0%

تاثیرات فیزیوتراپی در ریکاوری برای بهبود عملکرد ورزشی

تاثیرات فیزیوتراپی در ریکاوری برای بهبود عملکرد ورزشی

3.7/5 - (3 امتیاز)

ریکاوری برای بهبود عملکرد ورزشی

ریکاوری به عنوان یک بخش جدا نشدنی از برنامه ورزشی، در کنار تمرینات همراه ورزشکار خواهد بود. با اینکه هیچ کس ارزش تمرینات ورزشی برای بهبود عملکرد ورزشی را زیر سوال نمی­برد؛ اما هر ورزشکار پس از تمرین ورزشی یا طی آن، به استراحت و ریکاوری احتیاج دارد. استراحت و ریکاوری علاوه بر اینکه یک جزء ضروری برنامه های ورزشی است، برای سلامت فیزیولوژیکی و روانی ورزشکاران، حیاتی است. یک ورزشکار ممکن است پس از انجام حرکات ورزشی، برای لحظاتی بایستد و استراحت کند. این ایستادن و استراحت به بدن زمان می­دهد تا بین تمرینات، ترمیم، بازسازی و تقویت شود.

فعالیت های ورزشی به خصوص ورزش های سخت، باعث ایجاد پارگی هایی در عضلات می­شود که با گذشت زمان، عضلات بهبود پیدا کرده و در نهایت بزرگ‌تر و قوی‌تر می‌شوند. در واقع بدن برای اینکه در ورزش پیشرفت کند و بتواند به آن ادامه دهد، لازم است استراحت کافی داشته باشد تا خودش را ترمیم کند، آسیب ها را بهبود داده و به سطح سلامتی بالاتری برساند. بنابراین گذشت زمان بعد از آسیب ورزشی به همراه استراحت و برنامه فیزیوتراپی برای بهبود عملکرد ورزشی، همان ریکاوری است که در این فرآیند، بدن به آمادگی بیشتری می رسد.

 

علائم احتیاج به ریکاوری برای بهبود عملکرد ورزشی

اگر هر ورزشکار به نشانه های ظاهری و درونی خود توجه کند، علائم احتیاج به ریکاوری برای بهبود عملکرد ورزشی کاملا واضح است. این علائم که در زیر به آنها اشاره می کنیم، به ورزشکار می فهماند که باید از تمرین معمول خود صرف نظر کرده و استراحت کند.

  • احساس خستگی عمومی
  • کاهش عملکرد بدن
  • دردهای عضلانی و اسکلتی
  • شاخص هایی مانند بی قراری، بدخلقی، بی خوابی، کم اشتهایی
  • افزایش بیماری­ها و استرس و افسردگی

فیزیوتراپی در ریکاوری برای بهبود عملکرد ورزشی

تاثیرات انواع ریکاوری برای بهبود عملکرد ورزشی

مربیان ورزشی طی صحبت های خود حین تمرین در مورد دو نوع ریکاوری صحبت می­کنند که شامل ریکاوری کوتاه مدت و ریکاوری طولانی مدت می­شود. طبق تحقیقات به عمل آمده، یک پاسخ یکسان درباره تاثیرات انواع ریکاوری برای بهبود عملکرد ورزشی وجود ندارد و ریکاوری برای هر ورزشکار، تاثیرات متفاوتی دارد. این تاثیرات به سن، نوع ورزش، سطح مشارکت و پیشرفت ورزشکار بستگی دارد.

اما یک اصل کلی که برای همه ورزشکاران صدق می­کند، این است که با شرکت در هر فعالیت ورزشی، بدن آسیب های جزئی یا کلی می­بیند که با انجام انواع ریکاوری، بدن به حالتی فراتر از سطح آمادگی خود قبل از انجام فعالیت ورزشی، باز می­گردد. نکته بعدی در این باره این است که تغذیه برای ریکاوری کوتاه مدت بسیار مهم است. دریافت مقدار مناسب کالری و مصرف درشت مغذی ها برای پر کردن ذخایر پروتئین و کربوهیدرات، تاثیر زیادی برای بهبود عملکرد ورزشی دارد.

در مورد دو نوع ریکاوری که به آن اشاره ای کوتاه شد، در زیر توضیحاتی ارائه می ­کنیم.

  • ریکاوری کوتاه مدت

ریکاوری کوتاه مدت یا بازیابی فعال باید طی چند ساعت پس از ورزش شدید اتفاق بیافتد. طبق تحقیقات، در طول ریکاوری فعال، ورزشکار باید فعالیت بدنی سبکی داشته باشد تا ضربان قلب او بالاتر از ضربان قلبش به هنگام استراحت باشد. ولی نکته مهم این است که ورزشکار باید از حرکات تکراری و مشابه هم که در طول تمرین انجام می­دهد، اجتناب کنند. علاوه بر این، ورزش با شدت کم در مرحله سرد کردن عضلات پس از تمرین، مزایای زیادی برای تقویت و بهبود عملکرد ورزشی دارد.

نمونه هایی از تمرینات ریکاوری کوتاه مدت یا بازیابی فعال شامل پیاده روی آهسته و سریع، دویدن، شنا و سایر ورزش­های آبی، دوچرخه سواری، دوچرخه ثابت، یوگا، وزنه برداری سبک  و یا ترکیبی از این­ها می­شود. ریکاوری فعال همچنین می­تواند موقعیت ایده آلی برای تمرینات ترکیبی شامل کشش و ماساژ به همراه هم باشد. در این وضعیت به این دلیل که ماهیچه ها از قبل گرم شده اند، کشش های موثرتری برای افزایش دامنه حرکتی انجام شده و به علاوه خطر آسیب دیدگی کاهش می­یابد.

 

  • ریکاوری طولانی مدت

ریکاوری طولانی مدت شامل استراحت و ریکاوری به صورت دوره ای می­شود که در یک برنامه تمرینی فصلی گنجانده شده است. بازیابی طولانی مدت، حتی ممکن است شامل روزها یا هفته ها استراحت و ریکاوری در یک برنامه ورزشی سالانه باشد. در هر دو صورت این برنامه توسط مربی به ورزشکار ارائه می­شود و وظیفه ورزشکار این است که طبق برنامه، استراحت و ریکاوری طی فصل یا سال را انجام دهد.

این مسئله بسیار ضروری است که در ورزش­های مختلف، بدن زمان کافی را به استراحت و ریکاوری اختصاص دهد تا انرژی خود (گلیکوژن) را دوباره ذخیره کند و همچنین ماهیچه های آسیب دیده اجازه بهبودی پیدا کند. در غیر این صورت، عملکرد ورزشکار به خطر می افتد و ممکن است درد­های عضلانی مزمن را تجربه کند. معمولا وقتی که ورزشکار بدون اینکه استراحتی داشته باشد به صورت پشت سر هم فعالیت ورزشی انجام دهد، دچار مشکلات مختلفی در وضعیت سلامتی خود می­شود.

مطلب پیشنهادی  فیزیوتراپی و درمان دیسک کمر

ورزشکارانی که یک برنامه تمرینی را دنبال می‌کنند، نیاز به برنامه ریزی دارند که شامل روزهای ریکاوری از پیش برنامه‌ریزی‌شده و حتی هفته‌های ریکاوری در طول سال می‌شود. این برنامه ریزی تابع برنامه های تمرینی ورزشکار که شامل اصلاح تمرینات، اضافه کردن تمرینات متقابل، تغییر شدت فعالیت ورزشی، زمان و مسافت تمرین می شود، است. نکته مهم بعدی این است که طول دوره ریکاوری طولانی مدت هر ورزشکار به عواملی مانند سن، شدت فعالیت بدنی و رژیم تمرینی بستگی دارد.

 

مزایای ریکاوری برای بهبود عملکرد ورزشی

از مزایای ریکاوری برای بهبود عملکرد ورزشی، می­توان به افزایش گردش خون، حذف مواد زائد از بافت نرم در اثر تجزیه شدن به واسطه ورزش، گردش جریان خون تازه حاوی مواد مغذی و در نتیجه ترمیم و بازسازی عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها اشاره کرد. انجام ریکاوری زیر نظر یک مرکز فیزیوتراپی، علاوه بر همه اینها، سبب مدیریت زمان ورزشکار برای رسیدگی به سایر برنامه های ورزشی و بهبود عملکرد ورزشی هرچه بهتر می­شود. چرا که مراکز فیزیوتراپی، برنامه ای مختص به ورزشکاران به آنها ارائه می­دهد.

فیزیوتراپی در ریکاوری برای بهبود عملکرد ورزشی

تاثیرات فیزیوتراپی در ریکاوری برای بهبود عملکرد ورزشی

وقتی صحبت از ورزش می شود، ریکاوری در بهبود عملکرد ورزشی نقش حیاتی دارد و به اندازه تمرینات ورزشی مهم است. بدون اینکه بدن به عملکرد ورزشی مطلوب برسد، به پیشرفت ورزشی نخواهد رسید. علاوه بر این، ریکاوری ناکافی نیز می تواند منجر به خستگی، فرسودگی و آسیب های ناخواسته شود. تاثیرات فیزیوتراپی در ریکاوری برای بهبود عملکرد ورزشی به همه ورزشکاران ثابت شده است. ورزشکار چه دونده باشد، چه از علاقه مندان به ورزش و یا فردی که درگیر تمرینات شدید است، فیزیوتراپی در ریکاوری می­تواند تاثیرات زیادی روی  بهبود عملکرد ورزشی او داشته باشد.

فیزیوتراپی شامل طیف گسترده ای از تکنیک­ها و خدماتی است که می­تواند برای ورزشکاران در طول فرآیند بهبودی مفید باشد. از جمله این تکنیک­ها و خدمات می­توان به فیزیوتراپی صدمات و آسیب های ورزشی برای تقویت عضلات، بهبود انعطاف پذیری و بازگرداندن تعادل و ثبات بدن اشاره کرد. تکنیک بعدی ماساژ ورزشی است که برای پیشگیری و مدیریت آسیب، بازیابی فیزیولوژیکی بافت نرم و بهبود جریان خون در مناطق خاصی از بدن مفید است.

فیزیوتراپیست‌ها همچنین می­توانند استراتژی‌های پیشگیری از آسیب ارائه دهند. آنها الگوهای حرکتی ورزشکار را ارزیابی کرده، نقاط ضعف را شناسایی می­کنند و تمرین‌ها و تکنیک‌هایی را برای پیشگیری از آسیب‌ها در اختیار ورزشکار قرار می­دهند. علاوه بر تکنیک­های گفته شده برای بهبود عملکرد ورزشی ورزشکار، خواب کافی، تغذیه مناسب، آب درمانی و فشرده سازی محل آسیب، روش های دیگری هستند که می تواند به ریکاوری کمک کنند.

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا، اهمیت ریکاوری برای به حداکثر رساندن پتانسیل ورزشی هر ورزشکار را درک کرده و خدمات فیزیوتراپی ما در فیزیوتراپی آرنیکا به طور خاص برای حمایت از ورزشکاران و کمک به آنها در دستیابی به اهدافشان طراحی شده است. همچنین این مرکز با تکنیک­های خاصی نظیر نوار درمانی یا تیپینگ، پوزیشنال ریلیز و… می تواند به پیشرفت ورزشکاران، کمک زیادی کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از خدمات هوم ویزیت به سایت فیزیوتراپی آرنیکا مراجعه کنید.

 

سوالات متداول

  1. منظور از ریکاوری چیست؟

به مدت زمانی که به بدن استراحت داده می شود تا خود را بازیابی کند، ریکاوری گفته می شود. در طول فرآیند ریکاوری، بافت‌های بدن ترمیم شده و ماهیچه‌ها انرژی را برای بهبود کیفیت ورزش، ذخیره می کند. به علاوه ریکاوری به حفظ تناسب اندام، رشد عضلات و قوی تر شدن کمک می کند.

 

  1. چگونه می توان از ریکاوری برای بهبود عملکرد ورزشی استفاده کرد؟

برای بهبود عملکرد ورزشی در طول مدت زمانی که به ریکاوری اختصاص پیدا می کند، ورزشکار بهتر است تکنیک‌های متداول‌  ریکاوری شامل آب درمانی، ریکاوری فعال، کشش و ماساژ را انجام دهد.

 

  1. چرا ریکاوری مهم است؟

با هر بار ورزش، پارگی های میکروسکوپی در بافت های عضلانی بدن ورزشکار ایجاد می­شود. هنگام استراحت، این عضلات آسیب دیده شروع به بهبود کرده و قوی تر از قبل می شود. این به این معنی است که ورزشکار در آینده می تواند همان تمرین را با تلاش کمتر انجام دهد.

 

  1. انواع ریکاوری چیست؟

مربیان ورزشی طی صحبت­های خود حین تمرین در مورد دو نوع ریکاوری صحبت می­کنند که شامل ریکاوری کوتاه مدت و ریکاوری طولانی مدت می­شود. ریکاوری کوتاه مدت طی چند ساعت بعد از تمرینات ورزشی انجام می­شود و ریکاوری طولانی مدت، اشاره به مدت زمانی که طی فصل برای ریکاوری ورزشکار داده می­شود، دارد.

 

  1. . فیزیوتراپی چگونه به ریکاوری کمک می کند؟

فیزیوتراپی به ورزشکار کمک می کند تا زمان اختصاص داده شده به ریکاوری را مدیریت کرده و به بهتر شدن حرکات ورزشی و قوی تر شدن عضلات کمک کند. همچنین فیزیوتراپیست­ها، ورزشکار آسیب دیده را از علائم محرکی که ممکن است سبب تکرار آسیب شود، آگاه می­کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *