0%

حرکات اصلاحی در فیزیوتراپی

حرکات اصلاحی در فیزیوتراپی

حرکات اصلاحی در فیزیوتراپی

5/5 - (3 امتیاز)

حرکات اصلاحی در فیزیوتراپی و تمرینات عملکردی درمان‌های مشابهی هستند که برای تقویت قدرت در طول توانبخشی طراحی شده‌اند. در طراحی تمرینات اصلاحی از آناتومی، حرکت شناسی و بیومکانیک برای رفع عدم تعادل با هدف بهبود کیفیت زندگی روزمره استفاده می‌شود. این تمرینات گسترده برای بهبود فیزیک کلی بدن، حرکت، انعطاف پذیری و اصلاح اختلال عملکرد مفاصل و عضلات استفاده می‌شوند. در عین حال این حرکات قدرت عضلات و مفاصل را افزایش می‌‌دهند.در این مقاله درباره حرکات اصلاحی در فیزیوتراپی، اهمیت و مزایای آن‌ها صحبت خواهیم نمود.

منظور از حرکات اصلاحی در فیزیوتراپی چیست؟

منظور از حرکات اصلاحی در فیزیوتراپی برنامه‌های ورزش اصلاحی است که برای اصلاح عدم تعادل اسکلتی عضلانی تجویز می‌شوند. این حرکات بدن را به وضعیت طبیعی خود برمی‌گردانند. حرکات اصلاحی برای همه سنین و سبک‌های زندگی مناسب هستند. تجویز این حرکات برای طیف وسیعی از افراد انجام می‌شود. از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها گرفته تا ورزشکاران رقابتی که از درد یا آسیب مجدد ناامید شده‌اند.

وضعیت مناسب به بدن کمک می‌کند تا در سطح بهینه خود عمل کند. بدن به گونه ای طراحی شده است که در صورت گرفتن در وضعیت مناسب، در سطح مطلوب خود عمل کند. طبیعت زندگی مدرن باعث می‌شود که بسیاری افراد عادت‌های بدی در فعالیت‌های روزانه خود داشته باشند. این عادت‌های بد منجر به وضعیت نامناسب جسمی می‌شوند. عادت‌هایی مانند:

  • خمیده نشستن در حین رانندگی
  • تکیه دادن و نشستن پشت میز در موقعیت‌های نامناسب در محل کار
  • حمل کیف سنگین یا کیف لپ‌تاپ در یک دست

این حالت‌ها باعث عدم تعادل در عملکرد اسکلتی عضلانی می‌شود. به تدریج این وضعیت‌های نادرست وضعیتی باعث سفتی عضلات در نواحی خاص و شل شدن در نواحی دیگر می شود. ماهیچه‌ها در یک ناحیه بیش از حد فعال می‌شوند. در حالی که در مناطق دیگر کم تحرک می‌شوند. فعال شدن یک گروه از عضلات، به جبران عضلات کم تحرک، زنجیره ای از اعمال نادرست اسکلتی عضلانی را در سراسر بدن آغاز می‌کند.

برای مثال، لگن چپ یک فرد ممکن است به درستی کار نکند. این ممکن است منجر به سفت شدن عضلات ساق پا شود. اگر حرکات در یک ناحیه از بدن به خطر بیفتد، در قسمت دیگری از بدن علائم ایجاد می‌کند.

حرکات اصلاحی در روش های فیزیوتراپی

حرکات اصلاحی فیزیوتراپی چگونه کمک می‌کند؟

حرکات اصلاحی در فیزیوتراپی به معکوس کردن عدم تعادل‌ها کمک می‌کند. این تمرینات بدن را به سوی کار هماهنگ و بدون درد هدایت می‌کند. تمرینات اصلاحی به شل شدن عضلات بیش فعال (سفت) و فعال کردن عضلات کم کار کمک می‌کند. همچنین حرکات اصلاحی به آموزش مجدد بدن برای حرکت کمک می‌کند. این یک روش ساده و موثر برای تسکین درد است. بنابراین به فرد اجازه می‌دهد از یک زندگی کامل و فعال لذت ببرد. ورزش اصلاحی:

  • بیومکانیک بدن را تقویت می‌کند.
  • استرس‌ و تنش‌های منفی را از بدن حذف می‌کند. زیرا این استرس و تنش‌های منفی در بدن منجر به درد می شود و دامنه حرکات طبیعی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • از طریق تمرینات اصلاحی، ساختار نامتعادل بدن ترمیم می‌شود.
  • انجام این تمرینات منجر به توانایی حرکت آزادانه بدون درد می‌شود.

حرکات اصلاحی در فیزیوتراپی

متخصصان حرکات اصلاحی در فیزیوتراپی

تمرینات اصلاحی اغلب توسط متخصص تمرینات اصلاحی و فیزیوتراپیست تجویز می‌شود. برای تجویز حرکات اصلاحی در فیزیوتراپی اولین مرحله ارزیابی وضعیت فرد دچار ناهنجاری است. این معاینه در جلسه اول فیزیوتراپی و با دقت کامل انجام می‌شود.در این معاینه موارد زیر در صورت وجود تشخیص داده می‌شوند:

  • شناسایی عدم تعادل سیستم اسکلتی عضلانی
  • الگوهای حرکتی نادرست
  • اختلال عملکرد عضلانی
  • محدودیت‌های حرکتی
  • توانایی کلی برای حرکت صحیح
مطلب پیشنهادی  کلینیک فیزیوتراپی در کیانپارس اهواز

پس از پایان معاینه و ارزیابی اولیه بیمار، برنامه تمرینات اصلاحی مورد نیاز برای رفع مشکل و کاهش/حذف درد را تعیین می‌شود. نحوه انجام صحیح و تعداد تکرار مورد نیاز روزانه حرکات نیز به فرد آموزش داده می‌شود. همچنین فیزیوتراپیست نکات و توصیه‌هایی را درباره زندگی روزمره به بیمار گوشزد می‌کند. در کنار حرکات اصلاحی ممکن است توصیه‌هایی درباره رژیم غذایی به منظور کاهش وزن و درمان چاقی و کاهش فشار بر عضلات نیز توسط تراپیست به افراد ارائه شود.

اجرای حرکات اصلاحی

اهمیت حرکات اصلاحی در فیزیوتراپی

وقتی صحبت از درد به میان می‌آید، ممکن است تعدادی از دلایل زمینه‌ای وجود داشته باشد. این علل زمینه‌‌‌ای افراد را از داشتن یک زندگی راحت شاد و بدون درد باز می‌دارد. وضعیت نامناسب و عدم تعادل اسکلتی عضلانی یکی از این علت‌هاست. عدم تناسب اسکلتی عضلانی در دراز مدت منجر به آسیب بافتی می‌شود که سپس باعث ایجاد درد می‌شود. حرکات اصلاحی در فیزیوتراپی با اصلاح وضعیت نامناسب ریشه دردهای عضلانی را از بین می‌برند. برای برخی از آسیب‌ها، تنها راه بهبودی، ورزش درمانی است. ما معتقدیم که تمرکز بر بهبود دامنه حرکتی و تعادل قدرت موثرترین رویکرد بلند مدت برای سلامتی است.

این بدان معنا نیست که درمان های دیگر بی ارزش هستند. با این حال، ما معتقدیم که آن‌ها باید مکمل تمرینات اصلاحی باشند. در طول جلسه فیزیوتراپی می‌توان انتظار یک ارزیابی جامع تحرک و تعادل قدرت را داشت. هدف تراپیست تعیین علت اصلی آسیب و ایجاد استراتژی برای اصلاح آن است. رویکرد تمرینات اصلاحی این نیست که افراد را با تمرینات بیش از حد مشغول کند.

در عوض، حرکات مراجعه کننده ارزیابی می‌شود. سپس 3-4 تمرین که به بهترین وجه با شرایط او مطابقت دارند، تجویز می‌گردد. تمرینات اصلاحی به صورتی هستند که افراد بتوانند به راحتی در برنامه شلوغ روزانه خود جای دهند. در نظر داشته باشید که حرکات اصلاحی در صورتی موثر واقع می‌شوند که با دقت و اندازه کافی بر اساس دستور تراپیست انجام شوند.

انواع حرکات اصلاحی فیزیوتراپی

سخن آخر

طراحی و تجویز حرکات اصلاحی در فیزیوتراپی با ارزیابی و تعیین علت اصلی عدم تعادل و الگوهای حرکتی معیوب شروع می‌شود. عدم تعادل و الگوهای معیوب حرکتی منجر به مشکلات جدی در وضعیت بدن و  هماهنگی عضلات می‌شود. هنگامی که مشکل یا مشکلات شناسایی شد، یک متخصص ورزش اصلاحی می‌تواند روتین تمرینی ایجاد کند که مشکل را برطرف کند. فوم غلطاندن، کشش، و تمرینات کلی بدن از جمله حرکات اصلاحی هستند‌.

این تمرینات کمک می‌کند عضلات باری را که حرکات روزمره بر آن‌ها وارد می‌کند بهتر تحمل کنند. حرکات اصلاحی از این طریق به کاهش خطر آسیب در آینده کمک می‌کنند. به لطف این استراتژی‌ها، افراد می‌توانند بهتر حرکت کنند. همچنین حرکات اصلاحی به آن‌ها توانایی شرکت در انبوهی از فعالیت‌ها و ورزش‌های مختلف را می‌دهد. مرکز فیزیوتراپی آرنیکا ارائه دهنده انواع خدمات فیزیوتراپی، از جمله طراحی حرکات اصلاحی فیزیوتراپی توسط متخصصین مجرب می‌باشد.

سوالات متداول

  1. منظور از حرکات اصلاحی در فیزیوتراپی چیست؟

حرکات اصلاحی در فیزیوتراپی برنامه‌های ورزشی هستند که با  اصلاح عدم تعادل اسکلتی عضلانی و توسط فیزیوتراپیست تجویز می‌شوند.

  1. چه مواردی در معاینه برای تجویز حرکات اصلاحی فیزیوتراپی تشخیص داده می‌شوند؟

مهم‌ترین مواردی که در معاینه تجویز حرکات اصلاحی در فیزیوتراپی تشخیص داده می‌شوند عبارتند از: شناسایی عدم تعادل سیستم اسکلتی عضلانی و اختلال عملکرد عضلانی، شناسایی الگوهای حرکتی نادرست افراد، تشخیص محدودیت‌های حرکتی و توانایی کلی برای حرکت صحیح.

  1. مزایای حرکات اصلاحی در فیزیوتراپی چیست؟

انجام مرتب و صحیح حرکات اصلاحی طبق دستور تراپیست بیومکانیک بدن را تقویت می‌کند.استرس‌ و تنش‌های منفی را از بدن حذف می‌کند. ساختار نامتعادل بدن ترمیم می‌شود منجر به توانایی حرکت آزادانه و بدون درد می‌شود.

  1. اهمیت حرکات اصلاحی در فیزیوتراپی چیست؟

حرکات اصلاحی در فیزیوتراپی وضعیت نامناسب ریشه دردهای عضلانی را از بین می‌برد و برای برخی از آسیب‌ها، تنها راه بهبودی، ورزش است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *