0%
فیزیوتراپی ویژه لگن

فیزیوتراپی لگن در اهواز

5/5 - (1 امتیاز)

هدف از فیزیوتراپی لگن بهبود عملکرد کف لگن از طریق ورزش، اصلاح سبک زندگی، آموزش و درمان برای کاهش و از بین بردن علائم است. این روش درمانی شامل ارزیابی و درمان گروهی از عضلات است که با عملکرد دفع ادرار، روده و عملکرد جنسی درگیر هستند. اگر این ماهیچه‌ها به درستی کار نکنند، می‌تواند منجر به علائمی مانند بی‌اختیاری، تکرر، احتباس (ناتوانی در تخلیه مثانه یا روده) و درد لگن شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فیزیوتراپی لگن در اهواز در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

اختلال در عملکرد ماهیچه‌های لگن

لگن از ماهیچه‌هایی تشکیل شده است که از دستگاه ادراری و تناسلی حمایت می‌کنند. این گروه از ماهیچه‌ها مثانه و روده را نیز کنترل می‌کنند. در زنان، کف لگن مثانه را در جلو و واژن و رکتوم را در پشت نگه می‌دارد. رحم در بالای کف لگن توسط عضلات، تاندون ها و بافت همبند در جای خود نگه داشته می‌شود. در مردان، کف لگن به نگه داشتن روده، مثانه، مجرای ادرار و راست روده کمک می‌کند. اگر عضلات لگن ضعیف باشند یا آن طور که باید کار نکنند، به این اختلال عملکرد لگن گفته می‌شود. اختلال عملکرد در ماهیچه‌های لگن به شدت کمتر گزارش می‌شود. زیرا بسیاری از مردم احساس راحتی نمی‌کنند که در مورد این مشکلات صحبت کنند.

در صورتی که به اختلال عملکرد کف لگن دچار باشید، عضلات لگن شما نمی‌توانند آنطور که باید شل شوند یا با هم کار کنند. این عدم هماهنگی منجر به مشکلاتی همچون بی‌اختیاری در دفع، یبوست و تکرر ادرار می‌گردد. درد حین رابطه جنسی در زنان اختلال نعوظ در مردان دیگر نتایج اختلال در عملکرد ماهیچه‌های لگن است.

بسیاری از مردم صحبت در مورد سلامت لگن را یک مکالمه دشوار می‌دانند. تا جایی که تنها 17 درصد از مبتلایان به بی اختیاری ادرار به دنبال کمک پزشکی هستند! اختلال عملکرد کف لگن زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می‌دهد، با این حال مردان تحت تاثیر  این مشکل قرار می‌گیرند. مشکلات مربوط به ناحیه لگن اثرات منفی زیادی بر کیفیت زندگی مردان و زنان دارد. بسیاری از افراد اثرات منفی بر فعالیت‌های روزمره و کاری، روابط شخصی، زندگی اجتماعی و رفاه روانی خود گزارش کرده‌اند. به همین دلیل اختلال در عملکرد لگن اغلب با افسردگی، انزوای اجتماعی، اضطراب و به طور کلی کاهش کیفیت زندگی همراه است. فیزیوتراپی لگن در اهواز راهکاری است که می‌تواند با کمترین عوارض ممکن مشکلات مربوط به ناحیه لگن را درمان کند.

فیزیوتراپی لگن در اهواز

فیزیوتراپی عضلات لگن

فیزیوتراپی کف لگن و تقویت عضلات آن نوعی فیزیوتراپی تخصصی برای تسکین علائم اختلال عملکرد کف لگن و کمک به ماهیچه‌ها برای کارکرد صحیح است. فیزیوتراپی لگن در اهواز شامل چندین تمرین است که به عضلات لگن کمک می‌کند تا تسکین یافته و قوی‌تر شوند.

وقتی درمان اختلال عملکرد لگن را شروع می‌کنید، فیزیوتراپیست درباره علائم از شما سوال می‌کند. فیزیوتراپیست همچنین ماهیچه‌های مرکزی شما را بررسی می‌کند تا ببیند چقدر قوی هستند. این ارزیابی شما اولیه به درمانگر شما کمک می‌کند تا یک برنامه فیزیوتراپی لگن را تهیه کند که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد. درمان شما احتمالاً شامل فیزیوتراپی داخلی و خارجی خواهد بود. اما تا زمانی که شما آماده نباشید، درمان داخلی را شروع نمی‌کنند، زیرا این می‌تواند برای برخی افراد ناراحت‌کننده باشد.

هدف فیزیوتراپی کف لگن کاهش علائم شماست تا بتوانید به روال روزانه خود بازگردید. این شامل توانایی کنترل بهتر مثانه یا شرکت در ورزش‌ها و تمرین‌هایی است که از آن لذت می‌برید. فیزیوتراپی همچنین می‌تواند ناراحتی و دردی را که زنان در حین رابطه جنسی احساس می‌کنند، تسکین دهد.

مطلب پیشنهادی  فیزیوتراپی برای افزایش قد

در حالت کلی فیزیوتراپیست‌ها با آموزش حرکات کششی و ورزش‌های ملایم به افزایش تحرک و قدرت و کاهش درد کمک می‌کنند. فیزیوتراپیست‌ها به طور ویژه برای کمک به تقویت یا توانبخشی عضلات کف لگن آموزش دیده‌اند.

فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن نیز نوع دیگری از فیزیوتراپی ناحیه لگن است که برای بیمارانی که تحت جراحی قرار گرفته‌اند بسیار پرفایده است. فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل ناحیه لگن ضمن کاهش طول دوران نقاهت پس از عمل، عوارض جراحی را نیز تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

فیزیوتراپی لگن در اهواز

تکنیک‌های فیزیوتراپی لگن در اهواز

فیزیوتراپی لگن در اهواز می‌تواند شامل تکنیک‌هاب زیر باشد:

  • درمان نقطه‌ای یا ماشه‌ای: این تکنیک به نقطه‌ای از بدن شما، از داخل یا خارج، فشار وارد می‌کند که به آن نقاط ماشه‌ای می‌گویند.
  • تمرین درمانی: یک ورزش محبوب برای تقویت عضلات کف لگن با انقباض و شل کردن آن‌ها است. این تمرین می‌تواند به تسکین درد هنگام رابطه جنسی و کنترل بی‌اختیاری کمک کند. فیزیوتراپیست می‌تواند به مراجعان آموزش دهد که چگونه تمرینات مناسب تقویت عضلات لگن را انجام دهند تا بتوانند بیشترین بهره را از این تمرینات ببرند.
  • تحریک الکتریکی: این تکنیک به کاهش درد لگن و اسپاسم عضلانی کمک می‌کند.فیزیوتراپیست ممکن است این کار را در مرکز فیزیوتراپی انجام دهد یا به افراد آموزش دهد که چگونه آن را در خانه با تجهیزات ویژه انجام دهند.
  • بیوفیدبک: این تکنیک از دستگاه‌هایی برای بررسی انقباض عضلات کف لگن استفاده می‌کند. فیزیوتراپیست‌ها اغلب از بیوفیدبک استفاده می‌کنند تا ببیند تمرینات چگونه پیش می‌رود و روند بهبود را بررسی کنند.
  • سوزن خشک: تکنیک سوزن خشک دیگر تکنیک مورد استفاده در فیزیوتراپی ناحیه لگن است. سوزن خشک یا درای نیدلینگ موجب تسکین و کاهش درد در ناحیه لگن می‌شود. همچنین برای بهبود آسیب‌های مفصل لگن بسیار پرفایده است.

 

آیا فیزیوتراپی لگن دردناک است؟

سوالی که ممکن است برای افراد قبل از مراجعه برای فیزیوتراپی لگن در اهواز مطرح شود، این است که آیا فیزیوتراپی لگن دردناک است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که هدف فیزیوتراپیست بهبود علائم شماست. بنابراین اگرچه ممکن است برخی از رویکردهای درمانی اندکی ناراحتی ایجاد کنند، اما در بلند مدت تاثیرات مثبتی خواهد داشت. در طول ارزیابی، فیزیوتراپیست به دنبال علتی است که باعث ایجاد علائم می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است با خم شدن، کمرتان درد داشته بگیرد. فیزیوتراپیست ممکن است از شما بخواهد خم شوید تا نحوه حرکت کمر شما را ارزیابی کند. در حالی که ممکن است برخی از علائم درد در طول جلسه نمایان شوند، اما باعث درد بیشتر بعد از جلسه نخواهد شد. در طول جلسات درمانی، ممکن است از برخی تکنیک‌ها برای تسکین علائم شما استفاده شود که ممکن است ناراحتی خفیفی ایجاد کند. همین اصول برای تمرینات خانگی و تکنیک هایی که فیزیوتراپیست در اختیار شما قرار می‌دهد نیز صدق می کند. ممکن است در حین تمرینات ناراحتی خفیفی ایجاد شود، اما نباید در حین یا بعد از تمرینات خانگی احساس درد کنید.

مرکز فیزیوتراپی در اهواز

سخن آخر

اختلالات در عملکرد ناحیه لگن می‌تواند مشکلات فراوانی را برای افراد به وجود بیاورد. فیزیوتراپی لگن در اهواز راهی آسان و مطمئن برای برطرف نمودن این مشکلات است. فیزیوتراپی روش درمانی غیرتهاجمی و بدون عوارض است که بدون نگرانی می‌توانید از آن استفاده کنید. مرکز فیزیوتراپی آرنیکا بهترین و مجهزترین مرکز فیزیوتراپی ارائه دهنده خدمات فیزیوتراپی ناحیه لگن در اهواز است.

سوالات متداول

  1. فیزیوتراپی لگن چیست؟

فیزیوتراپی لگن درمانی برای مشکلات مربوط به ناحیه لگن است. این درمان تخصصی شامل تمریناتی است که می‌تواند به تسکین علائمی مانند درد، ناراحتی و اختلال در کیفیت زندگی افراد کمک کند.

  1. مهم‌ترین عوارض اختلال در عملکرد لگن چیست؟

مشکلات جنسی، مشکل کنترل دفع، تکرر، بی‌اختیاری و احتباس ادرار مهم‌ترین عوارض اختلال در عملکرد لگن به شمار می‌روند.

  1. فیزیوتراپی بعد از جراحی تعویض مفصل لگن چه مزایایی دارد؟

این نوع فیزیوتراپی موجب تسریع روند بهبودی و کاهش عوارض جانبی عمل جراحی می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *