0%

فیزیوتراپی در بیماران روماتولوژی

فیزیوتراپی در بیماران روماتولوژی

فیزیوتراپی در بیماران روماتولوژی

5/5 - (2 امتیاز)

فیزیوتراپی یک درمان غیر جراحی برای بیماری‌های روماتولوژی است. روماتولوژی یک اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت‌های بدن حمله می‌کند. لوپوس و استئو آرتروز و آرتریت روماتوئید از رایج‌ترین انواع بیماری‌های روماتولوژی هستند. فیزیوتراپی می‌تواند به طور موثر التهاب و درد مفاصل حاصل از این بیماری را تسکین دهد.  تکنیک‌های فیزیوتراپی در بیماران روماتولوژی همچنین به بازیابی عضلات، دامنه حرکتی و انعطاف‌پذیری کمک می‌کنند. فیزیوتراپی بیماران روماتولوژی را به قدرت لازم برای مبارزه با درد مجهز می‌کند. در این مقاله درباره فیزیوتراپی در بیماران روماتولوژی و تاثیرات آن صحبت خواهیم کرد.

معرفی بیماری ‌های روماتولوژی

بیماری‌های روماتولوژی یا خود ایمنی انواع مختلفی دارند. هر نوع از این بیماری‌ها عوارض مخصوص به خود را دارد. اما برخی از عوارض نیز در بین این بیماری‌ها مشترک است. طبق بررسی‌های صورت گرفته بیماری‌های آرتریت روماتوئید، لوپوس و استئو آرتروز در بین بیماری های روماتولوژی بیشترین شیوع را در ایران دارند. آرتریت روماتوئید از انواع مزمن بیماری‌های روماتیسمی به شمار می‌رود.

این بیماری علائمی همچون خشکی عضلات، تورم، درد در مفاصل، و محدودیت در حرکت مفاصل را به همراه دارد. علائم لوپوس احساس درد و تورم مفاصل، ریزش مو، سر درد، کم خونی، خشکی چشم، تب و خستگی شدید است. علائم استئو آرتروز نیز شامل درد شدید در مفاصل، کاهش انعطاف پذیری، سفتی و خشکی مفاصل، التهاب و تورم مفاصل و درد هنگام حرکت کردن مفاصل است. فیزیوتراپی در بیماران روماتولوژی در بهبود علائمی مانند التهاب، درد و تورم مفاصل، محدودیت حرکت و انعطاف پذیری و خشکی عضلات، بسیار موثر است.

بیماران روماتولوژی

روند فیزیوتراپی در بیماران روماتولوژی

درمان‌های فعال فیزیوتراپی در بیماران روماتولوژی هنگامی که بیمار احساس آمادگی کند، شروع خواهد شد. این روش‌های درمانی بدن بیمار را تقویت کرده و از بروز درد بیشتر جلوگیری می‌کنند. انواع تکنیک‌های فیزیوتراپی وجود دارد که ممکن است علائم آرتریت روماتوئید را کاهش دهد. درمان‌های غیرفعال بدن بیماران را آرام می‌کند. این درمان‌ها شامل ماساژ درمانی، گرما و سرما درمانی، آب درمانی، TENS (تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست) و اولتراسوند است. برنامه فیزیوتراپی بیماران روماتولوژی معمولاً با درمان‌های غیرفعال شروع می‌شود. هنگامی که بیمار آمادگی لازم را کسب نمود، درمان‌های فعالی را شروع خواهد کرد.

ورزش و تمرین درمانی درمان‌های فعال در فیزیوتراپی روماتولوژی هستند. فیزیوتراپیست با  همکاری بیمار تلاش خواهد کرد تا برنامه‌ درمانی مخصوص و کاملا متناسب با شرایط بیمار تهیه کند. فیزیوتراپیست همچنین اصول “خودمراقبتی” را به بیمار آموزش می‌دهد. تا فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید بداند چگونه مشکل خود را به بهترین شکل مدیریت کند. هدف نهایی این است که بیمار بدون نظارت مستقیم فیزیوتراپیست، دانش کافی را برای کمک به کنترل علائم خود پیدا کند. ضروری است که بیماران تمرینات را یاد بگیرند و به توصیه‌های فیزیوتراپیست خود عمل کنند.

روماتولوژی

درمان‌‌های غیرفعال فیزیوتراپی در بیماران روماتولوژی

  • سرما درمانی: سرما درمانی یا کرایوتراپی شدت درد عضلانی را کاهش می‌دهد. سرما درمانی گردش خون را کند می‌کند و باعث کاهش تورم می‌شود. فیزیوتراپیست در این تکنیک ممکن است کمپرس سرد را روی ناحیه مورد نظر قرار دهد، ماساژ یخ بدهد یا حتی از اسپری معروف به فلورومتان برای خنک کردن بافت‌های ملتهب استفاده کند.
  • گرما درمانی:گرما با آرام کردن مفاصل و عضلات خسته، روند بهبود طبیعی بدن را تسریع می‌کند. تسریع جریان خون در ناحیه دردناک خون اضافی اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را به بدن می‌رساند. گرما ممکن است به طور کامل منبع درد را از بین نبرد، اما می‌تواند به طور موثر درد مزمن  را کاهش دهد. این درمان به چند روش استفاده می‌شود – از طریق گرمای خشک (یک پد گرم کننده یا یک حوله خشک و داغ) یا گرمای مرطوب (حرارت بخار یا یک پارچه مرطوب و گرم).
  • آب درمانی: همانطور که از نام آن پیداست، آب درمانی شامل آب است و این یک درمان ایده آل آرتریت روماتوئید است. به عنوان یک درمان غیر فعال، آب درمانی ممکن است صرفاً شامل نشستن در حمام گردابی برای تسکین درد، شل کردن ماهیچه‌ها، و حالت دادن به بدن بیمار بدون ایجاد فشار غیرضروری بر مفاصل خسته باشد.
  • ماساژ درمانی: ماساژ درمانی یکی دیگر از تکنیک‌های موثر فیزیوتراپی بیماری های روماتولوژی است. فیزیوتراپیست ممکن است از گرما و سرما درمانی همراه با ماساژ برای افزایش فواید آن استفاده کند.ماساژ می‌تواند ماهیچه‌ها و بافت‌هایی را که بر مفاصل تضعیف شده تأثیر می‌گذارند، شل کند.
  • TENS (تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست):درمان با TENS شدید به نظر می‌رسد، اما واقعاً دردناک نیست. الکترودهای چسبانده شده به پوست بیمار جریان الکتریکی کوچکی را به نقاط کلیدی مسیر عصبی می‌فرستند. به طور کلی اعتقاد بر این است که TENS باعث آزاد شدن اندورفین‌ها می شود که مسکن های طبیعی بدن هستند.
  • اولتراسوند:این درمان از امواج صوتی برای ایجاد گرمای ملایم استفاده می‌کند که گردش خون را در بافت‌های عمیق را افزایش می‌دهد. این تکنیک به کاهش التهاب، سفتی و درد کمک می‌کند. این درمان غیر فعال همچنین دامنه حرکتی بیمار را بهبود می‌بخشد.
مطلب پیشنهادی  فیزیوتراپی پس از شکستگی استخوان

فیزیوتراپی در بیماری های روماتولوژی

 درمان‌های فعال فیزیوتراپی بیماری روماتولوژی

ورزش سنگ بنای هر برنامه فیزیوتراپی در بیماران روماتولوژی است. هنگامی که دوره درمان‌های غیرفعال بیمار کامل شد، فیزیوتراپیست یک برنامه فعال برای بیمار طراحی می‌کند. درمان‌های فعال، که شامل ورزش منظم است، به انعطاف پذیری، قدرت و حرکت مفاصل کمک می.کند. این تکنیک‌ها نه تنها دردهای مکرر را مهار می‌کنند، بلکه سلامت کلی بیمار را نیز بهبود می‌بخشند. همچنین در صورت لزوم به کاهش وزن کمک می‌کنند. درمان‌های فعال برای بیماران روماتولوژی عبارتند از:

  • تمرینات کششی برای انعطاف پذیری و تقویت عضلات: در صورت ابتلا به آرتریت روماتوئید، دامنه حرکتی بیماران محدود خواهد شد. فیزیوتراپیست با طراحی تمرینات کششی و تقویتی، به بیمار کمک می‌کند تا عضلات خود را تقویت کند و حرکت مفاصل را بهبود بخشد. عضلات قوی و لاغر بهتر درد را کنترل می‌کنند.
  • ورزش‌های هوازی:تمرینات هوازی، مانند پیاده روی و دوچرخه سواری، برای مبتلایان به آرتریت روماتوئید ایده آل هستند. زیرا ستون فقرات بیمار را بدون وارد کردن فشار غیرضروری به مفاصل تقویت می‌کنند. تمرینات هوازی همچنین به کاهش وزن کمک می‌کند و چند پوند فشار را از روی مفاصل خسته برمی‌دارد.
  • آب درمانی فعال: ممکن است تمرینات مبتنی بر آب برای ایجاد حالت هوازی ملایم توصیه شود.

فیزیوتراپی در بیماران روماتولوژی

سخن آخر

فیزیوتراپی در بیماران روماتولوژی یک درمان ضروری بدون عوارض جانبی به شمار می‌رود. این روش درمانی غیرتهاجمی علائم بیماران را به حداقل رسانده و باعث افزایش قابل توجه کیفیت زندگی بیماران می‌شود. مرکز فیزیوتراپی آرنیکا ارائه دهنده بهترین و به روزترین تکنیک‌های فیزیوتراپی موثر در درمان بیماران روماتولوژی می‌باشد. همچنین این مجموعه خدمات فیزیوتراپی در منزل در اهواز را نیز ارائه می دهد.

سوالات متداول

  1. منظور از بیماری روماتولوژی چیست؟

روماتولوژی یک اختلال خود ایمنی است. در این اختلال  سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت‌های بدن حمله کرده و آن‌ها را تضعیف می‌کند.

  1. درمان‌های غیر فعال در فیزیوتراپی بیماران روماتولوژی کدامند؟

گرما و سرما درمانی، ماساژ درمانی، آب درمانی، اولتراسوند و تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست.

  1. درمان‌های فعال در فیزیوتراپی بیماری روماتولوژی کدامند؟

ورزش‌های هوازی، آب درمانی فعال و تمرینات کششی برای انعطاف پذیری و تقویت عضلات بهترین تکنیک‌های فعال در فیزیوتراپی بیماران روماتولوژی هستند‌.

  1. مزایای فیزیوتراپی در بیماران روماتولوژی چیست؟

بازیابی عضلات تضعیف شده، افزایش دامنه حرکتی و انعطاف‌پذیری و کاهش التهاب و درد حاصل از بیماری مهم‌ترین مزایای فیزیوتراپی در بیماران روماتولوژی هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *