمانی استفاده می‌کند. کاربردهای زیادی برای انواع مختلف آب درمانی وجود دارد، از جمله:

  • درمان درد مفاصل
  • کاهش استرس عضلانی
  • آرامش و ریلکسیشن

منبع مورد اعتماد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) خاطرنشان می‌کند که فعالیت‌های مبتنی بر آب سلامت روان را در برخی افراد بهبود می‌بخشد. به عنوان مثال، افراد مبتلا به فیبرومیالژیا ممکن است متوجه شوند که ورزش درمانی در آب، اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، بسیاری ممکن است متوجه شوند که شنا خلق و خوی آن‌ها را بهبود می بخشد و به کاهش تنش از طریق ورزش کمک می‌کند.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند که آبگرم درمانی تأثیر قابل توجهی در کاهش درد در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن سیستم اسکلتی عضلانی و بافت‌های همبند دارد. آب گرم سیگنال‌های درد را کاهش می‌دهد. ماهیچه ها را شل می‌کند و جریان خون را افزایش می‌دهد و باعث کاهش درد می‌گردد. ریلکسیشن با فیزیوتراپی از طریق آب درمانی بسیار موثر و کارامد است.

اب درمانی

سخن آخر

استرس و اضطراب بیش از حد می‌تواند آسیب‌های شدید جسمی و روحی را برای افراد در پی داشته باشد. بنابراین افرادی که دچار استرس بیش از حد هستند باید هر چه زودتر نسبت به بهبود این وضعیت اقدام کنند. روش های آرام سازی با فیزیوتراپی یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش سطح اضطراب به شمار می‌رود. مرکز آرنیکا ارائه دهنده انواع تکنیک‌ های ریلکسیشن در فیزیوتراپی، آماده ارائه خدمات به شهروندان گرامی می‌باشد.

سوالات متداول

  1. ریلکسیشن با فیزیوتراپی به چه معناست؟

ریلکسیشن با فیزیوتراپی به معنای به کارگیری تکنیک‌ های آرام‌ سازی برای کمک به افراد برای کاهش تنش و اضطراب است.

  1. مزایای ریلکسیشن با فیزیوتراپی چیست؟

کاهش ضربان و کاهش فشار خون، کاهش تنش عضلانی، کاهش فعالیت هورمون‌های استرس، افزایش جریان خون به عضلات اصلی، کاهش سرعت تنفس، بهبود هضم

حفظ سطح قند خون طبیعی، افزایش اعتماد به نفس، کاهش دردهای مزمن، بهبود کیفیت خواب، بهبود تمرکز  و  بهبود  خلق و خوی.

  1. بهترین تکنیک‌ های ریلکسیشن با فیزیوتراپی کدامند؟

تای چی، ماساژ درمانی، آب درمانی و طب سوزنی بهترین روش های ریلکسیشن با فیزیوتراپی محسوب می‌شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *