0%

طرح برنامه فیزیوتراپی مخصوص کارمندان

فیزیوتراپی مخصوص کارمندان

طرح برنامه فیزیوتراپی مخصوص کارمندان

5/5 - (2 امتیاز)

سلامتی کارمندان

سلامتی کارمندان، مسئله ای است که اغلب فراموش شده و یا نادیده گرفته می­شود. معمولا کارمندان بیش از حد و به شکل نامناسب روی صندلی می­نشینند. علاوه بر این، آنها به دلیل کمبود وقت، ورزش نمی­کنند و غذای سالم نمی­خورند. کار زیاد در ابتدا ممکن است هم برای کارمند و هم برای کارفرما، مفید به نظر برسد، اما در دراز مدت مضر است. تغذیه غیر­سالم و کار بیش از حد در شرایط نامناسب، روی سلامتی کارمندان و کیفیت انجام وظایف شغلی­شان در دراز مدت، تأثیر منفی دارد.

این موضوع واضح است که یک فرد سالم بهتر از یک بیمار کار می­کند؛ بنابراین سلامتی کارمندان به دلیل کار مداوم باید به صورت دوره­ای بررسی شود. یک کارمند برای ناسالم بودن حتما نباید یک بیماری جسمی جدی داشته باشد، بلکه استرس، افسردگی، درد­های عصبی_عضلانی و خستگی باعث اختلال در کار کارمند می­شود. همچنین یک کارمند ممکن است به دلیل نشستن مداوم پشت میز، مبتلا به اختلالات ستون فقرات و اختلالات اسکلتی عضلانی به ویژه درد در کمر، گردن، شانه، کتف و مچ دست شود و احتیاج به فیزیوتراپی داشته باشد.

داشتن آمادگی جسمانی باعث می شود که کارمندان از لحاظ روحی نیز به خوبی کار خود را انجام دهند. همچنین این موضوع طبیعی است که کارفرما از کارمند، کار را بهترین کیفیت را بخواهد؛ بنابراین باید برای سلامتی کارمندان خود از لحاظ جسمی و روانی، برنامه ویژه ای داشته باشند. معمولا اکثر ادارات، این موضوع را درک کرده و به کارکنان خود برنامه های سلامتی کارمندان شامل تغذیه مناسب، تفریحات خانوادگی، برنامه فیزیوتراپی مخصوص کارمندان و… را پیشنهاد می­کنند. تحقیقات و بررسی­های زیادی در مورد اینکه آیا برنامه های سلامتی کارکنان موثر است یا خیر وجود دارد. پاسخ روشن این است که اصلاح الگوی زندگی در خصوص همه موارد در زندگی مفید است.

 

طراحی برنامه سلامتی کارمندان

یکی از مهم ترین مراحل در طرح برنامه سلامتی کارمندان، ارزیابی­ است. در این مرحله، اطلاعاتی در مورد وضعیت جسمی و روحی کارمند به دست آورده و برای بهبود شرایط از آن استفاده می­شود. با بررسی مستقیم شرایط سلامتی کارمندان می­توان به وضعیت فعلی، نوع تغذیه، خطرات، سلامت روان و سایر موارد پی برد. علاوه بر این، کارفرمایان  می­توانند پرسشنامه­هایی در مورد وضعیت کلی کارمند به دلیل کشیدن سیگار، ورزش نکردن و استرس در محل کار طراحی کرده و اطلاعات جامعی به دست آورند. این اطلاعات، پس از اندازه­گیری قد، وزن، کلسترول، فشار و قند خون تکمیل می‌شود.

با وجود مهم بودن مرحله ارزیابی سلامتی کارمندان، این مرحله به تنهایی چیزی را تغییر نمی دهد و باید به کارمندان اطلاعات و منابع داده شود تا وضعیت سلامتی خود را تحت کنترل گرفته و تغییر دهند. برای تاثیر بیشتر این موضوع مهم، کارمندان باید طی جلساتی از سودمند بودن تحت کنترل قرار دادن وضعیت جسمی و روحی خود آگاه شوند. چند نمونه از برنامه های سلامتی کارمندان به شرح زیر است:

  • برنامه پیاده روی گروهی یا انفرادی
  • برنامه کاهش وزن و تغذیه سالم
  • سعی در کاهش استرس
  • ترک سیگار
  • یوگا، مدیتیشن و سایر ورزش­ها
  • کلینیک های واکسیناسیون و بررسی سلامت جسمانی
  • برنامه فیزیوتراپی مخصوص کارمندان

این برنامه ها تنها در صورتی موثر خواهد بود که اکثر کارمندان، توصیه های مربوطه را به صورت صحیح انجام دهند. همچنین برنامه فیزیوتراپی مخصوص کارمندان به افراد کمک می­کند تا درد­های جسمانی مربوط به ستون فقرات، پا، مچ دست، گردن، کتف، شانه و… را تسکین دهد.

فیزیوتراپی کارمندان

مزایای برنامه سلامتی کارمندان

از جمله مهم­ترین مزایای طراحی برنامه سلامتی کارمندان، بهبود سلامت، کاهش غیبت، تقویت روحیه، افزایش بهره وری و حفظ کارمندان و همچنین پیشرفت روند کاری شرکت است. این اهداف، دستاوردهای بلندمدتی هستند که باید به واسطه برنامه سلامتی کارمندان به آن دست یافت. به علاوه، ارتباطات خوب نقش موثر و حیاتی برای اجرای موفق برنامه سلامتی کارمندان دارد. برقراری ارتباطات خوب می­تواند باعث افزایش مشارکت در انجام این برنامه توسط کارمندان شود و این یک فرهنگ کلی ایجاد می کند که سلامت جسمی و روحی مهم است.

صرف نظر از اینکه یک برنامه سلامت چقدر خوب طراحی شده است، ارزیابی اثربخشی برنامه سلامتی کارمندان، گام مهمی در مدیریت صحیح این برنامه است. علاوه بر این، کارفرما باید هر روشی که به سلامتی کارمندان می­انجامد را شناسایی کند که مهم­ترین آنها بیمه خدمات درمانی برای کاهش هزینه های مربوط به درمان به ویژه برنامه فیزیوتراپی مخصوص کارمندان است.

 

برنامه فیزیوتراپی مخصوص کارمندان

اخیرا شرکت ها شروع به ثبت نام برای برنامه سلامت جسمی کارکنان کرده­اند که شامل مدیریت بیماری‌های مزمن، مشاوره تغذیه و برنامه فیزیوتراپی مخصوص کارمندان می‌شود. برنامه فیزیوتراپی مخصوص کارمندان، در مراحل اولیه به ارزیابی عضلانی اسکلتی، مشاوره و توانبخشی­های مرتبط با آسیب دیدگی می­پردازد. این نوع فیزیوتراپی برنامه تمرینی را به صورتی طراحی می­کند که هم کارمند حین انجام کار قادر به انجام آن باشد و هم در دسترس و مقرون به صرفه باشد.

مطلب پیشنهادی  درمان درد دنبالچه با فیزیوتراپی

مراکز فیزیوتراپی به کارفرمایان که خطرات اختلالات اسکلتی عضلانی کارمندان در محیط کار را مدیریت می کنند، برنامه ای شامل درمان و توانبخشی برای کارمندان توصیه می کند. این برنامه می­تواند از ابتدای اقدامات اساسی پیشگیرانه تا درمان و بازگشت به محل کار از کارمندان حمایت کرده و به تسریع روند بهبود آسیب­ها کمک ­کند. به علاوه ارزیابی کامل جسمی کارمندان و ثبت اطلاعات برای پیگیری های بعد باعث می­شود تا کارمند با خیال راحت به محل کار خود بازگردد.

با شروع فیزیوتراپی برای کارمندان، فیزیوتراپیست علائم تمام بیماری­های کارمند را ارزیابی کرده و مدت زمان بهبودی را تعیین می­کند. علاوه بر این، فیزیوتراپیست به آموزش مدیریت علائم و آگاهی در مورد نوع درد پرداخته و درمان­های متناسب با بیماری ارائه می دهد. هر گونه تغییراتی که کارمند باید هنگام بازگشت به کار انجام دهد، توسط درمانگر به او اطلاع داده می­شود. همچنین فیزیوتراپیست در مورد ارتقای وضعیت جسمانی و تکنیک­های پیشگیرانه برای حفظ تناسب اندام و سلامتی، او را آگاه کرده و برنامه ای جامع برای او طراحی می­کند.

فیزیوتراپی کارمندان

مزایای فیزیوتراپی مخصوص کارمندان

از جمله مهم­ترین مزایای فیزیوتراپی مخصوص کارمندان به عنوان بخشی از برنامه سلامتی کارمندان، ارتقای وضعیت بدنی و پیشرفت کاری او است. در زیر به سایر مزایای فیزیوتراپی مخصوص کارمندان اشاره می کنیم:

  • تندرستی و حفظ عملکرد کارمندان برای سالهای بیشتر
  • کمک به کارمندان برای دستیابی به پتانسیل حد­اکثری خود
  • افزایش روحیه و انگیزه بخشی و کمک به روابط بهتر شغلی
  • افزایش بهره وری و عملکرد کلی کارمندان در محل کار
  • کاهش هزینه به دلیل اجتناب از تجویز بیش از حد دارو، تصویربرداری غیرضروری، تزریق های پرهزینه و جراحی ها
  • کاهش غیبت کارمندان به دلیل بیماری­ها و بازگشت زود هنگام آنها به محل کار
  • بهبود شرایط کارمند و بهره وری از ایمنی شغلی
  • ایجاد یک تصویر ذهنی خوب از شرکت

اگر مایل به اجرای برنامه فیزیوتراپی مخصوص کارمندان در محل کار خود هستید، فیزیوتراپی آرنیکا طرف قرارداد با بیشتر بیمه­های خدمات درمانی، بهترین گزینه برای انجام این برنامه در شرکت شما است. کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا دارای یک تیم فوق‌العاده ماهر از متخصصان است که به سؤالات شما پاسخ می‌دهند. فیزیوتراپیست های کلینیک آرنیکا در مدیریت اختلالات اسکلتی عضلانی متخصص هستند. آنها آسیب ها و شرایطی که بر استخوان­ها، مفاصل، ماهیچه­ها و سایر ساختار­های اسکلتی عضلانی تأثیر می گذارد را علاوه بر تمرینات و تجهیزات پیشرفته موجود در کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا، با تکنیک­هایی شامل ابزار گراستون، پوزیشنال ریلیز، تکنیک های درمان دستی، نوار درمانی، طب سوزنی الکتریکی یا الکتروآکوپانچر و… درمان می کنند. اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد خدمات و تجهیزات کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا و همچنین هوم ویزیت این کلینیک هستید به صفحه اصلی کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا مراجعه کنید.

فیزیوتراپی مخصوص کارمندان

سوالات متداول

  1. چه کارمندانی بیشتر به فیزیوتراپی نیاز دارند؟

کارمندان در صورت بروز آسیبی مانند رگ به رگ شدن، کشیدگی و یا هر آسیب بافتی دیگر حین کار به فیزیوتراپی نیاز دارند. آسیب دیدگی کارمندان بیشتر به دلیل اضافه وزن، نشستن بیش از حد و در شرایط نامناسب پشت میز و فعالیت های مرتبط با شغلشان ظاهر می­شود که با فیزیوتراپی مخصوص کارمندان تا حد زیادی درمان می­شود.

  1. فیزیوتراپی مخصوص کارمندان چقدر موثر است؟

فیزیوتراپی هنگامی که توسط متخصصان مجرب و ماهر فیزیوتراپی درمان می­شود، بسیار مفید است. بنابراین برنامه فیزیوتراپی مخصوص کارمندان با متخصصان مجرب و ماهر، می تواند به سرعت درد آزاردهنده و بیماری را تسکین دهد.

  1. آیا تعداد کارمندان مبتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی زیاد است؟

اختلالات اسکلتی عضلانی از جمله بیماری های شغلی رایج در جهان است که نه تنها در مشاغل سخت و طاقت فرسا، بلکه در مشاغل اداری نیز شیوع بالایی دارد.

  1. کدام مشاغل اداری و غیر اداری، بیشترین خطر ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی را دارد؟

پرستاران، دستیاران پرستاری و روانپزشکی، آتش نشانان، کارگران، مشاغل مرتبط با حمل و نقل کالا، سرایداران، نیرو­های خدماتی، رانندگان خودرو­­های سنگین، مشاغل مربوط به جمع آوری زباله و مواد قابل بازیافتی، کارمندان بورس و افرادی که سفارشات را ثبت می کنند، از جمله شغل­های در معرض اختلالات اسکلتی عضلانی هستند.

  1. کارمندان چگونه با آسیب های محل کار کنار می­آیند؟

تمرکز روی سلامتی، گزارش حادثه به مدیر، کمک از همکاران و اطلاع به آنها، مراجعه به مراکز پزشکی و تحت مراقبت قرار گرفتن با برنامه سلامتی کارمندان

  1. آیا زمان زیادی طول می­کشد تا کارمندان پس از آسیب دیدگی به سر کار بازگردند؟

بستگی به نوع آسیب و روند کنترل بیماری دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *