0%

فیزیوتراپی بعد از ترمیم رباط های زانو

فیزیوتراپی بعد از ترمیم رباط های زانو

فیزیوتراپی بعد از ترمیم رباط های زانو

5/5 - (1 امتیاز)

رباط صلیبی قدامی (ACL) زانو یکی از چهار رباطی است که سه استخوان مفصل را در کنار هم نگه می‌دارد. آسیب‌های ACL اغلب به جراحی و به دنبال آن فیزیوتراپی برای کاهش درد و تورم، بازیابی دامنه حرکتی و قدرت و بهبود تحرک نیاز دارند. چه در حین ورزش زانوی فرد آسیب دیده باشد و چه در اثر تصادف، پارگی رباط‌ بسیار دردناک است. با این حال، با انجام عمل جراحی ترمیم ACL، افراد می‌توانند به بازیابی عملکرد عادی خود در کمترین زمان ممکن کمک کنند. برای بازگرداندن عملکرد عادی بیماران پس از جراحی، باید ترکیبی از تکنیک‌های فیزیوتراپی بعد از ترمیم رباط های زانو بر روی بیماران انجام شود. ماساژ درمانی، طب سوزنی، لیزر درمانی و کاربرد دستگاه CPM از جمله این تکنیک‌هاست.

 

چگونگی فیزیوتراپی بعد از ترمیم رباط های زانو

فیزیوتراپی بعد از ترمیم رباط های زانو با هدف بازگشتن بیماران به زندگی عادی و انجام فعالیت‌های روزمره انجام می‌شود. اغلب شروع فرایند فیزیوتراپی پس از ترمیم رباط‌ های زانو بلافاصله بعد از جراحی و در بیمارستان شروع خواهد شد‌. برای اکثر بیماران دوره فیزیوتراپی بعد از این جراحی حدود چهار تا شش ماه طول می‌کشد. فیزیوتراپی بر بازیابی کامل دامنه  حرکت تمرکز دارد. همچنین به تسکین درد زانو و تقویت زانو کمک می‌کند. بیشتر فرایند فیزیوتراپی در منزل و با راهنمایی فیزیوتراپیست یا مربی ورزش انجام خواهد شد.

 

فیزیوتراپی در بیمارستان

فیزیوتراپی بعد از ترمیم رباط های زانو در بیمارستان و با دستور مستقیم پزشک جراح آغاز خواهد شد. تمرینات فیزیوتراپی در این دوره به دو بخش تقسیم می‌شود:

  • استفاده از از تجهیزات فیزیوتراپی
  • آموزش برای انجام تمرینات ورزشی (تمرین درمانی)

با انجام فیزیوتراپی پس از ترمیم رباط های زانو، اغلب بیماران پس از سه هفته قادر به راه رفتن خواهند بود. البته افراد مختلف با سرعت‌های متفاوتی درمان می‌شوند و به روش‌های درمانی پاسخ می‌دهند.

ترمیم رباط های زانو

 دستگاه CPM در فیزیوتراپی بعد از ترمیم رباط های زانو

کاربرد دستگاه CPM در فیزیوتراپی بعد از جراحی بسیار چشمگیر است. جراحی ترمیم رباط های زانو نیز از این قاعده مستثنی نیست. دستگاه CPM یکی از پرکاربردترین تجهیزات در طب فیزیوتراپی است. این دستگاه موتوردار مفاصل را در یک محدوده حرکتی مشخص و بدون نیاز به تلاش از سوی بیمار حرکت می‌دهد. در فیزیوتراپی بعد از ترمیم رباط های زانو، پای جراحی شده در یک دستگاه حرکت غیرفعال پیوسته (CPM) قرار خواهد گرفت. این دستگاه با بالا بردن زانو بالاتر از سطح بدن، ورم را کاهش می‌دهد. این دستگاه به آرامی زانوی بیمار را خم و راست می‌کند. اکثر بیماران به مدت هفت روز از این دستگاه استفاده می‌کنند.

 

ماساژ درمانی بعد از ترمیم رباط های زانو

ماساژ درمانی یکی از بهترین تکنیک‌های فیزیوتراپی بعد از ترمیم رباط های زانو به شمار می‌رود. ماساژ روشی عالی برای جلوگیری از تشکیل بافت اسکار پس از انجام جراحی ACL است. ماساژ درمانی همچنین ممکن است به عنوان یک تکنیک عملی خاص برای ترویج بهبود بافت و بازیابی الگوهای حرکتی طبیعی استفاده شود. هدف افراد مختلف از دریافت ماساژ پس از جراحی ترمیم رباط‌های زانو متفاوت است. هدف ورزشکاران ممکن است بازگشت به ورزش خود پس از بازسازی ACL باشد. افراد عادی نیز ممکن است فقط بخواهند زندگی فعال روزانه خود را مجددا به دست آورند. تمرکز اصلی در اوایل ماساژ درمانی، بهبود دامنه حرکتی مفصل زانو است. بعداً، درمان به سمت بازیابی قدرت در عضلات ضعیف اطراف زانو که از زمان جراحی به دلیل عدم استفاده ضعیف شده‌ا‌ند تغییر می‌کند.

مطلب پیشنهادی  فیزیوتراپی پا و درمان پا درد

فیزیوتراپی بعد از ترمیم رباط های زانو

طب سوزنی بعد از ترمیم رباط های زانو

طب سوزنی یکی دیگر از تکنیک‌های فیزیوتراپی بعد از ترمیم رباط های زانو به شمار می‌رود. طب سوزنی شامل وارد کردن سوزن‌های نازک و مو مانند در بدن در نقاط خاصی است. سوزن به عنوان مجرایی برای هدایت انرژی بیوالکتریک و از بین بردن از انسداد گردش خون در استفاده می شود. هر درمان طب سوزنی متناسب با نیازهای خاص بیمار است. سوزن زدن اغلب به صورت موضعی در اطراف مفصل آسیب دیده رخ می‌دهد. یکی از راه های فیزیولوژیکی طب سوزنی برای کاهش درد، ترشح اندورفین (هورمون‌های تسکین دهنده درد) در جریان خون است. سوزن‌ زدن همچنین باعث افزایش جریان خون در ناحیه آسیب دیده و کاهش التهاب، تورم و در ناحیه جراحی شده می‌شود. اغلب، جراحی برای جایگزینی رباط پاره شده با یک پیوند جایگزین ساخته شده از تاندون مورد نیاز است. در این موارد می‌توان از طب سوزنی پس از انجام جراحی استفاده کرد. طب سوزنی بعد از ترمیم رباط های زانو می‌تواند:

  • درد بعد از عمل را کاهش دهد
  • دامنه حرکتی زانو و اندام تحتانی را افزایش دهد
  • زمان بهبودی را تسریع کند.

 

لیزر درمانی بعد از ترمیم رباط های زانو

لیزر درمانی دیگر تکنیک موثر فیزیوتراپی بعد از ترمیم رباط های زانو به شمار می‌رود. در این روش نسبتا جدید از نور قرمز و مادون قرمز برای تسکین درد، تسریع بهبود و کاهش التهاب استفاده می‌شود. هنگامی که منبع نور در برابر پوست قرار می‌گیرد، فوتون‌ها چندین سانتی متر  در بدن نفوذ می‌کنند. سپس توسط میتوکندری، بخشی از سلول که انرژی تولید می‌کند، جذب می‌شوند. این انرژی بسیاری از پاسخ‌های فیزیولوژیکی مثبت را تحریک می‌کند که منجر به بازیابی عملکرد طبیعی سلول‌ها می‌شود. فواید لیزر درمانی بعد از ترمیم رباط های زانو عبارت است از:

  • تحریک التیام و ترمیم بافت
  • افزایش استحکام بافت
  • کاهش درد
  • کاهش تورم و التهاب
  • تسریع فرآیند بهبودی

جراحی ترمیم رابط های زانو

سخن آخر

بهبودی پس از جراحی ترمیم رباط های زانو ممکن است سخت باشد. اما با کار با یک فیزیوتراپیست حرفه‌ای و انجام کارهای مناسب (در زمان مناسب)، می‌توانید سریع و ایمن به سطح عملکرد قبلی خود بازگردید. حتی ممکن است تعجب کنید که با چه سرعتی از راه رفتن با عصا به راه رفتن عادی و سریع  پیشرفت می‌کنید. مرکز کلینیک آرنیکا ارائه دهنده بهترین خدمات فیزیوتراپی بعد از ترمیم رباط های زانو

با بهترین کیفیت به متقاضیان عزیز می‌باشد.

 

سوالات متداول

  1. فیزیوتراپی بعد از ترمیم رباط های زانو چه زمانی شروع می‌شود؟

فیزیوتراپی پس از جراحی ترمیم رباط‌های زانو بلافاصله بعد از جراحی و تحت نظر جراح انجام می‌شود.

  1. دوره فیزیوتراپی بعد از ترمیم رباط های زانو چقدر طول می‌کشد؟

طول این دوره به تشخیص فیزیوتراپیست بستگی دارد و معمولا بین ۴ تا ۶ ماهه است.

  1. بهترین تکنیک‌های فیزیوتراپی بعد از جراحی ترمیم رباط های زانو کدامند؟

تمرین درمانی، ماساژ درمانی، طب سوزنی، لیزر درمانی و استفاده از دستگاه CPM بهترین تکنیک‌های فیزیوتراپی بعد از جراحی ترمیم رباط های زانو هستند.

  1. مزایای لیزر درمانی پس از ترمیم رباط های زانو چیست؟

تحریک التیام و ترمیم بافت، کاهش تورم و التهاب، افزایش استحکام بافت، تسریع فرآیند بهبودی و کاهش درد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *